וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפויה תאונה באתונה

עם הסגל העמוק באירופה ועם תקציב עתק, מסתערת פנאתינייקוס על פיינל פור היורוליג, שייערך באולמה הביתי. הפסד למכבי לא יתקבל בהבנה

כשפנאתינייקוס אתונה התארחה לפני כחודש וחצי בבדאלונה, ספרד, לקראת משחק הפתיחה החגיגי של עונת היורוליג 2007, היה סבור יאקה לאקוביץ', שעזב הקיץ את הירוקים בטונים צורמים לאחר ארבע עונות במועדון, כי מדובר בהזדמנות מצויינת להפתיע את החברים ולהחליף כמה מילים עם מי שהיה לפטרונו ולאביו הרוחני, מאמן הקבוצה ז'לימיר אובראדוביץ'. בערב שקדם למשחק הוא עשה דרכו מדירתו שבמרכז ברצלונה לבית המלון בו שוכנו היוונים. כשהגיע למלון, אובראדוביץ' כמעט איבד עשתונות למראהו. הסרבי הזועם, שטרם התאושש מהעריקה של לאקוביץ' לקטאלונים, סירב לקבלו וגירש אותו בבושת פנים.

מבחינתו של אובראדוביץ', לאקוביץ' עשה הקיץ מעשה שלא ייעשה - הפר את האמון המלא שנתן בו. "לאקוביץ' הרוויח בפאו לא יותר מחצי מיליון דולר לעונה בשנים האחרונות, וכשסיים הקיץ את החוזה דרש שהמשכורת שלו תשודרג משמעותית, כי האמין שהוא שווה הרבה יותר", מסביר העיתונאי ניקוס ורלאס מיומון הספורט "צ'מפיון". אף שבעונה שעברה כשלה פנאתינייקוס ברגע האמת מול טאו ויטוריה ולא העפילה לפיינל פור בפראג, "הרבה בגלל שלאקוביץ' קרס במאני טיים", מדגיש ורלאס, "אובראדוביץ' לרגע לא חשב לוותר עליו. הוא נתן לו יחס של בן, אפילו שזה הביא למרמור בקרב השחקנים האחרים". פאו ולאקוביץ' ניהלו לאורך הקיץ מו"מ קשוח, ולקראת סוף יוני, כשנראה היה שהצדדים קרובים לסיכום על המשך דרכו במועדון, שוחחו השחקן ואובראדוביץ' בטלפון. "לאקוביץ' אמר שמבחינתו העניין כמעט סגור ושהוא נשאר", ממשיך ורלאס. שבוע לאחר מכן הימם לאקוביץ' את אנשי המועדון כשהודיע שעוזב לבארסה, שהניחה בפניו הצעה כספית אטרקטיבית יותר.

תעמיס, ז'לימיר, תעמיס

הטריו שהוביל בעונה שעברה את הקבוצה הגאה של אובראדוביץ' כלל, מלבד לאקוביץ', גם את ווסיליס ספאנוליס ודימיטריס דיאמנטידיס המקומיים. ספאנוליס, שהיה לכלי הנשק ההתקפי העיקרי של פאו, ואשתקד ירד ביורוליג שלוש פעמים בלבד מדאבל פיגרס בנקודות, נטש גם הוא, ליוסטון רוקטס מה-NBA. דיאמנטידיס נשאר, אבל עזיבתם של האחרים היוותה מכה קשה עבור אובראדוביץ' והותירה אותו מדמם מקצועית ופגוע אישית. אובראדוביץ', שהחל עוד במהלך העונה שעברה לעמול על ההכנות לעונה הנוכחית, עונת המשימה הלאומית הפרטית שלו, בסיומה יארחו הירוקים באולמם הביתי את פיינל פור היורוליג, מצא עצמו עמוק בתוך הקיץ ללא שניים מתוך שלושת שחקני הקו האחורי עליהם בנה.

במקביל פזלו האתונאים לפיראוס, שם צפו באולימפיאקוס השנואה מתעוררת מתרדמתה הארוכה ומתחמשת מכל הבא ליד. אם יש תסריט שמופיע בסיוטים של האחים המיליארדרים פבלו ות'נאסיס ינאקופולוס, בעליה של פאו, הוא חגיגות של משפחת קוקאליס המתועבת, המחזיקה בבעלות על אולימפיאקוס, באולם "אואקה" הביתי באפריל 2007. כך שאובראדוביץ' קיבל מהינאקופולוסים גב כלכלי חסר תקדים, המוערך בכ-20 מיליון דולר, ויצא למסע רכש משלו. כצעד ראשון הונחת באתונה טוני דלק (32, 1.86), בעברו הרחוק שחקן מכללות נפלא בקנטאקי ובחירה מספר 16 בדראפט 96', ובעבר הקרוב צלף להשכיר שהספיק לעבור בלא פחות משמונה קבוצות NBA בכמעט 10 שנים. אליו הצטרפו רמונאס שישקאוסקאס (28, 1.98), הקלעי המדופלם של בנטון טרוויזו; סאני בצ'ירוביץ' (25, 1.95) מקלימאמיו בולוניה, נער הפלא הסלובני לשעבר; וגם מילוש וויאניץ' (26, 1.90), עד לא מזמן אחד הכוכבים הגדולים באירופה, שהחמיץ את רוב העונה שעברה עקב פציעה. לקו הקדמי, העבה ממילא, צורף רוברטאס יאבטוקאס (26, 2.10) הליטאי, ששיחק אשתקד תחת נוון ספאחיה בריטאס וילנה והיה קרוב לחתימה בסאן אנטוניו ספרס.

"עד כמה משמעותיים היו לאקוביץ' וספנוליס עבורו ניתן ללמוד מכך שאובראדוביץ' החתים ארבעה שחקנים שימלאו את מקומם", מאבחן פרשן הכדורסל ספירוס קבליארטוס מהיומון "גול ניוז". "בהתחלה הוא חשב לקחת שלושה שחקנים, אבל אחרי שראה שאולימפיאקוס הביאה את מאצ'אס הוא החליט להחתים שחקן נוסף. הוא לא היה בטוח ששניים או שלושה שחקנים יספיקו, למרות שדלק ושישקאוסקאס הוחתמו בהמון כסף".

רותח על הספסל

פאו פתחה את העונה בדרבי סוער מול אולימפיאקוס, במסגרת הגביע המקומי, בסיומו רשם השועל הסרבי ניצחון ראשון על גרשון מאז גמר הפיינל פור 2000 בסלוניקי. "הניצחון הזה היה חשוב בעיקר עבור האוהדים ומשפחת ינאקופולוס, והעניק לאובראדוביץ' הרבה שקט", אומר ורלאס. פאו העמוקה והמגוונת, שניצחה בלי סוף במשחקי ההכנה, אומנם רשמה הפסד ראשון וסנסציוני בליגה המקומית לאולימפיה פטראס במחזור השני, אולם כיפרה עליו עם ניצחון נוסף בדרבי עקוב מדם, דווקא באולם השלום והאחווה של האחות החורגת, לאחר סיומת מדהימה בה סגרה פיגור בן 7 נקודות בדקה האחרונה.

בקיעים ראשונים בממלכה של ז'ליקו החלו לצוץ לקראת הדרבי השני, כשיאבטוקאס, שכמעט ולא שותף עד אז, פתח לראשונה את הפה. "הגעתי לכאן כדי לשחק", קבל בראיון, "ואם לא אקבל דקות, עזיבה בהחלט באה בחשבון". נוון ספאחיה שב וטוען כי הסגל של מכבי עמוק במיוחד ותמיד יהיו אלו שישלמו את המחיר. ספאחיה מחזיק 11 שחקנים בכירים; חבית האגו הנפיצה עליה יושב אובראדוביץ' מונה לא פחות מ-15 שחקנים. כמיטב המסורת, מחלק המאמן את הדקות בין שחקניו בצורה כמעט מדעית. עשרה מתוכם משחקים ביורוליג בין 31 דקות (דיאמנטידיס) ל-11 (דושאן סקוטה). שימו לב לאיכות השחקנים שזוכים לממוצע דקות חד-ספרתי: יאבטוקאס, דימיטריוס פפאניקולאו, מילוש וויאניץ' והקפטן פרגיסקוס אלוורטיס. "השמועות אומרות שיש לאלוורטיס בעיות עם אובראדוביץ', אבל אף אחד לא מדבר על זה", מוסיף קבליארטוס. "יאבטוקאס, למרות האכזבה המובנת, לא הולך לשום מקום. הוא עדיין לא למד לגמרי את הפילוסופיה של אובראדוביץ' ואת התפקיד החדש שלו, שזה שחקן משלים, אבל הוא מתחיל להבין. הוא לא שיחק הרבה גם כי פאו נתקלה ביריבות ששיחקו מולה עם הרכב נמוך והוא לא התאים מבחינת המאץ'-אפ. בכל מקרה, בינתיים יש לאובראדוביץ' מספיק כלים בצבע".

פאו, כאמור, העמידה קו אחורי מהעמוקים ומהמגוונים באירופה בשנים האחרונות, אבל כרגע מדובר בנקודה הרגישה ביותר שלה. "הבעיה היא שאין לפאו רכז מחליף", מסביר העיתונאי ניקוס בורלאקיס. "דלק לא רכז, מה גם שהוא עדיין לא הסתגל לסגנון האירופאי. בצ'ירוביץ' לא עושה את העבודה, ו-וויאניץ' עדיין לא כשיר לחלוטין. נכון להיום, כל העבודה נופלת על דיאמנטידיס". דיאמנטידיס (26, 1.96), סוג של נדב הנפלד מקומי, היה בעונה שעברה ללב ליבו של המערך ההגנתי של פאו, נשלח לסכל את ביצועי כוכבי היריבות ונבחר לשחקן ההגנה של השנה ביורוליג. בעקבות החולשה היחסית של חבריו לקו האחורי נדרש העונה דיאמנטידיס לשדרג גם את יכולותיו ההתקפיות, ומעבר ל-3 החטיפות הקבועות, הוא מספק 10.5 נקודות באחוזים נהדרים (52.2% ל-2, 57.1% ל-3), ומוסיף 3.7 אסיסטים.

בשנים האחרונות נוהגת פנאתינייקוס להעמיד קבוצה ארוכה ומאוזנת, כשהנטל מתחלק בין רוב השחקנים. דווקא העונה, גורסים ביוון, הפכה פאו להצגה של איש אחד. "בשנה שעברה היו לפנאתינייקוס שלושה שחקנים שיכלו ליצור בקו האחורי. השנה דיאמנטידיס עושה את כל העבודה", מסביר ורלאס, ומוסיף רשמים. "בצ'ירוביץ' הוא שחקן טוב עם יד טובה, אבל הוא לא יוצר עבור אחרים. דלק נתן כמה משחקים טובים אבל גם הוא לא יוצר הרבה ולא מבין את סגנון המשחק האירופאי. אולי בגלל ששומרים כאן יותר אזורית וההגנות יותר צפופות, הוא לא מוצא מספיק ספייס כדי ליצור. התקווה היא שוויאניץ' יחזור לכשירות של מאה אחוז, ואם זה יקרה, מדובר בפיתרון נהדר עבור אובראדוביץ'. כשפאו תפתור את הבעיות בחלק האחורי, היא תהיה לדעתי הפייבוריטית מספר אחת לקחת את התואר, יחד עם צסק"א".

הכסא של אובראדוביץ', הקומבינות של פיני

אתונה, בדרך כלל, היא סיר לחץ ספורטיבי אחד גדול. העונה, כשהדבר החשוב ביותר לאחים ינאקופולוס - הכבוד - מונח על הכף במלחמה הבלתי פוסקת עם משפחת קוקאליס, הלחץ גדול פי כמה. "פאו הפסידה רק פעם אחת וניצחה פעמיים בדרבי, כך שהלחץ הוא בגבול הסביר", מספר ורלאס. "אבל לאובראדוביץ' ברור שהעונה, בפעם הראשונה מאז הגיע למועדון, המטרה המוצהרת היא הגביע. שום דבר אחר לא יתקבל בהבנה. אחרי שהם הפסידו למכבי בחצי הגמר במוסקבה כולם אמרו: 'אוקיי, הייתה עונה טובה והפסדנו לקבוצה טובה יותר, אז זה לא סוף העולם'. אם פאו לא לוקחת את היורוליג השנה, זה יהיה סוף העולם עבורם. הינאקופולוסים יכעסו מאוד אם פאו לא תזכה ביורוליג ואני חושב שאובראדוביץ' מבין שבמקרה כזה המשרה שלו בסכנה. ראיתי משחקים של אולימפיאקוס ואני לא רואה אותם לוקחים את הגביע, כי אני לא בטוח שגרשון מוכן לאמן קבוצה יוונית גדולה, אבל ברור שאם אולימפיאקוס בסופו של דבר תהיה מי שתזכה, אובראדוביץ' בכלל יהיה בצרות".

וכשביוון לא מתעסקים בסכסוכים המדיניים עם טורקיה וקפריסין או באירוח אולימפיאדות, כל שנותר לעיתונאים הוא לשבת בבתי הקפה ברחובות אתונה השוקקים ולדון על קפה וסיגריה בתיאוריות קונספירציה שונות ומשונות שמרחפות באוויר כל העת. המילה האחרונה בענף היא תיאוריה הגורסת כי היורוליג תנסה לשים רגליים לפנאתינייקוס במירוץ לפיינל פור. וגם כאן, כמו בכל סיפור קונספירציה אפל, מככבת היריבה העירונית. "יש שמועה שביול"ב לא רוצים ששתי יווניות יגיעו לפיינל פור", חושף ורלאס. "לפי מה שמספרים, ביול"ב מפחדים משני דברים - מבעיות גדולות עם הכרטיסים ומאלימות. בפאו חוששים שאם ביול"ב רוצים רק יוונית אחת זו תהיה אולימפיאקוס, בגלל הקשרים של גרשון ביורוליג. מספרים שאחרי משחק הבית של אולימפיאקוס נגד דינמו מוסקבה, בשבוע שעבר, דושאן איבקוביץ' יצא לשתות יחד עם אובראדוביץ', וז'ליקו אמר לו שהוא מפחד שהיורוליג לא רוצה שתי יווניות ובגלל הקשרים של פיני זה יבוא על חשבונה של פאו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

ביוון עוד חושבים שמכבי מסוכנת

תיאוריות קונספירציה או לא, פנאתינייקוס היא היחידה ביורוליג שמחזיקה במאזן נקי של 0:6, ומוליכה את הליגה היוונית עם הפסד בודד. מי שנחשב להפתעת העונה בבוזוקיה הוא ניקוס חציברטאס (29, 1.78), שפתח בכל משחקי היורוליג ומעמיד ממוצעים נהדרים של 12.2 נקודות (55.1% ל-2, 41.7% ל-3), 2 ריבאונדים ו-1.7 אסיסטים ב-29 דקות, זאת לעומת 7.3 נק' וריבאונד אחד בכמעט 18 דקות אשתקד. "חציברטאס בפאו ארבע שנים ותמיד היו לו תפקידים קטנים ואפורים. הוא שחקן הגנה מעולה והשנה, לראשונה, פותח בחמישייה", מנתח הפרשן קבליארטוס. "הוא נדבק לשחקן ההתקפה המוביל של היריבה, מתיש אותו ברבע הראשון, תורם בהתקפה 3-4 נקודות ואחר כך יוצא החוצה. אם היה לו דריבל נורמלי הוא אולי היה משחק עוד יותר. זה גם מה שהוא היה עושה בנבחרת. בפאו חציברטאס עושה את זה נהדר, ובנוסף השנה הוא קולע הרבה יותר. אולי הוא נהנה מכך שאובראדוביץ' עדיין לא סומך לחלוטין על החבר'ה החדשים ולכן נותן לוותיקים, ביניהם חציברטאס, הרבה יותר דקות, ומכאן שהתפוקה הסטטיסטית שלהם עולה. מתחת לסלים אין לפאו בעיה - באטיסט נהדר וצארצאריס משלים אותו. על הספסל יושבים אלוורטיס, דיקודיס, שקוטה, תומאשביץ' ויאבטוקאס. צריכים לתת להם קצת זמן להתחבר. אין לי ספק שבינואר פאו תהיה קבוצה פנטסטית".

ביום חמישי מגיעה מכבי העירה, אותה ניצחה פנאתינייקוס לאחרונה בשנת 2003. הירוקים יחסרו את שישקאוסקאס הפצוע, כשגם דיקודיס ותומאשביץ' בספק. המפגש האחרון בין השתיים באתונה, זוכרים העיתונאים, כלל תצוגת תכלית של שאראס, באסטון, פארקר ויתר החברים, ובשיאו הוליכה מכבי בכמעט 30 נקודות. הכרטיסים נחטפים, ובקבוצה מצפים לקהל שיא של בין 15,000 ל-17,000 צופים. "כולם ביוון אומרים דבר אחד על מכבי - זו בוודאות לא הקבוצה שהכרנו בשנים האחרונות, אבל מכבי תמיד מסוכנת", משוכנע בורלאקיס. "זו קבוצה שאי אפשר לקחת שלא ברצינות", מוסיף ורלאס. "כולם עושים הרבה כבוד למכבי, למרות שבפנאתינייקוס יודעים שהם טובים ממנה הרבה יותר. אבל בגלל השם, ההיסטוריה, זו קבוצה שתמיד מביאה לתכונה מיוחדת. אין סיכוי שפאו יגיעו שאננים. הם יודעים שמכבי, בכל מצב צבירה, היא קבוצה שצריך להיזהר ממנה". מעניין מה פיני היה אומר על זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully