וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניו מקסיקו

13.7.2007 / 12:30

הנבחרת של הוגו סאנצ'ז אמנם הודחה בחצי גמר הקופה אמריקה, אבל זה היה רק שלב בתהליך שאמור להפוך אותה למעצמה במונדיאל 2010

"לא ילדים - גברים", קרא עמוד הבית של אתר האינטרנט המגזיני mediotiempo, אחד מאתרי האינטרנט המובילים במקסיקו בכל הנוגע לספורט. העיתוי היה לפני קצת למעלה משבוע, אחרי ניצחון גדול של נבחרת מקסיקו עד גיל 20 1:2 על פורטוגל. שלושה ימים לאחר מכן, ניצחו ה"טרי" הצעירים את ניו זילנד בתוצאה זהה והפכו לנבחרת היחידה מתוך 24 באליפות העולם עד גיל 20, המתקיימת ממש בימים אלו בקנדה, שמסיימת את שלב הבתים עם מלוא 9 הנקודות. כמה שעות לפני כן הביסה הנבחרת הבוגרת 0:6 את פרגוואי ועלתה לחצי גמר הקופה אמריקה.

התוצאות הללו הן חלק מתהליך התקדמות מדהים שעובד על מקסיקו, בדרך להיות מעצמה של ממש. וזאת אולי אחת הבשורות הגדולות של הקיץ האחרון. הנבחרת הבוגרת נעצרה אמנם בחצי גמר הקופה על-ידי ארגנטינה עם הפסד 3:0, אבל המשחק הזה הסתיים, לא לראשונה בטורניר, בתוצאה שאיננה משקפת את מהלך המשחק. למרות המפלה הזו ולמרות ההפסד הכואב לארה"ב בגמר הגולדן קאפ במהלך יוני, הכדורגל המקסיקני פורח.

המדינה מורעלת הכדורגל תמיד התברכה בכשרונות גדולים ובאצטדיוני ענק, אירחה פעמיים את משחקי הגביע העולמי, אבל מעולם לא עברה את שלב רבע הגמר שלהם. עבור מקסיקו מדובר בנקודה שחורה וקשה. מקסיקנים רבים סבורים, אם לא לומר בטוחים, שנבחרתם שווה מאבק על הגביע הנכסף בכל מונדיאל, מדי ארבע שנים, אבל המציאות השאירה אותם עם אכזבות חוזרות ונשנות. עם דור חדש ונוצץ של כוכבים, בעזרת טיסות גוברות והולכות של שחקנים ממקסיקו סיטי לאירופה, ייתכן שחלום המאבק האמיתי על התואר העולמי יקרה סוף סוף במונדיאל 2010.

תקדים ברצלונה

דור הזהב, מכנים אותם במקסיקו. פטריסיו אראוחו, קרלוס ולה, ג'ובאני דוס סנטוס ואחרים. אותם שחקנים שב-2005 עשו את הטיסה הקצרה לפרו וזכו באליפות העולם עד גיל 17, כאלו שבעוד שנתיים-שלוש שמותיהם לא יהיו יותר אנונימיים. עליהם ועל אנדרס גוארדדו וגיז'רמו אוצ'ואה המבוגרים מהם בכמה שנים ושמהווים חלק בלתי נפרד מהנבחרת הבוגרת, בונה אומה שלמה את ציפיותיה ב-10 השנים הקרובות.

בגמר של אותה אליפות לפני שנתיים ניצחה מקסיקו את ברזיל של מרסלו, רמון ואנדרסון 0:3, לא לפני שהביסה בחצי הגמר 0:4 את הולנד, שבשורותיה שיחקו פרוספקטים עתידיים כוורנון אניטה, ג'פרי סרפונג ודירק מארסליס. אחרי הטורניר החלו קבוצות אירופאיות לשים עין יותר קפדנית על התוצרת המקסיקנית, שמעולם לא הציפה את היבשת הישנה.

ארסנל זכתה במירוץ אחרי מלך השערים של הטורניר, קרלוס ולה, והחתימה אותו לחמש שנים, כשאת השתיים הראשונות עשה כמושאל בספרד בגלל חוסר אפשרות לקבל רישיון עבודה. חורחה הרננדז ואפריין חוארז הצטרפו בחודשים הבאים למחלקת הנוער של ברצלונה ולמעשה חברו לג'ובאני דוס סנטוס, הכוכב הגדול של הנבחרת הזו ב-ה' הידיעה, שמשחק באימפריה הקטאלונית מאז היה בן 15, עת הבריק בטורניר נוער בצרפת וזכה להזמנה מיידית מידי המועדון. אחיו של דוס סנטוס, ג'ונתן בן ה-17, כבר משחק בקבוצת הנוער של ברצלונה ובנבחרת מקסיקו עד גיל 17.

בנוסף פתחה בארסה שני בתי ספר לכדורגל במונטריי ובסן לואיס פוטוסי, שהיו לראשונים שפותחת הקבוצה מחוץ לגבולות קטאלוניה.

צוברים ותק וכימיה

היום החבורה הכישרונית הזו מככבת באליפות העולם עד גיל 20. "לכולם יש כישרון ואפשר לראות את הכימיה ביניהם. הם משנים את פניו של הכדורגל המקסיקני", התלהב באזניי כתבי האתר של פיפ"א הקטור בן ה-30, תושב מקסיקו סיטי, שהולך עם הנבחרת הזו לכל מקום מאז אותה אליפות אגדית ב-2005. "זה כאילו שהם היו בבית הספר והמשיכו האלה, אבל הם עדיין חברים לכיתה".

את הסקר בשאלת השחקן הטוב ביותר בטורניר עד כה, באתר הרשמי של פיפ"א, מוליך נכון לכתיבת שורות אלו ג'ובאני דוס סנטוס עם קצת יותר מ-30 אחוזים, שמעמידים אותו לפני כישרונות אחרים כסרחיו אגוארו, פרדי אדו, ארתורו וידאל ואדריאן.

גם מאמן הנבחרת הבוגרת, הוגו סאנצ'ז, לא נשאר אדיש לדור החדש: "אני אוהב את הדרך בה הם עלו מדרגה ואני גם מאוד מרוצה מכמות המשחקים הבינלאומיים שהילדים הללו צוברים. אלו מהם שיבלטו יקבלו הזדמנויות בנבחרת הבוגרת. ככה נוכל למדוד את ההתקדמות שלהם".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

משלבים בין כוכבים גדולים לקידום צעירים

הליגה המקסיקנית תמיד הייתה גדולה. מי שחשב למשל שאסטבן סולארי יעדיף את מכבי נתניה על פניה של פומאס, צריך ללכת לשיעורי תושב"ע. הכדורגל הישראלי אמנם באירופה ומקסיקו סיטי לא ממש, אבל על קבוצה שמשחקת באצטדיון של למעלה מ-80 אלף מקומות, ושזכתה ב-2004 הן בקלאוסורה והן באפרטורה, לא מוותרים לטובת אימונים בדן קיסריה בגלל שיפוצים בקופסה.

אלו הם פני הכדורגל המקסיקני. המשכורות גבוהות בהרבה ביחס לרוב הקבוצות מדרום אמריקה, סכומי ההעברות מגיעים למיליוני דולרים וההתקדמות טובה ומהירה. שחקנים כמו איבן זאמורנו או קלאודיו לופז, שבדרכם מאירופה לארצות מולדתם עברו במקסיקו, תרמו להעלאת הרמה והעניין ושחקנים זרים מרחבי היבשת הדרומית מגיעים בהמוניהם, אם כי לא מציפים את הכדורגל המקסיקני בצורה שתפגע בו.

באמריקה הגדולה משחקים לוקאס קאסטרומן, דניאל בילוש ופדריקו אינסואה. מונטריי רכשה לאחרונה את כוכב נבחרת צ'ילה, הומברטו סואזו, עבור 5 מיליון דולר מקולו קולו וארנסטו פריאס המבטיח מריבר פלייט נטש את ארגנטינה לטובת טולוקה. ואלו רק דוגמאות לשמות של שחקנים גדולים ומבטיחים שהעדיפו את הליגה המקסיקנית על פני הצעות ממקומות אחרים. יחד עם זאת באמצע 2005 הוציאה ההתאחדות המקסיקנית חוק לפיו כל קבוצה מחוייבת לשחק עם שחקן אחד מתחת לגיל 21 לפחות בחצי ממשחקי הליגה שלה וזאת כדי לא לזנוח את טיפוח הצעירים.

בנוסף גם התחרותיות עלתה אחרי שב-1998 הוכנסו הקבוצות המקסיקניות לגביע הליברטדורס, דבר שנתן להן אתגר חדש. אלו השתלבו היטב וב-5 מתוך 8 השנים האחרונות מקסיקו שלחה לפחות נציגה אחת לחצי הגמר של המפעל. לצד הטכניקה, שכמו בהרבה מאוד ארצות לטיניות הייתה הצד החזק של המקסיקנים, פרצה הטקטיקה בסערה. הכדורגל המקסיקני התקדם, קבוצות החלו לשלב שיטות משחק שונות, מאמנים שינו מערכים תוך כדי משחקים והפריחה המשיכה.

"הסדר המופתי בהגנה הירוקה גורם ליריב תסכול גדול ומאלץ אותו ליצור רווחים גדולים בין החוליות. שחקני מקסיקו יודעים להשתחל היטב לתוך החללים הללו וליצור באמצעות כדורים חכמים התקפות קטלניות", התייחס סזאר סוארס לנבחרת מקסיקו של הקופה אמריקה בטור שכתב ל"הארץ".

אירופה לא נשארת אדישה

בסגל של מקסיקו לקופה אמריקה הופיעו רק שני שחקנים שלא שיחקו בעונה החולפת בליגה המקומית. רפא מארקז מברצלונה ונרי קאסטיו מאולימפיאקוס. במהלך האליפות כבר שמה דפורטיבו לה קורוניה את ידיה על אנדרס גוארדדו ושילמה עליו 7 מיליון יורו, שהפכו אותו למקסיקני היקר בכל הזמנים. קוואטמוק בלאנקו הוותיק יהגר לשיקגו פייר לכבוד דמדומי הקריירה שלו, אבל זה לא נחשב ובכל מקרה, זוהי רק ההתחלה.

אחרי המונדיאל הקודם, בו אמנם נעצרה מקסיקו בשמינית הגמר על ידי ארגנטינה, אבל הציגה כדורגל טוב והבליטה מספר שחקנים, כבר נרשמה יציאה רצינית ראשונית לאירופה. קיקין פונסקה חתם בבנפיקה (והספיק כבר לחזור למקסיקו), פאבל פארדו עזב את אמריקה אחרי 7 שנים, ריקרדו אוסוריו אמר שלום לקרוז אזול אחרי 5 ושניהם זכו העונה באליפות גרמניה עם שטוטגרט. קרלוס סלסידו עבר מצ'יבאס לפ.ס.וו וזכה גם הוא באליפות המקומית.

עומאר בראבו משך את תשומת ליבן של הרבה קבוצות, אבל נשאר במקסיקו. אחרי הקופה אמריקה הוא כנראה כבר יעשה את דרכו לאירופה, כשהמועמדת המובילה לרכוש אותו היא שטוטגרט שהקימה מושבה מקסיקנית בשוואביה. גיז'רמו אוצ'ואה, אחד מהשוערים הטובים בעולם בשנים הקרובות, נמצא תחת עינה הבוחנת של אייאקס, ביחד עם קפטן הנבחרת הצעירה, פטריסיו אראוחו, ואילו סזאר ויז'אלוז, שחקן נוסף מה-U20, מועמד להגיע לארסנל.

תנוחו עכשיו, תצטיינו ב-2010

למרות ההתפתחות של הליגה המקסיקנית, עזיבתם של שחקנים לאירופה לא תגרע ממנה ורק תוסיף לכדורגל הבינלאומי של המדינה. סלסידו, אוסוריו ופארדו הוכיחו העונה מעבר לכל ספק שהכדורגלן המקסיקני יכול להסתגל במהירות לכדורגל האירופאי, ללמוד אותו ולשחק גם ברמות הללו בהצטיינות. הכדורגל הבינלאומי, לטוב ולרע, מתרכז באירופה. שם הכסף הגדול והחשיפה התקשורתית. כניסה לנבכי הקרחנה תועיל מאוד לכדורגל המקסיקני.

את אוסוריו, פארדו וסלסידו, שצפויים לעבור עונות מפרכות בליגות המקומיות ובליגת האלופות, הוגו סאנצ'ז שיחרר מהסגל לקופה אמריקה. מאמן שטוטגרט, ארמין פה, הספיק כבר להודות לו ובבוא היום בוודאי יחזיר לו טובה. סאנצ'ז מודע היטב לחשיבות הגדולה של כל משחק שיצבור שחקן שלו באירופה, לחשיבות של השארת השחקנים הללו בריאים גם על חשבון ההשתתפות בקופה אמריקה. הוגו סאנצ'ז, כמו מקסיקו כולה, מסמן את מונדיאל 2010.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully