וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק ספאחיה

שריקות הבוז מהיציע, מבטי השחקנים, חוסר האונים בהתקפה ובהגנה - כל הסימנים מעידים שהשידוך בין מכבי ת"א למאמנה לא עובד

לאחר חצות, כשרעש שואבי האבק הענקיים מהדהד בהיכל השומם ואחרוני העיתונאים עושים דרכם לעבר שער היציאה, נותרים בחוץ רק אילן סרף ושניים מחבריו לפורום השועלים המצומצם. מדברים, מתווכחים, מנסים לטכס עצה. הטמפרטורה צונחת, הרוח מכה, אבל השועל וחבריו, לבושים חולצות צהובות קצרות, מתחממים בלהט הוויכוח.

אדם נוסטלגי, השועל. בארנק תמונות בלויות המתעדות את מסעותיו ההיסטוריים עם מכבי מהטריבונות ברחבי העולם, הצעיף הדהוי מווירטון 77' לא עוזב אותו לרגע, ומאז אותו ניצחון על צסק"א הגדולה הוא ממשיך לעשן את אותן הסיגריות מסוג שרתון. השועל כבר ראה ושמע וחווה כמעט הכל ביובל שנות אהדתו חסרת הגבולות והפשרות. קשה, בדרך כלל, להעיב על מצב רוחו המחויך, גם לאחר הפסדים מביכים. אבל כעת פניו נפולות.

"ההפסד הזה שבר אצלי משהו", הוא אומר בכאב, תוך שהוא יונק ממושכות מהסיגריה. פחות משעה עברה מאז סיום המשחק, וכבר הספיק לחסל יותר מחצי חפיסה. "לפני שעה יצא מכאן ג'יימי ארנולד. הוא קרא לי והודה לנו על התמיכה, אמר שהוא מתנצל על מה שקרה כאן הערב. ראית עליו שמאוד עצוב לו. גם ליאור אליהו הגיע כדי לחבק ולנשק, אולי הוא דואג לבריאות שלי. אמרתי לו 'אני מבקש ממך רק דבר אחד, אל תלמד שום דבר מהספאחיה הזה'. הוא חייך, והלך".

אין מנהיג על הקווים

את חודשיו הראשונים במערכת המורכבת ביבשת הצליח נוון ספאחיה לשרוד הודות למספר תכונות אופי: כריזמה, יחסי אנוש טובים, הקרנת בקיאות וסמכותיות. מספרים שקרא היטב את המפה הפוליטית במכבי למן הרגע הראשון. עם הזמן, היכן שהוא, איבד הקרואטי את הדרך. לאחר המשחק הוא נכנס שפוף לחדר העיתונאים ונשמע, לראשונה בחצי השנה האחרונה, אובד עצות. "אולי הבעיה היא חוסר ביטחון, חוסר שקט, אולי הבעיה היא בי". כל כך רחוק מהספאחיה הבטוח והגאה שהכרנו. "בעשרת הימים האחרונים העברתי לשחקנים את כל הכדורסל שאני יודע", הוא סופק ידיו. "אם זה לא מספיק, זה לא מספיק. זה קורה בחיים".

"אישית, אחרי כמעט חמישים שנה כאוהד, אני לא זוכר מאמן שעד כדי כך לא מצא את מקומו במכבי", מתנשף השועל. "היו מאמנים פחות טובים, אבל הוא פשוט לא יודע מה לעשות עם עצמו. הוא לא מסוגל לתפקד. אמרתי גם לשמעון מזרחי שזו לא בושה לפעמים לפטר מאמן, להודות שנעשתה טעות ולשנות. מה קרה? לא קרה שום דבר. גם ב-NBA החליפו העונה מאמנים".

השועל מספר שלא רק האוהדים איבדו אמון במאמן. "להחליף שחקנים זה כבר מאוחר מדי, אבל מאמן אפשר להחליף. כל הסיפורים שלו, של 'אני מעודד את השחקנים', זה לא עובד כבר. אתה רואה שהשחקנים כבר לא תולים בו תקווה. הם לא יגידו את זה פומבית כי הם תחת המטרייה של מכבי ובקבוצה הזו לא אומרים דברים כאלה, אבל בשיחות אישיות, כולם אומרים שאין מנהיג על הקווים, אין מי שיקבל החלטות נכונות".

ארבעה עשר חילופים ערך ספאחיה במהלך המחצית הראשונה בלבד. בכל משחק הוא שב ומערבב מחדש את חפיסת הקלפים, מחפש את הג'וקר שיביא לו עוד ניצחון יורוליג ויזרים מעט חמצן למערכת ההולכת ונחנקת. אופי החמישיות משתנה תדיר, הרכב גבוה הופך נמוך וחוזר חלילה. ברוב המקרים העונה היו אלה שארפ ו-וויצ'יץ', אבל כנראה שגם למהלכים המפתיעים של הסנטר הקרואטי ולשלשות ההתאבדות של המתאזרח ישנו תאריך תפוגה.

ספאחיה אמר לפני המשחק כי הכין לטאו כמה הפתעות, אבל התכסיסים של נאצ'ו לזקאנו הצעיר, עוזר מאמן טאו, היו אפקטיווים הרבה יותר. פרד האוס הוציא את ביינום משויי משקל, בעוד שהבאסקים החליטו שלא לערוך חילופים אוטומאטיים בהגנה ובכך לא אפשרו למכבי מיס-מצ'ים בהתקפה. קווי המסירה פנימה נסגרו הרמטית, כך שגם אחד מכלי הנשק ההתקפיים הבולטים של מכבי העונה, החיתוכים לכיוון הטבעת והמסירות המלוטשות של וויצ'יץ' לחותכים לסל, לא מצאו כתובת.

בכלל, כדאי להיפרד סופית מהתפישה שבגלל שמכבי מובילה את היורוליג בנקודות, הבעיה האמיתית שלה היא בהגנה. בשלושת המשחקים האחרונים ביורוליג קולעת מכבי 73 נקודות בממוצע, ואתמול צברה 68 עלובות. בהתקפות ארוכות מדי מתבססת מכבי על אילתורים, למרות שהסגל שלה נטול שחקנים בעלי יכולת אישית גבוהה, פרט לוויל ביינום, שנראה מסורס ומדוכא. דרק שארפ מעולם לא נאלץ לכדרר כל כך הרבה ולעשות כל כך הרבה דברים שהוא לא יודע.

ביל ראסל, כוכב ובהמשך מאמן בוסטון סלטיקס הגדולה של שנות ה-50' וה-60', אמר פעם שהמפתח להצלחת הקבוצה היה טמון בכך שכל שחקן התרכז בתחומים בהם הצטיין, ולא ביזבז אנרגיה על מרכיבים חלשים יותר במשחק שלו. ראסל, לדוגמה, צבר לאורך הקריירה יותר ריבאונדים מנקודות. במכבי, שהסגל שלה כולל שחקנים רבים בעלי תכונות דומות ובעלי מגבלות התקפיות, יותר מדי שחקנים נאלצים לעשות דברים בכוח, בהיעדר יד מכוונת ובשל בניה כושלת של הקבוצה.

דרושים: מאמן ופסיכולוג

בחדר ההלבשה של מכבי האווירה היא של השלמה, של קבלה. כולם מתהלכים על קצות האצבעות, משתדלים שלא להפר את הדממה. נואל פיליקס, שפתח בחמישייה ונבלע על הספסל לאחר ארבע דקות, מכונס בעצמו. הוא מבין היטב שספאחיה לא מאמין בו יותר. ספק אם אי פעם האמין. דיוויד פדרמן מסתודד עם שמעון מזרחי. מוני פנאן בוהה באוויר. לא נראה פיתרון באופק.

מעגל נסגר. האחרונה שניצחה את מכבי בשלב הטופ-16 בהיכל הייתה טאו עצמה, בנקודה, בראשית מרץ 2002. "אולי זה לא כל כך רע שהפסדנו הערב כי טאו היא הקבוצה הכי חזקה בבית ואם היינו צריכים להפסיד מתישהו ביד אליהו, עדיף שהפסדנו לה", מנסה וויצ'יץ' את כוחו. קוראים לזה רציונליזציה. לא פחות משהיא צריכה מאמן חדש, מכבי תל אביב של פברואר-מרץ 2007 זקוקה לפסיכולוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully