וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש האותיות ששיגעו את אמריקה

יובל גפן

5.12.2006 / 18:32

כבר שנים ששיטת ה-BCS מטריפה את כל מי שאוהב ומתעסק בפוטבול מכללות. יובל גפן מנסה לעשות סדר בסקנדל השנתי

כל ארה"ב רועשת וגועשת בגלל משחק האליפות של המכללות, שיפגיש את פלורידה ואוהיו סטייט. הסיבה האמיתית לכל המהומה היא לא העובדה שמדובר פה בשתי קבוצות נהדרות השוות ברמתן. הסיבה גם לא נעוצה בכך שיש שם שחקנים אדירים שהולכים לשנות סדרי עולם בשנים הקרובות. המהומה היא בגלל השיטה עצמה, שגרמה לפלורידה גייטורס לחלוף על פני מישיגן בדירוג. זו לא השנה הראשונה ששיטת ה-BCS גורמת למחלוקות רבות בהקשר של זהות הקבוצות שתשחקנה במשחק הגמר, ולצערנו הרב זו גם לא הולכת להיות השנה האחרונה.

אז מה זה BCS , מי אלו הבוחרים, ומה גרם לאותם הבוחרים להעדיף את פלורידה גייטורס על פני מישיגן, שדורגה לפניה לפני שבוע?

ארבעה דירוגים, בלבול אחד

ובכן, BCS , או בשמה הישראלי: "Bowl Championship Series " היא שיטת הדירוג הקובעת את זהות הקבוצות שתשחקנה במשחק האליפות. דירוג ה-BCS מסתמך על מספר קריטריונים: דירוג העיתונאים, דירוג המאמנים, דירוג האריס, ודירוג המחשבים. בתחילת כל שנה כל אחד מהחבר'ה האלה בוחר את הדירוג שלו, שמסתמך על שינויים שנעשו בפגרה, תוצאות השנה שעברה, וסגל השחקנים שעומד לרשות הקבוצות. בדירוג, כל קבוצה בליגה מקבלת מספר נקודות מסויים, ולפי תוצאות המשחקים שלה בהמשך, הנקודות גם משתנות.

אם זה נשמע טיפהל'ה מסובך, אז בוא ננסה לפשט את זה. בתחילת העונה הנוכחית רוב הדירוגים שמו את מישיגן מחוץ לעשירייה הפותחת. אף אחד לא חשב אז שהם יהיו כל כך חזקים. מישיגן ניצחה וניצחה, וצברה הרבה נקודות שהעלו את המניות שלה ואת דירוגה בסקרים השונים. היא חלפה על פני קבוצות שדורגו ערב תחילת השנה במקום גבוה מהם, גם מפני שהיא ניצחה באופן מאוד משכנע, וגם כי חלק מהקבוצות שדורגו לפניה, או שהפסידו, או שלא ניצחו באופן כל כך משכנע.

שיטת הדירוג הזאת מסתמכת גם על חוזק היריבה שעומדת מולך. זאת אומרת שאם מישיגן ניצחה את בול סטייט החלשה רק ב-10 נקודות, היא לא תרוויח הרבה נקודות בסקרים. אבל אם היא הביסה בחוץ את נוטר דאם, שדורגה במקום השני ערב המשחק ביניהן, היא תקבל הרבה מאוד נקודות, שבמקרה הרלוונטי השנה, הקפיצו אותה מהמקום ה-11 הישר למקום ה-6.

דירוג ה- BCS נכנס בכל שנה במחזור השמיני. מייד כשמסתיים לו המחזור הנ"ל, נערכת ישיבה מיוחדת של ראשי ה-BCS , והם מאגדים את התוצאות של האריס, העתונאים, המאמנים, והמחשבים, ומפרסמים את הדירוג שלהם. הדירוג שלהם הוא היחידי שקובע איזה קבוצות ישחקו במשחק האליפות עצמו. אבל השיקול שלהם לבחירת משחקי הגמר מושפע מהרבה גורמים אחרים שלא קשורים רק לחוזק הקבוצות, או לדירוגים שהוזכרו לפני כן.

פוליטיקה? כסף? לאאא, מה פתאום

אז איזה השפעות יש לקברניטי ה- BCS מגורמים חיצוניים? ובכן, השאיפה של ליגת המכללות, כמו של רוב הליגות המקצועניות, היא רייטינג וכסף. ברגע ששתי קבוצות משעממות או בלי קהל, יגיעו לריקוד הגדול, יהיה אובדן רייטינג מטורף. מה עוד שיש בליגה הזאת 119 קבוצות, ואיכשהו צריך לתגמל את כולן, ובעיקר את הקבוצות העשירות מהבתים החזקים. אין ספק שהדירוג מושפע מגורמים כאלו, ולפעמים מקבלים שם החלטות שאינן קשורות בספורט נטו. את זה שהשיטה לא מושלמת יודעים אפילו שם, אבל לשנות את השיטה? בשביל מה, תראו איך כל עולם הספורט מדבר עכשיו רק על קולג' פוטבול, ותבינו איך משיגים רייטינג בצורה מושלמת.

ליגת המכללות בנוייה בצורה של חטיבות. בדיוויזן הראשון של הפוטבול מכללות יש 11 חטיבות שונות, ועוד מספר קבוצות עצמאיות. נציגה אחת של כל אחת מששת החטיבות הבכירות בדיוויז'ן (ACC , פאק-10, ביג-12, ביג-10,SEC , ACC ) תמיד תשחק באחד מחמשת משחקי הגמר. את קבוצת הפוטבול של מכללת נוטר דאם תמיד תהיה שאיפה להכניס לאחד מהמשחקים הללו מפני שיש להם קהל ענק, ורייטינג צפייה מאוד גבוה. מעבר לאלו, נדיר שקבוצה מחוץ לשש החטיבות הבכירות תשתלב באחד מהמשחקים, אם כי בויזי סטייט הצליחה השנה להיכנס בזכות לאחד כזה, ויוטה גם השתלבה באחד מהבולים לפני שנתיים.

במחזור הלפני האחרון דירוג ה- BCS היה נראה ככה: 1-אוהיו סטייט, 2-דרום קליפורניה, 3-מישיגן, ו-4 פלורידה. אוהיו סטייט, שדורגה ראשונה כבר לפני תחילת העונה, ניצחה לפני שלושה שבועות את מישיגן בשלוש נקודות, וסיימה את העונה כבלתי מנוצחת. ככה שאם אוהיו סטייט הייתה בוודאות אחת משתי הקבוצות שישחקו בגמר, עכשיו נשאר לראות מי תהיה הקבוצה שתשחק נגדה במעמד הזה. מכיוון שבביג-10, הליגה אלייה משתייכות מישיגן ואוהיו סטייט, הסתיימה העונה כבר לפני שבועיים, מישיגן הייתה צריכה לקוות למעידה של דרום קליפורניה מול UCLA על מנת לחלוף על פניה בדירוג.

במחזור האחרון קרה דבר לא מתוכנן שזיעזע את דירוג ה- BCS וגרם ללא מעט כאבי ראש לבוחרים השונים. דרום קליפורניה הפסידה ל-UCLA, ופתחה את הדרך למישיגן או לפלורידה לעלות למשחק האליפות עצמו. אבל את מי לבחור מבין השתיים? לבוחרים היו מספר מחלוקות לגבי זהות הקבוצה שתעלה למשחק הגמר. מצד אחד יש את מישיגן, שכל חטאה היה ההפסד לאותה אוהיו סטייט בחוץ, בשלוש נקודות. ומה עוד שלדעת כל הבוחרים היא ללא ספק הקבוצה שנייה הכי חזקה במכללות. מצד שני יש את פלורידה שמשחקת בבית יותר חזק (לפי המחשבים) ממישיגן, לקחה את אליפות הבית שלה בסטייל, וגם לה יש רק הפסד אחד. תומכי מישיגן טענו שההפסד היחידי של פלורידה היה בצורה מבישה מול אובורן, ושלושה נצחונות שלהם היו ממש בשיניים, להבדיל ממישיגן שניצחה את כל משחקיה בסטייל. מה עוד שמישיגן דורגה במקום השלישי ולכן היא זו שצריכה להחליף מקומות עם המקום השני, ולא הקבוצה שבמקום הרביעי. לבסוף הפור נפל על פלורידה.

הרבה אנשים טוענים שהסיבה שפלורידה נבחרה לבסוף נעוצה בעובדה שמישיגן כבר קיבלה את הצ'אנס שלה מול האלופה המיועדת, ונכשלה. הם גם טוענים שקבוצה שלא לקחה את אליפות החטיבה שלה, לא ראויה להשתתף במשחק הגמר. המחלוקות לא יגמרו היום וגם לא מחר. בסוף יצטרכו לשנות שם את השיטה, מפני שלא יכול להיות שתמיד יש קבוצות שמרגישות מקופחות. יש לכם הצעות ליעול השיטה? אתם מוזמנים להעלות אותן כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully