וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן אירופי

4.8.2009 / 13:32

בתחילת הקיץ במכבי חיפה חששו מחוסר הניסיון של אלישע לוי באירופה, אבל ההכנות הדקדקניות שלו לא רומזות שמדובר במאמן בעונתו הראשונה במפעלים הבינלאומיים

מאמן מכבי חיפה, אלישע לוי. איתי חסיד
האתגר לא פשוט: מכבי חיפה הציבה סטנדרטים די גבוהים באירופה, אבל לפחות בכל הקשור להכנה - המאמן מתמודד יפה עם האתגר. לוי/איתי חסיד

במסיבת העיתונאים הרשמית של מכבי חיפה לקראת המשחק מול אקטובה, ניגש אחד העיתונאים הקזחים לעוזר המאמן גיורגי דרסיליה, במהלך שנראה תמוה, כנראה על מנת לגנוב כמה פיסות מידע לטובת האורחת. דרסיליה, שהבחין ביניב קטן יוצא ממסיבת העיתונאים כשהוא מוקף באנשי תקשורת, הבין בדיוק מה רוצים ממנו. "אתה יכול לנדב לנו קצת פרטים עליו? הוא הכוכב שלכם", ביקש העיתונאי. "בשמחה", השיב דרסיליה, תוך שהוא מעוות את נתוני הגובה והמשקל של החלוץ במספרים קטנים אך משמעותיים, כנראה על מנת להצניע את ממדיו הפיזיים. העיתונאי הסתובב ועוזר המאמן חייך. "אל תדאגו", הוא הסביר בעברית, "דרסיליה לא פראייר".

הסיפור הזה עוסק אמנם בדרסיליה, אבל מלמד לא פחות על האיש שמעליו – אלישע לוי. עבור מאמן מכבי חיפה זו התנסות ראשונה באירופה, ועוד במועדון שהעמיד סטנדרטים גבוהים ביבשת וראה כמה מאמנים גדולים שיודעים להכין קבוצה למפעלים הבינלאומיים, אבל עד כה לוי, בהתנהלותו המקצועית, לא חושף כמעט פערים או חוסר ניסיון. ההכנות שלו מדוקדקות, הגישה שלו מודרנית. הקלטות, החוברות, התדריכים והטריקים – לא דומים למאמן שנצמא בשנתו הראשונה במפעל אירופי. ההכנות שלו למשחקים באירופה עומדות בכל סטנדרט שהציבה מכבי חיפה בעבר.

אלישע לוי מאמן מכבי חיפה ועוזרו גיאורגי דרסיליה. ברני ארדוב
מרק גורמן נותן מידע על הכדורגל הקזחי, בעוד דרסיליה מנצל את קשרי השפה שלו כדי להתחבר לסקאוטרים, לסוכני משנה ולעיתונאים. הצוות/ברני ארדוב

אוסף כל פרט

דרסיליה לא זוכר מתי יצא לו להחליף כל כך הרבה דיסקים בשבוע אחד. לעוזר המאמן יש הרבה כאלה ביד, והשבוע הוחלפו עליהם שמות הקבוצות מ"גלנטורן" ל"אקטובה". אין ספק שאגף הווידאו של מכבי חיפה השתכלל העונה. המאמנים מחזיקים בדיסקים מחולקים ל"הגנה", "התקפה" ו"מצבים נייחים", ובכל אחד מהם מופיעים נתונים על השחקנים היריבים, כולל גיל, גובה ומאזן שערים. אלישע לוי מפרק לגורמים את היריבה, הן כפרטים והן כמכלול.

את כל השמות הללו, של שחקני אקטובה, שחקני מכבי חיפה לומדים היטב בימים האחרונים. אלישע לוי ביקש מהצוות הלוגיסטי לא להסיר תמונות של שחקני היריבה שתלה בחדר ההלבשה עד לאחר המשחק, במטרה שהשחקנים שלו ידקלמו את הפרטים הללו בעל פה. "המשחק הזה", מספרים השבוע במכבי חיפה, "הוא המשחק השני בקריירה שלו כמאמן חיפה שבה הוא מבקש מהשחקנים לנוח ולהיות מרוכזים יותר מאי פעם. הראשון היה מול הפועל תל אביב, משחק על אליפות". אין ספק שלוי יודע מה גודל המשימה המוטלת עליו העונה באירופה. מעבר למשימה המקצועית, כל שלב בדרך עשוי להכניס לבוס שלו, יענקל'ה שחר, לא מעט כסף. בתקופה של מיתון, זה אפילו לא פחות חשוב מההישג עצמו.

כאמור, השאלה האם אלישע לוי מסוגל להכין את מכבי חיפה לאירופה למרות חוסר הניסיון שלו עלתה לא מעט פעמים במהלך הקיץ הזה. לוי עדיין לא עמד במבחן המציאות (בחיפה טוענים שגלנטורן היא לא מבחן אמיתי), אבל נכון לעכשיו הוא בהחלט עמד במבחן הדרך. לוי, למשל, לא התבייש לפנות לקשר הקזחי של הפועל פתח תקוה, מרק גורמן, בכדי לקבל כל פרט מידע, ולו הקטן ביותר, על היריבה. בנוסף, לוי דאג לנצל את קשרי השפה של דרסיליה בכדי להתחבר לסקאוטרים, לסוכני משנה ואפילו לעיתונאים קזחים על מנת לקבל מידע.

אוהדי מכבי חיפה. ברני ארדוב
למרות האליפות, הם עדיין מפקפקים ביכולותיו של המאמן. האוהדים/ברני ארדוב

את הנתונים המקצועיים אוסף לוי באמצעות הדובר דודו בזק ודרסיליה. מיד לאחר ההגרלה מקבל המאמן דיסק ראשוני עם ביצועי הקבוצה היריבה מ"יו-טיוב". בקבוצה גרסו שאין להסתפק בדיסק הבסיסי שמוסרת היריבה, משום שלא פעם הוא מכיל נתונים מטעים. לקראת גלנטורן לוי שלח את אדורם קייסי לעקוב אחר היריבה. לפני המשחק האחרון הוא ביקש לשלוח את דרסיליה לאקטובה, אבל הקבוצה המקומית לא שיחקה ולוי נאלץ לאסוף עוד יותר חומרים באמצעות רשתות טלוויזיה קזחיות, סוכנים ועוד ביצועים מהאינטרנט.

נתוני הווידאו שמתקבלים במהלך השבוע עוברים תהליך "סינון" קפדני על ידי עורך הווידאו שמינתה העונה חיפה, תוך שלוי מחלק את הדיסקים לקטעים ובעזרתם עורך את אסיפת הווידאו המסורתית, בדרך כלל שתי אסיפות כאלה לפני משחק, שכל אחת מהן אורכת כחצי שעה. "הוא שם דגש על משחק ההגנה, מסביר לנו איך לעמוד ומתי לצאת קדימה. אחר כך הוא עובר להתקפה ומסביר מה נקודות התורפה של היריבה ועל מה צריך לשים את הדגש", מתאר זאת היטב שחקן בקבוצה. כך, למשל, לקראת המשחק הראשון באקטובה לוי שם לב לפרט מעניין. "שימו לב ששני הבלמים שלהם לא מפסיקים להתמסר", אמר לוי לשחקנים. "אנחנו נחכה להם מאחור ואז נפתיע אותם ונחטוף מהם את הכדור". שחקנים העידו כי במהלך המשחק באקטובה הצליחו לחטוף לפחות שלוש פעמים את הכדור בצורה הזאת.

מתמקד ביריבה

עוד לפני תחילת המסע באירופה, לוי ערך רשימת משחקים של יריבות פוטנציאליות שאמורות להגיע לישראל. באחת הפעמים הגיעה לכאן הנבחרת הצעירה של קזחסטן, ולוי הגיע לצפות במשחק ורשם לעצמו נקודות שמאפיינות את הכדורגל הקזחי. "לעולם אין לדעת היכן ניפול", הסביר לאנשיו אחרי המשחק ההוא. מספר שבועות אחרי, הגורל זימן לו מפגש מול קבוצה קזחית טהורה.

לאימוני הקבוצה מגיע דרסיליה עם קלסר עבה. באחת הפעמים, לקראת משחק אימון מול לוקומוטיב מוסקבה במחנה, הפתיע עוזר המאמן כשהגיע עם רשימות ופרטים על כל שחקן ושחקן. לוי הסיק שעבודת הכנה במשחקי אימון תעזור לו להתגבר על המכשולים בהמשך. יכול להיות שזאת הסיבה לכך שבערב המשחקים מול גלנטורן ואקטובה, למשל, הוא רשם על לוח המשחק את ההרכב המשוער שלו לקראת המשחק במטרה לבדוק האם עבודת הצוות השתלמה. שעה לפני המשחקים ניגש אליו אחד מאנשי הקבוצה ומסר לו את ההרכב של הקבוצה היריבה. "פגעת?", שאל אותו. "פגעתי, מאז אחוז", השיב לוי בכל שלוש הפעמים.

שחקני מכבי חיפה חוגגים שער. איתי חסיד
הדבר הבולט שמאפיין את לוי ביחס למאמנים הישראלים האחרים זה ההתמקדות בשחקני היריבה עולה בהרבה על ההתמקדות בשחקנים שלו. לפעמים זה טוב, לפעמים פחות/איתי חסיד

הדקדקנות הזו לגבי היריבה חשובה מאוד באירופה, שם מאמן נדרש לא מעט להתאים את עצמו ליריבה, וכמו בכל קרבות נוק-אוואט, לדעת מהן נקודות התורפה ולעקוץ ברגע המתאים. מאמנים ישראלים חסרי ניסיון במפעלים האלה נוטים לא פעם להתמקד בקבוצה שלהם. בחיפה מסבירים כי נראה שזה הדבר הבולט שמאפיין את לוי ביחס למאמנים הישראלים האחרים: ההתמקדות בשחקני היריבה עולה בהרבה על ההתמקדות בשחקנים שלו. במהלך מסיבת העיתונאים בקזחסטן, לוי מנה שמות של ארבעה שחקנים מרכזיים אצל היריבה, מה שעורר התפעלות אצל העיתונאים הקזחים. "הוא אמר את זה בנונשלנטיות, שמנו לב שזה עצבן אותם", אמר גורם בקבוצה.

"הגישה שלו שונה", מסביר זאת שחקן בקבוצה. "הוא אומר באסיפות 'הם עושים כך וכך, ולכן בצורה זאת וזאת ננטרל אותם', מתאים את עצמנו ליריבה. שלא תטעה, הוא מכין אותנו בצורה הזאת גם לסכנין והכח ולא רק לאירופה. לפעמים זה טוב ולפעמים לא משום שלפעמים יש תחושה שאנחנו שוכחים להתמקד בעצמנו. יחד עם זאת, תמיד בתום האסיפה הוא דואג לומר את המשפט הקבוע: 'חבר'ה, הדברים תלויים הרבה יותר בנו'".

לוי מקרין המון ביטחון ביכולת הקבוצה שלו גם דרך היצמדות לאותה שיטת משחק לה הוא נאמן. "בשלושת המשחקים הללו הוא לא העז לשנות את המערך", הדגיש שחקן בקבוצה. "יהיו שינויים טקטיים קטנים, כמו מעבר של שחקן כנף לאמצע במהלך המשחק ודברים בסיסיים אחרים, אבל הוא מעולם לא שינה את ה-4:4:2 שלו, שכולל קשר מאחורי החלוץ. הוא תמיד מראה לנו שהוא מאמין בנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully