וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא יורקים עלינו, זה גשם

גיא ניב

10.4.2007 / 13:36

גיא ניב יוצא נגד הקמפיין של וואלה! ספורט, ומסביר למה בעצם ערוצי הספורט החדשים בתשלום יעשו טוב לכולנו. הרווח שלהם - ושלכם

קצת לא נעים לי מהחברים בוואלה! ספורט האמת, הם קיבלו אותי כל כך יפה והופ - אני עומד לתקוע להם טריז בגלגלים. אז סליחה מראש יקיריי, אבל כשאני רואה את מה שמתרחש כאן עם המחאה המרשימה שעלתה נגד ערוצי הספורט החדשים, נדמה לי שהעניינים קצת חרגו מפרופורציה.

הלך הרוחות המקובל בקרב חובבי הספורט בארץ ביחס לספורט 5+ לייב וגולד, לפחות כפי שהוא משתקף בכתבות והטוקבקים אליהן, ניתן בהכללה לתמצות באופן הבא (יש לקרוא בטונים עולים): "החוצפנים האלה. שוב מנסים לעשות קופה על חשבוננו. לא ניתן להם לגזול את מעותינו הדלות, לגנבים האלה. חרם ציבורי!!!!! לא לתתתתתתתת!!!!". ובכן, עם כל השמחה על השתרשות מורשת הזעקות של רפי גינת מימי יד אליהו העליזים (כשהם עוד היו עליזים), בהקשר הזה היא איננה ממין העניין.

הכי קל זה לצעוק חמס ולרקוע ברגליים תוך כדי צעקות הצילו אל לב השמיים, אבל בואו ננסה לשים את האמוציות בצד ולנתח מה באמת קרה כאן. ובכן, עלו ערוצים חדשים. על זה כולנו מסכימים, נכון? יופי. ובערוצים האלה משדרים כל מיני תכנים, עד כאן אתם איתי? אוקיי. עוברים מהאקסיומות לבחינת המציאות.

אני, וכמוני כל חובב ספורט כנראה, הייתי רוצה לראות את כל התחרויות בכל ענפי הספורט והליגות בעולם משודרים כל הזמן, בזמן אמת ובחינם. אבל כולנו מבינים שזה בלתי אפשרי, ונעזוב את העניין הכלכלי כרגע (עוד נגיע לזה) – טכנית, לעולם יהיו יותר משחקים ואירועים מאשר ערוצי שידור וחלקם הלא מבוטל ייערך במקביל. מכאן שכדי להעביר לצופים עוד משחקים בזמן אמת, יש צורך בפלטפורמה רחבה יותר של משבצות שידור, או במלים פשוטות – עוד ערוצים.

מהבחינה הזאת הערוצים החדשים בוודאי עונים על בעיה אמיתית. כדוגמה מקרית אך מייצגת בואו ניקח את השידורים היום, יום שלישי: משחק מגביע המדינה בכדורגל יועבר בשידור ישיר בספורט 5+לייב, ושני משחקים מליגת האלופות ישודרו, על פי לוח השידורים של הערוץ, בספורט 5 ו-5+. אני עוקב אחרי לוחות המשדרים מאז שהערוצים החדשים עלו, ומצב שבו משודרים משחקים ישירים בשלושה ואפילו ארבעה מהם במקביל הוא בהחלט נפוץ. בקיצור, כמות השידורים עלתה באופן ניכר, תספרו בעצמכם.

צרכנות במיטבה

הלאה. אחת מהשריטות העמוקות שיש לאוהבי ספורט היא הנטייה להתענג שוב ושוב על משחקים גדולים, להיזכר בערגה בדרמות הכבירות ולחיות מחדש את סיפורי ההתעלות של הגיבורים שנצרבו בתודעה ההיסטורית. בערוץ הספורט (כמו בעולם) הבינו את זה, והקימו את ה"גולד" שהטענה העיקרית נגדו היא שמשודרים בו משחקים ותכניות שכבר ראינו. ובכן, זה ערוץ שמוקדש לנוסטלגיה. נוסטלגיה היא התרפקות על העבר. אז כן, משחק שהיה בעבר יש סיכוי טוב שראינו, זה הקטע עם דברים שכבר קרו. אני, לכשעצמי, נהנה עד לאין שיעור לראות שוב את ג'ורדן ובירד רוקדים על הפרקט, את מראדונה כובש עם היד ואת בורג ומקנרו בקרבות הטיטאנים של ווימבלדון. כל מי שמכור למשחקי עבר ואגדות ספורטיביות יודע שרק בשביל הערוץ הזה היה שווה לחיות.

טענה מרכזית אחרת שעומדת בבסיס המאבק היא ש"עכשיו תהיה זליגה (מילת השנה, ללא ספק) של תכנים, הערוצים הקיימים ירוקנו מתוכן אחרי שיפתו אותנו במקסמי שווא לרכוש את החבילה החדשה ואז שוב נגלה שעבדו עלינו". אז כולנו נביאי זעם וקוראים בבזוקה שרואים את העתיד השחור שעומד להתרגש על ראשינו השחים, אבל בינתיים, לפחות, זה לא קרה. עובדתית, יש המון תכנים חדשים שממלאים את הערוצים שקמו – שידורים חיים, תכניות אולפן, סדרות רכש ומשחקי עבר. יכול להיות שבלי לשים לב מישהו יקום באישון ליל וימחק את כל זה מלוח השידורים, אלא שאז לא תהיה בעצם סיבה לשלם על 5+ הרגיל, נכון? מכאן שכשחושבים על זה, אפילו להנהלת ערוץ הספורט הרשעית אין סיבה לנקנק את הצופים הפראיירים, כי אז הם ישלמו פחות.

אה, הגענו למילת הקסם. זאת שקשורה לכסף. לא נעים לי להיות זה שמבשר את זה לאומה, אולם אין ברירה. חברים, אנחנו חיים בעולם שמבוסס על שיטה מוניטרית. אף אחד לא נותן שום דבר במתנה סתם ככה, כי אז לא יהיה לו איך לקנות במכולת. וגם החברה שמנהלת את ערוצי הספורט לא מקבלת את השידורים בחינם – להוסיף את כל המשדרים האלה ללוח עולה כסף, והרבה. זכויות שידור קוראים לזה. גם שדרים ופרשנים שיעבירו את המשחק בלשון הקודש לא עובדים בהתנדבות, והפקת משדרי אולפן חדשים כרוכה בממון רב אף היא. ערוץ הספורט צריך לשלם על כל זה איכשהו, ואם אתם רוצים לצפות במשדרים האלה – גם אתם תצטרכו.

זה לא פטנט ישראלי, אגב. בארה"ב נהוג העניין הזה, של מכירת תכנים נוספים באקסטרה כסף מאז ומעולם. פיי פר ויו, רצועות פרימיום – לא משנה איך קוראים לזה, העיקרון פשוט מאוד: משדרים מבוקשים נמכרים על ידי ארגוני הספורט המחזיקים בזכויות השידור בסכומי עתק לרשתות. כדי לא לפשוט רגל, הן מגלגלות חלק מהעלות לצרכנים. מישהו באמת חושב שיש גוף שידור שיכול או רוצה לשאת בכל העלויות האלה מכיסו?

ולכל אלה שמצקצקים בלשונם ואומרים, "כן, אבל ערוץ הספורט גם מרוויח מהעניין", הרי לכם חלק ב' של מבזק החדשות: מותר להם. זו חברה מסחרית עם בעלי מניות או דירקטוריון שמתקיימת כדי לעשות כסף, כמו כל עסק אחר בעולם. החברה הזאת מציעה עכשיו למכירה מוצר נוסף. ככל הידוע, שום גורם לא הכריח עדיין צופה להתחבר כנגד רצונו. מי שחושב שהערוצים החדשים ראויים ומעניינים, ירכוש אותם. לא שווה את הכסף שלכם? אל תשלמו 19.90 לחודש, אלה חוקי שוק פשוטים. אין כאן שום הצדקה לחרם צרכנים, מכיוון שערוץ הספורט לא פגע באף אחד בינתיים. הוא רק שם עוד מוצר על המדף. חרם צרכנים עושים כשיש פגיעה בזכויות הצרכן.

אתם יכולים לקרוא לי נאיבי, פראייר או אופטימיסט חסר תקנה – אני מאמין שככל שיש יותר אפשרויות לבחור מתוכן, יותר טוב. אין לי בעיה לשלם על מה שאני צורך, ואם אחליט שאני לא מעוניין לצרוך את המוצר הזה יותר – לא אשלם עליו. זו בדיוק צרכנות, במובנה הבסיסי ביותר. הבעיה היחידה שלי יש עם כל העניין הזה היא שכל משדרי הספורט האלה מתנגשים לי תמיד עם העבודה, ובזמן שכתבתי את הטור הזה כבר הפסדתי משהו. אני רץ לטלוויזיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully