וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרבי הלפני אחרון של המגזר?

יואב ויכסלפיש

2.2.2007 / 17:40

איך זה שסכנין הקטנה דוהרת לעבר חזרה לליגת העל, בזמן שיריבתה בשבת, אחי נצרת, פעם קבוצה גדולה הרבה יותר, בדרך לארצית?

קשה היה לפספס באביב 2003 את עזמי נאסר,מאמן מכבי אחי נצרת ונבחרת פלסטין, שהזיל דמעות של אושר על העלייה ההיסטורית של קבוצתו לליגת העל. נצרת הפכה לנציגה השנייה של המגזר בליגה הבכירה אחרי האפיזודה החולפת של הפועל טייבה בעונת 1996/97 ונאסר היה מלך המגזר. ממש במחזור האחרון התברר שלערבים ישראלים יהיו שתי נציגות בליגת העל, אחרי שהפועל ירושלים הפסידה ברעננה וסכנין ניצלה את המצב עם ניצחון בקרית גת כדי לרשום סנסציה ועוד עלייה היסטורית.

סכנין לניוקאסל, נצרת ללאומית

לפני פתיחת העונה נחשבה נצרת לנציגה המובילה של המגזר עם איצטדיון ביתי מטופח בעילוט. האווירון ומלך מלכי השערים אלון מזרחי נחת בקבוצה. גם גוסטבו בוקולי הצעיר היה שם. מאיר כהן עמד בשער ואסי טובי היה בשפיץ. נקודה מחמישה משחקים הספיקה לנאסר כדי להסיק מסקנות והוא הלך הביתה לטובת שייע פייגנבוים, שלא הושיע ונצרת סיימה עם 27 נקודות. טובי הבקיע 13 פעמים, האווירון המריא אחרי שבעה משחקים לבאר שבע, ובוקולי פרח בתום העונה מהירוקים של נצרת לירוקים של חיפה, שזכו איתו באליפות.

במקביל לנפילה החופשית של נצרת הפכה סכנין תוך עונה אחת בלבד לנציגה הבכירה של המגזר, למרות היעדר מגרש ביתי ואירוח משחקים בקרית אליעזר. הקבוצה של לחמן הפגינה משחק קשוח ועשתה היסטוריה עם גביע במאי 2004 בכיכובם של גבריאל לימה, ליאור אסולין, רפי כהן, אחמד קסום ועבאס סוואן. סכנין גם נצילה מירידה מחזור אחד לפני תום העונה וההפסד 1:0 לנצרת במחזור הנעילה לא הזיז למחזיקת הגביע הטרייה, שניצחה בדרבי המגזר בשני הסיבובים הראשונים.

בעונה הבאה סכנין הופיעה בין היתר בניוקאסל במשחק מפורסם, ונצרת איבדה כיוון והגיעה במאי 2005 עד לליגה הארצית אחרי הפסד במחזור האחרון לעולה מכבי נתניה. הקבוצה של רמי לוי נענשה גם בהפחתת שתי נקודות בגלל עבירות על תקנון הבקרה. לוי: "היו שם סכסוכים בהנהלה. לא היו ערבויות ולכן בית הדין הוריד נקודות. 40 נקודות הפכו ל-38 ולא הספיקו כדי להישאר בליגה. הגעתי תשעה מחזורים לסיום ולא יכולתי לשנות את הסגל"

הסגל של סכנין השתנה. מאיר כהן הגיע מנצרת. כהן, אסולין ולימה הוחלפו באלן מסודי, אנגוי אלמיידה וקלבר רודריגז, והקבוצה קירטעה. לחמן הלך הביתה ומומי זפרן, שהעלה את הקבוצה לליגת העל, הגיע כדי להציל אותה והצליח ממש במחזור האחרון עם ניצחון על מ.ס. אשדוד. בעונה שעברה נצרת קרעה את הליגה הארצית יחד עם בני לוד, עם הישאם זועבי על הקווים ובסיועם של נג'ואן גרייב ועבד טיטי, וסכנין ירדה ללאומית למרות חילופי מאמנים. שייע שוב לא הושיע. השמועות דיברו על עימותים קשים בין ראש העיר מוחמד באשיר ליו"ר מאזן גנאים, כשברקע ח"כ אחמד טיבי וענייני גיוס הכסף לאיצטדיון דוחא.

אז השנה דרבי המגזר הקלאסי חזר אחרי שתי עונות בלעדיו, ולמרות התיקו 1:1 לא בטוח שיתקיים גם בעונה הבאה. סכנין מובילה את הליגה בבטחה. נצרת נאבקת נגד הירידה. מה הפך את סכנין לקבוצה יציבה יחסית, שהתאוששה מהירידה ללאומית (הירידה הראשונה אי פעם בעידן גנאים) ומועמדת לחזור לליגת העל, בעוד שנצרת הפכה לקבוצת נדנדה?

מנטליות של עיר, מנטליות של כפר

כנראה שהתשובה מצאת בעיקר בהנהלה. בזמן שמאזן גנאים מזוהה עם סכנין בטוב וברע. בנצרת התחלפו יותר מדי אנשים מאז אסכאנדר חדד, שהיה היו"ר בעונת העלייה. "סכנין זה מועדון מאורגן. בנצרת כל שנה אתה שומע על בעיות בבקרה ותביעות הדדיות", מסביר לופא קדוש, שאימן בסכנין אשתקד וכמה מחזורים בנצרת העונה, "אי אפשר להחזיק עסק בלי מנהלים טובים. סכנין ירדה בעונה שעברה בגלל פתיחה רעה מאוד ומומנטום שלילי. ההכנה היתה רעה והם למדו לקח העונה. כשהגעתי לשם לא הבנתי למה יש להם 28 שחקנים בסגל. השנה הם שינו את הקבוצה ועשו ניקיון. פגעו עם הזרים והרכש לירון וילנר, חמודי בריק ואוהד קדוסי. כבר הימרתי מזמן שהם עולים. נצרת לא עשו מחנה אימון ונראו כמו סכנין של אשתקד. לא יכולתי להשפיע על הקבוצה ואמרתי שלום".

לזוהיר בהלול, הפרשן המיתולוגי, יש תיאוריה סוציולוגית בעניין: "אתה מדבר על מנטליות כפרית מול מנטליות עירונית. סכנין הצליחה לרתום את הקהילה. כדי לזכות לתמיכה ארצית צריך תמיכה לוקאלית, ואז היא מתרחבת, וכן מחויבות, מגויסות, שחקני בית, הישגיות. נצרת היתה מובילה שנים רבות, אבל היא טבעה במנטליות עירונית. זו עיר גדולה ויש בה חיי תרבות, מחזות, סרטים, מפלגות וחיים פוליטיים. אם הקבוצה לא אטרקטיבית הקהל מוצא כיוונים אחרים לעניין. תחנת הכבלים נפטון יצרה מדורת שבט בסכנין. זה הבילוי, הבידור, האגו וגם סממן לאומי. בנצרת אין טלוויזיה מקומית, ויש עוד דברים לעשות בסופשבוע".

כשבהלול מדבר על מנטליות כפרית הוא מתכוון לחיבוק שמעניקים תושבי סכנין למאזן גנאים, שמזוהה עם הקבוצה כבר שנים. בהנהלת נצרת תמצאו את אחמד חילו, נציג העירייה, שנשאר בשטח בעוד יושבי הראש מתחלפים. כיום היו"ר הוא איש העסקים קאיד אבו עייש, שהחליף העונה את בזיע ראמי. המקבילה של גנאים, לדברי בהלול, הוא מייסד העמותה מוחמד עבדל קאדר, שהיה הבוס לפני אסכאנדר חדד מעונת העלייה. "מאזן צמח מהשטח. אנשי העסקים המצליחים שבאו לאחי נצרת נכשלו למרות רצון טוב מפני שהם לא אנשי שטח. רק לעבדל קאדר נתנו כבוד במגרש. לכל היתר אין זהות ספורטיבית. הם לא צמחו מבתי הקפה של הכדורגל".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully