וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הפטיש לסדן

1.12.2006 / 10:50

מיהו הבוס החדש של ווסטהאם ומה הוא מתכנן לעשות עם בניון, טבז, מסצ'ראנו, פארדיו ושליטת צ'לסי? לשגיב ברעם יש כבר תשובות

אגרט מגנוסון בן ה-59 הוא חולה כדורגל אמיתי. "כדורגל תמיד נראה לי כאפשרות נהדרת לבחון את החיים עצמם", סיפר בראיון, "מאז שהייתי ילד נמשכתי לספורט הזה כמו על ידי מגנט, ופשוט שקעתי בו. עבורי, העובדה שאני עוסק בכדורגל מדי יום בחיי היא פריבילגיה". מי זה לעזאזל האיש הזה ולמה עושים כתבה על סתם אחד, מורעל כדורגל, אתם שואלים? אז נא להכיר, הבעלים החדש של ווסטהאם, הבוס הטרי של יוסי בניון, שיככב הרבה בשנים הקרובות בכל הנוגע לכדורגל האנגלי ולעתידו.

מסורת תחילה

לפני קצת יותר משבוע אישרה ווסטהאם את רכישתה על ידי קבוצת אנשי עסקים איסלנדית, בראשה עומד מגנוסון, יו"ר התאחדות הכדורגל האיסלנדית. בתמורה לסכום המוערך ב-85 מיליון ליש"ט, קיבלו האיסלנדים לידיהם את מרבית השליטה במועדון.

טרי בראון, היו"ר הקודם והמושמץ, שהספיק לעמוד תחת ביקורות נוקבות ב-14 שנותיו כיו"ר הקבוצה ולהסתכסך עם קבוצת אוהדים גדולה של הפטישים, אמר: "מגנוסון הראה מחוייבות מלאה להבטיח שהמועדון ימשיך במסורת שלו, ולעשות את כל המאמצים כדי שווסטהאם תמשיך להצליח על המגרש ומחוצה לו".

בפטישים לא חשק אדם אחד, אלא שניים. מגנוסון הקדים במירוץ על רכישת הקבוצה את המיליארדר ממוצע איראני, קיה ג'וראבחיאן ובראון הסביר: "עם ג'וראבחיאן הרגשתי שאו שנהפוך לצ'לסי או שנתדרדר לליגה המחוזית. אחד היתרונות של מגנוסון טמון בעובדה שהוא כבר מעורב בכדורגל העולמי שנים ארוכות, בהן גם שימש בתפקידים בכירים. הקשרים שהוא יצר יוכלו לעזור לנו הרבה".

בעברו היה מגנוסון נשיאה של קבוצת ואלור רייקיאוויק האיסלנדית ומאז 1989 הוא משמש כיו"ר ההתאחדות האיסלנדית. בנוסף, הוא חבר במועצת המנהלים של אופ"א מאז 2002, אחרי שהיה חבר במספר ועדות קטנות יותר של התאחדות הכדורגל האירופאית לפני כן. עכשיו תתארו לעצמכם את איצ'ה מנחם או את אבי לוזון רוכשים קבוצה בפרמיירליג.

מגנוסון בכל מקרה, יעזוב את ההתאחדות האיסלנדית לטובת הכסא החדש וההדור במזרח לונדון. "אנשים לא נכנסים לכדורגל כדי לעשות כסף", אמר אחד ממקורביו של מגנוסון לדייויד קון מה'גרדיאן', "אגרט הוא איש כדורגל. הוא גדל על הכדורגל האנגלי. ווסטהאם זה מועדון עם מסורת גדולה ואגרט חושב שהוא יוכל לתרום לו לעשות קפיצה קדימה".

כשר אבל מסריח

אולם בעל הבית החדש של הקבוצה המזרח לונדונית לא יכול היה לעשות את זה לבד. כבעליה לשעבר של מאפייה שייצרה לחם ועוגיות, גדולה ככל שתהיה, ספק אם היה לו את הכסף הדרוש לקנות קבוצה לונדונית במימדיה של ווסטהאם. לשם כך הוא נתמך על ידי ביורגולפור גודמונדסון, מיליארדר איסלנדי, בעליו של הבנק השני בגודלו במולדתו ולמעשה הרוכש של ווסטהאם.

לא מספיק? בנו של גודמונדסון, ת'ור ביורגולפסון, דורג על ידי מגזין פורבס במקום ה-350 בין עשירי העולם בשנת 2006 ונחשב למיליארדר האיסלנדי הראשון. עסקיו מתפרסים על פני ארה"ב, בולגריה, רוסיה, צ'כיה וכמובן איסלנד.

מצבו של גודמונדסון לא תמיד היה טוב. ב-1985 פשטה "האפסקיפ", ענקית ההובלות הימיות שבבעלותו, את הרגל. חקירה פלילית שערכה כ-6 שנים העלתה מאות עבירות מס, הונאה ומעילה בכספים. שר האוצר האיסלנדי באותה תקופה היה אחד מבעלי המניות בחברה וכל המצב התגלגל לכדי סקנדל לאומי.

לבסוף גודמונדסון הואשם רק בחמישה סעיפים של ניהול חשבונות קלוקל, ונשפט ל-12 חודשי מאסר. לאחר מכן נטש את איסלנד לטובת עסקים ברוסיה, שם הקים בנו מבשלת בירה ענקית בסנט פטרבורג ברוסיה, וכעבור מספר שנים מכר אותה להייניקן תמורת כ-400 מיליון דולר. אז חזר לאיסלנד ולמרות ביקורות ציבוריות רכש מניות בבנק, בו הוא מחזיק עד היום, שוב בעזרתו האדיבה של הבן היקר תור, שאגב, מתגורר בלונדון במרבית ימות השנה.

זה סיפר בראיון לפני כשנה וחצי איך התעורר בוקר אחד, כשהיה בן 19, וגילה כי אביו לא בבית. כשהדליק טלוויזיה נדהם לראותו מובל לחקירה בתחנת המשטרה. מאז נאבק כדי לנקות את שם משפחתו. "בסופו של דבר הכסף נעלם, החברים שלך מתים וגם אתה מת. מה שנשאר זה הכבוד והמוניטין של השם שלך ושל המשפחה שלך", שטח באותו ראיון.

דובר מטעם גודמונדסון אמר ל'גרדיא'ן: "מלבד העובדה שהוא אוהב כדורגל, מדובר בהזדמנות עסקית גדולה. הכדורגל האנגלי הפך לבידור ברמה גבוהה, בדיוק כמו סרטים הוליוודים. הכסף שמתקבל מזכויות השידור הוא גדול והאפשרויות הפיננסיות מהפרסומות הן רחבות".

על עברו המפוקפק של איש העסקים, הוסיף הדובר: "ההרשעה היתה מזמן. מר גודמונדסון עבר דרך ארוכה מאז והצליח מאוד בעסקיו. הוא תומך בגופים ספורטיביים שונים והוא מאוד מוערך באיסלנד".

אם מישהו תהה לגבי חוקיות העיסקה, הרי שהיא כשרה למהדרין. גודמונדסון לא יצטרך לעמוד במבחן ה- "fit and proper person test" של ההתאחדות האנגלית, הבודק אם אנשי העסקים מתאימים לעמוד בראש קבוצות כדורגל, מכיוון שזה מתייחס רק לעבירות שנעשו אחרי אוגוסט 2004, אז המבחן הומצא. מחזיקי מניות חדשים בקבוצות אנגליות, מחוייבים לחתום על מסמך לפיו הם לא הורשעו בעבירה פלילית אחרי התאריך הזה, כך שגם מבחינה חוקית הרכישה האיסלנדית עוברת.

בניון: מקווה לחתום בקרוב לחמש שנים

כיאה לעובדה שווסטהאם זכתה בבעלים חדש בפרט ולאקט הרכישה בכלל, לא עבר שבוע עד ששם גדול נזרק לאוויר כמועמד להירכש על ידי המועדון. בינתיים השם החם ביותר המועמד להגיע לווסטהאם כרכש המאסיבי הראשון של מגנוסון, הוא שון רייט פיליפס. הזעם של המאמן, אלן פארדיו, על כך שהרצון שלו בקשרה של צ'לסי דלף החוצה, כנראה לא ממש הזיז לרוב האנשים והתקשורת הוצפה והציפה בידיעות ובתגובות למעבר אפשרי של השחקן. הקשר המוכשר בקושי רואה דשא אצל מוריניו ועל פי דיווחים בממלכה, צ'לסי כבר הודיעה כי יש על מה לדבר.

בנוסף, כדי להמחיש שווסטהאם עומדת באור הזרקורים, נעשה הקישור המתבקש בינה לבין דייויד בקהאם. למרות זאת, על פי הצהרותיו של מגנוסון לפני כמה ימים, אפשרות כזו פחות סבירה: "זו הפעם הראשונה שאני שומע על זה. זה כבוד שמקשרים אותנו לשם גדול כמו דייויד בקהאם, אבל המאמן הוא זה שיחליט אילו שחקנים הוא רוצה. לבנות קבוצה זו אחריות גדולה ואי אפשר לעשות את זה רק עם כוכבים".

בין אם בקהאם או רייט פיליפס יגיעו ובין אם לאו, המשמעות היא שבווסטהאם מחפשים קשר לאגף הימני. יוסי בניון יכול לשחק במגוון תפקידים גדול בחלק ההתקפי וכרגע לא נראה שמעמדו בסכנה. באמצע ספטמבר דווח בסקיי ספורטס כי בניון זכה להצעה להארכת חוזהו, עליה יחתום מספר ימים לאחר מכן.

בניון, שהוא תכלס הדבר הכי מעניין בווסטהאם החדשה מבחינתנו, התייחס אז להתעניינות בו מצידן של ארסנל וליברפול ואמר: "מעולם לא רציתי לעזוב את ווסטהאם. זה דבר נורמלי שיהיו ספקולציות בתקשורת, אבל אני מרוצה כאן ומקווה לחתום על חוזה חדש, ל-5 שנים, בימים הקרובים".

בינתיים לא נחתם החוזה, אבל לפני כשבוע דיווח הטיימס פעם נוספת, כי הקשר הישראלי יחתום בקרוב. רונן קצב, סוכנו של בניון, מאשר: "יש כבר סיכום, אבל בגלל חוסר הוודאות סביב ההנהלה החדשה של המועדון לאחרונה, עדיין לא התבצעה החתימה".

בניון הסתכן לפני משחקה של נבחרת ישראל מול קרואטיה, כשאמר שיעלה לדשא באצטדיון רמת גן למרות שהוא פצוע, תוך שהוא מבין שהוא ייאלץ לפספס את משחקה של ווסטהאם מול צ'לסי ואולי גם את הבא, מול שפילד יונייטד. אצל מאמן כמו אלכס פרגוסון, שהכדורגל הבינלאומי הוא אחד משנאות נפשו, הצהרה כזו לא הייתה עוברת בשלום עבור הקשר. אצל דרור קשטן, היא רק העניקה לו נקודות זכות.

מצד שני, קשה להאמין שבניון היה יוצא בהצהרה כזו אם לא היה מדובר בסיכון מחושב. הקשר בן ה-26 הוכיח בשנותיו באירופה שאחת התכונות הבולטות שלו היא היכולת לחשוב פעמיים לפני מעשה או הצהרה, והוא אחד השחקנים היותר מחושבים שייצאה ארץ הקודש, לפחות מבחינה תקשורתית.

לכן סביר להניח שלקשר הישראלי היה סיכום כלשהו עם אלן פארדיו, לפיו הוא אכן ישחק עם נבחרת ישראל וייעדר מהמשחק מול צ'לסי. לאור העבר של בניון, ולנוכח העובדה כי הוא שב לסגל כבר במשחק מול שפילד יונייטד, יותר מסביר להניח השניים שוחחו לפני יצאתו של בניון לישראל ואולי גם כשזה היה בארץ. בעולם הכדורגל המקצועני שמעבר לים, שיחה כזו תישאר ביניהם.

רונן קצב לא מתייחס ברצינות לעובדה שהשחקן לא שיחק מול צ'לסי בגלל הפציעה: "באנגליה הדברים מתנהלים אחרת מאשר בישראל. לקבוצות שם יש סגלים רחבים ושחקן שנתן משחק טוב מאוד שבוע אחד, יכול לשבת על הספסל בשבוע שלאחריו. אם ווסטהאם משחקת 50 משחקים בעונה, ברור שיוסי לא ישחק בכולם".

על מעמדו של הקשר הישראלי, הוסיף הסוכן: "אלן פארדיו מאוד מעריך את יוסי וזה לא סוד. הוא בונה עליו כעל אחד מהשחקנים המובילים בקבוצה מאז שהוא הגיע".

קצב גם התייחס לאפשרות ששון רייט פיליפס יגיע לפטישים: "ווסטהאם כבר הביאו שחקנים בצד ימין או בכל מיני עמדות אחרות בקישור. יוסי יכול לשחק גם באמצע ובשמאל, מתחת לחלוץ או קצת יותר מאחורה. הוא לא מתרגש מדברים כאלו ובנוסף, תחרות היא תמיד דבר בריא. גם כשטבז ומסצ'ראנו הגיעו, אמרו שזה יהיה על חשבון יוסי ועובדה שזה לא קרה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

בניון בסכנה? אולי פארדיו

ייתכן שעתידו של בניון במועדון בספק, כנראה שלא, אבל אלן פארדיו עצמו צריך לבחון את ארבע הרגליים על הכסא עליו הוא יושב. לא בשל חוסר ההצלחה של הקבוצה העונה, כמו בגלל העובדה שבעלים חדשים פשוט אוהבים להביא מאמנים חדשים.

בינתיים הצהיר מגנוסון שהוא תומך בפארדיו: "אני חושב שהוא מאמן מצוין, ושהוא השיג דברים גדולים עם הקבוצה. העונה שעברה הייתה גדולה ואני בטוח שהוא יסייע לי לקחת את ווסטהאם לרמות גבוהות יותר".

בנוסף אמר האיסלנדי: "אמנם אכנס בקרוב לתפקיד היו"ר, אבל המאמן הוא זה שיקבע ויחליט אילו שינויים הוא רוצה לעשות בקבוצה". נשמע מבטיח? ההיסטוריה מלמדת אחרת.

פארדיו מצידו הצהיר כי "רכישת המועדון על ידי מגנוסון היא הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות", והוסיף כי שמע מהבוס החדש על תכניותיו העתידיות, בהן קניית שחקנים צעירים ומבטיחים והפיכתם לכוכבים גדולים. בנוסף אמר: "לצד פיתוחם של שחקנים צעירים, נרכוש שחקנים כמו יוסי בניון, שיצעידו אותנו קדימה".

אנגליה נגד ארגנטינה

אחת השאלות הגדולות מרחפת סביב עתידם של קרלוס טבז וחאבייר מסצ'ראנו. ההד סביב השניים, בעיקר מצידה של התקשורת הבריטית, פשוט הפך לפארסה. מאז הורידו טבז ומסצ'ראנו רגל מהמטוס שהביא אותם לאנגליה, העיסוק בחוסר היכולת שלהם להסתגל לפרמיירליג הפכה לאובססיבית, וחרושת הספקולציות סביבם, הרבה לפני שהשלימו 3 חודשים באנגליה, פשוט מגוחכת.

השניים הגיעו בהשאלה מקורינתיאנס הברזילאית ולווסטהאם ישנה אופציה לרכוש אותם בסוף העונה. בינתיים, אם לשפוט על פי דבריו של אלן פארדיו, צמד הארגנטינאים שזיעזעו את מזרח לונדון נשארים בווסטהאם ולא הולכים לשום מקום, אם כי קשה להאמין שאם המצב יימשך כפי שהוא היום, הפטישים יממשו את האופציה עליהם.

את פארדיו צריך להעריץ רק על העמידה שלו מול העיסוק בנושא הזה שוב ושוב. הנה מקבץ מהעיתונות הבריטית רק בחודש האחרון:

3.11.06 - אדריאן רוקו, נציג מטעמו של טבז, הכחיש את האפשרות ברצלונה תרכוש את השחקן בינואר. גם בגזרת מסצ'ראנו לא היה שקט. הקשר הדפנסיבי הושאר מחוץ לסגל למשחק מול בלקבורן והתבקש לשחק במדי קבוצת המילואים באצמע השבוע. "אני לא נעלב או נפגע מלשחק במילואים", אמר מסצ'ראנו, "אני מבין את המאמן שרוצה שאני אתרגל לסגנון המשחק האגלי".

16.11.06 - "לצערי השמות של שניהם ישולבו בספקולציות שונות על העברות", אמר אלן פארדיו, אחרי שנשאל על התעניינות של ברצלונה, יובנטוס, פאלרמו ופלמנגו בשניים או בכל אחד לחוד, "שניהם שחקנים גדולים שעדיין צריכים ללמוד את מהות הפרמיירליג. הם מתקדמים יפה באימונים והם יישארו פה".

18.11.06 – קרלוס טבז הבליט לא מעט מהכישרון הענק שלו במשחק ההפסד 1:0 לצ'לסי ופארדיו החמיא לו מעל דפי התקשורת והוסיף: "הוא שיחק כמו שחקן של ווסטהאם היום".

19.11.06 - גם טבז נשמע כמו שחקן מרוצה: "אני לא יודע כלום על עזיבה. טוב לי כאן". על דיווחים לפיהם ההגעה של שני הארגנטינאים פגעה במרקם החברתי במועדון, אמר החלוץ: "אין לי שום בעיה עם אף אחד מהשחקנים האחרים, כל מה שאני רוצה זה לעזור לקבוצה להתקדם. אני מופתע שאנשים אומרים שהיחס אלי קר, זה פשוט לא נכון".

24.11.06 - רדיו מקומי במדריד דיווח שווסטהאם הציעה את הצמד לאתלטיקו מדריד, כשזו מתעניינת בעיקר במסצ'ראנו. פארדיו, כרגיל, נדרש להגיב: "השקענו המון בלנסות ולהקל על השניים את הנחיתה בכדורגל האנגלי. אני מקווה שהתקופה הקרובה תהיה טובה יותר עבורם מאשר זו שחלפה מאז שהם הגיעו. בקרוב אפגש עם קיה ג'וראבחיאן ואז נראה איפה התכניות שלנו לגבי השחקנים עומדות ביחס לתוכניות שלו".

25.11.06 - טבז הוחלף במהלך המחצית השנייה במשחק מול שפילד יונייטד (0:1 לווסטהאם). מחיאות הכפיים האוהדות של אוהדי הקבוצה, שליוו את ירידתו מהמגרש, לא השפיעו יותר מדי על הארגנטינאי, שירד לחדר ההלבשה, אסף את חפציו ועזב את האצטדיון.

27.11.06 - אחרי התקרית של טבז, אמר פארדיו: "קרלוס הוא שחקן נהדר ורק עכשיו הוא מתחיל להתרגל לליגה ולהבין את המהות שלה. אם נדע לשמור אותו ואת חאבייר מסצ'ראנו אצלנו, נרוויח שני שחקנים גדולים ונהנה מהם בעונה הבאה". טבז, אגב, התנצל אחרי התקרית, כפי שפורסם בהרחבה במולדת הכדורגל.

לא לוותר על התהליך

הרבה סימני שאלה מרחפים סביב ווסטהאם. העובדה שלקבוצה הגיע רוכש חדש, שיכול לספק לה גב כלכלי חזק ובעיקר יציבות פיננסית, אמורה להזניק אותה אל מעבר למרכז ותחתית הטבלה, שם שהתה במשך שנים.

למרות זאת, הרוכשים האיסלנדים הם לא רומן אברמוביץ', ו-ווסטהאם לא תוכל לקפוץ מהמדרגה הראשונה לרביעית, מבלי לעבור בשנייה ובשלישית. רונן קצב תורם ניתוח משלו: "קשה להאמין שווסטהאם תאיים על קבוצות כמו צ'לסי, מנצ'סטר יונייטד וארסנל, בטח שלא בשנים הקרובות. היא לא תוכל להפוך בין לילה לקבוצה גדולה.

"בשביל זה צריך להתקיים תהליך של כמה שנים. ווסטהאם תהיה צריכה להגיע באופן קבוע לאירופה, אולי גם לליגת האלופות, ואז לחשוב קדימה. היום רוב השחקנים, אם תהיה להם האפשרות כמובן, יעדיפו ללכת למנצ'סטר יונייטד או לארסנל מאשר אליה, גם תמורת פחות כסף. השמות והמסורת עדיין חזקים ואת זה יצטרכו לבנות בווסטהאם".

אגרט מגנוסון עוד לא התחיל לעבוד במרץ ,אבל זריקת שמותיהם של שון רייט פיליפס ודייויד בקהאם לאוויר, מראה אולי על שינוי מגמה. הפטישים, שמכרו בשנים האחרונות אין ספור שחקנים צעירים ומבטיחים דוגמת ריו פרדיננד, מייקל קאריק, פרנק למפארד, ג'ו קול, ג'רמיין דפו ורבים אחרים, כנראה לא ימהרו לספור את הכסף מהמכירות בעתיד, ויעדיפו להשאיר את השחקנים אצלהם. מאמן בעל שם גדול בהחלט עשוי להגיע ועם טבז ומסצ'ראנו, כל יום יכול להפתיע מחדש.

את העונה הזאת ווסטהאם כנראה כבר לא תסיים בין 6 או 7 הקבוצות הראשונות בליגה, אבל בקיץ הקרוב ואולי כבר בינואר יהיה שמח במזרח לונדון. אנחנו נעקוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully