וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילות הקיץ הזהובים

15.6.2007 / 10:32

בהיעדר אולימפיאדה, מונדיאל או יורו, ההצגה הטובה ביותר הקיץ הזה שייכת למלכת הספורט. דני בורשבסקי מתכונן לליגת הזהב באתלטיקה

קשה ליהנות מאתלטיקה במדינה חסרת תרבות ספורט כמו שלנו, אבל לפעמים יכולים לצמוח מזה גם יתרונות. אם עונת הגולדן ליג שפתח הייתה מעניינת את כלל הציבור כמו אליפות אירופה לנבחרות צעירות בכדורגל, אולי היינו צריכים לשלם כדי לצפות בקיץ מטורף של אתלטיקה קלה.

אירוע השיא יתקיים ב-25 לאוגוסט, עם פתיחתה של אליפות העולם באוסאקה, יפן. אבל כבר מיום שישי הקרוב אפשר יהיה להתחיל להתחמם עם פתיחת עונת הגולדן ליג, סבב האתלטיקה היוקרתי ביותר. מדובר בשש תחרויות ברחבי אירופה, הנפרשות על פני כחודשיים. על המסלולים והמדשאות של אוסלו, פאריז, רומא, ציריך, בריסל וברלין תוכלו ליהנות מרוב השמות הגדולים של האתלטיקה, חלקם יתחרו על הרבה מאוד כסף.

הרעיון של הגולדן ליג, שקיים מאז 1998, הוא חלוקה של מיליון דולר לאתלטים שיצליחו לנצח בכל אחת משש התחרויות במקצועות שהוגדרו מראש ומשתנים משנה לשנה. במידה ואף אתלט לא ינצח בשש תחרויות, יחולק פרס של חצי מיליון דולר בין האתלטים שינצחו בחמש מתוכן. למה "גולדן"? כי עד לא מזמן היה נהוג לחלק מטילי זהב בין האתלטים שהשיגו מאזן מושלם, מישהו פשוט החליט להפוך את זה למזומן כדי להקל על כולם. מעבר לפרמיה הנאה הזאת, מסתובב לא מעט כסף בתחרויות האלה וכמו בטניס, כל אתלט זוכה בפרס כספי, כאשר ניצחון בתחרות בודדה יכול להיות שווה 16 אלף דולר.

בסך הכל יתקיימו השנה בגולדן ליג 10 מקצועות, 5 לגברים ו-5 לנשים. מקצועות הגברים: 100 מטר, 1,500 מטר/מייל (לסירוגין), 110 משוכות, קפיצה משולשת, הטלת כידון. מקצועות הנשים: 100 מטר, 400 מטר, 100 משוכות, קפיצה לגובה, קפיצה במוט.

רגע לפני יריית הפתיחה, אנחנו מגישים לכם סקירה של השמות הגדולים שתראו הקיץ, ובאמת שלא כדאי לפספס. בקיץ נטול אולימפיאדה, מונדיאל או יורו, זו ההצגה הכי טובה שתוכלו לקבל.

ריצות קצרות

מקצוע שלא יימחק לעולם מסדר היום של הגולדן ליג הוא הספרינט היוקרתי ביותר ל-100 מטר, אירוע השיא של כל תחרות אתלטיקה. שיאן העולם, אסאפה פאוול מג'מייקה, נתן לסבב הזה את הכבוד המגיע לו וחתם על חוזה להשתתפות בכל התחרויות. איך לא? ב-2006 הוא השיג מאזן מושלם בסבב הזה והתעשר ב-250 אלף דולר, שהתווספו לעוד 100 אלף שקיבל בתור אתלט השנה. פאוול פתח את העונה מצויין כשקבע בתחרות בזאגרב זמן של 9:97 שנ'. זו הייתה הפעם ה-26 בקריירה שבה הג'מייקני ירד מגבול 10 השניות ב-100 מטר.

מאז השעייתו של ג'סטין גאטלין בגלל שימוש בחומרים אסורים, קשה להצביע כיום על יריב עיקרי לפאוול באליפות העולם, אבל נראה שהישועה תגיע מכיוון ארצות הברית, שם צמחו הקיץ שני יריבים פוטנציאליים למלחמה. הראשון הוא טייסון גיי, בן גילו של פאוול (שניהם בני 25), שדווקא די ותיק בסבב, אבל פרץ לתודעה של כולם רק לאחרונה כשקבע זמן של 9:76 שנ' בעזרת רוח גבית קצת מעל למותר.

השני הוא הכוכב העולה מהמכללות, וולטר דיקס בן ה-21, שמחזיק בשתי תוצאות השנה בספרינטים, 9:93 שנ' ב-100 מטר ו-19:69 שנ' ב-200 מטר. שניהם לא יתחרו מול פאוול על הג'קפוט בגולדן ליג וגם לא נרשמו לתחרות הפתיחה באוסלו, שם הנציג האמריקאי היחיד יהיה מרכוס ברונסון (שיא אישי של 9:99 שנ').

אלה שינסו בכל זאת להפתיע את פאוול בסבב הם דארל בראון הטרינידדי (מדליסט הכסף לשעבר באליפות העולם – 9:99 שנ'), פרנסיס אוביקוולו הפורטוגלי (מדליסט הכסף האולימפי – 9:86 שנ') ופאסובה אולוסוג'י הניגרי (שיאן אפריקה – 9:85 שנ').

גם בריצת ה-100 לנשים ייעדרו מהתחרות באוסלו האצניות האמריקאיות הבכירות, שבחרו להתמקד בתחרויות אחרות הקיץ, כולל המבחנים האמריקאים לאליפות העולם. כל זה הופך את שרון סימפסון הג'מייקנית, שניצחה בארבע תחרויות גולדן ליג בשנה שעברה, למועמדת העיקרית לג'קפוט. הבעיה היא שסימפסון (10:82 שנ' בשנה שעברה) עדיין לא התחרתה העונה ב-100 מטר, כך שקשה להעריך את כושרה הנוכחי.

מי שתנסה להרוס לה, בדיוק כמו שעשתה בשנה שעברה, היא דבי פרגוסון-מקנזי מהבהאמאס (11:14 שנ' השנה) ובת ארצה של סימפסון, שרי אן ברוקס. בניגוד לריצה המקבילה לגברים, כאן יש סיכוי טוב גם לאתלטיות הלבנות, אותן יובילו אלופת אירופה הבלגית קים חבארט והבולגריה איבט לאלובה (שיא אישי של 10:77 שנ').

סאניה ריצ'ארדס האמריקאית הייתה אתלטית השנה ב-2006 וכמו אסאפה פאוול, נראה שגם היא עומדת לזכות השנה בג'קפוט בפעם השניה ברציפות. ריצ'ארדס חגגה החודש את ניצחונה ה-19 ברציפות בריצת ה-400 לנשים, כשקבעה 50:74 שנ' על המסלול באורגון, ארה"ב.

המארגנים צופים קרבות מעניינים בין ריצ'ארדס לניקולה סאנדרס הבריטית, שהדהימה השנה כשקבעה 50:02 שנ' באולם סגור ושיפרה ב-66 מאיות את שיאה באיצטדיון פתוח. לא בטוח שסאנדרס תשתתף בתחרות הראשונה באוסלו ובהיעדרה ינסו להתבלט נובלין וויליאמס הג'מייקנית (50:66 שנ' השנה) ואלופת העולם לשעבר מסנגל, אמי מ'בקה תיאם.

קפיצות

במקרה של מקצועות השדה, צריך לתת השנה הרבה ריספקט לנשים, שאמורות לספק יותר מתח. זה מתחיל בתחרות לקפיצה לגובה, שאמורה להתפתח ולהיות אחת המעניינות בהיסטוריה של הגולדן ליג. לא פחות מחמש קופצות מועמדות לנצח בכל אחת מהתחרויות, וקשה להאמין שאחת מהן תצליח להתעלות מעל כולן במשך כל הקיץ.

שלוש קופצות כבר ניתרו העונה מעל לשני מטרים: בלנקה ולאסיץ' הקרואטית (2.04 מ' – תוצאת השנה), אלופת העולם קאיסה ברגקוויסט ואנטונייטה די מרטינו, שקבעה שיא איטלקי חדש (2.02 מ'). נכון להיום, ולאסיץ' נראית בכושר הטוב מכולן, אחרי שעברה שני מטרים כבר שלוש פעמים השנה ואפילו ניסתה לשבור את שיא העולם בקטאר. ברגקוויסט סובלת מחוסר יציבות בשנתיים האחרונות, אבל עם תוצאה מדהימה של 2.08 מ' בשנה שעברה אף אחד לא יכול להתווכח, והשבדית תמיד תהווה איום.

די מרטינו, האלמונית מבין השלוש, הגיעה לשיאה בגיל 29 ועדיין קשה לנבא עד לאן היא תוכל לצמוח. לשלוש האלו מצטרפות אלופת אירופה הבלגית תיאה הלבוט (שיא אישי של 2.03 מ'), האלופה האולימפית הרוסיה ילנה סלסרנקו (שיא אישי של 2.06 מ') והספרדיה רות ביתיה.

על מזרן אחר, קצת יותר גדול, תתקיים תחרות הקפיצה במוט לנשים, שתעניק לשיאנית העולם, ילנה איסנבאייבה, הזדמנות נוספת להעשיר את חשבון הבנק. הרוסיה כבר השיגה כל תואר אפשרי שקיים באתלטיקה, חוץ מהג'קפוט של הגולדן ליג. היריבות שלה רחוקות מאוד משיאה העולמי, שעומד על 5.01 מ'. עם זאת, הן יכולות להתעודד מהעובדה שב-2006 איסנבאייבה לא הצליחה לשפר את השיא הזה, מה שגרם לאנשים להתחיל לזהות מגמת ירידה בכושרה. ביום שישי היא תצטרך להוכיח שזה לא נכון.

שתי קופצות פולניות ינסו למרר לה את החיים. מדובר בסגניתה באליפות העולם ואירופה מוניקה פירק, שהייתה גם האחרונה שניצחה אותה, ובאנה רוגובסקה, שקבעה 4.83 מ' בשנה שעברה. ג'ניפר סטוצ'ינסקי האמריקאית, שקבעה את תוצאת השנה בעולם (4.88 מ'), לא תתחרה באוסלו.

אצל הגברים יתחרו השנה בקפיצה משולשת. כריסטיאן אולסון השבדי הוא אמנם הקופץ הדומיננטי ביותר בשנים האחרונות, אבל במקצוע כל כך תובעני, הוא סבל מלא מעט פציעות לאחרונה, שגרמו לחוסר יציבות. כל זה מאפשר לכמה קופצים אחרים להתמודד בביטחון על הכסף, מדובר בעיקר בז'אדל גרגוריו הברזילאי ו-וולטר דייויס האמריקאי.

גרגוריו בן ה-26 מעולם לא ניצח בתחרות גדולה, אבל בניגוד לאולסון הוא שומר על יציבות כבר כמה שנים טובות והשנה הוא קבע את תוצאת השנה בעולם, 17.90 מ'. וולטר דייויס, אלוף העולם הנוכחי, מחזיק בשיא אישי של 17.71 מ' וכבר הוכיח יותר מפעם אחת, למרות פסילות, שגם הוא יכול להיכנס למועדון 18 המטרים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

משוכות

שיאן העולם הסיני, צ'יאנג ליו, לא ישתתף העונה בכל התחרויות בסבב, מה שיאפשר לכמה מהצעירים הבולטים בתחום ללכת על הכסף הגדול. השם החם כיום הוא דיירון רובלס הקובני, שעשה לסיני חיים קשים כמעט בכל תחרות בקיץ האחרון ומחזיק בשיא אישי של 13:00 שנ'. האמריקאים, שכל כך אוהבים את המקצוע הזה, בונים על אנוואר מור ודייויד פיין, שניהם קבעו השנה 13:12 שנ'. רץ המשוכות האמריקאי הבכיר, טרנס טראמל, יעדיף להתרכז הקיץ בהכנות לאליפות העולם, בדיוק כמו צ'יאנג ליו.

בריצה המקבילה לנשים (100 משוכות) אנחנו מקבלים מצבה מלאה של כל התותחיות. זה מתחיל באלופת העולם האמריקאית מישל פרי, שכבר רצה השנה 12:58 שנ', ממשיך באלופת אירופה השבדית סוזאנה קאלור (שיא אישי של 12:52 שנ'), שלא הפסידה בעונת האולמות בחורף ומסתיים בשתי ג'מייקניות, בריג'יט פוסטר ודלורין אניס לונדון, ששומרות על מקום קבוע בצמרת העולמית כבר כמה שנים טובות.

ריצות בינוניות

1,500 מטר והמייל, שתיים מהריצות היותר טקטיות ומרתקות על המסלול, יציגו את בכירי הרצים בעולם, שבונים גם על הפרמיות משבירת שיאי העולם. עדיין לא נקבע יורש לשיאן העולם הפורש, הישאם אל גארוז', אבל יש לפחות 5 רצים שמתמודדים על התואר הזה.

אלכס קיפצ'ירצ'יר הקנייתי היה הרץ המוביל בתחום הזה בשנה שעברה, אבל העונה הוא עדיין לא מספיק משופשף. מי שקבע את תוצאת השנה בעולם הוא בן ארצו אוגוסטין צ'וגה (3:31:73 דק'), שהוכיח את עצמו העונה גם בריצות מהירות וגם בריצות טקטיות. שני קנייתים נוספים שיכולים לנצח בכל יום נתון הם דניאל קומן ואיזק סונגוק. קומן קבע את הזמן הטוב ביותר בשנה שעברה (3:29:02 דק') ואילו סונגוק שומר על יציבות מופלאה כבר 4 שנים.

רץ יוצא דופן בדבוקות המובילות בשנים האחרונות הוא קרייג מורטאם האוסטרלי, בעיקר בשל גובהו וצבע עורו הלבן. מורטאם אמנם מתמקד יותר בריצות הארוכות, אבל ישתתף בריצת המייל היוקרתית באוסלו ויעשה חיים קשים לאפריקאים. הנציג הבכיר ביותר מצפון אפריקה יהיה סגן אלוף העולם, עדיל קאוץ' המרוקאי.

הטלת כידון

אין ספק שהקהל החם באוסלו יתמקד בראש ובראשונה בתחרות אחת, הטלת הכידון לגברים, שנחשבת גם היא למקצוע גולדן ליג השנה. איך לא? האלוף האולימפי ואלוף אירופה, אנדראס תורקילדסן, הוא משלהם. הגיבור הלאומי הנורבגי קבע בשנה שעברה את התוצאה השישית בכל הזמנים (91.59 מ') ועיצבן מאוד את הפינים, עבורם מדובר בספורט הלאומי. ואיך אפשר בלי דרבי צפון-אירופי, כאשר יריבו העיקרי של תורקילדסן יהיה טרו פיטקמאקי הפיני, שניצח במפגש הראשון בין השניים העונה.

תוצאת השנה בעולם מגיעה דווקא מארצות הברית, שם הטיל ברו גריר את הכידון למרחק של 90.71 מ'. האמריקאי בן ה-30 כבר ניצח בעבר את תורקילדסן לעיני הקהל הנורבגי, ומהווה איום גדול. ואדימס וסלייסבקיס הלטבי הוא מטיל נוסף שכבר עבר 90 מטר בקריירה, מה שהופך אותו למועמד פוטנציאלי רביעי לניצחון בכל אחת מהתחרויות בסבב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully