וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן העונה

ניצן חורש

8.1.2007 / 18:21

כמו כל האמנים הגדולים, אייל לחמן נע על הציר שבין גאונות וטירוף. ניצן חורש מציע לפתוח את הראש ולפרגן למאמן של הקבוצה הכי גרועה בארץ

"אם יש קבוצה שעשתה דבר דומה למה שפתח תקוה עושה השנה, זו מנצ'סטר יונייטד של אחרי אסון המטוס, עם תינוקות באזבי". (אייל לחמן, בראיון למגזין "שם המשחק")

כל אוהד כדורגל ישראלי מהרהר לפעמים בינו לבין עצמו - או בקול רם, עם שותפיו לאהבה התמוהה הזו - מה בכלל עושים מאמני הכדורגל בליגה. מה באמת הבדל בין "השריף" אלי כהן ל"גרמני" אלי גוטמן, לפרדי דוד, גיא לוזון, גיא לוי, רוני לוי וכל הגיאים והלויים האחרים שאין להם אפילו כינויים נחמדים, שיורשים אחד את מקומו של השני רק כדי להמשיך את השוטטות המקרית של השחקנים על הדשא, ולירות את אותם ראיונות שריקת סיום. למה אף אחד מהם לא אומר את האמת: "כמו בשיעור התעמלות בבית ספר, נתתי לשחקנים כדור, ואמרתי להם - אודרוב"?

מה שלא תגידו על אייל לחמן, אתם לא יכולים להגיד שהוא כזה. בסביבת ספורט כל כך חד גונית, אפרפרה וקלישאית, צץ לו לפתע הדון קישוט בדמות סנצ'ו פנצ'ה הזה, חריג בכל הילכותיו, שמוכן להרוג ולהיהרג בשם תפיסה אסתטית ברורה, וחזון פואטי מורכב. אני לא בטוח שזה חוקי, אבל הייתי מעוניין להציע לסדר היום את בחירת "מאמן העונה" כבר עכשיו, ולהעניק את התואר למאמן של הקבוצה הכי גרועה בארץ.

"תלונה רשמית להתאחדות: לחמן אמר לסרור 'אני אזיין אותך בתחת'". (כותרת ב"ספורט מעריב")

כמו כל אמן גדול, גם לחמן נוגע בשמיימי ובאותה העת משכשך בביבים. ככה זה כשאתה חי על הקצה. גם אותו לא ברור לחלוטין היכן למקם, על הציר של שבין טירוף לגאונות. וזה רק מחמיר עם השנים. מדי מספר ימים צצה עוד ידיעה אודותיו במדורי הספורט, עם עוד ציטוטים מפיו, קיצוניים יותר מקודמיהם, שגורמים לך לעצור רגע ולמלמל: "אלוהים אדירים, ה פ ע ם הבנאדם הזה עבר את הגבול". התגובה הטוקבקיסטית המצויה למעלליו של אייל לחמן היא "מה, הוא דפוק?!" (ל"ת), כאילו שבכך ניתן לסכם את הדיון ולבטל את האיש. יודעים מה? כן. הוא דפוק. לגמרי! מה רע באנשים דפוקים, הא? קצת כבוד לדפוקים. למורעלים, לשרוטים, למתאבדים. הבנאדם יושב שמונה שעות כל יום על קלטות של שחקנים ניגרים מהליגה השלישית בשוויץ, מה אתם רוצים שהוא יהיה?

"בוא'נה, לחמן הזה חי בסרט"? בטח! מה עדיף, לחיות במציאות של מרתף ליגת העל? לחמן הופך את סיפור ההתרסקות העלוב של הפועל פתח תקוה לדרמה רווית משמעות; אצלו היא הופכת ליחידת יפי בלורית עם משכורת צה"לית שנאבקת כנגד כל הסיכויים על מנת להחזיר איזו עטרה מהוהה ליושנה. הוא במקום האחרון, לא מפסיק להפסיד, אבל יש לו קבוצה מרגשת. ביד אחת הוא מחזיק ספר אודות גבורת האצ"ל, ביד השניה את הביוגרפיה של פייזלי, והוא שם את הנכד של ויסוקר בשער, רק בגלל שהמיתולוגיה עושה לו את זה. זה גדול. אחלה סרט, מה שעובר על לחמן, סרט בו הפועל היא אימפריית אם המושבות, שלמשחקיה מגיעים רבבות הישר מהפרדסים עם תפוזים קלופים בידיהם.

אוקיי, אז לפעמים מתפלק לו

"באף מקום שאימנתי לא היתה זיקה כזו לסמל. יש 12-13 אלף אוהדים של הקבוצה הזאת. חברים שלי, שגדלו איתי ביציע, ויושבים היום בבית בגבעת השלושה, ברמת הכובש, בניר אליהו. אנשים שאבא שלהם היה בא על טיוליות ועגלות עם סוסים למשחקים. הם לא מחכים לספונסר עם כסף אלא לזיקה. תוך שלוש שנים תהיה לנו קבוצה עם 11 שחקני בית בהרכב, כחול לבן. אתה יודע מה זה שבשער עומד ויסוקר? הנכד של יעקב! בקישור יש לנו את רצאבי, דודו רצאבי! אתה יודע מה תלוי לשחקנים האלה בחדר ההלבשה? שלט שעליו כתוב: 'מי שלא זוכר את אבותיו, אין לו סיכוי להצליח'. יש שם גם תמונה מ- 57' עם הכיתוב הפועל פתח תקוה אלוף ישראל". (אייל לחמן ל"שם המשחק")

אוקיי, אז לפעמים מתפלק לו. למה להיות קטנוניים. מספרים שכשאימן את מכבי פתח תקוה, במחנה אימון בהולנד, הוא העיר את השחקנים באמצע הלילה לריצה ביער, ובאמצע הדרך תבע מהם לקפוץ למי אגם קפוא. אומרים שהוא בעט לשחקן קרית שמונה בבטן בזמן שעשה מתיחות. נו באמת, בטח היתה לזה סיבה טובה. עכשיו הוא מאשימים אותו שהוא דיבר לא יפה לסרור הזה. אבל אולי היתה זו רק הצעה לקיום יחסי מין בין בגירים? הוא הרי לא כפה עליו משהו, על סרור. אני סבור שאייל לחמן הוא דמות שאינה מובנת כהלכה. הוא עצמו הסביר את התקרית הזו כך: "מאז קום המדינה הדבר שמאפיין את עם ישראל הוא אחווה, וזה מה שצריך להיות בקבוצה הזאת. עכשיו עידן סרור יישב בבית ולא יקבל שחרור". למה העיתונים בטקסס תמכו בבובי נייט, שהביא כאפה קטנה לשחקן שלו בפסק הזמן, וכאן כל הצדקנים מתקוממים אחרי שלחמן "הזיז בעדינות את מיטת הטיפולים בחדר ההלבשה לעבר שחקן"?

"לחמן אחז בצווארי וצעק: "אני רוצה שתחזור להיות המגן הימני הכי טוב בארץ!" (עמרי קנדה, "וואלה! ספורט")

בעוד שרוב האוכלוסיה לא שמעה עד עתה על עמרי קנדה - לחמן כבר רוצה לעשות לעומרי קנדה קאמבק לפסגת הכדורגל. האיש הוא פריק של המשחק, ידען אדיר, ועל כך אין חולקים. בעניין ההתנהגות שלו, שיטות החדרת המוטיבציה, והטקטיקה הייחודית, שלעתים שולחת גופות מרקדות לאוויר- רבים מעקמים את האף. לחמן הצליח לקנות לעצמו מתנגדים קולניים בקרב קולגות, בהתאחדות לכדורגל, באיגוד השופטים ובקרב הקהל. אבל מה שיפה זה שלחמן לא מתנצל. לא מכחיש. לא מנסה ליישר קו ולהיות נחמד. הוא לא עוצר, ולא מנסה להתאזן. לא טוב לכם? חפשו איזה גיא או איזה לוי שיאמן את הקבוצה שלכם. יאללה לחמן, מ-ל-ח-מ-ה!!

"אני בונה פה קבוצה קשוחה עם לב גדול. עוד לא היתה קבוצה כזאת בתולדות הכדורגל הישראלי, ולא רק בעידן המודרני. גם לריינולס מיכלס ב-88' לא היתה קבוצה כל כך צעירה. זה דבר שאין לו אח ורע בכדורגל."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully