וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנזק העצום של בקהאם

רונן דורפן

17.1.2007 / 13:48

להגעת הסופרסטאר לארה"ב יש השפעות שליליות רבות, מרמת הפרט ועד לפגיעה באומה שלמה. אפילו קאפלו יוצא צודק. מתוך הבלוג של רונן דורפן

הנזק שדייויד בקהאם יביא לכדורגל בארצות הברית הוא הרבה יותר מהכסף המבוזבז. דווקא כסף יש להם שם באמריקה.

הנזק הראשוני היא הפגיעה באתוס של הספורט הזה. כדורגל הוא משחק קבוצתי. אי אפשר לקיים משחק קבוצתי כשכדורגלן אחד מרוויח כמו כל הליגה. יריבים יכסחו אותו. חברים לקבוצה יהיו ממורמרים. החוזה הזה הוא חוסר הגינות כלפי כל כדורגלן אחר שם. אין כדורגל בלי הגינות מינימלית.

הנזק השני הוא שהקהל יחשוב שכדורגל הוא משחק די סתמי. בקהאם, שהיה שחקן מצויין במנצ‘סטר יונייטד, ללא ספק בין חמשת השחקנים הטובים בקבוצה בזמנו, הוא שחקן ספסל בריאל מדריד. מי שלא מבין כדורגל שם לא יבין מה העולם מוצא במשחק הזה. ומי שמבין יידע שמוכרים לו משהו מאד בינוני. מוזר, כי בכסף כזה ייתכן שיכלו להביא את רונאלדיניו אפילו עכשיו. ורונאלדיניו גם מוכר יותר חולצות מבקהאם.

הנזק השלישי כבר מתרחש. כדורגל הוא משחק של מסורת והיסטוריה. המסורת הזאת נבנית בארצות הברית לאט אט. המונדיאל האחרון קיבל את הסיקור התקשורתי הגדול ביותר אי פעם באמריקה. כשהקומישינר של הליגה מתאר את הגעתו של בקהאם ”כאולי הרגע ההיסטורי ביותר בכדורגל האמריקאי והספורט בכלל“, הוא שוכח שבארצות הברית שיחק פעם מישהו בשם פלה (ואגב, גם קרויף, בקנבאואר וג‘ורג‘ בסט). מי שאין לו כבוד לענף ספורט ולאגדות שלו לעולם לא ישיג בו דבר.

משל צ'רלי מיטן

למרות שאולי מדובר פה גם בעניינים אישיים, אני מצדיק את פאביו קאפלו שהעיף את דייויד בקהאם מריאל מדריד כבר עכשיו. כי בקהאם הוא כבר לא שחקן כדורגל. יום אחד ”הוא חולם לחזור לנבחרת אנגליה, ויעשה הכל כדי לקבל טלפון מסטיב מקלארן“. למחרת הוא עובר לליגה ממנה לא מגיעים לנבחרת אנגליה. עוד יום עובר והחלום שלו הוא עדיין להוביל את ריאל מדריד לתארים. ומה יהיה מחר?

קאפלו צודק, יש בעייתיות גדולה בשיתוף שחקן שעומד להרוויח 50 מליון דולר בשנה בליגה האמריקאית. הנאמנות שלו, כנראה בצדק, היא במקום אחר. דייויד בקהאם השיג את מבוקשו. הוא תרגם, בעבודה קשה אגב, את הצלחתו בכדורגל למעמד הוליוודי ולכסף אגדי. ריאל מדריד היא קבוצת כדורגל ספרדית שנאבקת על האליפות בליגה קשה ופתוחה ביותר. התפקיד של המועדון הזה הוא לא להיות תפאורה בסרט על בקהאם.

אלכס פרגוסון איחל לבקהאם הצלחה בארצות הברית וזה הזכיר לי סיפור מההיסטוריה של יונייטד. ב-1948 היה ליונייטד קיצוני מאד פופולארי בשם צ‘רלי מיטן. מיטן קיבל הצעה לעבור ל“אל דורדו“.“אל דורדו“ הייתה הליגה הקולומביאנית שפעלה מחוץ לחסות פיפ“א ושילמה כספים כל כך גדולים בזמנו – עד שקראו אותה על שם הארץ המיתולוגית אותה חיפשו מחפשי הזהב הספרדים בדרום אמריקה. גם אלפרדו די סטפנו שיחק שם כמה שנים.

מיטן קיבל חוזה של 2,500 לירות שטרלינג בשנה, בתקופה בה באנגליה הרוויחו 15 פאונד בשבוע. הוא נכשל בקולומביה, אבל מעולם לא חזר ליונייטד. הדיעה הכללית הייתה שמאט באזבי רואה בו בוגד ומיטן לא ייכנס יותר בשערי המועדון. מה שהתברר כנכון. האגדה האורבנית הייתה שבאזבי מעולם לא הזכיר אפילו את שמו של מיטן. אפשר להאמין לזה. באזבי היה אדם קשוח בהרבה מפרגוסון. הוא ניהל את יונייטד בקמצנות כספית וסחט את שחקניו עד העצם.

כעבור שנים מיטן סיפר מה אמר לו באזבי באותה שיחה הרת גורל כשהודיע לו שהוא עוזב. באזבי שאל אותו כמה הוא מרוויח, וכששמע את הסכום, אמר לו דבר אחד: ”תגיד, הם לא צריכים מאמן שם?“.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully