וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחור תיפתח הרעה

17.1.2007 / 13:57

גם הסטטיסטיקה מספרת את מה שכל אירופה כבר יודעת: הקו האחורי של מכבי ת"א לא מתפקד. עכשיו האש מופנית לכיוונו של נוון ספאחיה

עכשיו בחנויות: גארד בינוני במחיר מופקע

יודעי דבר מספרים כי נוון ספאחיה חווה משבר של ממש בתקופה האחרונה. מעבר לשלל בעיותיה הפרסונליות, המנטאליות והמקצועיות של מכבי תל אביב המחייבות פתרון מיידי, שתי סוגיות וודאי טורדת במיוחד את מנוחתו: רמת קבלת ההחלטות הירודה והתפוקה המצומצמת שהוא מקבל משני שחקני החוץ שלו. בשני המשחקים האחרונים, אחרי שובה של מכבי מפגרת חג המולד, העמידו ביורוליג וויל ביינום ויותם הלפרין מאזן אסיסטים-איבודים שלילי של 18:8, וקלעו יחד 24 נקודות.

ההכרה המאוחרת, שגם 4.3 האסיסטים שמחלק ניקולה וויצ'יץ' בממוצע מדי ערב אין בהם כדי לכסות על החסך באינטליגנציית המשחק, חוסר הניסיון והיעדר האופי הנדרש משחקני הקו האחורי, הביאה את אנשי מכבי לפניות בהולות למספר שחקנים שספק אם בכל סיטואציה אחרת כלל היו עולים לדיון בישיבות הדירקטוריון: טימו ראניקו ודאבור קוס.

אלא שלובליאנה דורשת 300 אלף יורו תמורת התרת חוזהו של ראניקו, סכום בלתי סביר בעליל עבור הנהלת מכבי, שתשלום דמי פיצוי נוגד לחלוטין את מדיניות הרכש שלה, ואילו ציבונה זאגרב הודיעה כי קוס לא הולך לשום מקום. דווין בראון, אליו פנתה מכבי לפני כחודש, בחר באופציית ה-NBA והפך לשחקן מרכזי בניו אורלינס הורנטס הפצועים, אך בין לבין פספסה מכבי שחקן מעניין נוסף שהוצע לה: קלנה אוזובוקי, גארד אנגלי צעיר שפתח את העונה ביוסטון רוקטס, נופה לאחר שני משחקים ועבר לליגת הפיתוח. בחודשים האחרונים הוביל אוזובוקי את רשימת הקלעים בדי-ליג, עד שגולדן סטייט זיהתה את הפוטנציאל וחטפה אותו לפני שבועיים. אותה גולדן סטייט, כזכור, ויתרה בקיץ על שירותיו של אחד, וויל ביינום.

ניסויים של ייאוש

סרג'יו סקאריולו, מאמן אוניקאחה מלאגה, הוא אומנם היחיד ביורוליג שנחל הפסד ביתי למכבי העונה (ואף ספג 24 נקודות מידיו של יותם הלפרין), אולם כשנדרש ליכולותיהם של שחקני החוץ שגברו עליו פעמיים הוא לא יוצא מגדרו. "ההרגשה שהגארדים של מכבי נתנו לי היא של שחקנים שמנסים לשחק יחד ולעשות את מה שהמאמן שלהם מורה להם", מנסה סקאריולו לצאת ידי חובה, "אבל אני מסכים שכדי להגיע לרמות הגבוהות יותר מכבי זקוקה לשחקן חיזוק אחד לפחות". ראניקו? "שחקן מעניין", השיב בדיפלומטיות הג'נטלמן האיטלקי.

עד שיוחתם המושיע משתדל ספאחיה להוציא את הכדור מידיו של ביינום האנרכיסט בכל דרך. במהלכי ההתקפה הראשונים של מכבי במשחק גומלין הגביע בנהריה ערך הקרואטי ניסוי: הוא הפקיד את הובלת הכדור בידי סימאס יסאיטיס. הכדור הראשון הגיע ליעדו, אך השני נחטף ותורגם לשתי נקודות קלות מהעבר השני. זה היה גם סופו של הניסוי. ספאחיה עושה שימוש באלמנטים רבים מהכדורסל שהנחיל פיני גרשון במכבי בשנים האחרונות ואף שימר לא מעט תרגילים, אלא שאת המרכיב המהותי ביותר של גרשון – חמישייה הכוללת שלושה מוליכי כדור בכל רגע נתון – לא השכיל ספאחיה להפנים. התוצאות בהתאם.

"הקו האחורי של מכבי מחריד", קובע מאמן ישראלי בכיר. "הקונספציה כשלה לחלוטין. יסאיטיס לא מסוגל להוביל כדור ולשחק פיק אנד רול, ביינום כולו סימני שאלה ומיותם ציפו ליותר. זה קו גארדים לא טוב. אין שם פליי-מייקר, אין מי שיקבל החלטות בדקות הסיום, מי שידע לקחת את הכדור בסוף ולהחליט מה לעשות איתו. אין למכבי מוביל פאסט ברייק ואין לה מסיים פאסט ברייק".

הסטטיסטיקה מאששת את הטענות. ארבעת שחקני החוץ המובילים של מכבי (ביינום, הלפרין, יסאיטיס ושארפ) מנפקים יחד מספרים נמוכים במיוחד: 7.8 אסיסטים, 4.9 חטיפות, 7.8 איבודים ו-42.1 נקודות מדד בממוצע. בודדות הן קבוצות היורוליג שמצבת הגארדים שלהן אינה מספקת יחס אסיסטים-איבודים חיובי, כמו גם פחות מחמש חטיפות.

תיק פיליקס

את חודשיו הראשונים במערכת הסבוכה ביבשת, רצופי העליות והירידות וההפסדים המרגיזים וההסתבכויות המיותרות, הצליח ספאחיה לשרוד הודות למספר תכונות אופי: כריזמה, צניעות, יחסי אנוש טובים, הקרנת בקיאות וסמכותיות. יש שאומרים כי העובדה שהפך מליץ יושר של הכדורסלן הישראלי ושיתופם המוגבר של השחקנים המקומיים מקורם ברצון לרצות את הנהלת הקבוצה והאוהדים כדי להמתיק ולו במעט את גלולת היכולת המרה. עם זאת, קשה להאמין שספאחיה מעניק דקות משחק לשחקנים שאינו מאמין בהם. כמו כל מאמן, הוא רק רוצה לנצח.

הסימפטיה לספאחיה הפנתה בתחילת העונה את מירב הביקורת לעבר השחקנים, אך את התוצאות האחרונות כבר לא מקבלים הקודקודים בשוויון נפש. "שמעון ומוני לא תוקפים את ספאחיה ישירות, אבל במכבי יודעים איך לגרום לך להבין שהם לא מרוצים בדרכים עקיפות", מספר מקורב למערכת. במחצית המשחק מול נהריה התראיין מזרחי לערוץ הספורט ואמר: "היינו רוצים לראות יותר את נואל פיליקס". זהו משפט שראוי לרדת לעומקו. גורמים בקבוצה הבהירו לספאחיה כי אם אינו עושה שימוש בפיליקס ולא רואה בו חלק אינטגרלי מהרוטציה ראוי שישוחרר, גם משום שהפארסה הזו פשוט נראית רע וגם כי אפשר להגיע עם האמריקאי להסדר כספי ולחסוך סכום משמעותי, שכיום יורד בכל חודש לאסלה. ספאחיה הבטיח שיעשה שימוש תכוף יותר בפורוורד אבל בינתיים זה לא קורה וגם פיליקס מתחיל לגלות סימנים של חוסר סבלנות. במחצית הראשונה מול נהריה שותף פיליקס והיה מצוין. במחצית השניה שב להקפאה, וחזר למגרש רק דקות ספורות לסיום, כשמכבי כבר היתה בפאניקה בעקבות איבוד היתרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מאמן מוכשר או בליין שלא יודע לבחור שחקנים?

הלחץ מבית ומחוץ נותן אותותיו בספאחיה. "הוא לא במצב טוב מנטלית", מספר גורם המצוי בסוד העניינים. "ספאחיה ממש בדיכאון. הוא מתקשה להתמודד עם הלחץ וזה בהחלט משפיע עליו". ספאחיה בלחץ גם כי מאז שחרורו של ביופורד הוא מנסה לאתר מחליף אבל לא מוצא שחקנים מתאימים. "השוק לא טוב", הוא מתרץ, אבל יש הטוענים כי הוא פשוט אינו בקיא מספיק בשוק השחקנים.

"ספאחיה הוא לא אחד שיודע לבחור שחקנים", מנתח קולגה, שמסיבות מובנות מעדיף להתראיין בעילום שם. "הוא תמיד הגיע לקבוצות מוכנות וגם הזרים המעטים שבחר לאורך הקריירה היו בינוניים. או שהקבוצות שקיבל היו בנויות, או שהתוצאות לא היו טובות. רק לאחרונה הציעה קלן למכירה את מרכוס פייזר, פאואר פורוורד עם עבר ב-NBA, ודווקא מלאגה לקחה אותו. זה שחקן שהצוות המקצועי של מכבי היה חייב להכיר ולהחתים, אבל הבעיה היא שגם גיא גודס לא מבין כלום בבחירת זרים".

מי שאמור היה לספק עין בוחנת נוספת ולתרום מניסיונו הוא הסקאוט ועוזר המאמן השני דני גוט, שאימן בשנתיים האחרונות בחו"ל ומכיר את השוק האירופי לפני ולפנים. אלא ש"את דני אף אחד לא סופר, ושלא בצדק", לדברי מקורבים למערכת. לראיה, גוט לא זומן לישיבה המכרעת שנערכה בשבוע שעבר בביתו של דיוויד פדרמן, בה קיבל הצוות המקצועי אור ירוק להחתמת זר נוסף.

עניין נוסף שעורר את תשומת לבם של אנשי הקבוצה הוא חיבתו של ספאחיה לחיים הטובים בתל אביב. "הוא לא נמצא 24 שעות בתוך העסק. יש לספאחיה הרבה חברים וקשרים והוא יודע להתנהל פוליטית, אבל לדעתי הוא לא משקיע את כל כולו בעבודה", מגלה גורם נוסף. "הוא בא כמה דקות לפני האימון, הולך אחריו וכל היום יושב בבתי קפה". מצד שני, יש לציין שגם פיני גרשון היה בליין לא קטן. ההבדל בין השניים שגרשון בדרך כלל ניצח. ספאחיה מפסיד, ולכן כולם מחפשים את הסיבות לכישלון.

בין הפסדי החוץ הרצופים לניצחונות הביתיים הלא משכנעים, ספאחיה מקבל בינתיים גב רחב מההנהלה. "אנחנו הולכים עם נוון יד ביד", מסנגר רענן כץ. "הוא מאמן מצוין". ספאחיה נוהג לומר כי הוא "מרגיש שכולם מאחורי במאה אחוזים"; אלא שגם הוא מבין שברגעי האמת הקרבים ובאים הוא יוותר במערכה הזו לבדו, כפי שקרה לכל מאמני הקבוצה בעבר. וכשעתידך המקצועי מצוי בידיהם של ביינום והלפרין, גם חיזוק בדמותו של ראניקו לפתע לא נשמע כמו אופציה כל כך רעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully