וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחי נמוך שיש

8.12.2009 / 18:10

אם תהיתם איך ג'ון גרגורי התגלגל עד לאחי נצרת ולמה האנגלים מעדיפים להתרחק ממנו, אז הנה כמה תשובות

קיץ 2006. הבעלים החדש של מכבי נתניה, דניאל יאמר, חיפש לקבוצתו מאמן שיעבוד בצוותא עם המנהל הספורטיבי אייל ברקוביץ' ועוזר המאמן מרקו בלבול. שורה של שמות עלו על הפרק וירדו עד שלבעלים הוצע לקחת את ג'ון גרגורי. יאמר התלהב. התנאים הכספיים נסגרו במהרה והאנגלי הוזמן לחתום על החוזה בבית הנופש של הבעלים באיביזה. כשברקוביץ' שמע על הסיכום הוא החוויר. "לאיש יש בעיות אישיות קשות", סיפר לחברי ההנהלה וסירב לעבוד איתו. בנתניה מיהרו להכין ליאמר דוח סקאוטינג שלילי במיוחד על מעלליו של גרגורי. הגרמני נבהל, ירד מהעסקה והחתים עוד באותו יום את אלי גוטמן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלוש שנים אחרי ברקוביץ', גרגורי הגיע לנצרת/מערכת וואלה!, צילום מסך

השם ג'ון גרגורי הוא שם נרדף באנגליה לשערוריות. בימיו הגדולים גרגורי נחשב למנג'ר מוערך, אך הסיפורים שדבקו בו הפכו אותו למנודה. שמו נקשר להעברות לא חוקיות של שחקנים והוא ניהל מאבק משפטי ממושך עם דרבי קאונטי. זאת, בנוסף לעימותים בלתי פוסקים עם שחקנים, בעלי בית, שופטים ובעצם מי לא. הפה הגדול שלו לא הפסיק לייצר כותרות ושערוריות עד שלאנגלים נמאס. בשנים האחרונות גרגורי נשכח, שימש בעיקר כפרשן והגיע עד איגוד הרוגבי.

בשנים האחרונות נקשר שמו של גרגורי, אוהב ישראל ידוע, למספר קבוצות ישראליות בעבר ביניהן מכבי חיפה ומכבי תל אביב בתחילת העשור. במהלך עונת 2007/8 היה גרגורי קרוב מאוד למכבי פתח תקוה ובעונה שעברה היה על סף סיכום באחי נצרת. בכל הפעמים הללו, משהו מנע את סיום העסקה. הפעם, זה סופי. בגיל 55, האיש שהגיע עם אסטון וילה לגמר הגביע האנגלי מגיע להוסיף עניין בליגת העל כמאמן מכבי אחי נצרת. ותהיו בטוחים שאיתו לא יהיה רגע משעמם.

ההצלחה בוילה והנפילה הכואבת

גרגורי, 55, היה שחקן קישור אפור וקשוח והקריירה שלו כללה מספר קבוצות ביניהן: אסטון וילה, קווינס פארק ריינג'רס, בה שיתף פעולה עם דוד פיזנטי, דרבי קאונטי בנוסף לשש הופעות בנבחרת אנגליה. קריירת האימון שלו החלה ב-1989 עם תקופות קצרות בפלימות ופורטסמות. מאוחר יותר שימש כעוזרו של בריאן ליטל בלסטר ובוילה, עד שקיבל את המושכות כמאמן ראשי ב-1996 בוייקומב וונדררס. במהלך עונת 1997/8 מונה גרגורי למנג'ר אסטון וילה ונחל הצלחה מרשימה, שהשיג עם הקבוצה את הכרטיס לגביע אופ"א. שנתיים מאוחר יותר הגיעה וילה לגמר הגביע האנגלי, שם הפסידה לצ'לסי.

התקופה בוילה פארק הייתה תקופת הזוהר של גרגורי. לצד ההצלחות המקצועיות היחסיות, החלו גם הסכסוכים. יחסי העבודה של המנג'ר עם הבעלים דאג אליס היו רעים במיוחד. גרגורי האשים את אליס בקמצנות וכינה אותו: "תקוע ומיושן", אליס מצידו טען שגרגורי "מדבר הרבה ועושה מעט". אופיו השערורייתי לא עזר למערכת היחסים בחדר ההלבשה. גרגורי ידע סכסוכים עם הכוכב סטן קולימור ועימותים עם דוד ז'ינולה וגארת' סאותגייט, כשגם האוהדים מחו לא אחת על סגנון המשחק שלו.

בינואר 2002 התפטר גרגורי מתפקידו והצהיר כי ייקח חופש מאימון בשל "לחצי התפקיד", אך שישה ימים בלבד לאחר מכן מונה למנג'ר דרבי קאונטי, ממעמקי המקום האחרון בפרמיירליג. גרגורי לא הצליח לעזור לקבוצה להישאר בפרמיירליג. הוא נשאר במועדון, אך פוטר במהלך עונת 2002/3 לאחר שנחשד בהתנהגות בלתי הולמת. בדרבי ידעו לספר על מערכת יחסים עכורה עם כוכבי הקבוצה ובראשם גאורגי קינקלדזה וקרייג ברלי. האחרון טען שהתוצאות הרעות נעוצות בכך שגרגורי מקבל החלטות אישיות ולא מקצועיות. "אני לא מדבר איתו והיחסים בינינו מעולם לא היו טובים. אני גם לא רוצה לדבר איתו. היה לי מעט מאוד כבוד אליו כשהוא הגיע, וגם זה נעלם. אשחק עבור דרבי קאונטי, אבל לא עבור ג'ון גרגורי", אמר בראיון מפורסם ל"מירור".

בספטמבר 2006 מונה גרגורי למנג'ר ק.פ.ר מליגת המשנה. הפתיחה היתה מצוינת, אך ההמשך רע מאוד והקבוצה הלונדונית שרדה בקושי את מאבקי התחתית. גרגורי קיבל את המושכות גם בעונה שאחריה וצירף גם את בן סהר מצ'לסי, אך פוטר לאחר מחזורים ספורים ולא מוצלחים. זו הייתה משרת האימון האחרונה שלו באנגליה. בשנים האחרונות שימש בעיקר כפרשן בטלוויזיה. בקיץ שעבר, כשהוזכר שמו כמועמד לאמן את לסטר סיטי מליגת המשנה, הקימו האוהדים קול צעקה ומחו בפני הבעלים, מילאן מנדריץ', שמיהר לרדת למנות מנג'ר אחר. שמו של גרגורי הלך ונעלם מהתודעה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

השערוריות והפה הגדול

במשך השנים שמו של גרגורי נקשר לא אחת לפרשות מביכות. בדצמבר 2002, הודיעה ההתאחדות האנגלית על פתיחת חקירה נגד אסטון וילה וגרגורי בחשד להעברות לא חוקיות. דובר על העסקאות בהן הגיעו חואן פאבלו אנחל, אלפאי ובושקו בלבאן לוילה פארק. האחרון נרכש תמורת שישה מיליון ליש"ט, מיעט לשחק והושאל מיד בחזרה לדינמו זאגרב. גרגורי הכחיש מעורבות והחקירה נסגרה בסופו של דבר מספר חודשים לאחר מכן ללא הגשת כתב אישום.

גם בדרבי הסתבך המנג'ר בפרשה מוזרה. בחודש מארס 2003 הודיעה הנהלת המועדון על השעייתו בשל "התנהגות בלתי הולמת והאשמות חמורות". בתקשורת האנגלית נחשף חשד לכך שגרגורי, יחד עם עוזר המאמן והפיזיותרפיסט, שהושעו גם הם, היה שותף לטיפול בלתי הולם בשחקנים פצועים. במשך שלוש שנים ניהל גרגורי מאבק משפטי עם המועדון ובתקופה הזו נאסר עליו לעבוד במועדון אחר. בסופו של ההליך, נפסקו לטובתו פיצויי פיטורים בסך מיליון ליש"ט.

הפרשה המוזרה האחרונה הגיע מק.פ.ר. גרגורי הסתכסך עם דוברת המועדון, ג'קי באס, ואסר עליה להסתובב במתחם האימונים ובחדר ההלבשה. באס פוטרה על ידי ההנהלה והחלה בהליכים משפטיים נגד המועדון, עת החליט גרגורי, ללא הודעה מוקדמת, לפטר מהמועדון את חברה לחיים של הדוברת, מאמן השוערים טוני רוברטס, שחקן עבר אגדי ששיחק ועבד בריינג'רס במשך 20 שנה. רוברטס, אגב, מאמן היום במחלקת הנוער של ארסנל.

גרגורי ידוע כאדם שערורייתי שלא חושש לומר את שעל ליבו. פעמים רבות הסתבך בגלל התנפלויות חסרות רסן על שופטים במהלך משחקים או עימותים מילוליים עם שחקנים במהלך אימונים. בשנת 2000 פרסם ספר אוטוביוגרפי בשם "הבוס", שנקרא גם בשל אהבתו לזמר ברוס ספרינגסטין, המכונה הבוס. בספרו העביר גרגורי ביקורת קשה על שחקנים וחשף פרטים על תהליך ההתמודדות של סטן קולימור ופול מרסון, ששיחקו תחתיו בוילה, עם הדיכאון וההתמכרות לאלכוהול, בהתאמה. באחת מהתבטאותיו המפורסמות והזכורות ביותר אמר גרגורי ש"אם היה לי אקדח, הייתי יורה בדווייט יורק", כשהחלוץ מטרינידד וטובגו הצהיר על רצונו לעזוב למנצ'סטר יונייטד.

אפקט מתיאוס

אחרי יותר משנתיים ללא תפקיד, גרגורי עומד בפני משימה חדשה בארץ זרה - להשאיר את מכבי אחי נצרת בליגת העל. אחרי שישה הפסדים רצופים, נועלת הטבלה בחרה באנגלי, שהציע עצמו למועדון, על חשבונו של אלי מחפוד שסיים את דרכו. גרגורי ישתף פעולה בנצרת עם נג'ואן גרייב, אותו אימן באסטון וילה וינסה לשקם גם את שמו שנפגע מאוד בעקבות אותן שערוריות שהוזכרו. בשיאו, הרוויח גרגורי כ-20 אלף ליש"ט לשבוע והיה המנג'ר היקר ביותר בליגת המשנה. באחי נצרת, על פי פרסומים, ירוויח האנגלי כ-5,000 דולר לחודש.

בנצרת בונים אולי על "אפקט מתיאוס" הזכור ממכבי נתניה של אשתקד. שם ססגוני לקבוצה לא מוכרת במדינה נידחת בהחלט יהפוך את המועדון לשגור יותר ומסוקר יותר בתקשורת האירופית ויגדיל את העניין סביב הקבוצה מרובת הבעיות הניהוליות. אפקט מתיאוס עשוי לשחק תפקיד נוסף. אם גרגורי יביא לליגת העל את שלל השנינויות, ההתבטאויות החריפות ופניני הלשון להן התרגלו שחקני/עיתונאי אנגליה בתחילת העשור, הרי שגם ליגת העל תרוויח הרבה עניין ופלפל. במוצ"ש מול בית"ר זה מתחיל. בואו נראה אותו מתפשר עם העולם החדש שמצפה לו ומבין את הקשיים שמתיאוס לא הבין.

ג'ון גרגורי מאמן מכבי אחי נצרת. Ross Kinnaird, GettyImages
פעם אחד המאמנים היקרים באנגליה, היום הוא בנצרת. גרגורי/GettyImages, Ross Kinnaird

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully