וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן גביע טיפוסי

גיא ניב

15.5.2007 / 20:49

הוא נכשל בליגה שוב ושוב, שחקניו מעידים שהוא חסר כריזמה, אבל ניר לוין זכה בפעם הרביעית בגביע המדינה. מה סוד הקסם?

ניר לוין כבר מכיר את הסרט. העונה מסתיימת, הוא מניף גביע, חולפים חודשיים, ומישהו אחר עומד על הקווים. שלוש פעמים בקריירה שלו הוא הספיק לפגוש מקרוב את הנשיא (פעם אחת כשחקן הפועל פ"ת ופעמיים כמאמן מכבי ת"א), כשהיום (רביעי) הוא הוסיף את התואר הרביעי לרזומה, אבל בהתחשב במאזנו בליגה - אין פלא שזה לא מרשים אף אחד.

מדובר בתופעה לא מפוענחת. על פניו, השוואה בין הסיטואציה שבה נמצאת הפועל ת"א של העונה לגביעים של לוין במכבי ת"א מראה תנאי פתיחה טובים להצדקת התואר "מאמן גביע טיפוסי": קבוצה עם שאיפות גדולות וסיכויים קטנים, התפרקות מהירה בליגה, סגנון משחק נאיבי, והזדמנות אחת להמתיק את העונה עם גביע. אז נכון, חלק משחקני הפועל ת"א טוענים כי הוא חף מכריזמה ושאין לו השפעה ממשית עליהם; מצד שני, איך זה יכול להיות שמאמן כביכול בינוני מצליח להגיע פעם אחר פעם להישגים הללו?

"אולי צריכים להחתים אותו רק לגביע"

ויקו חדד, שנתן ללוין את משרת האימון הראשונה שלו כשמינה אותו כעוזרו בהפועל ב"ש, מנסה להסביר: "יש מאמנים שטובים במיקוד בנקודה מסוימת – לעבור חמישה משחקים ולא להפסיד. זה הרבה יותר קל להתכונן למשחקים חד פעמיים לעומת ליגה, שדורשת עבודה לאורך זמן".

חדד מדבר על אלמנט משמעותי שפוגע בלוין העונה. "בליגה היה לשחקנים לפניו את שום, שהוא מאמן בעל שיעור קומה בליגה, ולפני זה את קשטן. אחרי זה הם כאילו אומרים 'מי זה ניר שיגיד לנו מה לעשות'. גם זה שההנהלה לא סופרת אותו משפיע על היכולת של הקבוצה בליגה".

ברוך ממן, לעומתו, חושב שמדובר במזל בלבד. "אולי צריכים להחתים אותו רק לגביע", אומר ממן, "בליגה הוא לא מצליח, אבל כנראה יש לו את הקשרים הנכונים. גם בגביע שהוא לקח עם מכבי הוא היה במרחק פנדל אחד מהדחה. ברגע שאתה מאבד את הסיכוי לליגה, אתה מתרכז יותר בגביע. ניר בחור חמוד, מתנסח יפה ונמצא במקומות הנכונים. הוא חלקלק כמו סבון שאתה תופס באמבטיה והוא עף לכל הכיוונים. לפעמים באים לך משחקים קלילים, צריך מזל.

"בסך הכל, בכל הקבוצות שלו הוא נכשל. אחרי חמישה הפסדים בחולון, הוא קיבל את מכבי ת"א. כשהוא היה בהפועל חיפה אחרי זה היא ירדה ליגה, וגם מפ"ת ואשדוד פיטרו אותו".

"קל יותר להשפיע על אנשים למשחק אחד"

במילים אחרות, ייתכן שלוין משכיל יותר מאחרים לרתום לטובתו את התנאים של הגביע, תנאים שעשויים לנטות חסד למי שלא מבריק לאורך זמן, אבל מצליח לטשטש את החולשות כשהוא עם הגב אל הקיר. לוין, מספרים שחקנים שעברו אצלו, הוא מאמן שמשקיע המון בהכנה נקודתית למשחק, תכונה שמתיישבת היטב עם מאמן של משחקי נוק-אאוט. את ההכנה והמשמעת הללו, מתברר, לוין לא מצליח להחדיר בקבוצה בעונה שלמה בליגה.

"כשאתה נמצא במצב שבליגה לא הולך, אתה נותן לשחקנים את ההרגשה שאפשר לתקן דברים, והוא ראה שאפשר אולי להציל את העונה להפועל עם תואר", אומר אלון חזן, מאמן אשדוד וחברו של לוין בהפועל פ"ת, שלקחה גביע ב-1992. "לפעמים יותר קל להשפיע על אנשים למשחק אחד נתון מאשר בליגה. אתה רואה את הטירוף והחגיגות שמחכים לך. הקבוצה שלו לא שיחקה טוב בליגה וזכתה בהגרלה שעשתה לה חיים טובים עד לחצי גמר. בגביע, בשונה מליגה, אתה עושה את שלך, עוקץ פה ושם, ואתה בגמר. לוין ידע להכין טוב את הקבוצה לסכנין ולמשחק נגדנו. בגביע הפועל שיחקו הרבה יותר מבוקר ומסודר אחרי שהבקיעו".

אורן זיתוני, שהיה שותף לזכייה של מכבי ת"א בגביע תחת הדרכתו של לוין, מוסיף: "הוא מאמן יסודי ומצוין, שיודע להכין את הקבוצות טוב למשחקים. בגביע זה משחק בודד והוא יודע להביא את הקבוצה במצב אופטימלי. זה הרבה פסיכולוגיה, הוא עושה הרבה שיחות אישיות לפני משחקים. הוא היה עובד איתנו עם פסיכולוג אישי, זה עבד, ואני חושב שזה גם יכול לעבוד היום – שחקני כדורגל הם כישרוניים, אבל הביטחון הוא 60-70 אחוז מהעניין. יותר קשה לייצר מומנטום לאורך עונה שלמה, צריך הרבה שחקנים ברמה גבוהה באותו זמן".

"עם קבוצות כאלה גם אני הייתי מביא גביע"

אפשר למצוא עוד הסבר לארון הגביעים של לוין, והוא הקבוצות שאיתן עשה ואולי גם יעשה זאת. מכבי והפועל ת"א בדרך כלל מרכזות כמות גדולה של כישרון, שבא לידי ביטוי במסגרת הזו, בייחוד כאשר המצב בליגה קשה.

"כשאתה מגיע להישגים אתה עובד במועדונים הבכירים, ואז יש לך את השחקנים והתקציבים הכי גדולים", טוען לופא קדוש, "כל המאמנים השיגו את כל התארים במקומות הגדולים. זה לא רק עניין של מאמן, זה עניין של מועדון. אתה נמצא באזור של ההישגים כשאתה במערכת כזו. גם אם אני הייתי מאמן בקבוצה גדולה היו לי תארים".

לוני הרציקוביץ' לא ממש מסכים: "הוא עשה עבודה מדהימה גם בליגה כשהוא הגיע אלינו, אמנם לא לקחנו אליפות כי הפסדנו הרבה משחקים בהתחלה, אבל הייתה עונה נהדרת. לשמחתי לקחנו גביע, בליגה לא נכשלנו אז. אני לא חושב שאפשר לשפוט אותו על הפועל ת"א העונה. הוא מקבל קבוצה במצב נתון, יכולת השפעה על שחקנים היא אפס, בגלל מצבי רוח וכולי. אני נותן לו הרבה קרדיט, למאמן יש תחומי אחריות שונים ולכן יש דברים שהוא פחות מוצלח ויותר מוצלח. יש לו את הבעיות שלו, אבל בסך הכל אני מפרגן לו".

גביע שווה חוזה?

פעם אחת, בגביע הראשון שלו במכבי ת"א, הזכיה הספיקה לו כדי לקבל חוזה לעונה נוספת, שלא כמו בגביע השני שלקח עם הצהובים. מה יהיה בהפועל ת"א, טרם הובהר סופית.

בכל מקרה, הקישור בין הגביע לחוזה הבא של לוין מצחיק את לופא קדוש: "תראה מה קורה פה, מאמנים שיורדים ליגה נשארים עם הקבוצה ומאמנים שלוקחים אליפות וגביע שולחים אותם הביתה. גביע זה קטע של הגרלה, מומנטום, הברקות. זה לא עניין של יציבות לאורך עונה ויכולת של מאמן, ועל המקריות מעידה גם עצם העובדה שקבוצות קטנות מגיעות למעלה. אי אפשר להלל ולשבח בגלל שלושה משחקים שבמקרה מגיעים לגמר. הגביע זה לא קנה מידה, זה לא עושה אותך מאמן יותר או פחות טוב. אם מירו בן שמעון היה לוקח גביע עם אשקלון, הוא היה מאמן מוביל?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully