וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן יוסף בלם את רוב הבעיות

משה בוקר

14.11.2006 / 8:35

תומר בן יוסף גרם כבר בתור נער לפיטורי מאמן. במכבי פ"ת שיכנעו את הילד הפרובלמטי להישאר בכדורגל, והוא מצידו מצהיר: "התבגרתי"

במחלקת הנוער של מכבי פתח תקוה לא ממש ידעו איך לאכול את תומר בן יוסף. אפשר לשאול את המאמן לשעבר, יעקב בוז'ינובסקי. במהלך מחנה אימונים בקיבוץ מגידו, בשעה 12 בלילה, נטל בן יוסף, אז בן 15, צינור השקייה מאחת הגינות, מתח את החבל עד לחדרו של בוז'ינובסקי ודרך החלון הציף את מאמנו ואת מיטתו. מה שנקרא מקלחת קרה. "באמצע הלילה נאלצתי לנסוע לשם, כדי להחזיר את בן יוסף הביתה", נזכר מנהל הקבוצה, איציק לוזון, "אחרי עוד אחד ממעשי הקונדס שתומר אהב לעשות".

מאמן נוער אחר, נתן שפירא, שילם מחיר יקר יותר בגלל הבלם הפרובלמטי - הוא איבד את מקום עבודתו. יום אחד החליט בן יוסף, שכמעט לא שיחק באותה תקופה, לפרוש מכדורגל. אף אחד לא ידע לאן הוא נעלם, והיו"ר [[אבי לוזון]] החליט לשלוח את אחיו איציק לחפש אותו, בניסיון להחזירו למגרשים. האבידה נמצאה מוכרת תיקים בשוק. איציק לוזון שמע את בן יוסף בונה על קריירה חדשה, אבל איכשהו הצליח לשכנע אותו לחזור לכדורגל, "אבל זה או אני או המאמן", הבהיר השחקן. שפירא נשלח הביתה.

"הכרחתי אותו לחזור לשחק", מספר איציק לוזון, "הפכתי את פתח תקוה כדי למצוא אותו. אם לא הייתי מתעקש, הוא לא היה היום כדורגלן. למרות שאמרו לי לעזוב אותו בגלל ההתנהגות שלו, התעקשתי. ידעתי שהוא יהיה שחקן, אפילו פיטרנו את המאמן בגללו".

שמעון גרשון? אין בינינו נתק

מאז זרמו הרבה מים באורווה, ובן יוסף בן ה-27 הפך לאחד הבלמים המובילים בליגה, אם לא הטוב שבהם. "התבגרתי", הוא הסביר השבוע, "השינוי בא עם הגיל. כשהייתי צעיר עשיתי הרבה בעיות בקבוצות הנוער וביליתי המון בפאבים. מבחינה מקצועית לא הייתי אז במרכז העניינים. היום אני אדם שונה לגמרי. התקשורת לא מעניינת אותי, ואני שחקן כדורגל ולא כוכב תקשורת או דוגמן. אין סיכוי לתפוס אותי היום בפאב, אני כל כולי מתעסק בכדורגל".

גם דרור קשטן לא יכול להתעלם משחקן בית"ר ירושלים, ומחר מול קרואטיה אמור בן יוסף לערוך את הופעת הבכורה בהרכב הכחול-לבן במשחק רשמי, תוך שהוא מדיח לספסל את הבלם הבכיר יותר של קבוצתו, שמעון גרשון.

על היריבות המקצועית עם גרשון, אותו החליף במחצית השנייה ברוסיה, הוא לא רוצה להרחיב ("אני מכבד כל אחד. היחסים בינינו בסדר גמור, אנחנו מדברים באימוני הנבחרת ואין בינינו שום נתק. שנינו מבוגרים ומקצוענים") ואת דעתו על אריק בנאדו, בלם נוסף של בית"ר, שכבר לא נמצא בנבחרת, הוא כבר אמר בעבר ("הביאו אותו לבית"ר כדי להרגיז אותי"). עכשיו הוא רוצה להוכיח את עצמו בנבחרת, בהופעתו השישית במדים הלאומיים.

"אני מתרגש", הוא מודה, "כדי לנצח את קרואטיה אני צריך לשחק עם הרבה נחישות, הקרבה ואמונה, ולי אישית יש הרבה אמונה שננצח. אבל עם דיבורים לא מגיעים לשום מקום, אני מעדיף לעבוד קשה ולדבר במגרש. אני מעדיף לתת לאחרים לדבר עלי".

אלא שבבית"ר כבר כמה חודשים שהוא מדבר לא רק על המגרש. הבלם, שמתקנא בחוזה הנדיב של גרשון, עסוק במו"מ אינטנסיבי על שיפור שכרו והארכת חוזהו, תוך קולות על עזיבה אפשרית, אם הדברים לא יסתדרו. בן יוסף טוען כי התנהלותה של בית"ר בנושא פגעה בו. "בבית"ר ניסו להציג אותי כסחטן", הוא אומר, "שכל מה שמעניין אותו זה חוזה שמן. אני לא כזה, הפרסומים האלה לא עשו לי טוב. ניסו לפגוע בי מבחינה תדמיתית וציבורית".

מבחינת מספרים, בן יוסף מרוויח היום 130 אלף דולר נטו, כשיש לו חוזה לעוד עונה וחצי. בית"ר, גם מהחשש שייצא לחו"ל, הציעה לו מיליון דולר לארבע שנים, בעוד שהוא דורש את הסכום הזה לשלוש שנים.

לוזון על תקן סקאוט

משה סיני, היום עוזר מאמן הנבחרת ובעבר מאמן מכבי פ"ת, בכלל הכיר את בן יוסף כשחקן התקפי, קשר-חלוץ באגף ימין. באותה תקופה, עונת 98/99, כשבן יוסף עדיין היה שחקן ספסל בעונתו הרביעית בבוגרים של מכבי פ"ת, נפצע הבלם הקדמי, רז רבינוביץ'. אבי לוזון ניגש לסיני, הצביע על בן יוסף, ואמר: "הוא שחקן מהיר, יש לו רגליים ארוכות, הוא יהיה בלם קלאסי". סיני לקח את ההימור. והרוויח.

"היו לתומר נתונים מצוינים", נזכר השבוע לוזון, "הוא היה מגיע המון לאחד על אחד מול השוער, אבל כל הזמן מחמיץ. מאז שסיני הציב אותו כבלם, כולם הבחינו בכישרון הגדול שלו. תמיד היה לי ברור שמדובר בשחקן גדול".

בן יוסף בטוח שהשינוי הזה הציל לו את הקריירה: "ההסבה הזו עשתה לי טוב. כחלוץ לא הייתי מגיע לנבחרת, לא הייתי כזה מוכשר. אמנם הייתי עובר בלמים בקלות, אבל לא הייתי סקורר והחמצתי הרבה. לפני כמה ימים, באימון הנבחרת, סיני הזכיר לי איך הוא הפך אותי לבלם. אין ספק שאני חייב את הקריירה שלי לשינוי הזה".

עוד לפני שסיני הפך את בן יוסף לבלם, רצה לעשות את זה אלי כהן, אז מאמן הפועל ת"א. "עקבתי אחרי בן יוסף עוד בנוער", נזכר כהן, "ראיתי שהוא יכול להיות בלם, ורציתי להביא אותו להפועל כבלם, מה גם שהוא לא שיחק הרבה במכבי פ"ת. פניתי ללוזון, אבל הוא גיחך ואמר לי 'אין על מה לדבר, הוא יהיה בלם הנבחרת'. נדהמתי, הוא בכלל היה אז שחקן התקפה. רציתי אותו במקום אסי דומב, שעזב לבית"ר, ידעתי שהוא יהיה בלם גדול".

והוא אכן גדול, 1.84 מטר. ולמרות הגובה, שמסייע לו להיות אחד הנוגחים הטובים בליגה, הוא גם מהיר וגם שומר אישית מצוין. אבל אם לא היו לו חסרונות, כנראה שהידיעות על קבוצות אירופיות כאלו ואחרות שמעוניינת בו, היו הופכות לממשיות.

אנשי מקצוע מעידים שהטכניקה שלו לא טובה ושהוא מרבה להשתמש בידיים, בעיקר בגלל מיקום ותזמון לא נכונים. לדעתם, בנוסף למזג החם של בן יוסף, הוא מרבה לספוג אדומים בגלל הגישה הלא נכונה לכדור. "הוא צריך לשפר את קריאת המשחק ובעיקר את הטיימינג לכדור", אומר מאמן שהדריך אותו בעבר. "אחת הסיבות לטעויות שלו נובעות מכך שהוא התרגל לשחק כבלם קדמי, כשמאחוריו יש בלם אחורי, אבל עכשיו בית"ר משחקת עם בלמים בקו אחד, ופתאום בן יוסף מוצא את עצמו אחרון".

למרות מבנה גופו, מוסיפים אנשי מקצוע, הוא לוקה בחוסנו ואינו בנוי טוב פיסית, למשל כמו טל בן חיים. "אם בן יוסף היה משקיע באימונים אישיים, כמו למשל בן חיים, הוא היה בלם מושלם", אומר מאמן אחר מהעבר. "קשטן מעדיף אותו כרגע על גרשון בגלל המהירות, אבל ברור שלבן יוסף יהיה קשה יותר להתמודד עם חלוצים אירופאים חסונים, שמשתמשים הרבה בגוף שלהם".

יצחק שום, שאימן את בן יוסף בנבחרת הצעירה, מסכים ש"הוא הבלם מספר אחת בארץ", אבל טוען שהוא עדיין צריך לצבור ניסיון: "יש לו את היכולות לשחק באירופה, הוא נוקשה ואני אוהב שחקנים כאלה. העובדה שהוא משחק עם הידיים מראה עד כמה הוא חסר ניסיון, אבל עם הזמן גם זה יגיע".

הבת של בוז'ינובסקי

מחר, כמובן, יעבור בן יוסף את אחד המבחנים הקשים ביותר שלו, כשציון טוב יעזור לו ברכישת הניסיון הנזקק לקראת קריירה אפשרית באירופה. את הימים האחרונים הוא מעביר בצפייה בקלטות שהכין קשטן על נבחרת קרואטיה. "זו הנבחרת הטובה בבית", הוא מתרשם, "עשרה משחקניה משתייכים לקבוצות טובות באירופה, וזה אומר הרבה. חשוב מאוד שנקבל דחיפה מהקהל, הוא חייב להכניס אותנו לטירוף".

ממש לפני המשחק הוא יערוך את הטקס האישי שלו, כי "אנחנו חייבים להגיע חדים ומרוכזים". אז ככה זה הולך: "ביום המשחק אני לא מדבר עם אף אחד, מתנתק מכולם, שומע מוסיקה ושותה הרבה מים. ממש לפני שריקת הפתיחה אתייחד עם עצמי ואשא תפילה אישית לקדוש ברוך הוא".

אולי בזמן התפילה הוא ייזכר בסיפור על צינור ההשקייה ובוז'ינובסקי, שכנראה סלח לו מאז. 12 שנה אחרי, יוצא בן יוסף עם בתו של אותו בוז'ינובסקי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully