וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדורגל-שלטון בטורניר המיליון

יוסי מלמן

24.1.2007 / 10:25

אברמוביץ' לא לבד: האוליגרכים, שממלאים את מלונות הפאר במרכז לקראת הטורניר הרוסי, מככבים בעיתונות, ולא רק במדורי הספורט

מעטה החשאיות האופף את טורניר הכדורגל הרוסי-אוקראיני-ישראלי נמשך, ואיתו משחקי הניחושים - מי יגיע ומי לא יגיע. ראש איגוד השופטים הרוסי ומנהל הטורניר, אלכסיי ספירין, אמר ל-TheMarker כי שלח הזמנות ל-400 בכירים באוקראינה וברוסיה, ובהם שרים, חברי פרלמנט, אנשי עסקים ופעילי ספורט. ואולם לדבריו, הוא אינו יודע מי מהם יגיע לטורניר שייפתח היום: "אין להם כל בעיה להגיע. בשיחת טלפון אחת הם פוקדים על צוות המטוס הפרטי שלהם להתכונן לנסיעה - וזהו".

ספירן סיפר כי בין המוזמנים נשיא הדומה (הבית התחתון של הפרלמנט), בוריס גריזלוב, וכן כמעט כל האוליגרכים הנודעים: מיכאיל פרידמן, ולדימיר פוטנין ועוד. ספירין אמר כי מארגן הטורניר ומי שמממן אותו ב-8 מיליון דולר, רומן אברמוביץ', הבטיח כי יגיע לישראל וישהה כאן בזמן הטורניר. נראה אפוא כי אברמוביץ' יגיע הלילה או מחר לפנות בוקר. על אף סלידתו הידועה מן התקשורת, ייתכן שיקיים מסיבת עיתונאים בסיום אחד המשחקים של הטורניר.

אם אברמוביץ' יגיע, אין ספק כי יצטרפו אליו לא מעט חברים. מדובר בעיקר באוליגרכים המקובלים על הקרמלין ועל הנשיא ולדימיר פוטין; לא ייראו ביניהם אוליגרכים הנחשבים מתנגדי שלטון, כמו בוריס ברזובסקי או ולדימיר גוסינסקי.

ספירין סיפר כי רוב המוזמנים ישלמו מכיסם העמוק את הוצאות הטיסה והאירוח, ועבורם כבר הוזמנו הסוויטות בבתי המלון ברצועת החוף שבין הרצליה לתל אביב. המארגנים מסרו כי ארבע הקבוצות - שתיים מרוסיה ושתיים מאוקראינה - מממנות מתקציביהן את הטיסות, אך השהות היא על חשבון מארגני הטורניר - קרן האקדמיה לכדורגל שהקים אברמוביץ'.

רמז שעולה 50 מיליון

אברמוביץ' נחשב אחד האנשים העשירים בעולם, והיה בעליה של חברת האנרגיה סיבנפט. החברה נמכרה באחרונה בכ-10 מיליארד דולר לתאגיד האנרגיה הממשלתי גזפרום. לפני כמה שנים רכש את קבוצת הכדורגל צ'לסי, וברוסיה נמתחה עליו ביקורת על שרכש קבוצה אנגלית במקום להשקיע בכדורגל הרוסי. אברמוביץ' קלט את הרמז - ומיהר להורות לסיבנפט להעניק חסות של 50 מיליון דולר לצסק"א מוסקבה.

שמועות עקשניות בתקשורת הרוסית ממשיכות לדבר על כך כי אף שאברמוביץ' אינו יכול להיות הבעלים של צסק"א, עקב איסור של התאחדות הכדורגל האירופית על בעלות צולבת, הוא ממשיך להיות מעורב בעסקי הקבוצה, בין השאר באמצעות נשיאה יבגני גינר - איש אמיד שעסקיו הם בתחום הנפט. אפשר להניח כי גינר, כמו שאר נשיאי הקבוצות המשתתפות בטורניר, יגיע לישראל.

בנוסף לצסק"א תשתתף בטורניר גם יריבתה הנצחית והמסורתית ספרטק מוסקבה, ומאוקראינה יגיעו שתי קבוצות הצמרת - דינמו קייב ושחטיור דונצק. נשיא ספרטק הוא ליאוניד פדון, ש"פורבס" דירג במקום ה-168 ברשימת עשירי רוסיה. פדון, איש צבא לשעבר, נחשב ילד פלא פיננסי. בשנות ה-90 הוא עזר בתהליך ההפרטה של חברת הנפט לוק אויל, נותנת החסות של קבוצתו. כיום הוא נחשב יד ימינו של הבעלים והאיש החזק של לוק אויל, וגיט אלחפרוב. פדון מחזיק במניות לוק אויל, והונו נאמד במיליארד דולר לפחות. הוא ידוע כחובב כדורגל מושבע, ומעת לעת מתגמל את שחקניו במכוניות פאר ובמתנות אחרות.

גם נשיא היריבה צסק"א אוהב לתגמל שחקנים, אבל בעיקר מהקבוצות היריבות. שמו של גינר נקשר לשערורייה כאשר התברר כי הוא משלם בונוסים ותמריצים לקבוצות אחרות כדי שיתאמצו במשחקים נגד יריבותיה של צסק"א.

כולם יהיו שם

גם הבעלים והנשיאים של שתי הקבוצות האוקראיניות אינם קוטלי קנים, וגם שמם מככב בעיתונות - ולא רק במדורי הספורט, אלא גם בטורים הפוליטיים ובטורי הפלילים. הבעלים של קבוצת שחטיור דונצק הוא רנאט אחמטוב, שבגילו הצעיר - 40 - כבר נחשב לאיש העשיר ביותר באוקראינה. הוא מוסלמי ממוצא טטארי, ובתקשורת האוקראינית מדברים עליו כעל אדם בעל שאיפות פוליטיות שעשוי להיות ראש הממשלה הבא.

אחמטוב פעיל במפלגת האזורים של ראש הממשלה ויקטור ינקוביץ', יריבו המושבע של הנשיא ויקטור יושצ'נקו. הוא גם הבעלים של חברת סיסטם קפיטל מנג'מנט קורפוריישן, חברת אחזקות שבבעלותה בנקים, חברות פיננסים ומכרות ברזל ומתכות אחרות. בשנה האחרונה שורבב שמו לכמה פרשיות פליליות, ואף נפתחה נגדו חקירה על מעורבות ברצח בהיותו בשנות ה-20 בחייו. ראש התביעה באוקראינה הגדיר אותו "בוס של ארגון פשע אמיתי", ובתקשורת האוקראינית מדברים עליו כעל מי שנמנה עם "שבט", מינוח המתייחס לארגון הפשיעה של דונצק, אזור הנחשב פרו-רוסי. אחמטוב טוען כי המניעים מאחורי ההאשמות הם פוליטיים בעיקרם.

בראש הקבוצה המפורסמת והגדולה יותר של אוקראינה, דינמו קייב, עומדים האחים גרגורי ואיגור סורקיס. גרגורי הוא חבר פרלמנט ונשיא התאחדות הכדורגל המקומית, וגם שמם של השניים נקשר בפרשיות שנויות במחלוקת. אפשר להניח כי גם אנשי העסקים והאוליגרכים הישראלים המקורבים לכדורגל, ובהם ארקדי גאידמק, ייראו ביציעים ובקבלות הפנים הצפויות להתקיים בשבוע הטורניר. אין ספק כי גם לב לבייב, שנחשב ידידו של אברמוביץ', יהיה בסביבה.

קבלת פנים חשובה אמורה להתקיים על ידי שגריר רוסיה בישראל, גנאדי טראסוב, והקרב על ההזמנה לקבלת הפנים כבר בעיצומו.

בהכנת הידיעה סייעה עירית רוזנבלום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully