וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי עדיף שמכבי תודח

14.3.2007 / 11:32

כי ברבע הגמר תחכה אלופת היורוליג, צסק"א, שרק התחזקה העונה. לצהובים אין סיכוי מול ההגנה החזקה ביותר והמאמן הכי טוב ביבשת

ההמולה בחדר התקשורת המרווח של אולם השלום והאחווה נפסקה באחת עם כניסתו של פיני גרשון בשערי המקום. המאמן הישראלי דידה לעבר בימת הנואמים והתיישב על הכיסא האמצעי. הוא כחכח בגרונו והעביר מבט ארוך בדף הסטטיסטיקה, אולם התקשה למצוא את המילים שיעזרו לו להסביר את פשר התבוסה המוחצת שזה עתה נחלה אולימפיאקוס שלו.

"פגשנו היום קבוצה טובה יותר מאיתנו, אבל אני חושב שנתנו להם יותר מדי כבוד", מלמל גרשון הנבוך. "אתה לא יכול למצוא פתרונות מול קבוצה כזאת. ואם אתה כן רוצה להתמודד איתם, עליך לשחק יחד, כקבוצה, משך זמן רב ועם ניסיון. אני חושב שהם הכי טובים באירופה". הרכז ורביצ'ה סטפנוב היה המום באותה מידה. "אני לא יודע מה לומר. היה לנו מספיק זמן להתכונן לקראתם, אבל אין לי מושג מה השתבש בדרך".

שעתיים וחצי קודם לכן עלתה צסק"א מוסקבה לפרקט המצוחצח והתקבלה בבוז מהדהד מפי האלפים שכבר תפסו את מקומם ביציעים והרעישו עולמות. אבל את המכונה של אטורה מסינה כל זה לא הרשים. טרם המשחק סברו במועדון הרוסי כי הם עומדים בפני המשימה הקשה ביותר שלהם עד כה העונה. בפועל, עשרים הדקות הראשונות, שכולן תצוגת תכלית הגנתית, הסתיימו ביתרון 25:47, והותירו מחצית שלמה של גארבג' טיים לתפארת. תוצאת הסיום המדהימה, 64:85, הבטיחה לצסק"א מעשית את המקום הראשון בבית. במקביל, היא קבעה גם כי אם מכבי תל אביב תצליח להשתחל למקום השני בבית ד', יריבתה ברבע הגמר תהיה אותה צסק"א מאיימת. לאור הפער התהומי ביכולתן של שתי הקבוצות, מדובר בבשורה רעה מאוד לצהובים.

הגנה קרובה לשלמות

צסק"א לא מובילה את היורוליג בכמות נקודות. גם לא באסיסטים, חטיפות או ריבאונדים, אבל כן בקטגוריה החשובה מכולן: אחוזי קליעה מ-2 נקודות. צסק"א קולעת ב-55 אחוז בתוך הקשת. באחוזי קליעה משלוש נקודות היא מדורגת במקום השני, עם 41 אחוז. אחוזי קליעה הם לא רק פונקציה של טיב הזורקים. מדובר בפונקציה של טיב הזריקה. בצסק"א יודעים בדיוק למי לתת את הכדור, מתי, ובעיקר היכן. הדוגמה הטובה ביותר היא מתיאש סמודיש, הפאוור פורוורד המצוין (2.05, 27), שבקבוצותיו הקודמות התרכז בהשלכת כדורים מחוץ לקשת. בצסק"א הוא משחק בדרך כלל באזור הטבעת, מוריד את שומריו לאותיות והולך לקו העונשין פעמים רבות.

"צסק"א טובה הרבה יותר העונה מאשר העונה שעברה", פוסק ולדימיר מוז'ייצב, פרשן הכדורסל של עיתון הספורט הנפוץ "ספורט אקספרס". "גם בשנה שעברה הם שיחקו כקבוצה, אבל העונה אפילו עוד יותר. השחקנים למדו להכיר את השיטה של מסינה. לקח לצסק"א זמן לפתח כימיה, אבל היום הכימיה כמעט מושלמת. הם יודעים לחלק אנרגיות בין הליגה ליורוליג, מקדישים ליריבה בדיוק את כמות האנרגיה הנדרשת, ומגיעים לשיאם ברגעים הנכונים".

כשמוז'ייצב מדבר על השיטה של מסינה, הוא בראש ובראשונה מכוון להגנה. "שם הכל מתחיל ונגמר", הוא אומר. ב-18 משחקי היורוליג העונה סופגת צסק"א 64.1 נקודות בממוצע. ארבע פעמים בלבד הצליחו יריבותיה לחצות את מחסום 70 הנקודות. מספר זהה של פעמים שמרה את היריבה מתחת ל-60. מספר הנקודות הגבוה ביותר שספגה ביורוליג היה 73, בצרפת, מול אורטז. היה זה גם המשחק היחיד ששמטה במפעל. בגומלין במוסקבה הצרפתים כבר קלעו 15 נקודות פחות. רק לפני שבועיים וחצי עצרה את פרטיזן בלגרד, מקבוצות ההתקפה המשובחות במפעל, על 17 נקודות במחצית שלמה ו-44 בכלל. צסק"א מנתצת העונה כמעט כל שיא הגנתי אפשרי. אם על מכבי תל אביב של השנים האחרונות נאמר שהיא מביאה את ההתקפה הקבוצתית לכדי שלמות, אזי שצסק"א עושה דבר דומה, רק בהגנה.

ההתקפה משפיעה על ההגנה, ולהפך. הזריקות הטובות שלוקחת צסק"א, כמעט כולן לאחר תרגיל מסודר, מביאות לכך שיתר השחקנים ניצבים בעמדות מהן יכולים לחזור להגנה במהירות. כך שמול צסק"א אפשר לוותר מראש על נקודות במתפרצת. גם כשצסק"א מתגוננת במשחק עומד, החומה שלה כמעט בלתי בקיעה.

מחסלי הגארדים

גיוון ואיזון הן אבני היסוד עליהן נסמכת צסק"א, בשני צידי המגרש. חלוקת הנטל ודקות המשחק מדעית כמעט: תשעה שחקנים משחקים בין 14:10 ל-29:30 דקות בממוצע. שמונה קולעים בין 7.2 (דייויד ונטרפול, שפצוע כרגע והוחלף על ידי אוסקר טורס) ל-14 (סמודיש). החמישייה הראשונה כמעט ולא משתנה: המתאזרח הרוסי ג'יי אר הולדן (1.85, 31, 10.1 נקודות למשחק) כפוינט גארד, טרייג'ן לנגדון (1.92, 31, 12.5 נקודות למשחק) כסקנד גארד, טורס כסמול פורוורד (1.95, 31, 9.3 נקודות), סמודיש פאוור פורוורד, אלכסיי סברשנקו (2.17, 28, 7.7 נקודות) בעמדת הסנטר. על הספסל יושבים שחקנים שבמידת הצורך יכולים להרכיב חמישייה נוספת ברמה הגבוהה של היורוליג: MVP הפיינל פור בפראג, הרכז הגבוה והאינטליגנטי מיוון, תיאו פפאלוקאס .(2.00, 30, 9.7 נקודות), אנטון פונקראשוב הצעיר (2.00, 21, 3.7 נקודות), הבלגי תומאס ואן דן שפיגל (2.14, 29, 4.1 נקודות) והאוסטרלי דיוויד אנדרסן (2.08, 27, 9.8 נקודות). זאכר פשוטין, ניקיטה קורבאנוב ואנטולי קאשירוב משלימים את הפאזל.

מאמני הקבוצות היריבות נתקלים בדילמה: את מי עוצרים? תקעת את הידית של לנגדון, נסה לעצור את החדירות פפאלוקאס. הוצאת מאיזון את סמודיש בפנים, תקבל את אנדרסן. אנדרסן בערב רע? סברשנקו ימלא את מקומו. העניין הוא שצסק"א לא זקוקה לערבי התקפה גדולים. עם הגנה שמזכירה את השיקאגו בולס של ימי ג'ורדן, פיפן ורודמן, 76.9 נקודות לערב (ממוצע הנקודות שלה) תמיד מספיקות.

"לכל שחקן תפקיד הגנתי והתקפי מוגדר", מסביר מוז'ייצב. "הולדן, טורס ופפאלוקאס הם השומרים הכי טובים של צסק"א. הגבוהים לא שומרים עבירות, משחקים אגרסיבי, ובעזרת הרוטציה העמוקה גם מתחת לסל צסק"א חזקה מאוד". שימו לב מה עשתה צסק"א לשחקני החוץ הפותחים של יריבותיה בשלושת המשחקים האחרונים: סקוני פן, אלכס אקר ופנאיוטיס ואסילופולוס של אולימפיאקוס תורמים 33.1 נקודות בממוצע, ונעצרו יחד על 16 מול צסק"א. דושאן קצ'מאן, וונטיגו קאמינגס ואורוס טריפקוביץ' מפרטיזן קולעים 29.3, אבל רק 18 מול צסק"א. גם בבדאלונה הסיפור חזר על עצמו: רודי פרננדז, אלמר בנט ופראן לאבינה עם 27.9 בממוצע, 19 יחד מול צסק"א. במילים פשוטות, ירידה מעשית של 30 אחוז לפחות בתפוקתם הכללית. בשורה קשה מאוד לגארדים של מכבי, שתפוקתם גם כך נמוכה למדי.

ותודה למסינה

והכל נזקף לזכותו של המאמן מסינה. בעיקר מציינים אנשי מקצוע רוסים את ההתקדמות שעשו מספר שחקנים תחתיו. "מסינה לקח כישרון צעיר כמו פונקראשוב, שמעולם לא שיחק ברמות האלה, ובכלל לא היסס לפני שהפך אותו לשחקן רוטציה לגיטימי", מספר מוז'ייצב. "סברשנקו הפך משחקן כמעט חסר תועלת לאחד הסנטרים הטובים באירופה. סמודיש, שבקבוצות קודמות חשב שהוא יכול לנצח משחקים לבד, התחיל להבחין בשחקנים הסובבים אותו. הולדן, שנהג פעם להוציא את כל האנרגיות בהתקפה, הוא אחד משחקני המפתח במערך ההגנתי, ובדרך כלל שומר על הגארד הכי מסוכן של היריבה. אלה היו הפתעות גדולות עבורנו, אבל רואים את העבודה הגדולה שעושה מסינה. הוא המאמן הטוב באירופה, לצד אובראדוביץ'".

השאלה שישאלו עצמם אנשי הצוות המקצועי של מכבי בעוד עשרה ימים היא איך, לעזאזל, עוצרים קבוצה נטולת חולשות. "אני מניח שרק קבוצה אחת יכולה לעצור את צסק"א, וזו צסק"א בעצמה", משיב מוז'ייצב. "היא כל הזמן מנצחת ומנצחת ומנצחת, ואולי תגיע לאחד המשחקים נטולת רעב. רק אז יהיה אפשר לעצור אותה". אולם מול מכבי, משוכנע מוז'ייצב, "אין סיכוי שזה יקרה. היריבות גדולה מדי. מכבי, באולם שלה, עם הקהל שלה, יכולה להיות מסוכנת, אבל אם צסק"א תגיע מולה מרוכזת, אני מניח שהתפלגות הסיכויים היא 95 אחוז לצסק"א, 5 אחוזים למכבי". מוז'ייצב מוסיף ואומר שהוא עוד עושה חסד עם הצהובים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully