וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחזרה למקום הפשע

לפני שנה הגיעה טאו ויטוריה לאתונה, וגנבה מפנאתינייקוס את הכרטיס לפיינל פור. הפעם, כל דבר פרט לגביע ירוק יבעיר את בירת יוון

לאחר שסקרנו עבורכם את אלופת אירופה צסק"א מוסקבה והסינדרלה ממלאגה, נעבור למאץ' אפ של חצי הגמר השני בפיינל פור שייפתח בשישי באתונה, בין פנאתינייקוס וטאו ויטוריה.

הגמר, כזכור, ביום ראשון ב-21:30 (ערוץ 1).

פנאתינייקוס

בימים אלו מצויה פנאתינייקוס אתונה בעיצומו של הליך סגירת מעגלים וחובות. את החוב המוסרי לאוהדים, שנפתח בדיוק לפני שנה, עת כשלה במשחק השלישי והמכריע על הכרטיס לפיינל פור בפראג, חיסלה עם סוויפ קליל בסדרת רבע הגמר על חשבון דינמו מוסקבה. ביום שישי תבוא חשבון עם טאו ויטוריה, זו שהעזה לגזול ממנה, במגרשה הביתי, את המקום בפראג. אחר כך, מקווים בקבוצה, תניף גביע מול עיניהם הבוחנות של הבעלים המיליארדרים פבלוס ות'נאסיס ינאקופולוס, שפיזרו בקיץ מיליונים רבים לשם המטרה הזו בדיוק.

בינתיים, הולכת עונת ה"משימה הלאומית" של הבוזוקייה ע"ש אובראדוביץ' לפי התכנון: הגביע היווני לשנת 2007 כבר מונח בארון, כאשר גם את הליגה הסדירה סיימה פאו במקום הראשון, ובכך הבטיחה יתרון ביתיות לאורך הפלייאוף. הקצפת (אליפות) אמנם תגיע מאוחר יותר, אם ירצו זאוס והאלים, אבל פנאתינייקוס רוצה כאן ועכשיו את הדובדבן. ושמישהו ינסה לעצור אותה.

מאמן: ז'לימיר אובראדוביץ'

בקרב עיתונאי הספורט ביוון מכונה ז'ליקו אובראדוביץ' "גלדסטון", על שם בן דודו המצויר של דונאלד דאק, שהיה ידוע במזלו הטוב. לפני כחודש וחצי חגג אובראדוביץ' 47 והוא מאמן בוגרים 15 שנים בלבד, אך רשימת התארים של הסרבי בעל מגע הזהב כמעט בלתי נתפסת: אובראדוביץ' הוא המאמן המעוטר במפעל, עם חמישה גביעי יורוליג ו-21 תארים כמאמן ראשי בסך הכל (7 אליפויות מקומיות, 5 גביעים מקומיים, 2 גביעי ספורטה, אליפות אירופה ואליפות העולם כמאמן נבחרת יוגוסלביה). באתונה יחגוג מוסד הפיינל פור 20 שנות קיום. ל-11 מתוכם היה שותף אובראדוביץ', כשחקן (1) וכמאמן (10).

ביוון מעמדו של אובראדוביץ' כמעט מיתי. גם הכישלונות בזירה האירופאית בשנים האחרונות (פיינל פור אחד מאז 2002) התקבלו בסלחנות ובסבלנות רבה. בעוד מחלקת הכדורגל הירוקה-לבנה ממשיכה לשקוע (אליפות אחת ב-11 השנים האחרונות), שומרת מחלקת הכדורסל בראשותו של אובראדוביץ' על כבודם של האוהדים, עם 6 אליפויות יוון וארבעה גביעים ב-7 השנים האחרונות, כמו גם שתי אליפויות אירופה. אובראדוביץ' משדר אי שקט בימים האחרונים, ועל כך בהמשך, אולם ביוון סבורים כי גם כישלון בפיינל פור הקרוב לא יביא להפסקת עבודתו של הסרבי הנרגן במועדון.

אקס פקטור: יתרון הביתיות

אתונה בשיגעון טוטאלי. זה שלושה שבועות שמאות אלפים מצויים במרדף חסר סיכוי אחר כרטיסים לפיינל פור, הנחשבים למצרך המבוקש ביותר ביוון רבתי. בימים האחרונים זכיתי אני לארבעה טלפונים בהולים מעיתונאים יוונים, שדרשו בשלומי ואגב כך התעניינו האם ברשותי כרטיס מיותר לאירוע. בשוק האפור נמכרים כרטיסים במאות אחוזים מעל למחיר הנקוב.

הנהלת היורוליג חילקה 1,800 כרטיסים לכל משתתפת באירוע, כשיתר הכרטיסים נמכרו באינטרנט או דרך סוכני הנסיעות המורשים. עד לאחרונה נותרו מספר כרטיסים בידי סוכני הנסיעות, שנמכרו כחלק מחבילת נופש. כך שכדי להניח יד על כרטיסים, נאלצו אוהדים רבים להגיע למצב אבסורדי בו רוכשים את החבילה המלאה, הכוללת שלושה לילות במלון בעיר.

מאז שהבטיחה את מקומה בפיינל פור, הטלפונים הניידים של שחקניה ומקורביה של פאו לא מפסיקים לטרטר. אוהדים שתרים אחר כרטיסים, כאלו שרוצים לאחל בהצלחה או סתם להעניק עוד עצה ידידותית, מתקשרים לאנשי פאו מסביב לשעון והביאו למצב כאוטי לחלוטין. עד כדי שאובראדוביץ' הורה בתחילת השבוע לאסוף את כל הסלולריים של אנשי הקבוצה, לרבות השחקנים.

בשבוע האחרון חולקו במקומם טלפונים ניידים חדשים, בעלי מספרים חסויים, הנחשבים לאחד הסודות הכמוסים במדינה. הזמר המצליח סרבל, הגרסה היוונית של נינט, יופיע גם הוא בפיינל פור, ואובראדוביץ' התבטא בעניין ואמר כי "יש כאן תחושה כאילו אנחנו הולכים לחגיגה ולא לטורניר כדורסל קריטי. כשאני רואה את כל מה שקורה מסביב, בכלל לא בטוח שעדיף לנו שהפיינל פור נערך כאן".

מד הסיכויים

כמעט כל שחקן בסגל של פנאתינייקוס, עשרה ליתר דיוק, הופיע בפיינל פור אחד לפחות, אך שניים בלבד (אלברטיס ופפאניקולאו) מחזיקים באליפות יורוליג ברזומה. מצד אחד, מדובר באחד הסגלים העמוקים והמגוונים שגובשו אי פעם באירופה. מנגד, פנאתינייקוס טרם פגשה העונה את הקבוצות החזקות באמת, כפי שלא ידוע כיצד תגיב ללחץ האדיר שיפעילו 14,000 האוהדים ביציעים. דבר אחד בטוח: ביוון מקווים שהקולות שיבקעו מחדר ההלבשה של פנאתינייקוס בלילה שבין ראשון לשני יהיו של שבירת צלחות, ולא של ניתוץ הלוחות הטקטיים בחמת זעם.

טאו ויטוריה

שאלו כל פרשן ספרדי באשר לסיכוייה של טאו ויטוריה להניף גביע יורוליג ראשון באתונה, וזה מיד ישיב: "אה לה טרקרה וה-לה ונדיצה". בתרגום חופשי לעברית: פעם שלישית גלידה. יהיה זה פיינל פור שלישי ברציפות עבור טאו, הישג פנטסטי לכל הדעות, ובספרד טוענים שאם העונה לא יעמדו האדומים-כחולים בראש הפודיום, ספק אם החלום אי פעם יתממש.

זוהי העונה של טאו, משוכנעים בספרד. בשני הפיינל פורים האחרונים התרסקה מול מכבי (בגמר של 2005 ובחצי גמר 2006), אולם העונה נראים הבאסקים בשלים ומוכנים ללכת עד הסוף. רק שבדרך לגביע תצטרך טאו לגבור על המארחת פנאתינייקוס, ואם וכאשר, ככל הנראה גם על אלופת אירופה הגאה. בהחלט לא סיפור סימפטי.

אם בהיסטוריה הקרובה עסקינן, אזי שלטאו ניסיון חיובי למדי עם יריבותיה העיקריות על התואר: בעונה שעברה גזלה מפאו, באתונה, את הכרטיס האחרון לפראג. לפני שנתיים, בחצי גמר הפיינל פור במוסקבה, הדהימה את המארחת צסק"א. טאו הציגה לאורך העונה כולה כדורסל נהדר ועקבי ואילולא יתרון הביתיות של פנאתינייקוס, הייתה נחשבת לפייבוריטית.

מאמן: בוז'ידאר מאליקוביץ'

בשנים האחרונות רווחה באירופה ההכרה כי הקריירה של בוז'ה מאליקוביץ' מצויה בתקופת הדמדומים, אך חשוב לזכור שמדובר באחד המאמנים המנוסים והמעוטרים בהיסטוריה של היבשת (20 תארים). מאליקוביץ' היה זה שהניח את אבני היסוד של יוגופלסטיקה ספליט המופלאה של סוף שנות ה-80', וחתום בלעדית על שניים מתוך שלושת גביעי אירופה הרצופים בהם זכתה. ארבע אליפויות יורוליג מפארות את הרזומה העשיר של הגנרל הסרבי, שישוב לפיינל פור לראשונה מאז 1996 (אז זכה עם פנאתינייקוס).

רשימת התארים של מאליקוביץ' היא, כאמור, כאורך הגלות, אולם במילניום הנוכחי הניף שני תארים בלבד – גביע קוראץ' עם מלאגה (2001) ואליפות ספרד עם ריאל מדריד (2005). בקרב פרשני הכדורסל נחשב המאמן בן ה-56 למאמן מעט מיושן, שדוגל במשחק קשוח ומסודר.

לוויטוריה הגיע רק לפני כחודש וחצי, בעיצומו של שלב הטופ-16, כאשר בספרד תולים את פשר השידוך התמוה והמאוחר בניסיונו הרב, בשקט שמקרין סביבו ובדרישתו להגנה חסרת פשרות, ההכרחיים לשלבים המאוחרים של העונה. כשמנגד 14,000 יוונים ביציעים, שקט וריכוז הם המצרכים החשובים ביותר להם תזדקק טאו במשחק חצי הגמר.

אקס פקטור: השיטה

מאמנים הולכים ובאים בויטוריה, אולם שיטת המשחק לעולם נשמרת. חמישה מאמנים, לא פחות, עברו בעיר הבאסקית הצפונית בשנתיים האחרונות, אבל הכדורסל השוטף והיעיל נשאר מנת חלקם של האוהדים. סגל השחקנים של טאו משופע כישרון ואיכות, ומרחב התמרון של המאמן כמעט אינסופי: עם קו קדמי שכולל את לואיס סקולה, טיאגו ספליטר, קאיה פקר ומירזה טלטוביץ', וקו אחורי בלתי נגמר בעל אוריינטציה אופנסיבית מובהקת (פבלו פריג'יוני, איגור ראקוצ'ביץ', סרג'י וידאל, זוראן פלאניניץ', פרד האוס וסרקאן ארדוגאן), מיצבה עצמה טאו כקבוצת ההתקפה הטובה במפעל.

התיאום בין פריג'יוני לבין סקולה מושלם, הקלעים האבסולוטים מבטלים כל אפשרות להגנה אזורית ותחת הסלים נהנית טאו משירותיהם של חיות רחבה דוגמת סקולה וספליטר. יש לציין כי טאו אינה ידועה כקבוצה הגנתית מבריקה, אולם מאז הצטרף מאליקוביץ' היא משפרת בעקביות גם את יכולתה בצד הזה של המגרש. עקב האכילס של טאו הוא קו העונשין: 69% בלבד מדרגים את הבאסקים במקום הלפני אחרון ביורוליג בקטגוריה. צפו לקרב בושידו, רווי פיצוצים ומכות.

מדד הסיכויים

שאלו, אם כן, מדוע משוכנעים בסוכנויות ההימורים כי פנאתינייקוס וצסק"א הן הפייבוריטיות לזכייה בפיינל פור הקרוב. התשובה פשוטה: טאו, רע ככל שזה יישמע, קנתה לה בזכות שם של לוזרית מובהקת. במילניום הנוכחי זכתה באליפות ספרד אחת בלבד (2002) ובשלושה גביעים, כשבשנתיים האחרונות הפסידה בגמר הפלייאוף למלאגה ולריאל.

העונה נחנקה בחצי גמר גביע המלך. המאמן ולימיר פראסוביץ' לא יכל עוד לשאת את הלחץ ולקה בליבו. לקראת הקרבות הצפויים להם בסוף השבוע, בטאו צריכים להתפלל כי הלב של מאליקוביץ' קשישא חזק מעט יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully