וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה יצאו שוג'אעיה-ח'אן יונס?

יוני מנדל

5.1.2007 / 13:21

ביקשתם, התחננתם, ואנחנו לא יכולנו לסרב: החל מהשבוע יביא לכם יוני מנדל דיווחים שוטפים מליגת הכדורגל התוססת של רצועת עזה. תבלו

הכדורגל הוא הספורט הפופולארי ביותר בעולם, וגם שכנינו ברשות הפלסטינית לא מוותרים על התענוג של מגרש ירוק אחד, 22 שחקנים, שני שערים ועיגול אמצע. גם הם משחקים משבת לשבת, מפחדים להתנבא על תוצאות השבוע הבא, מקווים שהיריבה העירונית שלהם תפסיד ומדברים על עצמם בגוף שלישי.

ברשות הפלסטינית, ובימים אלה ברצועת עזה בלבד, יש ליגת כדורגל חיה ובועטת, שמנסה לשמור על נורמליות למרות הכול. וואלה! ספורט תסקור בכל שבוע פינה אחרת במגרשי הכדורגל הפלסטינים, ותאיר את החיים שמאחורי חומות וגדרות הביטחון. במדור הזה, הכדורים השורקים יהיו רק אלו שחולפים סנטימטרים מהקורה.

פלשתינה, הרשות הפלסטינית, פלסטין, ומה שביניהם

הליגה הפלסטינית הוקמה בשנת 1934 אולם מאז היא עברה גלגולים רבים עד שהגיעה למצבה הנוכחי. בתחילת דרכה היתה הליגה חלק מהתאחדות הכדורגל היהודית-ערבית של פלשתינה, אולם לאחר שהתחזקה העוינות בין יהודים לערבים בארץ ישראל החליטו הערבים לפרוש מהליגה היהודית ולפתוח ליגת כדורגל פלסטינית עצמאית. מאז ידעה הליגה רגעי שיא ושפל, אבל בעיקר היא התאפיינה בהפסקות ממושכות ובחוסר רציפות של משחקים.

תחילת הניצנים של סדר וארגון בליגה הפלסטינית נרשמו לאחר הסכמי אוסלו ב-1993. אז החל הכדורגל הפלסטיני לתפוס שוב תאוצה והוחלט על מבנה ליגה שיחולק לשניים: הגדה המערבית ורצועת עזה. הליגות פעלו באופן נפרד זו מזו ובסיום העונה היה מתקיים מפגש אחד בין המקום הראשון ברצועת עזה למקום הראשון בגדה המערבית, על מנת לקבוע מי תזכה באליפות ובתואר "אלופת פלסטין". הפעם האחרונה שנערך מפגש כזה היה בשנת 2000, אז זכתה קבוצת "צעירי רפיח" בתואר הנכסף.

מאז שנת 2000 ופרוץ אינתיפאדת אל-אקצא לא התקיימו יותר מפגשים מעין אלו בשל המצב הביטחוני והקושי שבארגון משחק בין קבוצה מהגדה המערבית לבין קבוצה מרצועת עזה. אי לכך מאז שנת 2001 תואר האליפות הוענק לשתי קבוצות: אלופת הגדה ואלופת הרצועה.

בשנת 2005, בשל הידרדרות המצב הביטחוני וריבוי המחסומים בגדה המערבית, לא התאפשרה תנועת קבוצות הכדורגל הפלסטיניות בתוך תחומי הגדה. כך למשל, קבוצת "מחנה הפליטים בלאטה" יצאה באוטובוס למשחק ברמאללה. במחסום חווארה התברר כי רק כניסת פלסטינים מעל לגיל 35 מותרת במעבר, וכך מצא את עצמו מאמן הקבוצה בלבד כמורשה מעבר. המצב האבסורדי הזה לא איפשר את המשך פעילות הליגה בגדה והיא כרגע מוקפאת מפעילות רשמית. הקבוצות עדיין קיימות, אבל מפגשים ביניהם וליגה מסודרת אין.

להבדיל, בתוך תחומי רצועת עזה, ובמיוחד מאז ביצוע תכנית ההתנתקות, מתאפשרת תנועה חלקה של פלסטינים. עובדה זו הביאה לכך שדווקא ברצועת עזה החל לפרוח הכדורגל הפלסטיני והליגה שם מתקיימת באופן סדיר. לא שאין בעיות ושהמצב הביטחוני - עימותי פתח-חמאס ומבצעי צה"ל בבית-חאנון - לא מפריעים לקיומם התקין של המשחקים, אבל באופן כללי, עם מספר רב של משחקים דחויים, הליגה מתנהלת כסדרה ומנהלי ההתאחדות מנסים לשמור על אופטימיות.

הליגה ברצועת עזה מעט מסובכת, אבל לא יותר מדי. כמו שיטת המזרח נגד המערב בליגת ה-NBA, מחולקת ליגת העל הפלסטינית לשני אזורים המייצגים את צפון הרצועה ואת דרום הרצועה. בכל מחוז משחקות תשע קבוצות והן מנהלות משחקים סדירים נגד קבוצות המחוז שלהן ונגד קבוצות המחוז השני. בסוף העונה שלוש האחרונות בכל מחוז יורדות לליגה השניה. תואר האליפות נקבע במשחק גמר חגיגי שנערך בין אלופות שני המחוזות. בשנה שעברה זכתה בתואר קבוצת "צעירי ח'אן-יונס".

לאן השבוע?

בשבוע הקרוב יתקיים המחזור ה-12 בליגה ובמוקד תארח קבוצת שוג'אעיה (עיירה במזרח העיר עזה) שבמקום הראשון במחוז הצפוני את "מועדון אל-צדאקה" (מועדון התנועה האיסלמית של אזור מחנה הפליטים א-שאטי). ב-11 המחזורים ששוחקו עד כה ניצחה שוג'אעיה בעשרה משחקים, והפסידה רק פעם אחת ( ל"איחוד ח'אן יונס" 1:0, במחזור השישי). אל-צדאקה לעומתה מגיעה מהמקום השישי, עם 11 נקודות בלבד.

למרות פערי הרמות, סלאח אבו אלעטא, יו"ר מועדון שוג'אעיה אינו רגוע. בראיון לוואלה! ספורט אמר אבו-אלעטה כי "אסור להקל ראש בקבוצת אל-צדאקה. מדובר במועדון לא יציב שנותן משחקים גדולים לצד תצוגות נפל". לדבריו, "לפני שבוע הפסידו אל-צדאקה ל'איחוד ח'אן יונס' החזקה 1:0, ורק חוסר ריכוז בדקות הסיום מנע מהם להשיג שוויון. אם נבוא שאננים, אל-צדאקה ייצאו מפה עם שלוש נקודות".

משחקי המחזור ייערכו בימי שישי ושבת, אולם המשחק בין שוג'אעיה לאל-צדאקה, המרכזי למחזור זה, יתקיים ביום שני ב"איצטדיון פלסטין" שבעזה. תוצאות, טבלאות, כובשי שערים, רגעי המחלוקת של המחזור ה-12 וזרקור על קבוצה אחרת בליגה הפלסטינית ידווחו בסוף השבוע הבא. שתהיה שבת שלום, בישראל וברשות הפלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully