וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סינדרום העונה השנייה

14.8.2012 / 7:30

מצד אחד, איתי שכטר מגיע מנוסה יותר ובריא יותר לסוונסי, מותיר אחריו את האכזבה בגרמניה ומצפה להתחלה חדשה בפרמיירליג. מצד שני, סוונסי מתכוננת לעונה קשה אחרי עזיבת ברנדן רוג'רס ותתקשה לשחזר את ההצלחה המפתיעה מאשתקד. האם דווקא שם החלוץ יצליח לשקם את הקריירה?

איתי שכטר שחקן קייזרסלאוטרן. Alex Grimm, GettyImages
קיבל הזדמנות גדולה, לנצל אותה יהיה קשה מאוד. שכטר/GettyImages, Alex Grimm

"לאיתי שכטר יש כישורים כמו של סרג'אן לאקיץ', שעזב אותנו לוולפסבורג בקיץ. הוא מהיר מאוד, יש לו דריבל טוב ויכולת כיבוש מצוינת. בנוסף לזה, ולא פחות חשוב, יש לו גם אופי חזק, הוא חברותי, חיובי מאוד ואף פעם לא מוותר. כאלה אנשים אנחנו רוצים בקייזרסלאוטרן. כל פעם ששכטר נמצא באימון הוא משדר חיוביות לשאר השחקנים וזה חשוב לנו מאוד".

אלה הדברים שאמר יו"ר קייזרסלאוטרן שטפן קונץ לפני שנה וחודש בראיון לוואלה! ספורט, קצת אחרי שנסגרה העברתו של איתי שכטר לשדים האדומים תמורת שני מיליון וחצי יורו. מאז, איתי שכטר עבר עונת בכורה אירופית ממש לא פשוטה בלאוטרן. עונה בה כבש שלושה שערי ליגה, חווה פציעה ואיבד את מקומו בהרכב של הקבוצה החלשה ביותר בבונדסליגה, שירדה לליגת המשנה מהמקום האחרון שלושה מחזורים לפני סיום הליגה.

כל זה הוביל לכך שבקיץ 2012/13 שכטר הפך לחלוץ הרבה פחות מבוקש מזה שהיה רק לפני שנה ואחרי התקופה הנהדרת שחווה בהפועל תל אביב. בסופו של דבר, הצליח חלוץ נבחרת ישראל למצוא קבוצה מליגה אירופית בכירה שתקלוט אותו כשעסקת השאלתו לסוונסי סיטי אמורה להיסגר סופית בקרוב מאוד. ההשאלה לקבוצה הוולשית מהפרמיירליג מהווה הזדמנות ענקית עבור החלוץ הישראלי בן ה-25 שיהיה חייב להראות את אותה היכולת שהביאה אותו לשיאים בהפועל תל אביב כדי לזכות בקרדיט ולהתקדם. אבל כנראה שגם שכטר יודע שהמשימה תהיה קשה. אולי אפילו קשה יותר מזו שהייתה לו בלאוטרן.

שטפן קונץ יו"ר קייזרסלאוטרן. Thorsten Wagner, GettyImages
הדברים לא עבדו כמו בתכנון. קונץ/GettyImages, Thorsten Wagner

להעלות את המחיר

פתיחת העונה שעברה בקייזרסלאוטרן בישרה טובות עבור שכטר, שכבש שני שערים בששת המשחקים הראשונים בבונדסליגה ובסך הכל נראה טוב אחרי פציעה שעבר כשעוד היה בהפועל תל אביב. אלא שבסביבות דצמבר הוא סבל מפציעה, שגרמה לו להיעדרות של מספר שבועות מהמגרשים. החזרה לקבוצה לא הייתה פשוטה ושכטר התקשה להשתלב מחדש בהרכב. כשכבר חזר לשחק, ניכר עליו שהוא עצבני, וזה עלה לו גם בכרטיס אדום מול האנובר והרחקה משלושה משחקים. אחרי ההרחקה הזו, אותה ריצה שכטר במשחקים הראשונים אחרי החזרה מפגרת החורף, הישראלי כבר כמעט שלא חזר להרכב לאוטרן השוקעת. כשהוא כבר כן קיבל דקות, הוא נכנס במצבים די אבודים ולא בדיוק תרם.

כל זה כאמור הביא אותו לבונדסליגה 2, שהיא ליגה טובה בפני עצמה, ולמצב שבו הוא לא מבוקש בשוק כפי שהיה רק שנה לפני כן. דומיניק בולד, שסיקר בעבר את קייזרסלאוטרן עבור "וולט", מנסה לנתח את מצבו הנוכחי של שכטר ואת ההידרדרות שלו. "בהופעות הראשונות שלו, שכטר הראה פוטנציאל של חלוץ טוב", הוא אומר לוואלה! ספורט, "הוא מהיר, יש לו יכולת דריבל והוא יודע לכבוש. מה שמנע את הפריצה שלו זו המנטאליות. בלאוטרן היה דיון האם זו הטעות של המאמן מרקו קורץ שהוציא אותו מההרכב, אבל ברור שזה פגע לשכטר בביטחון. מצד שני, כדורגלן צריך לדעת להסתגל לקשיים בכדורגל כדי להצליח. הכישלון (עד כה) של שני הישראלים בלאוטרן נובע בעיקר מהתגובה שלהם לעובדה שאיבדו את מעמדם ככוכבים עם מעמד מיוחד ופריבילגיות. דברים שצריך להילחם בשבילם בגרמניה או אנגליה.

"מכשול נוסף היה מכשול השפה. קשה מאוד לתקשר עם מישהו שלא מדבר טוב אנגלית או גרמנית. כל הקשר מול התקשורת נעשה דרך מתורגמנים או קצין התקשורת של קייזרסלאוטרן. אין ספק שזה משהו שהפך את ההתאקלמות של שכטר לקבוצה לקשה יותר, במיוחד כשהמצב של הקבוצה רק הלך והחמיר ממשחק למשחק וכל אחד במצב כזה עסוק רק בעצמו ואין לו זמן לעזור לאחרים. ההרגשה שלי היא ששני הצדדים המעורבים, גם השחקן וגם הקבוצה, ישמחו להיפרד. אני מניח שלאוטרן השאילה אותו לקבוצה אחרת אולי כי זו הזדמנות להעלות מחדש קצת את תג המחיר שלו. כרגע, לא נראה שיהיה איזה שהוא מועדון שיהיה מוכן לשלם יותר משני מיליון יורו תמורת חלוץ שבקושי שיחק לאחרונה, ובטח שלא כבש".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
סקוט סינקלייר שחקן סוונסי (למעלה). Mike Hewitt, GettyImages
הולכים לחוות את 'סינדרום העונה השנייה'? שחקני סוונסי/GettyImages, Mike Hewitt

ההווה

אם למישהו יש אשליות שהפתיחה בסוונסי צפויה להיות חלקה וקלה בהרבה, כדאי שיחשוב שוב. הברבורים אמנם עברו בעונה שעברה עונת התאקלמות נהדרת בפרמיירליג כשסיימו במקום ה-11 בליגה ורשמו ניצחונות מדהימים על מנצ'סטר סיטי, ארסנל וליברפול ותוצאות תיקו מול טוטנהאם וצ'לסי, אבל איבדו הקיץ את המנג'ר ברנדן רוג'רס והקשרים המצוינים ג'ו אלן (לליברפול) וגילפי סיגורדסון (סיים השאלה וחזר להופנהיים, שמכרה אותו לטוטנהאם) וצפויים להיכנס למה שמכונה "סינדרום העונה השנייה בפרמיירליג".

דומיניק פיפילד, פרשן "גרדיאן" משוכנע שהעונה הולכת להיות קשה מאוד לקבוצה הוולשית. "כולנו מכירים את סינדרום העונה השנייה בפרמיירליג", הוא אומר לוואלה! ספורט, "כבר ראינו קבוצות שבעונה הראשונה שלהן נחשבות להפתעות נהדרות ובעונה השנייה פתאום מתקשות להתמודד עם העובדה שהן כבר לא מפתיעות וקבוצות מגיעות יותר מוכנות למשחקים מולן. צריך גם לזכור שסוונסי איבדה שני שחקנים משמעותיים ואת המנג'ר בקיץ".

גם כתב "דיילי מייל" ג'ון אדווארדס חושש לגבי העונה הקרובה של סוונסי סיטי. "סינדרום העונה השנייה, כמו שאנחנו קוראים לזה, נראית כמשפיעה על הרבה קבוצות בליגה ואני בהחלט יכול לראות את סוונסי נופלת לקטגוריה הזו", הוא אומר לוואלה! ספורט, "זה עלול לקרות בעיקר בגלל אלו שעזבו הקיץ. לאבד את ברנדן רוג'רס לליברפול יכולה להיות מכה רצינית, כיוון שהייתה לו דרך ייחודית לגרום לשחקנים אנונימיים לשחק כדורגל שובה עין ואפקטיבי. גם החיסרון של ג'ו אלן יהיה משמעותי מאוד ובטח שהעזיבה האפשרית של סקוט סינקלייר, בו מעוניינת מנצ'סטר סיטי, לא תועיל. באופן אישי, אני מאמין שסוונסי הולכת לקראת מאבקים קשים והיא עלולה אפילו לרדת. הקבוצה הייתה מאוד תלויה ברוג'רס בעונה שעברה ובדרך בה הוא הוציא את המיטב משחקנים שלא נחשבים לשמות גדולים בליגה".

מאמן ליברפול ברנדן רוג'רס. רויטרס
האובדן הגדול ביותר של סוונסי הקיץ. רוג'רס/רויטרס

יש תחרות

אם המצב הבעייתי הצפוי לקבוצה לא מספיק, אז שכטר צפוי להתמודד עם תחרות גדולה מאוד מצידו של דני גרהאם. החלוץ בן ה-27, שבילה את רוב הקריירה שלו בליגת המשנה, פתח את העונה שעברה די חלש אבל השתפר ככל שהמשחקים חלפו ובסופו של דבר סיים את 2012/13 עם 12 שערי פרמיירליג ונראה נהדר במשחקי ההכנה הקיץ עם שישה שערים בחמישה משחקים. יחד איתו משחקים בקבוצה גם חלוצים כמו לירוי ליטה ולוק מור, שניהם חלוצים ותיקים עם ניסיון בליגה ורורי דונלי הצפון אירי הצעיר והמוכשר. שכטר, שיודע גם לשחק בקישור ההתקפי ובאגפים, ייתקל גם שם בפקק רציני של שחקנים מצוינים כמו ניית'ן דייר, סקוט סינקלייר, ווין רוטלדג' ושחקני הרכש החדשים ג'ונתן דה גוזמן ההולנדי ומיצ'ו הספרדי, שכבש בעונה שעברה 15 שערי ליגה בראיו וייקאנו הצנועה בספרד.

"סביר להניח שסוונסי תחפש גיבוי לגרהאם", אומר פיפילד, "צריך לזכור שהוא פתח את העונה שעברה די חלש כי זו הייתה החוויה הראשונה שלו ברמה הזו. יש גם את רורי דונלי הצפון אירי, אבל הוא מאוד צעיר והגיע בעיקר כדי להוות שחקן מבטיח לעתיד. צריך לזכור שגרהאם היה ממש הפיבוט והשחקן הכי חשוב בהתקפה של סוונסי אשתקד וכל משחק ההתקפה עבר דרכו. יחד עם זאת, צריך לזכור שהקבוצה חייבת גיבוי והיא עשויה להתחזק אפילו בעוד חלוצים עכשיו כשאלן נמכר תמורת 15 מיליון ליש"ט. ההשתלבות של שכטר תלויה בעיקר בשאלה כמה מהר הוא יסתגל לפיזיות בפרמיירליג. בסך הכל, אני חושב שבסוונסי הוא יכול לקבל הזדמנות".

גם אדווארדס סבור ששכטר צפוי לקבל הזדמנות הוגנת בסוונסי: "אין ספק שהקבוצה צריכה חלוץ, שיתרום את מנת השערים הבטוחה שלו. יהיה לחץ כבד מאוד על דני גרהאם כדי לספק מחדש את השערים שסיפק בעונה שעברה ואני בספק אם הוא מסוגל לייצר עונה כמו ב-2011/12, במיוחד לא בקרבות הישרדות שם כל שער הוא חשוב. אני די משוכנע ששכטר יקבל הזדמנות, משם זה תלוי בו ובשאלה האם הוא ינצל את ההזדמנויות שייתנתנו לו. מצד שני, ההחתמה של חלוץ שירד ליגה בגרמניה ובקושי כבש שערים שם נראית מעט מוזרה. יכול להיות שלעובדה שמדובר בהשאלה היה משקל בהחלטה כי לסוונסי אין כסף, או לפחות לא היה עד למכירת אלן לליברפול. אולי גם המקרה של סיגורדסון, שהגיע מהופנהיים בהשאלה והפך לכוכב, דחף את סוונסי לבצע את העסקה. כנראה שהם זיהו משהו בשכטר וזה מה שגרם להם ללכת עליו".

מאמן מאיורקה, מיכאל לאודרופ. רויטרס
"בפעם הראשונה הוא מקבל קבוצה ללא שלדים בארון". לאודרופ/רויטרס

הכוכב האמיתי

עם כל הכבוד לשכטר, ויש הרבה כזה, הסיפור המסקרן בסוונסי יהיה השנה דווקא של האיש שיעמוד על הקווים. מיכאל לאודרופ נבחר לאיש שייכנס לנעליים הענקיות שהשאיר אחריו רוג'רס ונראה כאחת הדמויות היותר מסקרנות בפרמיירליג השנה. הדני, אחד מגדולי השחקנים בשנות ה-90 של המאה הקודמת, רשם הצלחה משמעותית בפתיחת קריירת האימון שלו בברונדבי ממדינתו, שם עבד בין 2002-2006. אלא שלאחר מכן, לאודרופ נדד בין קבוצות בספרד ורוסיה (חטאפה, ספרטק מוסקבה ומאיורקה) כשבכל אחת מהן הוא לא מצליח לשרוד יותר מעונה אחת. אין ספק שלא רק מבחינת שכטר, אלא גם מבחינת המנג'ר שלו, מדובר במבחן ענק לקריירה.

מיכאל ביורן האנסן מ"אקסטרה בלאדט" הדנית מנתח את קווי המתאר של לאודרופ כמאמן. "התיאור של ML הוא של אחד שדבק מאוד חזק באמונה שלו ובדרך בה הוא רואה את הכדורגל", אומר הכתב הדני לוואלה! ספורט, "יש לו את אותה האהבה לכדור שהייתה לו בזמן שהיה אחד השחקנים הכי טובים בעולם. הוא אוהב שהקבוצה שלו תהיה תחת שליטה ותשחק התקפי כל הזמן. אבל הוא גם לא נאיבי ויודע שחייבים הגנה חזקה. יש סיבה אחת שבגללה הוא עדיין לא הצליח כמאמן בקבוצה מחוץ לדנמרק והיא העובדה שהוא עדיין לא קיבל קבוצה ומועדון רציני שמסוגל לעמוד בהבטחות כלפיו.

"בחטאפה הוא הצליח, הביא את הקבוצה לחצי הגמר בליגה האירופית, אבל הבעלים כל הזמן התערב לו בעבודה והחזיק בציפיות לא הגיוניות. גם בספרטק מוסקבה לאודרופ והמנהל הספורטיבי לא משכו לכיוונים שונים וזה היה כישלון צפוי מראש. במאיורקה היה מצב דומה לחטאפה, רק הרבה יותר גרוע. ML קיבל הרבה הבטחות, אבל שום דבר מעשי. המועדון היה מרושש לגמרי ולא יכול היה להוציא יורו אחד מבלי אישור מהבנק וכל זה הוסתר מלאודרופ כשהוא חתם שם.

"אני רואה את סוונסי כהזדמנות חייו של ML. בפעם הראשונה הוא מגיע למועדון בלי שלדים בארון שרק מחכים כדי לקפוץ עליו. סוונסי יודעת מי הוא, הבעלים מכבד אותו. לראיה כל השחקנים שהגיעו עד עכשיו וכולם מהרשימה של לאודרופ ולא הנחתות של הבעלים. עכשיו זה הזמן בו לאודרופ חייב לזרוח כמנג'ר. סוונסי הפתיעה בעונה שעברה כששיחקה כדורגל די התקפי ואני חושב שלאודרופ ינסה לקחת את זה צעד אחד קדימה. השחקנים שהוא אוהב חייבים לעמוד בסטנדרטים שלו ולהיות רגועים, שקטים ובטוחים בעצמם. בנוסף, גם כאלו שיודעים להפוך משחק הגנה להתקפה זמן קצר מאוד. צריך לזכור שלאודרופ מגיע עם העוזר שלו אריק לארסן. כמובן שהוא גם דני, אבל זו לא הסיבה שהוא עובד איתו ולוקח אותו איתו לכל מקום. לארסן הוא סקאוט עם ידע אדיר על כל שחקן באירופה. הידע והעבודה שלו חשובים מאוד ל-ML. בנוסף, הוא סומך על לארסן ב-100 אחוז וצריך לזכור שזה מאמן שיש לו את כל הסיבות לא לסמוך על אנשים ממעגלי הכדורגל השונים. לארסן עוזר לו ושומר עליו רגוע בכל סיטואציה".

איתי שכטר שחקן קייזרסלאוטרן. Thomas Wieck, AP
אוהדי סוונסי יחזירו לו את החיוך שמעט אבד? שכטר/AP, Thomas Wieck

לאן אתה מגיע?

חשוב לציין שסוונסי היא הקבוצה הוולשית הראשונה אי בתולדות הפרמיירליג. אם מועדונים כמו ארסנל, צ'לסי, מנצ'סטר סיטי ויונייטד, טוטנהאם וליברפול כבר מזמן איבדו את הזהות השורשית שלהן, הברבורים מבקשים לשמר אותה ולראות כמה שיותר שחקנים מקומיים או לפחות בריטים בהרכב.

"לאוהדי סוונסי מאוד חשובה הזהות הוולשית", אומר פיפילד, "הם עשו הרבה רעש סביב העובדה שהקבוצה שלהם היא הראשונה מווילס שמגיעה לפרמיירליג ובמיוחד מזה שהיא הקדימה את קרדיף בזה. זה חלק גדול מהזהות שלהם. זה והשנאה התהומית לכל מה שקשור לקרדיף. הם תמיד מרגישים כאילו הם מייצגים אומה שלמה וזה בדרך כלל גם עובד לטובתם".

גם אדווארדס מודע לחשיבות העצומה של הזהות הוולשית: "לזהות הזו יש חשיבות אדירה למועדון והאוהדים. הוולשים, באופן כללי, הם פטריוטיים מאוד. דרך אחת להסביר את זה היא דרך שחקן הקריקט רוברט קרופט, שאמר פעם שבכל פעם שהוא שיחק במועדון שלו גלאמורגן בקרדיף הוא הרגיש שהוא משחק בווילס ובכל פעם שהוא שיחק בנבחרת אנגליה הוא החשיב את זה כמשחק עבור האריות הבריטים. אחד הדברים הכי בולטים בסוונסי בעונה שעברה הייתה העובדה שהאוהדים שלה היו שרים בכל משחק בית וחוץ הימנון וולשי עתיק שנקרא 'האדמה של אבותי' בטירוף מוחלט. זו הייתה שירה שהשתלטה על כל האיצטדיונים במדינה".

  • עוד באותו נושא:
  • איתי שכטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully