וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ספאחיה לא יפוטר

21.2.2007 / 14:14

בגלל האגו של ההנהלה, מפני שלא חושבים שם שניתן להוציא יותר מהסגל הקיים ובעיקר משום שאין מחליף ראוי. אפילו הפסד ברומא לא ינדנד את הכיסא

אין אמונה

בסוף השבוע האחרון קיבל נוון ספאחיה טלפון מפתיע מאדם שהזדהה כאוהד הקבוצה. "חשוב שתדע, קואץ', שאני עדיין חושב שיהיה בסדר", ניסה האוהד להביע אמפתיה. תגובתו של המאמן הייתה מפתיעה עוד יותר. "מה, יש אוהדים שעדיין מאמינים בזה?", השיב-תהה ספאחיה.

האמונה ביכולתה המקצועית של הקבוצה ובחוסנה של המערכת, שנחשבה לבלתי שבירה בשנים האחרונות, היתה מאבני היסוד עליהן נסמך מועדונו של שמעון מזרחי בשנות האלפיים. נדמה שבמכבי תל אביב הנוכחית אבדה האמונה. בהיעדרה, גם שחקני מפתח מתחילים לפתע להטיל ספק באנשי הצוות המקצועי, כפי שעשה וויל ביינום השבוע ("בקבוצות טובות השחקנים הטובים משחקים, אבל במקרה שלי זה לא בא לידי ביטוי ואין לי מושג למה"). בסוף השבוע האחרון עלו לראשונה בתקשורת קולות הקוראים לשקול שינוי בצוות המקצועי, שנדמה כי איבד את דרכו במהלך הניווט לאתונה.

אולם במכבי טוענים שהמאמן הקרואטי לא יוחלף, לפחות לא כרגע. מכבי של עידן פוסט-גרשון, שניהל מדיניות עצמאית והתעמת עם רענן כץ, הייתה זקוקה למאמן מסוגו של ספאחיה. כזה שיוזם שיחות עם הקודקודים, מסביר, משתף, צייתן. ההתנהלות הפוליטית של ספאחיה למתחילת העונה רכשה לו אוהדים גדולים בקרב חברי ההנהלה; אך כעת, לאחר סדרת הכישלונות האחרונה, חלקם החלו להטיל בו דופי. גם בפומבי. אפילו מזרחי החל מדבר בקולות שונים: לצד גיבוי מוחלט שהעניק לספאחיה לאורך חצי השנה האחרונה, נשמע היו"ר הרבה פחות החלטי לאחר ההפסד לבני השרון בחצי גמר הגביע באומרו כי "לא נשקול שינויים בשלב זה". מזרחי, שבורר מילותיו בקפידה, כבר לא שולל לחלוטין החלפתו של ספאחיה.

אלא שהקרואטי לא יפוטר בזמן הקרוב משלוש סיבות עיקריות: שיקולים מקצועיים, ענייני אגו ומעל הכל היעדר תחליף הולם בשוק המאמנים הפנויים. כן יש לציין כי ספאחיה מחזיק בחוזה לשנתיים, בו הוא משתכר למעלה מחצי מיליון דולר לעונה, לא כולל מענקים ובונוסים מיוחדים. כמובן שפיטורים יגררו פיצויים גבוהים, אך זה לא העיקר.

יש אגו

כבר שנים שהנהלת מכבי תל אביב לא נאלצה לקבל החלטות מהותיות. מאז מינויו של האופוזיציונר פיני גרשון למאמן הקבוצה, אי שם בשנת 99', ועד הקיץ, למעשה. שבע שנים שהקבוצה התנהלה מכוח האינרציה וההישגים המקצועיים. כשגרשון פרש בראשונה, היה ברור לכל שבלאט הוא זה שצריך לרשת את מקומו, כפי שסברו במכבי שדווקא גרשון צריך להצעיד את מכבי לפיינל פור 2004. אלה היו שנים בהן הנהלת הקבוצה, שהייתה ידועה במעורבותה הערה בפן המקצועי, לקחה צעד אחורה ונתנה לאנשי המקצוע לנהל את העסק. בדיעבד, אלו היו שבע השנים הטובות.

ההחלטה המשמעותית הראשונה זה שנים שמכבי נאלצה לקבל הייתה מינויו של ספאחיה למאמן. היום כבר לא בטוח שהוא יכול לעמוד במשימה. "אם ספאחיה לא מספיק טוב, מי אשם בזה? ההנהלה", אומר גורם המקורב למערכת. "אתה חושב ששמעון יכול להגיד 'סליחה, טעיתי, לקחתי החלטה לא טובה'? אז הם כל הזמן מגבים אותו, מה שההנהלה לא הייתה עושה בהרבה מקרים אחרים".

ספאחיה, כך טוענים בעלי תפקיד בקבוצה, אינו האחראי הבלעדי לסגל השחקנים הקיים. ליאור אליהו, כידוע, הוחתם הרבה לפני הצטרפותו של המאמן, אך נטען גם כי למזרחי ולמוני פנאן חלק גדול בהחתמתם של ביינום ושל נואל פיליקס. "ההנהלה של מכבי אוהבת לדבר, לעשות רעש, אבל היא לא מוכנה לקחת אחריות", מסביר מקורב אחר. "למאמן יש אפשרות, כביכול, לעשות מה שהוא רוצה, אבל העסקה הזאת כוללת את זה שהמאמן יעמוד בפרונט בכל מה שקשור לספיגת הביקורת ולקיחת האחריות. אתה לא מצפה מההנהלה שתתנדב לספוג ביקורות מהקהל".

אין מחליפים

גם אם היתה מתקבל ההחלטה להיפרד מספאחיה, נשאלת השאלה מי יכול להיכנס לנעליו. דיוויד בלאט (בנטון), שרון דרוקר (אוסטנד) ואפילו פוטיס קציקאריס (ולנסיה), שהוזכרו בקיץ כמועמדים למשרת המאמן, נמצאים בשיאה של העונה. מבט על שוק המאמנים המקומי משאיר למכבי שתי אופציות – צביקה שרף או ארז אדלשטיין. שתיהן לא מעשיות.

שרף אימן במכבי כמעט עשר שנים בשלוש קדנציות והוביל את מכבי לשני גמרים אירופאים ולפיינל פור נוסף, אך נעצר שם. מאז זכה עם אריס סלוניקי בגביע אירופה למחזיקות גביע, בשנת 1993, לא סיפק שרף הישגים מקצועיים בולטים והוחלף או התפטר ארבע פעמים במהלך העונה. הוא אומנם חזר לגיחה נוספת במכבי, במסגרתה לקח שתי אליפויות, אך הפסיד פעמיים בגמר הגביע ובזירה האירופאית לא צלח את שלב שמינית הגמר.

מאז עזב את מכבי אימן שרף בפאוק סלוניקי, שב לאריס, אימן מאמצע עונה עד אמצע העונה הבאה בהפועל ירושלים, עבר בוורוצלאב הפולנית ואימן מספר חודשים במקדוניקוס. קבוצתו האחרונה הייתה דינמו מוסקבה, ממנה פוטר בדצמבר 2004. ההצלחה המקצועית האחרונה של שרף נרשמה עם נבחרת ישראל, בקיץ 2005, כשהעפיל עם הנבחרת ליורובאסקט 2005 מטורניר ההזדמנות האחרונה וקטף את המקום התשיעי ביבשת. אולם בקיץ האחרון בזבז שרף את הקרדיט עם קמפיין לא מוצלח במסגרת מוקדמות יורובאסקט 2007. מעבר לכך, זה שנים ששרף מצוי בסכסוך עם דיוויד פדרמן. שמו לא עלה כמועמד למשרת מאמן מכבי בקיץ, כך שהאופציה הזו אינה ריאלית.

אדלשטיין יכול להיחשב כאפשרות מעניינת. הג'ינג'י האנרגטי העפיל שלוש פעמים לגמר הפלייאוף עם שלוש קבוצות שונות (עירוני ר"ג, הפועל ת"א, הפועל ירושלים), אך תמיד כשל ברגע האמת. הכישלון הצורב ביותר היה בעונה שעברה, כשלא הצליח לנצח את מכבי בחמישה מפגשים, בעונה הרגילה, בגמר הגביע ובגמר הפיינל פור. אדלשטיין נחשב למוח כדורסל מבריק, אולם יחסיו הבין-אישיים הקימו עליו לא מעט אויבים. לצד הצלחות מקצועיות לא מבוטלות נקשר שמו לסכסוכים רבים, האחרון שבהם עם מעסיקיו הקודמים מירושלים. כמו שרף, גם אדלשטיין כלל לא נלקח בחשבון מבחינת מכבי הקיץ. לפני שיזכה במשרה עליו להוכיח כי הוא יכול לתפקד ברגעי המאני טיים, לצד התבגרות מנטאלית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

יש אליפות?

במכבי יודעים כי מאמן מחליף ידרוש חוזה לעונה וחצי לפחות, והם אינם מעוניינים להתחייב מעבר לעונה הנוכחית. יש לציין כי במכבי סבורים שגם אם בלאט או פיני גרשון היו פנויים, אף הם לא היו מצליחים לדלות הישגים ולהוביל לפיינל פור את סגל השחקנים הבינוני שנבנה העונה בנוקיה. כדי לקחת אליפות מקומית, אומרים בקבוצה, גם ספאחיה מספיק טוב.

באשר לעתיד הרחוק יותר, זו שאלה אחרת. "ספאחיה הוא ג'נטלמן, ואם הוא יבין בקיץ הקרוב שהוא נכשל הוא יקום וילך בעצמו", משוכנע גורם בקבוצה. "הוא כבר פיזר מספיק רמזים שאם לא ירצו אותו בקיץ הוא יעזוב. הוא לא ישאר בכוח אם יבין שהוא לא עשה את העבודה, כי הוא אדם נבון ויודע שפיטורים יפגעו לו ברזומה".

הבוקר המריאו הקרואטי ולהקתו המבולבלת לרומא, לקראת מפגש נוסף עם הקולגה יסמין רפשה, שם נוסף שהוזכר כמועמד לרשת את מקומו של פיני גרשון. חשיבותו של המשחק גדולה שבעתיים לאחר ההפסד הביתי האחרון. הפסד נוסף עשוי לחסל סופית את סיכוייה של מכבי לסיים במקום הראשון, ולהותיר אותה עם מאבק על המקום השני בבית, שמוביל להצלבה ללא יתרון ביתיות. אלא שבהיעדר תחליף ראוי, ספק אם גם תבוסה תביא להפסקת עבודתו של המאמן, שלושה חודשים מוקדם מהצפוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully