וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קסדה בראש רע

16.12.2009 / 6:30

פטר צ'ך הפך לאחרונה לחוליה החלשה בצ'לסי עם ספיגות שמזכירות שהוא לא באמת התאושש מהפציעה בראש והקסדה שבאה איתה

תמונתו של פטר צ'ך כורע בייאוש ומסרב להאמין, עיטרה את עיתוני צ'כיה ביום שאחרי ההדחה הכואבת מיורו 2008. צ'ך ספג שער אומלל שאיפשר לטורקיה להשוות את המשחק, לפני שהמשיכה ל-2:3 דרמטי באחד הקאמבקים הגדולים שידע הטורניר האירופי’ והעפילה לרבע הגמר. צ'ך לקח אחריות מלאה והקהל סלח על השמטת הכדור המוזרה, אולם בצ'כיה בטוחים כי אותו משחק נצרב בתודעתו האישית של השוער שנחשב לאחד הטובים בעולם, והוביל אותו לשנתיים המאופיינות בחוסר יציבות במדי צ'לסי ולא מעט סימני שאלה.

פטר צ'ך נרכש ב-2004 מראן ובמהרה תפס את עמדת השוער הראשון של צ'לסי בתקופת ז'וזה מוריניו. השוער התמיר בעל הנתונים הפיזיים המרשימים, הבריק בעונתו הראשונה והוגדר כשוער עתידני, כזה שהקדים את זמנו ומשלב עמידה יציבה על קו השער עם שליטה מוחלטת בכדורי גובה ומשחק רגל משובח. צ'ך שבר שיאי מועדון, סייע לצ'לסי לזכות בשתי אליפויות רצופות, הוגדר כשוער הגדול ביותר שצמח במזרח אירופה מאז לב יאשין האגדי ולקינוח נבחר לשוער השנה בעולם ב-2005.

העתיד נראה צבוע כולו ורוד עבור השוער הצ'כי בזמנו, אך הדברים השתנו בשנתיים האחרונות. הכישלונות עם נבחרת צ'כיה, שם הפך לשחקן הבכיר בעקבות פרישת דור הנפילים, והנסיגה ביכולתו בצ'לסי גרמו לכך ששמו נפקד מרשימת השוערים המובילים בעולם בשנה החולפת. האם זו פציעת הראש הקשה שלא נותנת לו מנוח, היעדר התחרות על אפודת השוער הראשון בצ'לסי או ירידה לצורך עלייה? מה מטריד את פטר צ'ך?

הכל בראש

באוקטובר 2006 נחשב צ'ך ללא צל של ספק לשוער הטוב ביותר בפרמייר ליג. מחמאות מכל עבר הורעפו על השוער, בעיקר מצד מאמנו ז'וזה מוריניו. אלא שאז הגיע הרגע הטרגי בקריירה של השוער. במהלך משחק מול רדינג ירד צ'ך אל רגליו של סטיבן האנט וקלט את הכדור, אך ברכו של החלוץ פגעה בראשו וגרמה לנזק בגולגולת. הפגיעה, שתחילה נראתה שגרתית ולא זיכתה את האנט בכרטיס, התבררה כחמורה ביותר. המנכ"ל פיטר קניון, שעקב בדאגה מיציע הכבוד, טען מאוחר יותר כי היה בטוח שצ'ך לא ישרוד.

הרופאים הביעו תקווה כי צ'ך יוכל לשוב למגרשים תוך שנה, אבל השוער התעלם מההערכות וחזר להתאמן בחלוף שלושה חודשים בלבד, כדי להוכיח פעם נוספת עד כמה שוערים הם עם משוגע. החזרה של צ'ך לוותה בהתרגשות רבה, אך עד מהרה הבינו גם אוהדי צ'לסי כי לא מדובר באותו שוער בלתי ניתן להכנעה, בעיקר מבחינה מנטלית. צ'ך חבש קסדה מיוחדת שנועדה להגן על ראשו, ובפועל תרמה לחששותיו, במיוחד בכל הקשור לכדורי גובה – אחד האספקטים החזקים במשחק שלו. אותה פציעה, למעשה, הביא לקץ השליטה הדו-שנתית של צ'לסי בליגה. עד כדי כך היה צ'ך משמעותי עבור הכחולים.

"המטרה שלי היא להגיע לכדור בכל מחיר, גם אם אצטרך לזרוק את הראש שלי שוב לרגלי היריב", הסביר צ'ך בראיון ל'גרדיאן' ב-2007, אך למרות הנכונות שלו קשה היה להתעלם מההבדל לעומת תקופת טרום הפציעה. הקסדה המשיכה לעורר עניין וגררה תגובות קנטרניות אחרי טעויות של השוער, וצ'ך ניסה להסביר: "מדהים אותי שאנשים מדברים על זה בכלל, וחושבים שזה גורם לי לחוש טוב יותר מבחינה פסיכולוגית. הייתי שמח לשחק בלעדיה, אבל אסור לי מבחינה רפואית. אם החלטתי לשחק אחרי הפציעה, זה אומר שאין תירוצים. על המגרש אני לא זוכר את הפציעה ולא מרגיש כלום מלבד המשחק עצמו".

מעמד איתן מדי

צ'ך, שעשה לעצמו שם של ספורטאי נטול אינטריגות ורחוק משערוריות, נקלע בעונה שעברה, באשמתו או שלא, לעימות עם לואיז פליפה סקולארי. מאמן השוערים של צ'לסי הוא כריסטוף לולישון, אחד המוערכים באירופה בתפקידו, ומי שקיבל את המינוי בתקופת אברהם גרנט (בהמלצתו החמה של צ'ך שעבד איתו בראן הצרפתית). הקשר בין לולישון לחניכו היה מצוין, אך סקולארי העדיף את איש אמונו קרלוס פרסידלי כמאמן השוערים ונידה את הצרפתי מחדר ההלבשה לפני המשחק מול האל. המהלך הרתיח את צ'ך, ועם או בלי קשר, היה זה משחקו האחרון של סקולארי כמאמן צ'לסי. הברזילאי לא שכח, ובמהלך הקיץ הפנה אצבע מאשימה כלפי צ'ך, מיכאל באלאק ודידייה דרוגבה כשלושה שדחפו לפיטוריו.

צ'ך הצליח לשמור את לולישון קרוב אליו, אך בקבוצה כמו צ'לסי לא די במאמן שוערים בכיר. כשצ'ך הגיע לקבוצה ב-2004, קרלו קודיצ'יני האיטלקי היה השוער הראשון. התפקידים ביניהם התחלפו בעקבות פציעה של קודיצ'יני, אך נרקמו יחסים חמים ותחרותיים שאיתגרו את צ'ך והביאו להתקדמותו. בינואר האחרון עבר קודו, מאהובי הקהל בסטמפורד ברידג', ליריבה העירונית טוטנהאם והותיר את צ'ך ללא תחרות רצינית. הילאריו הפורטוגלי ורוס טרנבול הצעיר משמשים גיבוי לצ'כי, אך הוא יודע כי מעמדו איתן ואין באמת מי שמאיים על מקומו בין הקורות.

"פטר משחק כרגע כמו שוער בן 35. מבחינה טכנית וטקטית הוא נמצא קרוב לקצה גבול היכולת", טען לאחרונה לולישון. "אין מקום רב לשיפור ברמה בה הוא נמצא, אבל המשימה הקשה היא לשמר את הרמה הגבוהה אליה הגיעה". כדי לשוב ולהציג את הרמה עליה מדבר לולישון, צ'ך זקוק למישהו שיאתגר אותו, שיגרום לו לעלות לכל משחק במוכנות שיא ובידיעה ששגיאה עלולה להביא להדחתו מההרכב. כולם מדברים על חוסר ביטחון של השוער, אך מה שעומד לו לרועץ זה דווקא מעמדו הבטוח מדי במועדון. לא לחינם הוזכרו השבוע שמותיהם של הורליו גומש ורוברט גרין כמי שעשויים להצטרף לצ'לסי ואולי להיות עזר כנגדו.

חופשי זה לגמרי לבד

בקיץ בילה צ'ך זמן ממושך באקדמיית הכדורגל בפראג הנושאת את שמו. גם איש סודו לולישון קפץ לבקר, והשניים ניסו להתאושש מסיום העונה המאכזב של השוער. צ'לסי אמנם זכתה בגביע האנגלי, אך הופעות רעות של צ'ך (במיוחד בשני משחקים רצופים: בולטון בליגה וליברפול בצ'מפיונס) העלו תהיות לגבי שיתוף הפעולה בינו לבין שחקני ההגנה שלו. באנגליה טענו כי הבלמים כבר לא סומכים עליו כבעבר. חוס הידינק, שהחליף את סקולארי על הקווים, גיבה את צ'ך בלב שלם וטען כי מדובר ב"שוער חכם ובעל ביקורת עצמית גבוהה", אך הוא לא המשיך במועדון וקרלו אנצ'לוטי מונה במקומו.

הדי הביקורות מסוף העונה הקודמת שככו, למרות אדום ראשון בקריירה ויכולת חלשה בהפסד לוויגאן, וצ'ך היווה חלק מרכזי בהגנה הטובה בפרמייר ליג, כאשר ספג רק שער אחד במשחקי הבית ושמר על רשת נקייה בתשעה משחקי ליגה בסך הכל. "לצ'ך יש עונה טובה מאוד עד עכשיו", פירגן אנצ'לוטי לפני ההתמודדות מול מנצ'סטר סיטי. "אנשים אומרים שספגנו הרבה ממצבים נייחים, אבל צ'ך הוא שוער שאוהב לקחת סיכונים וברוב המקרים הוא מקבל את ההחלטה הנכונה. אני אוהב את הגישה האמיצה שלו. יש שוערים שמפחדים לצאת, אבל הוא נוקט בדרך ההפוכה".

את המשחק בסיטי אוף מנצ'סטר הפסידה צ'לסי בעקבות שער של קרלוס טבז מבעיטה חופשית אותה היה מוכרח צ'ך למנוע, והיוצרות שוב התהפכו. גם אנצ'לוטי חרג ממנהגו ותלה הפעם את האשמה בצ'ך, שנותר לבד במערכה, לקח אחריות ("זו הייתה בעיטה עלובה שהייתי צריך לעצור") והבטיח לתקן. את ההזדמנות הוא קיבל במשחק הביתי מול אברטון, אך שם הוציא שלושה כדורים מהרשת תוך שהוא מגלה יכולת הססנית במיוחד וסובל גם מחוסר מזל משווע.

שריקות בוז צורמות ליוו את שחקני צ'לסי בירידה לחדר ההלבשה, כאשר האוהדים מתקשים להבין כיצד קבוצתם סופגת 11 מ-13 שערי החובה שלה בליגה דווקא ממצבים נייחים. גם לצמד הבלמים, ג'ון טרי וריקרדו קרבאליו שרחוקים מלהזכיר את ימיהם כחומה בצורה, יש חלק מרכזי בתופעה, אך קודם כל זהו צ'ך. לשוער הצ'כי יש עוד לפחות 10 שנות קריירה, ובטח את הכישורים לשוב ולהיות בטופ העולמי. "הוא עדיין הטוב ביותר בפרמייר ליג", בטוח שוער העבר של נבחרת אנגליה, פיטר שילטון. "אמנם היו לו כמה טעויות מביכות, אבל בסך הכל הוא שוער מצוין". הכל נכון, אך כל עוד צ'ך לא יעשה את הסוויץ' מבחינה מנטלית וינטרל עצמו מהטראומה המעיקה עליו – בין אם זו הפציעה האיומה או השער האומלל מול טורקיה – לצ'לסי יש נקודת תורפה משמעותית במאבק על תואר האליפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
  • עוד באותו נושא:
  • פטר צ'ך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully