וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריקט: בחזרה ל-1996?

רועי פרידמן

28.4.2007 / 0:05

לפני 11 שנה זכתה סרי לנקה באליפות העולם לאחר ניצחון מפתיע על אוסטרליה בגמר. פלאשבק? רועי פרידמן עם המדריך המלא למשחק

אחרי טורניר ארוך ומייגע הגענו למשחק האחרון. סרי לנקה ואוסטרליה יעלו ב-16:30 (שידור ישיר ב-FOX), למשחק של יום אחד, שלאחריו תיקבע אלופת העולם בקריקט. מה בתפריט?

איפה משחקים? קנסינגטון אובל, ברידג'טאון , ברבדוס – האצטדיון העתיק ביותר בקריביים ואחד העתיקים בעולם, נוסד ב-1894.

מי משחק? סרי לנקה (2:8 באליפות) מול אוסטרליה (0:10)

איך הן הגיעו למעמד הזה? סרי לנקה סיימה ראשונה בבית ב' אחרי נצחונות על הודו, ברמודה ובנגלה דש (שנגרר לסופר 8), בסופר 8 נצחונות על הודו המערבית, אנגליה, ניו זילנד ואירלנד והפסדים לדרום אפריקה ואוסטרליה, וניצחון בחצי הגמר ב-81 נקודות מול ניו זילנד.

אוסטרליה סיימה ראשונה בבית א', אחרי נצחונות על סקוטלנד, הולנד ודרום אפריקה (שנגרר לסופר 8), בסופר 8 נצחונות נגד הודו המערבית, בנגלה דש, אנגליה, אירלנד, סרי לנקה וניו זילנד, וניצחון בחצי הגמר ב-7 וויקטס נגד דרום אפריקה.

קפטנים: סרי לנקה – מהלה ג'איאוורדנה (44 משחקים כקפטן, 29 נצחונות, 12 הפסדים ו-3 משחקים עם תיקו או ללא תוצאה, 2:8 באליפויות עולם). אוסטרליה – ריקי פונטינג (148 משחקים כקפטן, 115 נצחונות, 25 הפסדים, 8 משחקים עם תיקו או ללא תוצאה , 0:21 באליפויות עולם).

מבט על הנבחרות

סרי לנקה – נבחרת שקיבלה מעמד של טסט רק ב-1982, ועד אמצע שנות ה-90 נחשבה לנבחרת נחותה. הניצחון באליפות ב-1996 הפך אותה לקבוצה מובילה בקריקט, כשהיא מסתמכת על מספר מצומצם של כוכבים והיתר שחקנים אנונימיים, או "פועלים שחורים". השמות המפורסמים הם סנאת ג'איאסורייה, השחקן המצטיין באליפות של 1996, חובט וותיק שפותח וצובר לא מעט פעמים תוצאות גבוהות בקצב מהיר, שנותן מומנטום גבוה לקבוצתו. ג'איאסורייה הוא גם שחקן שמעניש הגנות שנותנות לו הזדמנויות.

ג'איאסוריה הוא גם השחקן עם הכי הרבה הופעות בינ"ל בקריקט של יום אחד עם 389 משחקים, ושני לסצ'ין טנדולקר, עם 11,942 נקודות. קומאר סנגאקרה, הוויקט קיפר שלא בלט בטורניר כחובט אך נחשב כאחד החובטים הבולטים ואחד הוויקט קיפרס הטובים בשנים האחרונות בסבב העולמי.

הקפטן, ג'איאוורדנה הוא חובט טוב, שהיה הבולט בניצחון בחצי הגמר ושחקן הגנה מצויין, שתפיסת שדה שלו בחצי הגמר החלה את ההתפרקות הניו זילנדית. בין המגישים, צ'מינדה וואס הוותיק, מותיה מוראליתאראן, אולי המגיש הטוב ביותר כיום עם פרישתו של שיין וורן, ותגלית האליפות, לסית מלינגה, עם תנועת הגשה מוזרה, שמטיסה כדורים במהירות ממוצעת של 140 קמ"ש. סרי לנקה נחשבה לאחת הסוסים השחורים של האליפות, ואחרי הניצחון על הודו, הפכה למועמדת לגיטימית לחצי הגמר עם תחילת הסופר 8. לסרי לנקה זו הופעה שנייה במשחק הגמר אחרי שניצחה את אוסטרליה ב-1996.

אוסטרליה – הדרך לאליפות העולם החלה בקיץ האוסטרלי כחלק מ-3 מטרות שהוצבו: לזכות בגביע האלופות, בחודש אוקטובר בהודו, לנצח את אנגליה באשז ולזכות באליפות העולם. אחרי הניצחון באשז אוסטרליה שיחקה בסדרת בית מול אנגליה וניו זילנד ואח"כ בסדרה בניו זילנד. באמצע ינואר למהר נגד אוסטרליה לפחות לגמר נחשב לטירוף, אלא שאז אוסטרליה ספגה חמישה הפסדים רצופים, בתוך סדרה של שישה הפסדים בשבעה משחקים, והפסידה את הסדרה הביתית והושפלה בניו זילנד. כתוצאה מכך, אוסטרליה איבדה את מעמדה כנבחרת הטובה בעולם, ואולי גם חלק מההרתעה שלה.

פציעות והזדקנות היו הבעיות העיקריות של אוסטרליה, כאשר בהרכב הפותח היו ארבעה שחקנים: גלן מק'גראת', מת'יו היידן, אדם גילכריסט ובראד הודג' שעברו את גיל 35.

אלא שאוסטרליה ידעה לחזור, ולא רק שניצחה את כל עשרת המשחקים שהיא שיחקה באליפות, היא עשתה את זה בצורה מאוד דומיננטית. בחמישה מתוך עשרת המשחקים שהיא שיחקה, היא חבטה ראשונה וסיימה עם תוצאה ממוצעת של 348 נקודות לסיבוב.

אף פעם לא נפסלו יותר מששה חובטים אוסטרלים במשחקים הללו. לעומת זאת, בחמשת המשחקים האחרים שבהם היא הגישה ראשונה, היא פסלה את כל עשרת החובטים היריבים בפחות מ-50 אוברס, בארבעה מתוכם, וזה רק מפני שהמשחק החמישי, מול בנגלה דש קוצר ל-22 אוברס. המשחק האחרון שלהם בסופר 8, נגד ניו זילנד היה שיא של הצהרת הכוונות, עם ניצחון ב-215 נקודות.היידן, לדוגמה, שהיה צריך לעבוד קשה כדי לתפוס מקום בנבחרת, עבר שלוש פעמים את המאה בטורניר (כולל המאה המהיר בהסטוריה של האליפות), והוא צובר הנקודות המוביל של הטורניר, עם 621 נקודות. ריקי פונטינג עם יכולת מצויינת, ומייקל קלארק, שמדובר עליו כקפטן העתידי של אוסטרליה, מוסיף עם יכולת טובה.

החלפת המשמרות באוסטרליה בנושא ההגשה מבוצעת בצורה מושלמת, כשגלן מק'גראת', שזה יהיה המשחק הבינ"ל האחרון שלו, קבע שני שיאים עם הכי הרבה פסילות באליפות אחת, עם 25, ו-70 סה"כ באליפויות. אליו הצטרפו שני מגישים צעירים, נת'ן בראקן, ועוד תגלית של האליפות, שון טייט.

איפה הם היום?

לאוסטרליה זו תהיה הופעה שישית בגמר ורביעית ברציפות. האוסטרלים זכו בגביע ב-87' נגד אנגליה, 99' נגד פקיסטן ו-2003 נגד הודו. הם הפסידו בגמר הראשון, ב-1975 נגד הודו המערבית וב-96' לסרי לנקה.

זו תהיה הפעם הראשונה באליפות העולם שמשחק הגמר יהיה שחזור של גמר בעבר. חמישה שחקנים, סנאת ג'איאסורייה, צ'מינדה וואס ומותיה מוראליטאראן מסרי לנקה, וריקי פונטינג וגלן מק'גראת' מאוסטרליה, שיחקו בגמר ב-1996.

במשחק ב-96, שהתקיים בלאהור, פקיסטן, ארג'ונה רנטונגה, הקפטן הסרי לנקי אז, שלח את האוסטרלים לחבוט, ואוסטרליה צברה 241 ל-7, בעיקר בזכות 74 של הקפטן, מארק טיילור, ו-45 של פונטינג, כהמגיש המוביל של סרי לנקה במשחק היה החובט הטוב בהיסטוריה הקצרה של הנבחרת הזו, ארבינדה דה סילבה.

סרי לנקה פתחה רע, כשג'איסורייה נפסל בשגיאת ריצה, ודמיין פלמינג פסל את רומש קאלוויטארנה, אך אסנקה גורושינה ודה סילבה עצמו שסיים עם 107 בלי להיפסל, ואחריו הקפטן רנטונגה, הצעידו את הסרי לנקים לנצחון. סרי לנקה ניצחה 8 משחקים באליפות ,אחרי שהשיגה רק 4 נצחונות בחמש האליפויות שקדמו. דה סילבה נבחר לאיש המשחק, וג'יאיסורייה לאיש האליפות.
איפה הם היום?

ארבינדה דה סילבה שיחק גם באליפויות של 1999 ו-2003, ואחרי פרישתו נהיה עסקן קריקט וחבר בצוות הבוחר את השחקנים לנבחרת.

ארג'ונה רנטונגה שימש כקפטן עד אחרי אליפות העולם ב-1999, ושיחק עד 2001. הוא עבר לפוליטיקה, והיה חבר במפלגה שבראשה עמדה הנשיאה לשעבר של סרי לנקה, צ'נדריקה קומאראטונגה. הוא שימש בתקופה מסויימת כסגן שר התיירות של המדינה.

רומש קאלוויטארנה היה וויקט קיפר סביר וחובט בינוני, שפתח במשחקי אליפות העולם ביחד עם ג'איאסורייה. הוא פרש מהמשחק ב-2004.

אסנקה גורושינה היה אחד החובטים הבולטים של סרי לנקה אלא ששנה אחרי האליפות הוא חתם עם קבוצה מקומית במלבורן, וסירב לחזור כשהתבקש. הוא הודח מהנבחרת ופרש. הוא היום חי במלבורן.

מארק טיילור שימש כקפטן וב-1997 כשהוא ירד בכושרו, הוא עזב את הקריקט של יום אחד. הוא המשיך לשחק טסט עד פרישת ובשנת 1999. היום הוא משמש כפרשן ברשתות האוסטרליות.

דמיין פלמינג היה אחד המגישים המוכשרים של נבחרת אוסטרליה, אך הקריירה שלו נקטעה בגלל פציעות. הוא משמש כפרשן בין היתר ברשת שמעבירה את השידורים לאליפות העולם הנוכחית.

אז לא לשכוח, שבת ב-16:30 אחרי הצהריים, שידור ישיר ב-FOX.
השופטים במשחק הם סטיב באקנור מג'מייקה, הודו המערבית (גמר חמישי ברציפות) ועלים דאר מפקיסטן. רודי קורצן מדרום אפריקה יהיה שופט הטלוויזיה, והשופט הראשי של הגמר יהיה ג'ף קרואו מניו זילנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully