וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיסטריה אחרי דייסוקי

יניב אורגד

19.11.2006 / 11:12

כשהתפזר העשן התברר שבוסטון רד סוקס הציעה 51 מיליון דולר, עוד לפני שסגרה חוזה עם דייסוקי מאטסוזקה. מה הסיבה למהומה?

הספורטאי המחונן שפרץ לאולם האירועים המפואר של בית המלון בטוקיו, חנוט בחליפה ומחוייך, מלווה בעדר עסקנים, עיתונאים, צלמים וסתם מעריצים, רובם מחויטים ומחויכים כמוהו, לא ענד טבעת, לא אחז גביע ואפילו לא עמד ללבוש חולצה של מועדון חדש. עוד לא.

ועדיין דייסוקה מטסוזקה, 26, הפיצ'ר של מועדון סיובו ליונס ואחד הספורטאים הנערצים ביפאן למרות גילו הצעיר, היה מוקד של חגיגה מוזרה: הכרזה על הזוכה במכרז שנשא את שמו. הכרזה בו זמנית, במלון בטוקיו ובמלון בפלורידה, ארה"ב, שם נערך כינוס תלת שנתי של כל הג'נרל מנג'רים של ליגת הבייסבול האמריקאית (MLB).

"במכרז על הזכות לשאת ולתת עם מטסוזקה זכתה בוסטון רד סוקס תמורת 51.1 מיליון דולר", הכריז נשיא הליונס, הידקזו אוטה. תיאו אפשטיין, הג'נרל מנג'ר של בוסטון והזוכה המאושר, זכה לברכות מעמיתיו לאחר שהצליח להקדים את שתי הניו יורקיות, המטס והיאנקיס, שהציעו מעל 30 מיליון דולר, ושלוש קבוצות נוספות.

הסכום האסטרונומי לא יילך לכיסו של מטסוזקה, אלא לליונס. אם נשאל מושגים מעולם הכדורגל, אפשר להגיד שבוסטון קנתה את הכרטיס של הפיצ'ר היפאני. כמו שריאל מדריד שילמה 75 מיליון דולר ליובנטוס על הכרטיס של זינאדין זידאן, ו-66 לברצלונה על לואיש פיגו.

שלושה חודשים לאחר שקבוצתו הושפלה בסדרה מול היאנקיס, ולאחר שהתבטא כי בוסטון אינה מגלומנית כמו היריב השנוא מניו יורק, יכול היה אפשטיין לחייך. העונה המאכזבת שעברה על הרד סוקס עשתה את שלה. אם בשנתיים שלאחר האליפות ב-2004, שמרו בבוסטון על שפיות כלכלית ואף ניסו לצמצם תקציב, הנה הם חוזרים לבזבז ובענק.

"עכשיו כשמטסוזקה יזרוק בשביל הרד סוקס מול הידקי מאטסוי, החובט המצטיין של היאנקיס", אמר אחד העיתונאים היפאנים, "גם אנחנו נרגיש שייכים לקרב הגדול בבייסבול האמריקאי".

העסקה עוד לא סגורה סופית. בוסטון צריכה לסכם בתוך 30 יום את חוזהו של מטסוזקה, אחרת יחזור הפיצ'ר ליפאן והרד סוקס יקבלו בחזרה כספם, אלא שהאפשרות הזאת קלושה. נכון שהיפאני שכר את שירותיו של סקוט בוראס, הסוכן הכי ממולח בענף, שמיהר כדרכו לשבח ולהלל את הקליינט, אלא שהפעם אין לבוראס מרחב תימרון. במקום כמה קבוצות להוטות כדי לזגזג ביניהם כדרכו ולהשיג את החוזה הכי גבוה, הפעם מוטל על בוראס פשוט לצאת עם חוזה.

"אם השקענו כזה סכום במר מטסוזקה", התבטא אפשטיין, "ברור שאנחנו חושבים שהוא כישרון יוצא דופן, וברור שאנחנו רוצים לראות אותו זורק עבור הרד סוקס". בכך דחה אפשטיין שמועות על קונספירציה שגרסה כי המטרה האמיתית היא פשוט למנוע ממטסוזקה להגיע ליאנקי סטדיום.

ההקלה תתפוגג מהר

"התחושה הראשונית שלי היתה הקלה", אמר מטסוזוקה לפני שעלה על מטוס לארצות הברית, "וכרגע אני פשוט נרגש מלראות את בוסטון ואת פנויי פארק המפורסם. אני כבר מרגיש שייך למרות שבעצם עוד לא חתמתי בקבוצה". החוזה שבוראס אמור לסגור עבור הטאלנט שלו ינוע כנראה סביב ה-50 מיליון לארבע שנים, ובסך הכל יעלה כל התענוג לבוסטון כ-100 מיליון דולר.

מכירת שחקנים יפאנים ל-MLB באמצעות "תשלום על הזכות לשאת ולתת עמו" היא נוהג מקובל. הסכום החלק יוצא הדופן הפעם. השיא הקודם היה 13 מיליון דולר, ששילמה סיאטל ב-2000 עבור האאוטפילדר והחובט איצ'ירו סוזוקי. כלומר פי ארבעה.

"ההקלה שחש מטסזוקה תעבור לו מהר", אמר אחד מהג'נרל מנג'רים שהפסידו בקרב, "ליפאנים תמיד היה קשה להסתגל ולשחק בארצות הברית, ומטסוזקה יצטרך בנוסף להוכיח שהוא שווה תג מחיר של 100 מיליון דולר. ועוד במקום מלחיץ כמו בוסטון".

בכלל עדיף למטסוזקה להתרחק מעיון בארכיון, תחת הערך "שחקני בייסבול יפאנים בארצות הברית". איצ'ירו סוזוקי היה ונשאר סיפור הצלחה ענק, ואף עשוי להגיע ל"היכל התהילה", והידקי מטסואי, עוד אאוטפילדר, נותן מספרים יפים ביאנקיס, אבל לצדם רשומים יותר מדי כישלונות, בעיקר של פיצ'רים.

הכישלון המהדהד ביותר היה הידקי אירבו, עם נתונים דומים לאלה של מטסוזקה. אירבו היה כוכב ענק ביפאן ובן 28 בלבד כששיחק ביאנקיס ב-1997. הוא אמנם זכה בשתי טבעות אליפות עם היאנקיס אבל תרומתו היתה אפסית. היו לו יותר הפסדים מניצחונות וה-era שלו, אחד המדדים של פיצ'רים, היה מזעזע (5.15).

יוצא הדופן היחיד הוא הידו נומו. הוא לא זרח אמנם, אבל שיחק עשר עונות במייג'ורס (בעיקר בלוס אנג'לס דודג'רס), השיג 123 נצחונות ב-318 משחקים ואף רשם no hitter (משחק שלם בלי אף חבטה נגדו).

"החוקים בליגה היפאנית קצת שונים. החובטים בהרבה פחות טובים", מסביר ג'נרל מנג'ר אחר את העובדה שקבוצתו לא השתתפה במכרז, "מדברים על היד המשובחת שיש לו, על זריקה מיוחדת שפיתח, על רמת ריכוז יוצאת דופן. אבל זה בדיוק כמו לדבר על פרוספקטים מהמיינורס. לא תמיד אפשר להביא את הפוטנציאל לרמות הגבוהות ביותר. בוסטון לקחה סיכון עצום".

מטסוזקה כבר שיחק השנה שני משחקים בארצות הברית במסגרת הוורלד קלאסיק, אליפות העולם לנבחרות, ניצח את שניהם, כולל בגמר על קובה, ונבחר לשחקן המצטיין של האליפות. "אני בוטח ביכולת שלי לעלות לכל משחק ולנצח. גם בארצות הברית", אמר מטסוזקה לפני כשבועיים, "מגיל צעיר ידעתי שאני רוצה לבוא ולזרוק במייג'ורס. עכשיו זה מתגשם".

אם מטסוזקה אכן יוכל לזרוק בהצלחה את החומרים המשובחים שלו גם מול חובטי המייג'ור ליג, ולהפגין את אותה רמת דומיננטיות בארצות הברית, השליטה בליגה עשויה לעבור לבוסטון עם שלושה אייסים דומיננטים, ג'וש בקט, ג'ונתן פפילבון (רוקי נפלא שחוזר לרוטציה אחרי שסתם חור בעונה שעברה ותיפקד כקלוזר) ומטסוזקה. כולם בני 26 בלבד.

ואם לא, אל תדאגו לרד סוקס. אחרי שחווינו לפני שש שנים את ה"איצ'ירו (סוזוקי) מאניה" אנחנו צפויים בעונה הבאה ל"דייסוקה מאניה". את ההשקעה הכספית שלה תחזיר בוסטון בוודאות ממכירת זכויות לעשרות תחנות טלוויזיה ורדיו יפאניות וכמובן ממכירת חולצות, כובעים ומזכרות שונים. כלומר, במקרה הגרוע זה יהיה כמו לשאול האם דייויד בקהאם הוא סיפור הצלחה בריאל מדריד. תלוי מי יענה לך. הגזבר או פאביו קפאלו.

דייסוקי מטסוזקה

גיל: 26

ניצחונות - הפסדים: 108-60 כולם בשמונה עונות בסיובו ליונס

ERA (ממוצע ראנס למשחק): 2.95

תארים: אליפות יפאן במדי סיובו ב-2004, אליפות העולם במדי יפאן ב-2006

הפך לאגדה בחייו: כבר בגיל 18, באליפות התיכונים, מטסוזקה זרק 17 אינינגס ו-259 זריקות (למעלה מכפול מהממוצע), ניצח, התייצב למחרת לסגור משחק וסגר אותו. ואם זה לא מספיק, במשחק הבא באליפות זרק נו-היטר (בלי לספוג חבטה)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully