וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה בכלל יורוקאפ?

עירוני נהריה ומכבי ראשל"צ מתחילות את עונת המשחקים במסגרת הגביע המשני של אירופה, שנראה העונה חזק ומבטיח יותר מאי פעם

עירוני נהריה ומכבי ראשון לציון יפתחו מחר (שלישי) את הופעתם ביורוקאפ, עם משחקי חוץ בצרפת מול דיז'ון וגראבלין בהתאמה (21:00 שעון ישראל). הקבוצה הצפונית, שעברה שידרוג הקיץ, תשאף לשחזר את הצלחותיה מהשנתיים הראשונות במפעל, אז היתה נהריה במרחק נגיעה מהפיינל פור של המפעל. בראשון, שחוזרת לאירופה אחרי 13 שנים, ישמחו לעבור את שלב הבתים בשלום, כשהעפלה לשלב השני תיחשב עבורה הישג.

בניגוד למפעלי יול"ב, היורוליג והיול"ב קאפ, ביורוקאפ תוכלנה הקבוצות לשתף רק שני שחקנים ללא אזרחות אירופית. נהריה רשמה למפעל את ג'ון גילכרייסט וחואן מנדז, והשאירה בחוץ את ג'ף גריר. ראשון לציון תשחק עם בריאן טולברט וג'יימס וויליאמס, רג'י מור וריאן סידני יישארו בארץ.

ביורוקאפ ישחקו גם העונה 32 קבוצות, שיתחלקו לשמונה בתים של 4 כל אחד. אל השלב השני, שיכלול ארבעה בתים של ארבע קבוצות תעפלנה שתי הראשונות מכל בית, ושמונה קבוצות תגענה לשלב ההצלבה, שישוחק בשיטת הטוב משלושה משחקים בדרך לפיינל פור, שייערך ב-13 וב-15 באפריל במקום שעדיין לא נקבע.

מאז הקמת יול"ב, לא התלהבו הקבוצות הספרדיות והאיטלקיות שלא הצליחו להשתלב במפעלי פיב"א. הזכיה של חובנטוד בדאלונה ביורוקאפ בעונה האחרונה עשויה לשנות את התמונה. העונה ישחקו ביורוקאפ קבוצות כמו וידיויצ'י בולוניה, מוליכת הליגה האיטלקית, ג'ירונה ואסטודיאנטס מדריד מספרד, ובי.סי קייב מאוקראינה, כולן מועמדות לזכיה בתואר. פרט לשתי הקבוצות הישראליות, ישחקו במפעל השנה גם צסק"א סופיה של יעקב ג'ינו וחבורת הישראלים שלו, שרלרואה של עמית תמיר ונימברוק של מולי קצורין וננו גינזבורג.

הבית של נהריה

היסטוריה אירופית

עירוני נהריה השתתפה בכל שנותיו של היורוקאפ שהחל בעונת 2003/4, אז הגיעה תחת אבי אשכנזי לשלב רבע הגמר, והודחה על ידי אוראל גרייט הרוסית, כשהפסידה 2:1 בסדרה של הטוב משלושה משחקים. עונה לאחר מכן, אירחה נהריה במשחק השלישי ברבע הגמר את בי.סי קייב מאוקראינה, אך הפסידה 90:83 לקבוצה שנעצרה רק בגמר, על ידי דינמו סנט פטרסבורג של דיוויד בלאט. בעונה שעברה נכשלה נהריה, כשסיימה רק במקום השלישי בבית המוקדם אחרי הפסד מביש לנימברוק הצ'כית.

אסטודיאנטס מדריד (ספרד)

המועדון הספרדי, שעלה לפני יותר מעשור לפיינל פור של גביע אירופה לאלופות על חשבון מכבי ת"א, כבר מזמן לא נמצא בטופ האירופי. אסטודיאנטס העפילה לגמר גביע קוראץ' בשנת 1999, ורשמה שני חצאי גמר ביול"ב קאפ בשנים 2003 ו-2004, לפני שהופיעה ביורוליג בעונת 2004/5.

אסטודיאנטס מדורגת במקום הרביעי בליגה הספרדית (מאזן 2:5), ומאמנה הוא פדרו מרטינז, שהחל את העונה שעברה בטאו ויטוריה, לפני שפוטר. ללא הרכז סרחיו רודריגז שנבחר בדראפט האחרון על ידי פורטלנד טרייל בלייזרס, התחזקה הקבוצה בגארד מרלון גארנט (31, 188) שבא מוארזה האיטלקית והפורוורד גוראן ניקוליץ' (30, 205) ששיחק בעבר באפס פילזן. וויליאם מקדונלד (27, 207), איקר איטורבה (30, 200) והרנן יאסן (28, 198) נשארו.


דיז'ון (צרפת)

דיז'ון היא משתתפת קבועה בגביעי אירופה הזוטרים בשנים האחרונות. בעונת 2001/2 היא הודחה ברבע גמר גביע קוראץ', ובעונת 2003/4 הגיעה עד גמר היורופליג, בו הפסידה לבאמברג הגרמנית. המאמן ז'ק מונקלר הגיע למועדון במרץ 2005, ואשתקד רשם תואר ראשון למועדון, עם זכייה בגביע הצרפתי.

הצרפתים הותיקים לורן סיארה (33, 195) ועלי בוזיאן (29, 192) מהווים את הקו האחורי של דיז'ון, כשבקו הקדמי ניתן למצוא את מריו בנט (33, 207) , ששיחק בסוף שנות התשעים בפיניקס סאנס ובלוס אנג'לס לייקרס, טרנס ג'ונסון (24, 196) מאוקלהומה סטייט, טי. ג'יי לוקס שהגיע מפו אורטז ומאלייה נ'דוייה (26, 203). יריבתה הראשונה של נהריה פותחת את העונה האירופית במצב רוח רע, אחרי שנוצחה בכל אחד מארבעת משחקי הליגה האחרונים שלה (מקום 12, מאזן 5:4).


אססופט פלויישטי (רומניה)

אלופת רומניה בשנתיים האחרונות זכתה לפני שנתיים ביורופקאפ, אחרי ניצחון בגמר בנקודה על לוקומוטיב רוסטוב הרוסית. עונת הבכורה שלה ביורוקאפ, בשנה שעברה, הסתיימה במפלה ומאזן 5:1 בבית המוקדם. המאמן קונסטנטין מירצ'יאה בנה סגל שמתבסס על שחקנים רומנים, סרבים ושני אמריקאים, הגארד רג'י אליוט (33, 196) מצסק"א סופיה והפורוורד דריוס הארגרובה (24, 193) ממכללת וירג'יניה יוניון.

סיכויים

משחק המפתח של נהריה, שמתיחת הפנים שעברה הקיץ החזירה את רף הציפיות ממנה לרמה של לפני שנתיים, יהיה מחר בדיז'ון מול הקבוצה שאמורה להאבק עם נהריחה על המקום הנוסף לשלב השני, בצוותא עם אסטודיאנטס. פלויישטי הרומנית תנסה לעקוץ, אך לא ברור עד כמה תצליח.

הבית של ראשון לציון

היסטוריה אירופית

הופעת הבכורה ביורוקאפ תהיה השמינית של ראשון לציון בגביע אירופי, והראשונה מאז הופעתה האחרונה בגביע קוראץ', בעונת 1998/9, שהסתיימה בהפסד ביתי לאפולון פטראס היוונית והדחה מהמפעל. בכמה מן ההופעות של ראשון באותה תקופה שיחק בה מאמנה כיום, גלעד כץ.


ג'ירונה (ספרד)

הקבוצה הקטלונית מהעיר הסמוכה לברצלונה מעולם לא היוותה פקטור ממשי בליגה הספרדית. אבל אחרי שני עשורים בתחתית נרכשה הקבוצה בעונה שעברה על ידי בעלים עשיר, הגיעה בעונה שעברה למקום השביעי, והעונה כבר בנתה קבוצה חזקה במיוחד, שממוקמת רביעית בספרד עם מאזן 2:5. אחרי שלוש הופעות בגביע קוראץ בסוף שנות ה-90, מקווים בג'ירונה כי הופעת הבכורה ביורוקאפ תסתיים בזכיה בגביע, כפי שעשתה בעונה שעברה קבוצה קטאלונית אחרת, חובנטוד בדאלונה.

המאמן הסרבי המעולה סבטיסלאב פסיץ' הגיע מרומא, והביא איתו כנדוניה מברצלונה, עימה לקח את היורוליג ב-2003, את גרגור פוצ'קה הקשיש (35, 214). עוד אקסים של ברצלונה בקבוצה הם הגארד האמריקאי בוטסי תורנטון (29, 194), "האח של" מארק גאסול (21, 212) והגארד הצעיר ויקטור סאדה (22, 192). אריאל מקדונלד הוותיק (34, 191) קיבל את המפתחות, וינהיג חבורה מוכשרת ומנוסה שכוללת גם את דניליוש סאלנגה (29, 197) הליטאי, דאליבור בגאריץ' הקרואטי (26, 217), הגארד הסרבי מרקו מרינוביץ' (23, 1.83), הספרדי המוכשר פרננדו סאן אמטריו (22, 1.98) והענק השעיר רוברטו דואנייס (30, 219). אפילו דריל מידלטון (40, 203) הינוקא מצא בית בקבוצה, ואולי אפילו יניף בסוף גביע.

גראבלין (צרפת)

הקבוצה הקטנה חזרה רק לפני 4 שנים מליגת המשנה, והספיקה מאז לבלות שלוש שנים לא מרשימות ביול"ב קאפ, ועוד אחת כושלת במיוחד (מאזן 5:1 בבית המוקדם) ביורוקאפ של העונה שעברה. המאמן פרדריק סאר אסף חבורה צרפתית צעירה, וחיזק אותה בדניניוס אדומייטיס (32, 201) הליטאי, באקס ירושלים ריקי פולדינג (24, 196) שהגיע מוילרבאן ובאוצ'ה נסונוו (28, 208) הניגרי, ששיחק בעונה החולפת בגליל.


בי סי סיאוליאיי (ליטא)

בליגה שנשלטת באופן בלעדי על ידי ז'לגיריס קובנה וריטאס וילנה, אין זה פלא שהקבוצה השלישית בהייררכיה אלמונית כל כך. הקבוצה הקטנה של המאמן רודיס אלויזאס משחקת באולם בן 2000 מקומות בלבד, ובשורותיה שחקנים מקומיים בלבד, רובם ככולם עד גיל 25. בעונה שעברה סיימה הקבוצה במקום השלישי בבית המוקדם של היורוליג, במאזן 3:3.


סיכויים

עליונותה של ג'ירונה אינה מוטלת בספק, מה שהופך גם במקרה של ראשון לציון את משחק הפתיחה בצרפת למשמעותי ביותר. ניצחון של החבורה של גלעד כץ יעלה מאוד את סיכוייה להשתחל לשתי העולות לשלב הבא, על חשבונה של גרבלין. סיאוליאיי נראית, לפחות על הנייר, כחלשה מבין הארבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully