וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם נגדם יהיה לכם קשה?

עוזי דן

4.9.2006 / 8:09

את אנדורה אפילו החבורה המגמגמת של קשטן צריכה לדרוס. יש להם 19 הפסדים ב-19 משחקים בקדם אליפות אירופה. מה יש שם, בנסיכות?

בקרב הקשה על תואר הנבחרת הכי קיקיונית באירופה יש לאנדורה סיכויים לא רעים לתפוס את אחד משני המקומות הראשונים בבית וירטואלי שמוביל לשום מקום. בכל פרמטר אחר מדובר בנבחרת שאפילו החבורה המגמגמת של דרור קשטן צריכה לדרוס.

הסטטיסטיקה, במקרה הזה, לא משקרת, 19 משחקים במוקדמות אליפות אירופה עד היום (כולל זה בשבת זה אנגליה), אפס ניצחונות, אפס תיקו, 19 הפסדים. מאזן שערים? 51:4. אימפריה, כבר אמרנו?

לא רק שאנדורה היא נסיכות קטנטונת (468 קמ"ר), מרוחקת (ללא שדה תעופה או מסילת ברזל) והררית (ולכן כמעט ואין מגרשי כדורגל), יש בה רק 300 כדורגלנים רשומים בלבד. וגם שכבר גדל איזה שחקן רציני, הוא עוזב את הפירנאים לספרד כי לשחק בשביל אנדורה זה לא ממש שורה משכנעת ברזומה.

השחקן המוכר ביותר שהגיע מאנדורה הוא אלברט סלאדס. נשמע מוכר? בטח, חמש שנים בברצלונה, ארבע שנים בריאל מדריד, באמצע סלטה ויגו, היום בסראגוסה. אפילו הופעות במדי נבחרת ספרד במונדיאל. כן, נבחרת ספרד, כי סלאדס החליט בגיל העשרה שהוא מספיק טוב לשחק במקום אחר. לאזרח אנדורה אין בעיה לקבל אזרחות ספרדית (או צרפתית), ולכן סלאדס, שנולד בבירה לה וולה, הפך בגיל 17 וחצי לספרדי והצטרף לנוער של בארסה.

אז נעזוב את סלאדס, ומה עם השחקן השני הכי טוב של אנדורה? קוראים מארק ברנאוס, הוא לא שיחק מול אנגליה ולא ישחק מול ישראל. ברנאוס לא פצוע, הוא דווקא שיחק אתמול במדי אלצ'ה מהליגה השנייה בספרד נגד אלבסטה. להתאחדות האנדורית סיכום אתו, כי לא קוראים לו לנבחרת כשיש לו משחק ליגה ובגלל שליגת המשנה בספרד מתנהלת גם בזמן פגרות הנבחרות, הוא כמעט ולא מגיע למשחק. אחרי הכל צריך להתפרנס.

יש לאנדורה עוד שחקן לא רע, היחיד שחוץ מברנאוס שמרוויח מכדורגל - אילדנפוס לימה מטרייסטינה מליגת המשנה של איטליה. אבל גם הוא לא בסגל כי יריקה על שחקן ארמני במוקדמות המונדיאל הובילה להרחקתו משישה משחקים. אגב, אילדנפוס לימה מחזיק בתואר האימתני של מלך השערים של נבחרת אנדורה בכל הזמנים. שזה אומר ארבעה שערים, ב-44 משחקים. האחרון היה נגד מלטה אי שם בתחילת 2002.

"אנחנו משחקים ללא המקצוענים שלנו", קונן דייויד רודריגו, מאמן אנדורה, "אבל נצטרך לפצות על כך עם השחקנים שיש לנו, עבודה קשה ומשמעת טקטית". וגם היתה לו השוואה לעובדה שלימה וברנאוס לא משחקים, "זה כאילו ריאל מדריד תשחק ללא רונאלדו וקנווארו. ואנחנו פחות טובים מריאל מדריד".

אז מי כן משחק? ביחוד חובבנים מקבוצות הליגה המקומית ומפ.צ. אנדורה, מהליגה המקומית של קטלוניה. מצד אחד הם עובדים בעבודות רגילות, מתאמנים ומשחקים כמו ברמה של קבוצת ליגה ג' בישראל במקרה הטוב, מצד שני הם יכולים לספר לחברים בקפה השכונתי או בבוקר במשרד איך הם שיחקו נגד ג'רארד ולאמפרד באולד טראפורד.

הקשר דויד גארסיה הוא שוטר, אוסקר סוניי (עם שיא אנדורי של 59 הופעות בנבחרת) הוא פקיד בחברת ביטוח ואפילו השוער קולדו, בכיר השחקנים בסגל, משלים הכנסה מאימון הקבוצה בה הוא משחק, פ.צ. אנדורה. "זה מוזר יום אחד לשבת בחברת ביטוח באנדורה ואחרי יומיים שלושה לשחק בהולנד או באנגליה ואז אחרי עוד כמה ימים לשחק בליגה מחוזית בקטלוניה", מסביר סוניי, "אלו הבדלים שלפעמים קשה לתפוש".

לאנדורה אין שאיפות גדולות, אבל רודריגו, שהחל לאמן את הנבחרת ב-1999 ולאחרונה האריך את חוזהו עד 2009, חתום על התקדמות. במוקדמות המונדיאל השיגה אנדורה נקודות רשמיות ראשונות אי פעם, אחרי חמישה קמפיינים, כולל ניצחון סנסציוני 0:1 על מקדוניה. הצופים באיצטדיון בלה וולה היו באקסטזה. כל ה-116. שיא שלילי של צופים אי פעם במוקדמות גביע העולם.

מסע לאנדורה

71,201 אנשים גרים בנסיכות אנדורה, בערך כמו רעננה או איצטדיון אולד טראפורד. רק שליש מהם אזרחים, השאר הגיעו בגלל שאין באנדורה מס הכנסה. תוחלת החיים באנדורה היא הגבוהה בעולם: 81 שנים לגבר, 87 לאישה.

הנוף באנדורה, אומר מי שהיה בה, מקסים. עמקים צרים, הרי הפירנאים מסביב ולא פחות חשוב - 176 מסלולי סקי, חלקם נחשבים מהטובים בעולם. 10 מיליון תיירים לא טועים.

האיצטדיון הלאומי, "אסטדי קומונאל", מכיל רק 1,299 מקומות. בליגה המקומית משחקות שמונה קבוצות ובכל הנסיכות, כולל שחקנים שמופיעים בליגות נמוכות בספרד, רשומים 300 שחקנים.

אנדורה היתה תחת חסות משותפת של צרפת וספרד במשך 715 שנה, עד 1993. לפני 13 שנים היא הפכה לדמוקרטיה שלושת רבעי עצמאית והצטרפה לאו"ם, אם כי ראשי המדינה בתיאוריה הם הבישוף של סיאו דה אורגל בספרד ונשיא צרפת. ב-1994 התקבלה אנדורה לאופ"א, ב-1996 לפיפ"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully