וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקומוניסט האחרון

עוזי דן

28.11.2006 / 8:42

הוא מסרב לחוזים שמנים, בז למסחור הכדורגל ומעריץ את צ'ה גווארה. מבט על כריסטיאנו לוקארלי מליבורנו, היריבה הבאה של חיפה

"אמארנטו 99" הוא שם של סרט שייצא בחודש הבא לאקרנים באיטליה. אמארנטו - שם היין האדום-כהה המופק באזור ליבורנו שבטוסקנה - הוא הכינוי של הקבוצה שתתמודד מחר נגד מכבי חיפה בגביע אופ"א. 99 הוא מספר החולצה של הקפטן והסמל של ליבורנו, כריסטיאנו לוקארלי. נדיר שעושים סרט על כדורגלן פעיל, נדיר הרבה יותר שעושים סרט על שחקן של קבוצה קטנה, שרק בגיל 30 הגיע לנבחרת (בסך הכל שלוש הופעות).

אבל הרושם שמותיר לוקארלי - מעבר להיותו חלוץ מצוין - חורג מכדורגל. הוא איש עקרונות המזוהה פוליטית, מתרחק מהקפיטליזם החזירי שפושה במשחק, ומתעניין בהרבה יותר מדשא, כדור או כסף.

בקדימון לסרט נראים שני ילדים המגיעים בשנות השמונים למגרש מוזנח בלב שנגאי - שכונת פועלים בעיר הנמל ליבורנו - מניחים את הסוודרים כמעין קורות שער מאולתרות, ועם חולצות בורדו דהויות של ליבורנו, אז קבוצה בליגה השלישית, משחקים כדורגל. החלום שלהם הוא לראות את עצמם מביאים את ליבורנו לליגה הראשונה, וכשהם מבקיעים שער אל בין קורות הסוודרים, הם צוהלים ומדמיינים אלפי אוהדים החוגגים עמם באיצטדיון בשכונת "ארדנצה" בדרום העיר.

הילדים הללו הם האחים לבית לוקארלי. עשרים שנה אחר כך יצעיד כריסטיאנו את קבוצתו האהודה, מהעיר בעל הגוון הקומוניסטי, לליגה הראשונה לאחר 55 שנה. בעונה הראשונה שם הוא אפילו ישתף פעולה עם האח הקטן אלסנדרו. החלום התגשם. לוקארלי חלוץ גבוה, מהיר, חזק ומבקיע מחונן. הוא אפילו היה מלך שערי הליגה האיטלקית לפני שתי עונות (24 שערים), ויהיה הבעיה הגדולה של ניר דוידוביץ', אבל לא זה מה שמעניין. האיש, שאחרי נדודים אינספור בקבוצות קטנות ובינוניות באיטליה (וגם עונה כשחקן מחליף בוולנסיה), חזר בגיל 28 לעיר הולדתו, הגשים את חלום הילדות ואפילו הפך לחלוץ מבוקש. טורינו הציעה לו חוזה של חצי מיליון יורו לעונה אחרי שהוכתר למלך שערי הליגה השנייה, אך הוא סרב. גם כמה וכמה קבוצות צמרת איטלקיות ניסו לרכוש אותו לפני שנה וחצי, אבל הוא שוב אמר לא. בקיץ האחרון הציעה לו זניט סנט פטרסבורג שלושה מיליון יורו לעונה, אבל התשובה של לוקארלי נותרה שלילית.

לוקארלי לא רק רוצה להישאר בעירו האהובה, הוא גם קומוניסט גאה ואמיתי, שבז למסחור הכדורגל ולסכומים המטורפים שמתרוצצים בו. כחלק מהעניין הוא חבר ב"מפלגה הקומוניסטית המתחדשת" של איטליה (שהתפלגה מהמפלגה הקומוניסטית ב-91'), לוחם בגלובליזציה ומעריץ של צ'ה גווארה, שדיוקנו מונצח מתחת לחולצה עמה הוא משחק. את האווירה הוא ינק בבית אבא, פועל בנמל ליבורנו וקומוניסט גאה בעצמו ובקבוצה המקומית. במשחקיה של ליבורנו - העיר השמאלנית באיטליה - מניפים את דגלי הפטיש והמגל ודגלים אדומים עם דיוקן של צ'ה. לא לחינם הצדעתו במועל יד של פאולו די קאניו מלאציו נעשתו אל מול אוהדי ליבורנו.

חברו הטוב מילדות של לוקארלי, שמשמש היום גם כסוכנו ודוברו, הוא קרלו פלאוויצ'אנו. דרכו שאל "ספורט הארץ" את לוקארלי כמה שאלות לקראת המשחק מול מכבי חיפה, בייחוד לאור העובדה שלוקארלי הוא בלשון המעטה לא בדיוק חסיד של ישראל ושל מדיניותה בשטחים. דגלי פלסטין הם מחזה נפוץ ביציעי האיצטדיון המקומי, שנקרא כעת "ארמנדו פיצ'י". הסיכום עם פלאוויצ'אנו היה שלוקארלי יישאל רק על כדורגל.

"רוצה שהכדורגל יחזור לעם"

"מכבי חיפה אמנם באה ממדינה פחות טובה בכדורגל", מסר לוקארלי, "אבל היא שם מוכר באירופה ויש לה ניסיון רב. לנו זאת העונה הראשונה בגביעי אירופה, חיפה כבר היתה שם, ולכן זה יהיה משחק קשה עבורנו".

הנשיא שלכם אמר שחשובה לו יותר הליגה מאשר אופ"א. זה מתבטא במשחקים?

"אנחנו עולים עם ההרכב הכי חזק שלנו ומנסים לנצח כל משחק, וכך יהיה גם מול חיפה, זה ברור. נכון שקשה לרוץ בשני המפעלים יחד, אבל ככה זה שקבוצה מצליחה. אם היית אומר לפני שלוש שנים שליבורנו תשחק בגביעי אירופה, זה היה בלתי נתפס (גם כך היא באופ"א בגלל העונשים בפרשת השחיתות - ע"ד)".

מה השאיפה שלך בכדורגל?

שהמשחק יחזור להיות משחק של העם, שהקבוצה תשחק למען הקהילה שלה. לא הייתי מתנגד גם לפרוש אחרי זכייה עם ליבורנו בסקודטו, אבל זה לא יתגשם. טוב לי לשחק בקבוצה שלי מול הקהל שלי, אני נהנה".

אמנם גם פלאוויצ'אנו גדל בליבורנו, אבל יחסו לכסף יותר פרגמטי. כשהגיעה ההצעה הראשונה ללוקארלי לחזור לליבורנו, עמדה בפניו הצעה אטרקטיווית הרבה יותר - מיליארד לירטות. "כמעט התעלפתי ששמעתי שכריסטיאנו אומר לא למיליארד", נזכר החבר-סוכן. אבל אז טבע לוקארלי את המשפט שחקוק על ליבו של כל אוהד ליבורנו: "יש כאלה שבמיליארד קונים יאכטה או פרארי, אני קניתי עם המיליארד שלי חולצה של ליבורנו".

כריסטיאנו לוקארלי

כינוי: איל בומבר

תאריך לידה: 4.10.75

מקום לידה: ליבורנו

גובה: 1.88 מטר

משקל: 85 ק"ג

תפקיד: חלוץ

מספר חולצה: 99

קריירה: קיופלי (ליגת חובבים, 93-92), פרוג'יה (ליגה שלישית ושנייה, 95-93), קוסנצ'ה (ליגה שנייה, 96-95), פאדובה (ליגה שנייה, 97-96), אטלנטה (98-97), ולנסיה (99-98), לצ'ה (01-99), טורינו (03-01), ליבורנו (מ-2003, כשהיתה בליגה השנייה)

סטטיסטיקה בליבורנו: 76 משחקים, 53 שערים

נבחרת: שלוש הופעות ושער אחד בבוגרת, עשר הופעות ועשרה שערים בצעירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully