וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק בין דורי

שגיא ניר

7.2.2007 / 17:06

ותק מול נעורים, טקטיקה מול רגש, שקט מול סערה. מי ינצח בגמר הגביע, המאמן של דור ההיי טק, דן שמיר, או זקן השבט, אפי בירנבוים?

גמר גביע המדינה ביום חמישי, הראשון זה 13 שנה ללא מכבי תל אביב, מספק לא מעט סיפורים מרתקים. ארז כץ מוביל את בני השרון מול הקבוצה בה גדל ובה שימש כקפטן; מאיר טפירו בהזדמנות חד פעמית, אולי אחרונה, לזכיה בתואר בכדורסל הישראלי; קהל האוהדים של הפועל ירושלים צובע את יד אליהו הצהוב באדום בוהק. אפילו זהות מעניקת הגביע, יו"ר הכנסת דליה איציק שתמלא את מקומו של הנשיא הנבצר משה קצב, מהווה סוג של שינוי.

אלא שהסיפור המרכזי, לפחות מבחינת הכדורסל, יהיה בקרב בין אפי בירנבוים ודן שמיר, שמהווה קרב דורות . הראשון, בן 52, שועל כדורסל ותיק שעבד קשה ודרך על כל מגרש בארץ לפני שהגיע לצמרת, ינסה לשחזר את הזכיה בגביע עם בני הרצליה, שגם איתה הדיח את מכבי תל אביב בדרך לנשיא. השני, בן 32, קיבל כבר בעונתו הראשונה כמאמן ראשי את המפתחות של הקבוצה מספר 2 בכדורסל הישראלי, ורחוק נגיעה מתואר היסטורי, שיושג, אם וכאשר, אחרי שהיריבות המשמעותיות יותר נפלו בדרך. אבל ההבדלים בין שני המאמנים רבים יותר מפער גילאים או הבדלים בניסיון.

הלוגיקה מול האינטואיציה

בלמעלה מ-25 שנות קריירה, שהחלה במחלקת הנוער של מכבי רמת גן, המשיכה במכבי פתח תקווה מהליגה השניה והגיעה לשיאה בזכיה בגביע המדינה עם בני הרצליה בעונת 1994/5 ולא מעט הופעות בגמר הפלייאוף, התבסס אפי בירנבוים כאחד המאמנים המובילים בכדורסל הישראלי. אופיו האקסצנטרי והאמוציונליות המאפיינת את התנהלותו, הסבה לו תדמית של חיית משחק שחיה על אינסטינקטים של רגע. יש המשווים אותו לשייע פייגנבוים, אבל ברור כי ההשוואה עושה עוול עצום לבירנבוים: בעוד שייע הידרדר לליגה א', בירנבוים עשוי לזכות ביום חמישי בתואר שני בקריירה, הישג עצום למאמן שמעולם לא הדריך את מכבי ת"א.

דן שמיר, לעומתו, שייך לדור המאמנים של המאה ה-21. אדם קר רוח שפועל בצורה מחושבת ואנליטית, בקיא בכל המתרחש בכדורסל העולמי ודוגל בטקטיקה כערך עליון. אחרי שלוש שנים כעוזרו של פיני גרשון במכבי תל אביב, חזר שמיר לכור מחצבתו במלחה היישר למשרת המאמן. לממוניו לא הפריעה העובדה ששמיר לא אימן מעולם קבוצת בוגרים כמאמן ראשי. לשם השוואה, בירנבוים הגיע לקבוצה מספר 2 של הכדורסל הישראלי רק אחרי שנים רבות בליגה הראשונה, בהן הוביל את מכבי רמת גן והרצליה להישגים מרשימים.

"שמיר יותר מתודי, סיסטמטי ולוגי", פותח גדי קידר, ששמיר שימש בעבר כעוזרו במלחה. "אפי, לעומתו, פועל מתוך הניסיון ותחושות הבטן. הידע, התחכום והאינטואיציות של אפי עולות היום על כל מאמן בליגה. הוא זקן השבט". מאמן אחר בליגה ממהר להפריך את תיאוריית המוטיבטור של בירנבוים. "אפשר לדבר על אפי בתור איש של שחקנים בעייתיים, מכין טוב מנטלית ופחות טוב טקטית, אבל זו טעות. הוא יודע את כל מה שהצעירים יודעים יותר טוב מהם, ויש לו גם את היתרון של הכדורסל של פעם. אין תחליף לניסיון".

יו"ר גבעת שמואל, מוטי אמסלם, שבירנבוים אימן בקבוצתו בעבר, מוסיף: "זה משחק בין שתי אסכולות שונות: שמיר הוא מדור ההיי טק, ואפי הוא מאמן שעבר את כל השלבים באימון, ובקושי יודע מה זה אינטרנט. אפי הוא שועל כדורסל - מאמן שצמח מהבלטות של הכדורסל ומכיר כל טריק. הוא עובד עם הראש, הנשמה והלב".

הלב של בירנבוים היה זה שהוביל את המאמן לפצוח לפני כשלוש שנים ב"נאום הכבשים", בו תקף בשידור טלויזיה את חוסר התחרותיות בליגה, שנתונה לשילטון יחיד של מכבי תל אביב. מאז התמתן המאמן בהתייחסותו לאלופה הנצחית, מה שלא מנע את מינויו של דייויד בלאט למאמן הנבחרת על חשבונו. גם אחרי שבלאט עזב, האיש שמונה היה צביקה שרף ולא בירנבוים, שהיה עוזרו של האחרון בנבחרת במשך שנים רבות.

"הפער בין אפי לשאר מאמני הליגה הוא ענק. יש לו גם ידע, גם ניסיון וגם קסם אישי והשילוב הזה מנצח", קובע שאול אייזנברג, שהעסיק את בירנבוים בשנתיים האחרונות בהפועל תל אביב. "אמרתי לאלדד אקוניס (יו"ר בני השרון, ש.נ.) שאם הוא רוצה להצליח, אז זה רק עם אפי", אומר אייזנברג, שמוסיף בצניעות אופיינית: "יש לי זכויות בהצלחה של בני השרון".

"אפי אלוף בלהתחבר לשחקנים"

בתחילת העונה, כשירושלים נקלעה למשבר שהגיע לשיאו בתבוסה הצורבת בנהריה, עלו בקבוצה לא מעט ביקורות נגד המאמן דן שמיר, שיחסו הקר, לכאורה, לשחקניו, גרם לרבים מהם לתסכול מתמשך. אצל בירנבוים, שהתמודד בעבר בגבורה עם טיפוסים כמו קני וויליאמס וארל וויליאמס, דבר כזה לא יכול היה לקרות.

"יחסי אנוש זה דבר שבונים בתור מאמן. אולי יש כמה שנולדים עם זה, אבל זה גם בא עם הניסיון", אומר מאמן אחר בליגה. "יכול להיות שדן שמיר ניסה בהתחלה מאבקי כוח עם שחקנים, אבל אלו דברים שאפי כלל לא נכנס אליהם".

"אפי אלוף בלהתחבר לשחקנים ולהוציא מהם את המירב", מסביר קידר, שטוען כי "גם אם היו עומדים מולו צביקה שרף או רלף קליין הייתי אומר אותו דבר. שמיר הביא 5-6 שחקנים חדשים, היו סביבו דיבורים ולחץ וזה לקח זמן, אבל הוא מצא את השילוב הנכון. דן מבין שהוא לא צריך להתחנף או להתרפס בפני השחקנים, אבל צריך איתם קשרים טובים".

ומה מייחד את יחסי האנוש של בירנבוים ממאמנים אחרים? "השחקנים אוהבים את אפי כי הוא קודם כל בנאדם", אומר המאמן. "אם שחקן ירצה ממנו עזרה מחוץ לכדורסל, הוא ילך לאפי וידבר איתו כמו לאבא. גם בגלל מה שהוא עבר בכדורסל לא מתעסקים איתו - יש שנותנים למאמן כבוד מתוך פחד, לו נותנים מתוך הערכה". "אין שני לאפי ביחסי אנוש, וזה משפיע על המשחק", מסכם אמסלם, שטוען כי "כששחקן מוכן להתאבד על המגרש בשביל המאמן שלו, זה יתרון".

"תמיד יזכרו את מי שהדיח את מכבי"

הבדלי רמות או הבדלי סגנונות, הכל ייפרש ביום חמישי על הפרקט המצוחצח של יד אליהו בקרב על גביע ראשון זה שנים שלא ייצבע בצהוב. אפי בירנבוים, שסבל מסגל קצר במיוחד בחצי הגמר, יצטרך להתמודד הפעם גם עם סינדרום הניצחון על מכבי תל אביב וגם עם אולם צבוע אדום, שהפעם לא יפרגן לו כמו במפגש מול הצהובים. כאן, בקרב המוחות מול מערכת הסקאוטינג המשומנת של שמיר, כמו גם עם התקציב הגבוה והסגל הארוך יותר של האדומים, יצטרך הניסיון הרב שלו לבוא לידי ביטוי. אולי יותר מתמיד.

"לבוא לגמר גביע עם סקאוטינג ואנליזות זה לא נכון", קובע קידר, שטוען כי "בגמר אמנם צריך קצת טקטיקה, אבל אין כבר מה להפתיע, להסתיר או להראות. צריך הרבה נחישות, רצון, עבודה מנטלית ולשדר לשחקנים את החשיבות של המעמד. היתרון בגמר הוא לאפי כי יש לו כבר גביע בארון, והרבה שנות אימון. לשמיר יש קבוצה יותר עמוקה על הנייר ויתרון עם הישראלים, אבל אפי כבר הוכיח שגם פה הוא מוציא מים מן הסלע".

גם אמסלם נוטה לטובתו של המאמן הותיק. "מאמן ידען זה טוב להכנת הקבוצה בהתחלת עונה, אבל בגמר ינצח זה שיוציא את המקסימום מהקבוצה. לניסיון של אפי יש אפקט חשוב, למרות שחומר השחקנים של ירושלים טוב יותר". אייזנברג, מעריץ ידוע של בירנבוים, כפי שכבר הבנתם, משמיע את גרסתו: "שמיר עדיין לא הוכיח את עצמו, כי מאמנים נמדדים בשנים בהן הם עובדים בקבוצות קטנות ועושים גדולות. אפי עשה גדולות עם הפועל תל אביב הקטנה לפני שנתיים, כשהגיע איתה עד גמר הפלייאוף. ההרכב של ירושלים חזק יותר אבל אפי מאזן את זה. הבושה של הכדורסל הישראלי היא בכך שעד היום הוא לא זכה לאמן את הנבחרת".

ולסיום, רגע לפני שהחותמת האחרונה נוגעת בדפי היסטוריה, אמסלם מזכיר: "הניצחון על מכבי זה הדובדבן. גמר הגביע היה בעצם מול מכבי, כי מי שלא משנה מי יזכה בסוף בגביע - תמיד יזכרו את מי שהדיח את מכבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully