וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלקת שיקום

19.4.2007 / 13:43

הקיץ הקודם של מכבי ת”א היה טראומתי, אבל המחלוקת בהנהלה, שוק השחקנים והמצוקה התקציבית יהפכו את הפגרה הקרובה לקשה לא פחות

שקט במכבי תל אביב. שקט הוא מונח יחסי כשמדברים על מכבי, אבל כך תמיד קורה כשהעונה נכנסת לאזור הדמדומים – התקופה המייגעת שבין סיום הפרק האירופאי לבין משחקי ההכרעה בליגה הישראלית. אלא שהעונה מדובר בשקט מסוג אחר. זוהי הדממה שאחרי המערכה המקצועית ולפני המערכה האמיתית, הפוליטית; מלחמה שתכריע את זהות הקבוצה והפילוסופיה הניהולית שתעמוד בבסיסה בשנים הקרובות. בלב פנימה חשים חלק מראשי המועדון מועקה גדולה וחשש. במועדון השמרני קיימת פוביה אמיתית משינויים מהותיים שכאלו.

אבל מאבקי הכוחות נדחו לקיץ, לאחר סיום העונה, שכן הפיינל פור הישראלי הפך עבור המועדון לאירוע בעל משמעות מכרעת, בעיקר מבחינה תדמיתית ושיווקית, לקראת עונת המשחקים 2008. "החלטנו על הפסקת אש עד יוני. אחר כך נראה מה יקרה", סיפר השבוע גורם בקבוצה. מבחינת מכבי, לסיים עונה ללא תואר זה דבר שאינו מתקבל על הדעת, ולכן הוחלט להעניק לשחקנים ולצוות המאמנים את מלוא הגיבוי בששת השבועות הקרובים. בסיום העונה, מבטיחים הבכירים, יוסרו הכפפות.

בלאט וגרשון, אנשים יקרים

מכבי צפויה לסיים את העונה בגירעון תקציבי. זה אומר אחד משניים: או שהבעלים יאלצו לכסות את הבור מכיסם הפרטי, או שהגירעון ייגרר לתקציב הקבוצה בעונה הבאה. בכירים במכבי משוכנעים כי החריגה לא הייתה הכרחית, שהרי הקבוצה לא העפילה לפיינל פור או זכתה בגביע אירופה, עליהם משלמת מענקים שמנים. זו סתם תוצאה של ההתנהלות הכלכלית המוזרה. וויל ביינום, לדוגמא, עולה למכבי קרוב למיליון דולר (עלות מעסיק). סימאס יסאיטיס מיליון ומאתיים אלף. נואל פיליקס 700 אלף. עלותו של נוון ספאחיה היא 1.2 מיליון דולר בקירוב, כמעט כמו עלות שכרו של פיני גרשון בעונה שעברה. עכשיו אתם מבינים למה הוא מסרב להתפטר. בקיץ הקרוב יכנסו דיוויד פדרמן ורענן כץ לעובי הקורה. "נגמרו החגיגות", אומרים בסביבתם.

ספאחיה מחזיק בחוזה לעונה נוספת, וזו הסיבה היחידה לכך שעדיין יש לו סיכוי מסוים להמשיך. אחרי שהיה בקיץ שעבר המאמן המועדף על ראשי המועדון, יהפוך הקרואטי בקיץ הקרוב לברירת מחדל. פיני גרשון ודיוויד בלאט הם המועמדים הטבעיים והכמעט בלעדיים, כשסיכוייו של האחרון נראים גבוהים יותר. "המפתח אצל דיוויד", טוען גורם המקורב לקבוצה. "אם הוא ירצה, הוא יגיע. הוא מסיים חוזה בבנטון וברור שלא יישאר שם בכל מקרה, כי בעונה הבאה היא לא תשחק ביורוליג". השמועות האחרונות הן שלבלאט הצעה נדיבה ביותר מחימקי מוסקבה, הקבוצה השנייה בעושרה ברוסיה. גם חימקי לא תשחק ביורוליג, אבל תוכל להקל על החלטתו בעזרת ירוקים, הרבה ירוקים.

גרשון מועמד לברצלונה ולטאו, שרצתה אותו מאוד בקיץ האחרון. אם יזכה באליפות ביוון, סיכויים סבירים שיחליט להישאר באולימפיאקוס עונה נוספת, אף שעבור עיתונאים יוונים "התסריט הזה הוא בגדר מדע בדיוני". כבר כעת ברור שכדי להחזיר את בלאט או גרשון לקווים ביד אליהו, תצטרך מכבי לשלם סכומים שמעולם לא שילמה עבור מאמן: קרוב למיליון דולר, נטו, לעונה. ספאחיה נחשב לאופציה השלישית או הרביעית, כששרון דרוקר או צביקה שרף עשויים להיות מועדפים על פניו.

מתחת לקו העוני

הקיץ הקרוב, סבורים במכבי, יהיה בעייתי לא פחות מאשר הקיץ אשתקד. הפיינל פור הבא יערך במדריד, ולכן יעמידו כל הקבוצות הספרדיות תקציבי עתק. מבחינה תקציבית, מכבי ממוקמת כיום רק במקום התשיעי-עשירי ביורוליג. התקציבים של צסק"א, פנאתינייקוס, אולימפיאקוס, ברצלונה וטאו רחוקים שנות אור ממכבי, כאשר גם אפס פילזן, דינמו מוסקבה ומלאגה מעמידות תקציב גבוה יותר. בעונה הבאה תצטרף לרשימה ריאל מדריד. הבעיה הגדולה ביותר של מכבי היא שבניגוד ליתר הקבוצות ביבשת, היא עדיין משלמת בדולרים. הפיחות הדרמטי בשער הדולר יחייב את מכבי לשלם לשחקנים האירופאים או האמריקאים, שידרשו את שכרם ביורו, הרבה יותר.

"כיום מכבי נמצאת ברמת השכר של בנטון ואולקר-פנרבחצ'ה", מספר מקורב לקבוצה. "הם עדיין לא הבינו שחוקי המשחק באירופה השתנו. הם לא מוכנים לשלם סכומים גבוהים. בקיץ היו משאים ומתנים שכמעט התפוצצו על מאה אלף דולר לכאן או לשם. אם התפיסה הכלכלית שלהם לא תשתנה, גם בעונה הבאה הם יעמידו קבוצה בינונית".

בשנים האחרונות יוצא שוק השחקנים האירופאי מאיזון. נדידת הכישרונות המאסיבית מאירופה ל-NBA, ובמקביל האמריקאים הבינוניים שעשו את הדרך ההפוכה, הותירו מעט מאוד שחקנים מוכשרים ביבשת הישנה. כך שגם שחקנים דוגמת מאריו קאסון, הקרואטי של ברצלונה, ששב לאירופה בתום שנתיים מבוזבזות בארה"ב, משתכר מעל שני מיליון דולר נטו בעונה, אף שמבחינה מקצועית אינו נמנה על שחקני הפנים הטובים באירופה. גם שחקנים בקליבר של סקוני פן, הנרי דומרקאנט, סאני בצ'ירוביץ', טראוויס האנסן ופרד האוס, שאינם נמנים על העילית האירופאית, משתכרים כולם למעלה ממיליון דולר. אלו שכן נחשבים לשחקני-על, כמו תיאו פפאלוקאס (צסק"א), ארווידאס מצ'יאוסקאס (אולימפיאקוס), זוראן פלאניניץ' (טאו), לואיס סקולה (טאו) ודימיטריוס דיאמנטידיס (פאו) מרוויחים סכומים מופרכים לחלוטין, שנעים בין 1.9 ל-3 מיליון דולר נטו בעונה. הרבה יותר מדי עבור מכבי הצנועה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מציאות מהשורה השניה

מעבר לכך שכשל כמעט בכל פרמטר מקצועי, ישאיר נוון ספאחיה עיי חורבות למאמן הבא אחריו. הקרואטי לא הצליח להניח בסיס מקצועי איתן לקבוצה החדשה שתיבנה בתל אביב בעונה הבאה, וכאן כישלונו הגדול ביותר. המצב הבעייתי בו נמצאת כיום מכבי מזכיר במעט את עונת 2003, בסיומה נפרדה מבנו אודריך, קווינסי לואיס, מרכוס גורי וחוסיין בשוק. אלא שהעונה ההיא הייתה שנת הפריצה של ניקולה וויצ'יץ', מעין נחמה פורתא. ליאור אליהו, בדיעבד הרכש הטוב ביותר שביצעה מכבי, צורף עוד לפני שנחתם ההסכם עם ספאחיה.

חמישה שחקנים מסיימים חוזה העונה: וויל ביינום, ג'יימי ארנולד, יניב גרין, גוראן ירטין ונואל פיליקס. דרק שארפ מחזיק בחוזה לשלוש עונות נוספות. סימאס יסאיטיס, טל בורשטיין ויותם הלפרין לשנתיים. ניקולה וויצ'יץ', שרון ששון וליאור אליהו מחזיקים בחוזה לעונה נוספת. עלותם של יסאיטיס והלפרין יחד, שנעה סביב שני מיליון דולר ברוטו בעונה, כבדה מאוד עבור מכבי, והשניים עשויים להתבקש בקיץ להפחית בשכרם. "מכבי עשתה הקיץ הרבה טעויות שיעלו לה הרבה כסף בשנים הבאות", אומר סוכן שחקנים ישראלי. "סוכנים באירופה ובארה"ב עשו על מכבי הרבה כסף בקיץ. אני חשבתי שזו היתה הפקרות. הם עובדים לא נכון, ובשנה הבאה זה יתפרץ".

ביינום, גרין, ירטין ופיליקס צפויים לעזוב. ארנולד עדיין בסימן שאלה. עלותו, כשחקן ישראלי, קרובה ל-800,000 דולר, ובסיום העונה צפוי לדרוש חוזה לשנתיים לפחות ושדרוג של כ-25% בשכרו. אם לא יצלח המשא ומתן עם ארנולד, תחפש מכבי שחקן פנים ישראלי אחר. לקראת העונה הבאה תחפש מכבי שני גארדים חדשים (רכז ושחקן נוסף לעמדות 2-3), במקומם של ביינום ויסאיטיס, שאם יישאר, צפוי להידחק לספסל. מייסיאו באסטון עשוי לשוב לשורות הקבוצה, אולם אם בקיץ האחרון כמעט הסכים לחוזה של כ-3.3 מיליון דולר לשלוש שנים, אזי שבעונה הבאה הוא יעלה למכבי הרבה יותר.

בהנחה שתקציב הקבוצה לא ישודרג משמעותית, תיאלץ מכבי להסתפק בשחקנים מהשורה השנייה ביבשת, או אמריקאים חסרי ניסיון אירופאי. ריס גיינס, שכבר הוזכר כמועמד לקבוצה, מציג יכולת מצוינת בביילה האיטלקית (17.3 נקודות, 2.5 ריבאונדים, 2 אסיסטים) ועשוי להילקח בחשבון; וונטיגו קאמינגס (12.9 נק', 3.9 ריב', 1.6 אס'), שניצח העונה את מכבי עם פרטיזן בלגרד, הוא אפשרות מעניינת נוספת; ג'אנרו פארגו, שניהל מגעים עם מכבי בעבר, יסיים עונה סבירה ומטה בניו-אורלינס הורנטס ועשוי להיחתך; דרו ניקולאס (13.9 נק', 2.5 ריבק, 3.8 אס') מסיים חוזה בפילזן; שאמונד וויליאמס, לשעבר בברצלונה, רואה העונה רק ספסל בלייקרס (3.1 נק', 1.3 ריב', 1 אס'); ניקוס זיזיס (11 נק', 2.5 ריב', 4.3 אס') ומרכוס גורי (12.7 נק', 6.4 ריב', 1.4 אס') צפויים לעזוב את בנטון; גם צ'רלס סמית' (1.95, 32) וזוראן ארצג (22, 2.11 ז'לז'ניק) יכולים להיחשב כמועמדים.

בינתיים שקט במכבי תל אביב. עד הקיץ הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully