וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלישע לוי שוב צריך להוכיח את עצמו, כמו בעונה הראשונה בחיפה

5.8.2010 / 13:04

למרות שפגעו לו בסגל והעוול של שיטת הקיזוז, אלישע לוי מגיע לעונה הזו במעמד אחר וחובת הוכחה דומה לעונה הראשונה. "אין אתגר גדול מזה", הוא אומר

לקראת סיום מחנה האימונים השני של מכבי חיפה בבולגריה, אלישע לוי שם לב כנראה שמשהו לא דופק. בצורה מקרית אך הדרגתית להפליא, הוא איבד את השחקנים הבולטים שלו בזה אחר זה. המכה בעקבות עזיבת טשיירה וקינן הייתה הכואבת ביותר, אחר כך הגיעה טראומת ארבייטמן ואחרי שנדמה היה שהסערה חלפה, גם כיאל נפרד מהמאמן. אלישע לוי, שהבין שאין לו מנוס מנטישת הכוכבים, כינס את השחקנים שלו לשיחת פרידה.

מאמן מכבי חיפה אלישע לוי. ברני ארדוב
הבין שאין מנוס מנטישת הכוכבים. לוי/ברני ארדוב

"אף אחד לא צריך לדאוג, אביא שחקנים בדיוק בעמדות שצריך. אני לא רוצה ליצור כאן מצב שקרה לנו בעונה שעברה, שלא היו לי שחקנים מחליפים בעמדת הקשר האחורי. כיאל וקולמה נפצעו, לא היה עם מה לתמרן. אני יודע ששחקנים הלכו, אבל הדרך היא לעבור משחק ועוד משחק. כולם זוכרים איך הלך לנו קשה בפתיחת העונה שעברה נגד הפועל עכו, אבל חיברנו ניצחון ועוד ניצחון וזה עבד. יהיה לנו קשה בהתחלה, אבל אנחנו זקוקים למזל והתמדה של כל השחקנים".

אחרי הנאום הזה, שחקני מכבי חיפה הרגישו בעצמם מה עובר על המאמן שלהם. מכבי חיפה מוכרת כל מה שזז, אבל לוי עומד איתן מול התקשורת והוא רץ להיאבק על כל התארים. "למה הוא עושה את זה?", ענה לנו אחד מעובדי המועדון, "לכולם ברור שזאת שנת מבחן עבורו. מכבי חיפה לא תקבל שום התבטאות אחרת, מאף מאמן. העונה הוא מגיע במעמד שונה".

על פי מה יישפט העונה?

כדי לנמק מדוע אלישע לוי פותח את העונה במעמד שונה (לאו דווקא לרעה, אגב) מאשר בשנים קודמות, אפשר להביא דוגמא טובה מההכנה לעונה הזאת. אחרי טראומת איבוד האליפות בעונה שעברה, שחקני מכבי חיפה סיפרו כי העונה התרגלו להכנה קצת שונה לקראת הקמפיין באירופה. למרבה הפלא, הם מעידים כי העונה, דווקא לקראת משחקי הליגה האירופית, האימונים הפכו אינטנסיביים הרבה יותר ובתדירות גבוהה יותר. שני מחנות האימונים שהתקיימו העונה מעידים על הצורה בה אלישע לוי תכנן לפתוח את העונה שלו – ברצינות רבה יותר, בקצב הרבה יותר חזק. אפשרות אחת נוגעת לפער הגדול יחסית בין סיום הליגה למשחקים באירופה. אבל אפשרות שניה, ריאלית יותר, היא שלוי מנסה לפצות על האובדן.

אחד השחקנים שמכיר יותר טוב מכולם את המאמן הוא מאיר כהן. בניגוד לאחרים, כהן טוען שהמעמד של לוי לא יכול להיפגע גם במקרה של כישלון. "אלישע לא נמצא במעמד שונה, הוא בא מלמטה ואף אחד לא יערער אותו, ולא משנה בכלל מה קרה בעונה שעברה", קובע כהן. "הקריירה שלו כבר יציבה, בניגוד לאחרים שעשו קפיצה מהירה. אם הדרך תקבע? שוב, מעמדו יציב, אבל בלי קשר אין לי ספק שהוא יצליח העונה. המעבר מקבוצה בינונית כמו סכנין עשה לו טוב, חיפה לא טעתה שלקחה מאמן בלי ניסיון בגדולות. אני מקווה שחיפה תזכה העונה ותכריע את התל אביביות, גם בשבילו".

נכון לעכשיו, האוהדים של מכבי חיפה רוכשים מנויים כרגיל, אבל בניגוד לכהן, בירם כיאל סבור שאלישע לוי מגיע לעונה הזו עם חוב מסוים. "עברנו שנה מאוד קשה ורק תואר יחזיר לאוהדים את מה שאבד", הוא מודה, "אבל מעבר לזה צריך לזכור – למכבי חיפה אין קהל של הצלחות, וזה יתרון. הם יודעים ליהנות מכדורגל ולקבל גם דרך. מה שמאפיין את הקהל הזה זה שהוא יודע לדחוף ברגעים קשים. קיבלנו המון תמיכה גם אחרי שאיבדנו אליפות. אני יכול להבין את האכזבה שלהם, בכל זאת איבדנו אליפות בדקה.

"מכבי חיפה עוברת העונה תהליך חדש, ואי אפשר להתעלם ממנו", מספר כיאל. "יש כאן המון שחקני בית, שזה הדבר הכי טבעי שיכול לקרות במכבי חיפה. הקבוצה שינתה את פניה, אבל אני אופטימי. יש לי הרגשה שאולי השינוי הזה הוא טוב למועדון. בכל כמה שנים מכבי חיפה עוברת תהליך כזה. בסוף זה מצליח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

כיצד יגיבו האוהדים?

פרשן הכדורגל ושחקן העבר של מכבי חיפה, איציק אהרונוביץ', לא קונה את סיפור קצב מכירת המנויים והפגיעה בסגל של אלישע לוי. לדעתו, הטראומה של סוף העונה שעברה תקצר את החבל של המאמן בכל הנוגע לאמון של האוהדים. "זאת שנת המבחן של אלישע אצל האוהדים. הם לא יסלחו לו שאיבד את האליפות ליריבה כל כך שנואה כמו הפועל תל אביב", הוא קובע. "אם תיקח את המשחק האחרון, בו הכל היה תלוי בו, אז הוא נכשל מקצועית ומנטלית. לדעתי הדברים האלה ישמשו את האוהדים כסיבה במקרה שמכבי חיפה לא תיקח אליפות. למקומות 1 עד 3 מכבי חיפה יכולה להגיע עם כל מאמן".

שאלת האמון מתעוררת לא רק בקרב האוהדים, אלא גם בקרב הבוס והבעלים שחר. מצד אחד, התצוגה בליגת האלופות שכללה אפס שערים ואפס נקודות, יצרה פלוס גדול בחשבון הבנק של שחר, אבל מצד שני הוא לא מיהר לחדש את החוזה של המאמן שלו. במועדון סיפרו השבוע כי הקו המנחה את שחר הוא לא לחדש חוזים עד שהעונה מסתיימת ("זה קרה גם עם רוני לוי, שפיגל וכל מאמן אחר"), אבל העיתוי שבו בחר שחר לחדש את החוזה שלו, נראה היה לכאורה כניסיון לבצע החייאה אחרונה לפני שהקבוצה מאבדת את התואר. החייאה, כידוע, שלא הצליחה. "ברור ששחר התלבט אם להאריך את החוזה, הוא מתח את החבל עוד ועוד עד שהרגיש שהאליפות יכולה לברוח לו וניסה לייצב את המערכת באמצעות הצבעת אמון", סיפר לנו מקורב לבעלים. "מכבי חיפה זה אחד הארגונים הגדולים בישראל. מבחינתו, זה הייתה החלטה לא פחות חשובה מלמנות מנכ"ל חדש לוולבו".

המבחן לקביעת מעמדו – החודש הקרוב

במכבי חיפה ביקשו שנעמוד על הזכויות של לוי בקבוצה בשנתיים האחרונות, ויש לא מעט כאלה - האליפות שנגנזה בגלל שיטת הקיזוז, ההגעה לליגת האלופות והצלחה לעמוד ביעד המרכזי שלו – ייצור שחקנים לקבוצה הבוגרת, שינוי תוך כדי תנועה תוך שמירה על תקציב שפוי. אבל יחד עם זאת, גם בקרב שחקני מכבי חיפה נשמעה דעה רווחת באשר לקביעת המעמד שאיתו יפתח המאמן את העונה – החודש הקרוב באירופה ובליגה. אהרונוביץ' סבור כי המבחן האמיתי הוא אכן, בטווח הקצר. "לקבוצה יש הגרלה מאוד קשה, היא יכולה לפגוע בחיפה וגם באלישע. שלושה מתוך חמישה משחקים בליגה הם משחקי חוץ. במקרה של כשלון, הלחץ של אובדן האליפות וההתחלה הלא טובה ישפיע על הקהל. אני כבר רואה איך הקהל בקריית אליעזר מקבל אותו. אבל אם הקבוצה כן תצליח, הכל יקרה הפוך. חיפה תרוץ מהר קדימה".

היה מי שהוסיף השבוע שלוי לא עושה מספיק בנידון, נותן לפיני זהבי להנחית לו שחקנים במכבי חיפה ולא נלחם מספיק כדי להשאיר את השחקנים שנטשו (ברוך ממן: "עובדה שאלי גוטמן כן הצליח להשאיר שחקנים שכבר היו בקבוצות אחרות, אלישע יכול היה לעשות יותר"), אבל אלישע לא קונה את הטענות הללו. מעמד חדש? חובת הוכחה מחודשת. לוי מגדיר זאת אחרת, כאתגר. "האתגר שלי הוא גדול מפני שלמרות העזיבה של אותם שחקנים חיפה הציגה את אותם יעדים, קבוצה חזקה ואטרקטיבית, שתנסה להמשיך באירופה לפחות עד שלב הבתים. זה לא פשוט", אמר המאמן והוסיף. "האתגר הכי גדול לדעת לנהל קבוצה במצב כזה, כלומר להמשיך להחזיק אותה ולקדם שחקנים צעירים, להתמודד על תארים ולהמשיך במסורת. אין אתגר יותר גדול מזה".

על הטענות שעלו לאחרונה כאילו הוא לא בחר את כל שחקני הרכש וחלקם הגיע דרך סוכן השחקנים פיני זהבי, ענה: "זאת טענה של אנשים מרושעים והיא לא הדעה הרווחת בציבור. בשנתיים שאני נמצא בקבוצה קולמה, דבאלשווילי וטשיירה לא הגיעו דרך זהבי. את סילבה אני ביקשתי להביא. את קאנוטו אנחנו ביקשנו. האם ישנם עוד שחקנים כאלה? זהבי הוא סוכן סופר מקצועי ואני גאה לעבוד איתו. הוא לעולם לא כפה עליי שחקנים. לגבי בנאדו, בנסיבות שנוצרו, לאחר שאיבדנו את הבלמים, חשבנו בנקודת זמן הזו כמו בכל קבוצה וכמו בכל נבחרת בעולם ששחקנים מנוסים חשובים. לא משנה כמה זמן הוא ישחק, הוא יתרום מהניסיון שלו ובחדר ההלבשה".

ומה לגבי התעקשות גדולה יותר על השארת כוכבים? "אצלנו שחקנים מתקדמים לנבחרות ולאירופה, אני חושב שאנחנו יכולים להיות גאים בזה. עובדה שהקהל אוהב את מה שקורה כאן. אתה לא יכול למנוע מאנשים להתקדם. לקנות זה הכי קל, אבל החוכמה הכי גדולה היא לגדל שחקנים וזה מה שאנחנו עושים. אני כמאמן תמיד מנסה להשאיר שחקנים. במקרה של טשיירה וארבייטמן וכל אחד אחר, ניסיתי לשכנע אותם. אם שחקן רוצה לעזוב מבחינת השכר או מבחינה מקצועית, אני תמיד ממליץ לעזוב. אני לא חושב שכדאי להחזיק שחקן נגד רצונו. זה פוגע בקבוצה".

על השאלה האם אובדן האליפות פגע במעמדו, ענה המאמן: "כמאמן כדורגל אני תמיד מרגיש בטוח. השאלה היא מהו מעמד ומי קובע אותו. מה שקובע בסופו של דבר זה הקבלות שלך. יש לי כרטיס ביקור מאוד ברור. אני רואה שהאוהדים אוהבים את מכבי חיפה, קונים מנויים לא פחות מאשר בעונה שעברה. בקבוצה כזו או אחרת היו עוצרים את השחקנים שלהם, אצלנו לא עוצרים שחקנים לעולם. מכבי חיפה תמיד תהיה היצואנית מספר אחת של שחקנים לאירופה".

שחקני מכבי חיפה באימון. אדריאן הרבשטיין
כישלון במינסק היום, והוא ירגיש היטב את הלחץ. לוי מתדרך את השחקנים/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully