וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילוץ פצועים: איך תתגבר מכבי תל אביב על הפציעה של ברק יצחקי?

26.8.2010 / 14:45

פציעה של כוכב יכולה לפרק קבוצות היסטריות ולחבר קבוצות שהמאמן שלהן יודע איך להגיב למשברים כאלה. כל מה שאבי נמני ומכבי תל אביב צריכים לדעת בעקבות טרגדיית ברק יצחקי

נובמבר 1999. עולם הכדורגל עצר את נשימתו ועל הסדר היום עמד נושא אחד - הברך של רונאלדו. "המנתחים נלחמים להציל את הקריירה של השחקן היקר בעולם", זעקו הכותרות באיטליה. באותה תקופה, כפי שהעידו לימים הרופאים שטיפלו בו, שיטות הניתוח לפציעות ברך היו פחות מתקדמות וזה יכול להסביר את הפאניקה ששררה באינטר בעקבות הפציעה. הפנומן הברזילאי נפצע במשחק הליגה של הנראזורי מול לצ'ה והורד מהמגרש כאשר הוא זועק מכאבים וממרר בבכי. "ירדתי לחדר ההלבשה וראיתי אותו בוכה ומיואש", סיפר הנשיא מאסימו מוראטי. "הוא סובל, הפציעה שברה אותו. הוא לא מאמין שזה קרה לו וגם אנחנו. כולנו שבורים ממה שקרה", הוסיף המאמן דאז, מרצ'לו ליפי. אינטר, שפתחה מצוין את אותה עונה עד הפציעה, סיימה במקום הרביעי מרחק 14 נקודות מהאלופה, לאציו.

ברק יצחקי, מכבי תל אביב, מורד על אלונקה. ברני ארדוב
האם עונה שלמה ירדה לטמיון, או שדווקא הפציעה הזו תחזק את מכבי תל אביב? יצחקי יורד על אלונקה/ברני ארדוב

פציעות של שחקן בכיר מהוות מכה מוראלית ומקצועית עבור כל קבוצה, אבל למרות זאת, התוצאות שלהן באות לידי ביטוי בצורה שונה בין קבוצה לקבוצה. הסיפור של אינטר בא להמחיש מצב בו פציעה של שחקן בכיר מכניסה את המערכת להיסטריה ומביאה לקריסת מערכות. לא לכל מועדון יש את החוזק המנטאלי להתגבר על מכה שכזו, אבל, מוזר ככל שיישמע, לפציעה של שחקן בכיר יש גם יתרונות. היא מקטינה את הרוטציה ומאפשרת לשחקנים רעבים לקבל את ההזדמנות שלהם. ואכן, יש לא מעט קבוצות שצמחו דווקא מנקודת הפתיחה הלא נעימה של איבוד שחקן בכיר. השבוע, איבדה מכבי תל אביב את ברק יצחקי, כנראה עד סוף העונה. בעזרת דוגמאות העבר, ניסינו לברר כיצד תשפיע הפציעה על המשך העונה של הצהובים.

הכל תלוי במאמן

ערב משחק הפתיחה של חוף השנהב במונדיאל עדיין לא היה ברור כיצד יתפקד דידייה דרוגבה לאור הפציעה בכתפו. קולו טורה הוותיק נדרש למצב הרוח בנבחרת בעקבות מצבו של הקפטן והסביר: "בימים הראשונים היה קשה לעכל את זה כי הוא הקפטן שלנו והשחקן הטוב בנבחרת. מצאנו את עצמנו עם הגב לקיר". זוהי נקודת הפתיחה. פציעה של שחקן בכיר בסגל גורמת לערעור האיזון בתוך הקבוצה. הפגיעה היא קודם כל מקצועית, אבל גם פסיכולוגית. הקבוצה כולה, כפי שהסביר טורה, מתערערת בשל פציעת הכוכב. הביטחון העצמי יורד והתוצאות במגרש בהתאם.

"כאן נכנס לפעולה המאמן", מסביר זאב זלצר. "השאלה האם המאמן נכנס לפאניקה או יודע לתת שקט וביטחון לשחקנים שאמורים להחליף את הפצוע. פגיעה מנטאלית בקבוצה תלויה באנשים שמובילים אותה. במצבים כאלה, צריך לשדר שקט, ביטחון וסבלנות". זלצר מגבה עצמו בדוגמה: "בהיעדרו של פרננדו טורס הפצוע, רוי הודג'סון שיבח לאחרונה את דויד אנגוג בפומבי, הילל אותו ונתן לו ביטחון. התוצאה הייתה שאנגוג כבש ארבעה שערים בשלושה משחקים בליגה ובאירופה".

בהקשר הזה, הודג'סון שונה מקודמו, רפא בניטז. בעונת 2008/9 נאבקה ליברפול על האליפות ואז שוב איבדה את טורס. "אם טורס לא היה נפצע כל כך הרבה, אולי דברים היו נראים אחרת. לא פייר לצפות מהצעירים להיכנס ולשנות משחקים. יש זמנים שבהם אתה צריך את השחקנים החשובים שיביאו את הערך המוסף", אמר אז בניטז. גם בעונה שעברה סבלה ליברפול מפציעות, אבל המנג'ר שוב הפגין היסטריה: "כשאתה מאבד את הסקורר שלך, אתה משלם מחיר. נפצעו לנו הרבה שחקנים, אבל קשה לנו במיוחד בלי החלוץ שלנו שיכול היה לעשות את ההבדל". התוצאה, בשני המקרים, הייתה דומה. בניטז בעצם הסביר למחליפים מה מעמדם האמיתי ונתן להם לגיטימציה ליכולת חלשה. ליברפול לא ידעה לקום מהפציעה וקרסה ברגעי ההכרעה.

להבדיל מבניטז, במכבי תל אביב הגיבו נכון לפציעה של יצחקי. עוד לפני תוצאות הבדיקה שאימתו את החשש, אבי נמני התייצב מול המיקרופונים והודה כי מדובר בפציעה קשה. במועדון לא ניסו ולו לרגע להיאחז בתקוות שווא, לא חיפשו תירוצים או שידרו פאניקה והפגינו חוזק כלפי חוץ. "אנחנו עם הפנים קדימה ולא נתעסק עם הפציעה הזו. אנחנו קבוצה חזקה עם סגל חזק ונתגבר על הכל. נשיג את המטרות שלנו השנה", אמר נמני במסיבת העיתונאים לפני פריס סן ז'רמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

סגידה לכוכבים מביאה להתרסקות

בפן המקצועי, השפעה של פציעת כוכב על עונה של קבוצה תלויה בעיקר בתלות של הקבוצה באותו שחקן. יש הטוענים כי מדובר בגישה שטבועה ב-DNA של מועדון, כפי שהסביר הכתב הבכיר מרטין סמואל בטורו האישי ב"דיילי מייל": "ליברפול תמיד תסתמך על גיבורים בעוד מנצ'סטר יונייטד, למרות כל ההצלחה, הפכה לקולקטיב צנוע. זה ההבדל ביניהם. בליברפול לעולם יחפשו את האיידול הבא של הקופ".

המשמעות היא שקבוצות עם סגל קצר או לחלופין קבוצות שבונות עצמן סביב מגה סטארים וסוגדות להם, התקשו להסתדר בלי הכוכב. בפיורנטינה סבורים עד היום כי אלמלא פציעה של גבריאל בטיסטוטה, שהחמיץ כמה שבועות במהלך עונת 1998/99, הקבוצה הייתה חוגגת אליפות היסטורית. בריאל מדריד תהו לא אחת אשתקד מה היה קורה אם כריסטיאנו רונאלדו לא היה מחמיץ חודשיים מהעונה בגלל פציעה. למכבי חיפה, למשל, למרות סגל נהדר, לא היה שחקן ציר שימלא את מקומו של ריימנדאס ז'וטאוטאס שנפצע במהלך עונת 2002/3. הקשר הליטאי החמיץ חודשיים בהם איבדו הירוקים יתרון גדול בצמרת ובסופו של דבר גם את התואר.

גם מכבי נתניה של עונת 1987/88 מהווה דוגמה מצוינת. הקבוצה הצעירה והמפתיעה הובילה את הטבלה עד פציעתו של הכוכב שלום תקוה. "כנראה שבגלל זה הפסדנו את האליפות להפועל תל אביב", מסביר המאמן דאז זלצר. "שידרתי שקט לקבוצה, אבל לשחקן כזה אין תחליף. בסך הכל, התמודדות מקצועית עם פציעה קשורה בגודל הקבוצה והמשימות שלה. קבוצה מבוססת כלכלית יכולה לרכוש מחליף אם התחליפים שהוכנו מראש לא מספיק טובים. קח את הפועל תל אביב, אלי גוטמן יכול לתת ביטחון לויקטור מרעי, אבל היכולות שלו לא בסדר גודל של מהראן לאלה ואיתי שכטר".

זלצר מציג למעשה את הדילמה שמעסיקה בימים אלה את ראשי מכבי תל אביב. מצד אחד, אנחנו נמצאים בשלב מוקדם מאוד של העונה והקבוצה עומדת בפני שורה של יעדים בזירה המקומית. למועדון יש את היכולת הכלכלית לצרף מחליף ראוי ויש הרבה זמן להתאקלם אותו בתוך הקבוצה. מצד שני, בסגל נמצאים שחקנים כמו אלירן עטר, יובל אבידור ומאור בוזגלו שיכולים להיכנס למשבצת הפנויה של יצחקי. אם לשפוט לפי ההצהרות האחרונות שמגיעות מקרית שלום, במועדון עדיין לא החליטו סופית בעניין.

ערן זהבי כמשל

בואו נרחיב קצת את הדילמה. באופן טבעי, פציעה של שחקן, בכיר ככל שיהיה, מפנה מקום בהרכב וגוררת איתה גם תופעות חיוביות: הרוטציה נעשית קצרה יותר ושחקנים רעבים ומוכשרים מקבלים הזדמנות. לא מעט שחקנים צמחו וגדלו דווקא מתוך הסיטואציה הזו, בה נזרקו למים כדי להחליף את הכוכב הפצוע. למשל, דודו אוואט הפך לשוער הראשון של הפועל חיפה בזכות פציעה קשה של אבי פרץ. התופעה באה לידי ביטוי גם במונדיאל. גרמניה נראתה טוב יותר עם סמי חדירה וללא מיכאל באלאק. קווין פרינס בואטנג, האיש שפצע את באלאק, נקרא בעצמו למלא את מקומו של מייקל אסיין בגאנה וזכה, הודות לטורניר מוצלח, בחוזה עתק באיטליה אחרי שירד בעונה שעברה ליגה עם פורטסמות.

הפועל תל אביב מהווה דוגמה נוספת. במהלך העונה שעברה, איבדו האדומים את נמניה ווצ'יצ'ביץ' שנפצע ואת ביברס נאתכו שנמכר לקאזאן. ערן זהבי עשה הסבה לתפקיד אחורי יותר ומילא אותו בצורה מושלמת. "תוך חודשיים זהבי מילא את התפקיד לא פחות טוב", אמר גוטמן בראיון סיכום העונה שהעניק לוואלה! ספורט. "זו נקודת זכות לזהבי, אבל זו גם השיטה שגרמה לשחקנים להיקלט בתפקידים בצורה חלקה". גוטמן הסביר אז: "בהתחלה מסבירים לשחקנים מהם הסגנון והשיטה של הפועל תל אביב, אבל לא מרפים ומטפטפים להם את זה מהבוקר ועד הלילה כל יום. גם בעבודה הטקטית באימונים על המגרש וגם בהרצאות. נותנים להם דוגמאות מהעולם וטוחנים להם את זה".

למעשה, היכולת של שחקן ספסל למלא בהצלחה את מקומו של הפצוע, תלויה בתבנית הקבוצתית. כששיטת המשחק מגובשת, כשהקבוצה עובדת כמו מכונה והאווירה החברתית בהתאם, קבוצה יכולה להתגבר בקלות יתרה על חיסרון של שחקן אחד, גם מרכזי ומשמעותי. למשל, בעונת 1997/98, הידועה כעונת השרוכים, איבדה בית"ר ירושלים את אלי אוחנה כבר בחודש נובמבר. לכולם היה ברור אז שהסמל הגדול יתקשה לשוב למגרשים ולמעשה הקריירה שלו נגמרה, אבל למרות הפגיעה המוראלית, הקבוצה הייתה חזקה מספיק לסיים את העונה עם תואר האליפות כאשר המחליפים, בראשות ניר סביליה, תורמים את חלקם. האם נמני-מזרחי יעמדו באותו מבחן ויהפכו את החיסרון ליתרון?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully