וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צולל קדימה

5.1.2007 / 15:27

במונדיאל הוא הרתיח את אנגליה בפרובוקציות ובצלילות, עכשיו הוא השחקן הטוב בפרמייר ליג. המהפך של כריסטיאנו רונאלדו

לפני כשבועיים התחרות על כדורגלן העונה באנגליה נראתה קשה. למרות יכולת השיא של דידייה דרוגבה ובהתאם לעובדה שמנצ'סטר יונייטד הוליכה את הטבלה, הזוכה המאושר כנראה היה פול סקולס, הרבה בגלל הרומנטיקה. אלא שבשלב הזה הגיע סנטה קלאוס ואיתו חגיגת החג האנגלית. ואז התמונה השתנתה. למירוץ נכנס שחקן שלישי.

אחרי שהעשן שהשאירה הדהרה של מנצ'סטר יונייטד התפזר, התחרות על שחקן השנה נעשתה קשה בהרבה. בזמן שצ'לסי ניצחה רק במשחק אחד והשיגה 6 נקודות, יונייטד אספה 10 וברחה ליתרון של 6 נקודות בפסגה. המנצח על המקהלה האדומה היה כריסטיאנו רונאלדו. הפורטוגלי פתח עם צמד בניצחון על אסטון וילה, הוסיף שניים מול וויגאן כעבור שלושה ימים וחזר על הפשע מול רדינג, יום לפני סיום השנה. מול ניוקאסל הוא מעט נרגע. בסך הכל כבש הפורוגלי 6 שערים בשבוע - והוא בכלל קשר.

ההצלחה המסחררת של הפורטוגלי הייתה אמורה להתרחש בימים אלו ממש. רוב התחזיות של השנים האחרונות צפו פריצה גדולה של הקשר שיש לו הכל, אבל קיבלו תפנית חדה בעקבות המונדיאל האחרון. בעקבות האירועים בגרמניה, ספק אם מישהו חשב שרונאלדו יהפוך לכוכב הכי גדול באנגליה השנה, כזה שיש אנשים שכבר מעיזים לחבר לשמו את צמד המילים הידוע "הטוב בעולם".

מי דימיין לפני חצי שנה?

1 ביולי 2006. נבחרת אנגליה פגשת את המקבילה הפורטוגלית ברבע גמר המונדיאל. ווין רוני דרך על אשכיו של ריקרדו קרבאליו, רונאלדו רץ ללכלך אצל השופט הוראסיו אליזונדו והחבר לקבוצה מורחק. מיד אחר כך גם שלח רונאלדו קריצה מתועדת לעבר הספסל הפורטוגלי והממלכה איימה להתפוצץ.

מערכת היחסים של האנגלים עם הפורטוגלים ארוכה וקשה. לפני כשלוש שנים פגשה מנצ'סר יונייטד הגאה את פורטו האנדרדוגית של ז'וזה מוריניו בשמינית גמר ליגת האלופות. מי שחושב שסיפור האהבה-שנאה בין מוריניו לפרגוסון החל כשהפורטוגלי הגיע לצ'לסי, טועה. פרגוסון האשים את שחקני פורטו ואת מאמנם בהתחזויות בלתי פוסקות ומוריניו חגג מול כל אוהדי היונייטד והסקוטי חמור הסבר בריצת אמוק מפורסמת אחרי שער העלייה של קושטיניה בדקה ה-90.

מבחינת האנגלים, שמתגאים במסורת ה"פייר פליי", הכדורגל הפורטוגלי מזוהה עם פרובוקציות. ההתבכיינות של רונאלדו להוראסיו אליזונדו במשחק בין אנגליה לפורטוגל, הגם שלא היא שהדיחה את האנגלים מהמונדיאל, שברה את כל הכלים. כל הממלכה ידעה מי האשם בהדחת אנגליה. גם הצלילות התכופות ברחבה וההתבכיינות המתמדת לשופטים לא הגדילו את מועדון המעריצים של היפיוף. סוון גוראן אריקסון, שבימים כתיקונם היה חווה בצורה קשה את התנהלות התקשורת האנגלית, צריך להודות מדי יום לאלוהיו על כך ששלח את כריסטיאנו רונאלדו לשערי הצהובונים במקום את פרצופו החמוץ.

אחרי המונדיאל הקשר הפורטוגלי ביקש נפשו לברוח. בראיון ל"מארקה" הספרדי הוא אמר כי ישמח לעבור לריאל מדריד והדיווחים מאנגליה טענו כי הוא רוצה בכל מאודו לעזוב את מנצ'סטר יונייטד ואת האי. מה הפלא? הקשר הפך לשנוא נפשם של האנגלים והיה בטוח שחייו יהפכו לגיהנום. מלבד שריקות הבוז וההקנטות הצפויות במשחקי החוץ, האינטרנט הוצף בסרטוני אנטי כריסטיאנו רונאלדו, פורומי שנאה נפתחו וה"סאן" הרחיק לכת כהרגלו, לקח את תמונת הקריצה המפורסמת, הפך אותה ללוח מטרה וקרא לקוראיו לזרוק עליו חצים (ובלינק למטה תוכלו גם אתם לנסות ולפגוע לרונאלדו בעין).

אבל מסתבר שהבחור עם הג'ל בשיער קורץ מחומרים קשיחים משחשבנו. אלכס פרגוסון והרעב והאהבה של רונאלדו למשחק הם אלו שדאגו להמשך ההתקדמות המרשימה שלו.

הגב של פרגוסון

פרגוסון לא הפסיק להאמין בקשר ולמעשה שיכנע אותו להישאר באולד טראפורד. איימי לורנס מה"גרדיאן", כתבה לאחרונה כי גורם במנצ'סטר יונייטד סיפר ששכנוע הקשר להישאר דווקא לא היה קשה במיוחד. יותר מהיכולת הטקטית והחדרת המוטיבציה שלו, ובטח שיותר מבחירת השחקנים שלו, הגדולה של פרגוסון היא יכולתו לתת גב וביטחון לשחקניו ולגרום להם לפרוח. רוי קין פרח בכל פעם שהסתבך. למה? כי אבא פרגי כמעט תמיד חיכה בבית עם יד מלטפת ואוהדת. הרבה לפני שהסתכסך עם המאמן הסקוטי, עוד כששיחק בהולנד, רוד ואן ניסטלרוי עבר פציעה קשה בברך. באותם ימים מנצ'סטר יונייטד עקבה אחרי החלוץ ההולנדי, אבל לפתע מעל הקריירה שלו ריחף סימן שאלה. למרות זאת, פרגוסון לא ויתר ודאג שההולנדי יידע את זה. כשזה חזר מהפציעה בצורה מרשימה, הוא הגיע ליונייטד והוכיח שהיה שווה לחכות.

כמו מוריניו, רק בדרכים הרבה פחות צעקניות, פרגוסון מחדיר לשחקנים שלו את התחושה שכל שעליהם לעשות זה לשחק כדורגל ולהפנים רק את הביקורת שלו. את הביקורות מבחוץ, את השנאה ובמקרים מסויימים אפילו את זעם האוהדים, הם יעצרו ויהדפו. מאמן טוב זה מערכים ומוטיבציה, מאמן גדול הוא זה שגורם לשחקנים לשחק בשבילו.

החצי השני של שנת 2005 היה קשה עבור רונאלדו. אביו מת בספטמבר וחודש אחר כך הוגשה נגדו תלונה על אונס. מול שני הארועים הקשים הפורטוגלי לא נאלץ לעמוד לבדו ואלכס פרגוסון התייצב מאחוריו. רונאלדו ידע שאת אותה תמיכה שקיבל מהסקוטי בתקופה הקשה ב-2005, הוא יקבל גם הפעם. בית חם לא עוזבים, גם אם השכנים רוצים את הראש שלך.

התוצאה: פרגוסון נמצא בדרכו להפסיד בהתערבות השנתית שלו עם הקשר. התנאים לעסקה מאוד פשוטים. פחות מ-15 שערים של הקשר והמאמן הסקוטי מנצח. 15 ומעלה והניצחון הוא של רונאלדו. "נראה לי שאני הולך להפסיד את הכסף", התלוצץ פרגוסון, "אבל זו התערבות סקוטית, כך שאני יכול לשנות אותה. היי, אני המאמן אז מותר לי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

לא רק בזכות התמיכה

הדריבלים של רונאלדו, הבעיטה הטובה מרחוק, המהירות, כולם נהדרים וחלקם מתבצעים ברמה הכי גבוהה שיכול הכדורגל להציע היום, אבל דווקא באופי הבעייתי לכאורה של השחקן טמון אחד מסודות ההצלחה הגדולים שלו.

נכון, הקשר הפורטוגלי מבלה הרבה במעופים באוויר אחרי עבירות שמבוצעות עליו, אמת היא שלפעמים נראה שהוא מוסיף הצגה, אבל עובדה שכמעט תמיד הוא ממהר לקום. פרגוסון שם את האצבע על התכונה הזאת: "יש לו אומץ. עושים עליו עבירה, אבל הוא מיד קם ורוצה לתקוף שוב. יש לו כמה תכונות מצוינות לשחקן כדורגל – רצון, שאפתנות וחוסר הסכמה להיכנע. המגינים בוודאי לא ממש נהנים מזה".

עם אותם רצון ושאפתנות, כבש רונאלדו את השער הראשון במשחק מול אסטון וילה, שער שמסמל יותר מכל את העונה שלו ואת התשוקה הכל כך גדולה שלו לניצחון, להצלחה, לכדורגל. רונאלדו חתך בכדרור משמאל לימין על סף הרחבה, בריצה שכבר הפכה לאחד מסימני ההיכר שלו ובעט. הפעם הכדור שלו נהדף על ידי ההגנה, אבל הפורטוגלי לא ויתר, השתלט על הכדור מחדש לפני כל שחקני ההגנה של וילה והבעיטה השנייה שלו נעצרה רק ברשת.

רונאלדו יוצא מהאגפים ומשם עוקץ ללא הרף. הוא כבש 12 שערים ב-20 משחקי ליגה ובישל 6 נוספים. המהירות והכוח שלו מאפשרים לו לעבור את המגן לכיוון הקו כדי להגביה, או לכיוון המרכז כדי לשחרר בעיטה. השחקנים שמולו נשארים חסרי אונים.

אם לא די בכאב הראש שהוא עושה למגינים כשהכדור ברגליו, רונאלדו לא מפסיק לזוז גם ללא הכדור והתנועה האלכסונית שלו מהאגף לתוך הרחבה מביאה עמה הרבה מצבים מסוכנים. כך מצא אותו ריאן גיגס פנוי לכיבוש קל מרחבת החמש מול רדינג. נגד אסטון וילה הוא כבש את השני שלו כמעט מאותה נקודה, אחרי התגנבות לרחבה ללא הפרעה.

"רוקד עם האלים"

האופוריה סביב הכוכב הפורטוגלי בשיאה. יומיים לפני סיום השנה פירסם "מנצ'סטר איבנינג ניוז" כתבה על הקשר שכותרתה "רונאלדו רוקד עם האלים". פרגוסון ביקש לצנן מעט את ההתלהבות, ובתגובה לטענות חוזרות ונשנות של פרשני כדורגל על מקומו של רונאלדו בצמרת הכדורגלנים העולמית, אמר: "הוא אחד מחבורה של שחקנים טובים".

אחר כך הוסיף הסקוטי גם פרשנות: "יש מעט מאוד שחקנים שיכולים לשחק לרוחב או לעומק ולתקוף את השומרים שלהם בכזאת מהירות. למגינים כל כך קשה מולו כי הם לא רגילים לשחק מול שחקנים כאלו. ישנם רק מעטים". פרגוסון גם סיפק הסבר מניח את הדעת לסיבה שבגללה רונאלדו נופל כל כך הרבה על הדשא: "כשאתה מכדרר ורץ בכזאת מהירות, כל עבירה, דחיפה או נגיעה מוציאה אותך משיווי המשקל".

"לשמור אותו זה כמו לסרוג עם ספגטי"

לא רק פרגוסון החמיא לרונאלדו בשבועות האחרונים. רוח הדברים של המאמן, שהוצגה בקטע הקודם, חוזרת על עצמה שוב ושוב כשפרשנים וחבריו לקבוצה של רונאלדו מדברים עליו.

סטיב קופל, מאמן רדינג, הוא אדם שהדעה שלו נחשבת באולד טראפורד. המאמן המצליח היה כוכב גדול במנצ'סטר יונייטד בין השנים 1975 ל-1982 הוא שיחק כקשר באגף ימין, כמו רונאלדו, והגיע לנבחרת אנגליה דרך הקבוצה. אחרי הפסד קבוצתו ליונייטד, כשרונאלדו כובש צמד, אמר קופל: "לעצור את כריסטיאנו רונאלדו זה כמו לסרוג עם ספגטי. הוא לא רק שחקן טוב, הוא גם ניחן בתנאים פיזיים מצוינים. הוא גבוה, חזק, בועט בשתי הרגליים וחזק בראש. רשימת התכונות הטובות שלו כמעט בלתי נגמרת. לא מעט אנשים אומרים לאחרונה שהוא השחקן הטוב בעולם היום. הוא מתקרב לדרגה של גיבור על באולד טראפורד".

גבי היינצה, אחד מחבריו הקרובים של רונאלדו בקבוצה: "רונאלדו הוא סיוט לכל שחקן הגנה. הוא כבר עכשיו שחקן מצוין ואין לי ספק שהוא יהפוך לאחד מהגדולים בעולם. הוא ילד טוב והחברות שלנו רק התחזקה עם הזמן. העובדה שיש לו אופי טוב רק עוזרת לו לעלות לטופ העולמי".

ווין רוני: "כריסטיאנו נהדר השנה. אחרי שהוא שב מהמונדיאל והתמודד עם כל מה שכרוך בחזרה הזו, הוא הפך לאדם חזק יותר. היה לו קצת קשה, אבל הוא חזר בצורה מבריקה. ההופעות שלו, לא רק ביונייטד אלא גם בנבחרת פורטוגל, היו פנטסטיות. בכל פעם שהוא מגיע לנבחרת פורטוגל, הוא כובש. הוא השחקן המרכזי שלהם. כל עוד הוא ממשיך לשחק ככה, לא צריכות להיות לנו בעיות. הוא אחד מהשחקנים הטובים בעולם".

אדווין ואן דר סאר: "כריסטיאנו הוא בחור חזק והוא לא נותן לשריקות של הקהל נגדו להפריע. הוא משתמש בזה כדי להפוך לשחקן טוב יותר ולהגיע לגבהים חדשים. הוא משתפר כשחקן כל הזמן ועכשיו הוא גם בוגר יותר. אני יודע שהמאמן רצה שהוא יכבוש 15 שערים העונה, אבל עכשיו אני חושב שאולי זה מעט מדי. הוא יכול וצריך לשאוף ל-20".

עוזרו של פרגוסון ושנוא נפשם של אוהדי יונייטד, קרלוס קיירוש, שסייע בהשארת רונאלדו בקיץ: "אם הוא לא יסבול מפציעות, אני משוכנע שרונאלדו יהפוך כבר בקרוב לאחד מהשחקנים הטובים בעולם. היום אני לא רואה שחקן עם איכויות כמו שלו בפרמיירליג. כריסטיאנו רונאלדו יהנה מעידן שלם על שמו".

גרהאם טיילור סיכם בטור ב"טלגראף" את שנת 2006 תחת הכותרת המאוד מקורית "הטוב, הרע והמכוער". רונאלדו היה "הטוב" מבחינתו של מאמן נבחרת אנגליה לשעבר, שכתב: "נכון, הוא נופל לרצפה מהר מדי, אבל הוא משתפר בנושא הזה. אם יש שחקן שיכול לגרום לי לקום ממקום מושבי זה הוא. הוא כל כך הרבה יותר טוב ממה שהוא היה בעבר. המהירות והזריזות, הפיזיות ומשחק הראש שלו, הם כולם ברמה הכי גבוהה שיש. כשמצרפים אליהם את השליטה שלו בכדור מקבלים שחקן גדול".

כבר ניצח את מוריניו

אחרי חג המולד מבריק, כריסטיאנו רונאלדו ואלכס פרגוסון מלגלגים על כל המלעיזים. רונאלדו נמצא כעת בשלב המחמאות והמשך עונה טובה שלו יכולה להפוך את השלב הזה למגיפה כלל אירופאית. למנצ'סטר יונייטד יש גם חזית בליגת האלופות, אבל ברור שהליגה היא בעדיפות העליונה. בינתיים המירוץ על תואר האליפות באנגליה קיבל לפני כשבוע זווית נוספת דווקא בפורטוגל. עיתון פורטוגלי נחשב בחר את ספורטאי השנה של המדינה לשנת 2006 והמנצח היה רונאלדו. ומי הגיע רק במקום השלישי? מוריניו. על מיקום זהה בטבלת הפרמיירליג בסוף העונה מוכן רונאלדו לחתום כבר עכשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully