וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מספיק טובים, אפילו לאופ"א

שאול אדר, אייברוקס

3.11.2006 / 9:27

חיפה לא הצליחה להתמודד מול הנחישות הסקוטית, במשחק שהצליח להתעורר רק כשפרץ האוהד עם דגל פלסטין. שאול אדר היה באייברוקס

בדקה ה-74 פרץ מפגין עם דגל פלסטין למגרש והחל בריצה לעבר שערו של אלן מקגרגור, שוערה של ריינג'רס. זו הייתה הפריצה המסוכנת והתכליתית ביותר לעבר שערו של מקגרגור במהלך המשחק, אולי כי במקום שורה אין סופית של מגיני ריינג'רס חסרי פשרות הוא נאלץ להתגבר על מספר שוטרים איטיים להחריד. המפגין ניסה לקשור עצמו לעמוד השער והמשחק נעצר לכמה דקות עד שהוא הורחק מהמגרש.

אם יש מקום בעולם בו כדורגל ולאומיות מתערבבים באופן קבוע, זהו אייברוקס. בבריטניה לא נהוג להניף את הדגל הבריטי מלבד מוסדות ממשלתיים, אבל באייברוקס היוניון ג'ק או הדגל הצפון אירי הוא ציוד קבוע. בדרך לאיצטדיון מציינים האוהדים ניצחונות שלא הושגו במגרש אלא בשדות הקרב בין הפרוטסטנטים לקתולים לפני כ-500 שנה, ושרים על רגליים שטובלות עד גובה הברכיים בדם של אירים.

כיום מנסים בריינג'רס להיאבק בגילויי קנאות דתית, אבל כשהמפגין נאבק בשבעה שוטרים שהתקשו לפנות אותו, כל שרידי הנימוס והאיפוק נעלמו. בעיני אוהדי ריינג'רס לא מדובר בשלוחה של הסכסוך הישראלי-ערבי שהתגנבה למערב סקוטלנד, אלא למלחמה הפרטית שלהם מול סלטיק. הקתולים והאירים, במלחמת התדמיות המשעשעת המתנהלת ביציעי ריינג'רס וסלטיק, כמו גם בציורי הקיר של בלפסט, ניכסו לעצמם את הסכסוך המזרח תיכוני. הקתולים בצפון אירלנד וגלזגו, המיוצגים על ידי סלטיק, תומכים בפלסטינים, הבאסקים, הכורדים וכל עם אחר שחי תחת כיבוש. הפרוטסטנטים ואוהדי ריינג'רס לא נותרו חייבים והחלו להניף את דגלי ישראל באייברוקס, בייחוד במשחקי הדרבי. הפריצה של המפגין, חמוש לא רק בדגל פלסטין אלא, שומו שמיים, בחולצה עם תמונת האפיפיור על פי השמועות, העניקה להם הזדמנות לשחרר את מאגר הקללות הדתיות, לצאת בשירה אדירה של "רול בריטניה", שיר לאומני בריטי נפוץ ביציעים אלו, ולהבהיר ש"מדובר באוהד סלטיק קתולי, ממזר".

זה היה רגע בלתי חריג לחלוטין בערב שבו הדציבלים עלו לגבהים מרשימים בהרבה מאיכות המשחק. יש מעט מאוד מקומות באירופה בהם מתרגשים כל כך מגביע אופ"א כמו בגלזגו. למרות שהקבוצה בעיני עצמה משתייכת לליגת האלופות ובשנה שעברה אף הגיעה לשלב הנוק אאוט בתחרות, איש בריינג'רס לא בתחרות פחיתות כבוד. בעוד שקבוצה אנגלית גדולה תתקשה למלא את מגרשה במשחק בשלב כה מוקדם של גביע אופ"א מול יריבה כמעט אלמונית, בגלאזגו המשחק נחשב לאירוע גדול ומחייב, ו-43 אלף איש הגיעו למשחק.

שלטו בכדור, לא במשחק

היכולת הדלה של ריינג'רס בליגה, הדומיננטיות של סלטיק בליגה והמעמד המעורער של פול לה גוון תרמו לאווירה. כישלון לא בא בחשבון, וריינג'רס וקהלה הגיעו למשחק מוכנים לקרב. כל מהלך זכה לתגובות רגשיות וכל שריקה מעוררת מחלוקת של השופט עוררה זעם בלתי פרופורציונלי ביציעים. מבחינת הכדורגל הייתה לריינג'רס תרומה דלה יותר. הכישלון בליגה אינו מקרי ומדובר בקבוצה בינונית למדי, גם בקנה מידה של הליגה הסקוטית. מול מכבי חיפה הלחימה הספיקה לניצחון 2:0 שהקבוצה הייתה ראויה לו.

מכבי חיפה הציגה רוח לחימה, גישה חיובית והתקפית ולא נבהלה, אבל לא היה טובה מספיק. שלב הבתים בגביע אופ"א הוא יצור כלאיים שרק אווילי אופ"א היו מסוגלים להמציא. השיטה המוזרה, דילול הגביע מקבוצות איכותיות עם הרחבת ליגת האלופות והצטרפות נפולת ליגת האלופות פגעו בטורניר אבל גם במצבו היום, שחקנים כמו רפאל אולרה וחיים מגרלשווילי אינם טובים דיים. במרכז המגרש איש משחקני האלופה הישראלית לא איים על הדומיננטיות של בארי פרגוסון, קפטן ריינג'רס, ובהתקפה היו הרבה מאוד מהלכים ורגעים מבריקים של שחקנים בודדים ואולי מבצע או שניים של הקבוצה שהביאו לאיום ממשי.

אחרי שאייאקס הפסידה בגמר גביע אירופה הראשון שלה ב-1969 אמר יוהן קרויף שהקבוצה לא הייתה טובה מספיק. לא היו מספיק שחקנים איכותיים, הוא הסביר, ואכן, שינויים נערכו בקבוצה שהפכה למעצמה אירופאית בתחילת שנות השבעים. במכבי חיפה יכולים להביט בחצי הכוס המלאה של התצוגות מול ליברפול ואוקזר ולהשלות את עצמם, אבל למרות הכישרון הרב בקבוצה והפוטנציאל הענק בטמון בשחקנים כמו דקל קינן וצעירים נוספים, זוהי קבוצה בינונית בקנה מידה שיצרה הקבוצה עצמה בשנים האחרונות.

המשחק בגלזגו לפחות הוכיח שמחלות הילדות של הקבוצה חלפו. מכבי חיפה תפקדה כחבורת תיירים באולד טראפורד, אבל שיחקה כחבורת מקצוענים באנפילד וקייב. באייברוקס, התפאורה המרשימה, הקהל הפנאטי והשער המוקדם שספגה הקבוצה לא גרמו להרמת ידיים. אפילו שני פנדלים, הראשון מגוחך והשני מוטל בספק, ופיגור של 2:0 בדקות הסיום לא עצרו את התקפות חיפה. אבל איכות לא הייתה שם. מול קבוצה שהמשחק היה חשוב לה, מכבי חיפה שלטה בכדור אבל לא במשחק.

בשורות על שביתה בנמל התעופה בישראל השלימו ערב מתסכל. האוהדים והשחקנים יצאו בתחושה שניתן היה להצליח במשחק מול יריבה אפורה, ונסעו לשדה התעופה בגלזגו לטיסת לילה שבסיומה הם עלולים למצוא את עצמם תקועים בנתב"ג. יש כאן מטפורה, כנראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully