וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קאזאן נוסטרה

31.10.2008 / 16:00

עם רפובליקה שלמה מאחוריה, תמהיל מוצלח של זרים, כוכב טורקי וחשדות לקשר עם המאפיה, רובין קאזאן מתקרבת להגשמת חלום האליפות ברוסיה

ביום בו אלכסנדר גוסב קיבל לידיו את ניהול קבוצת הכדורגל רובין קאזאן ואושר לתפקיד על ידי נשיא טטרסטן מינטימר שיימייב, הוא הכריז - שנים אחרי שעשה זאת מרטין לותר קינג וקצת לפני שאבי לוזון הפך אותה לקלישאה החבוטה במזרח התיכון - כי יש לו חלום. הפנטזיה של גוסב, סגן נשיא המועצה הלאומית של טטרסטן, הייתה לראות את הקבוצה הטטרית שלו מעפילה דרך קבע למפעלים האירופים, והכי חשוב - זוכה באליפות היסטורית ומשאירה אבק למוסקבאיות.

למרבה שמחתו, לגוסב היה בהחלט על מה לבסס את רצונותיו. כבר בעונתה הראשונה בליגה הרוסית הבכירה ב-2003, הצליחה רובין לסיים במקום השלישי המפתיע ולהרוויח ביושר את הכרטיס לגביע אופ"א, כך שעם הגעתו של הנשיא החדש ב-2005 היה ברור לכל שמעכשיו מכוונים קצת יותר גבוה. בתחילת שנה זו, בה חוגגת רובין קאזאן 50 שנה להיווסדה, הצהיר גוסב בפה מלא: "זוהי שנת היובל שלנו והמטרה היא לסיים אותה גבוה ככל האפשר. וכן, אני מדבר על אליפות". יש מקומות בהם אליפות היא לא מילה גסה.

כעת, כשנותרו ארבעה מחזורים לסיום העונה ורובין מוליכה את הטבלה בהפרש של שבע נקודות מהשנייה צסק"א מוסקבה, נראה שחלומו של גוסב מתקרב להגשמה. מי יודע, אולי בעונה הבאה כדאי לגוסב לעשות רענון במחשבות ולהתחיל לפנטז על הופעה מוצלחת בליגת האלופות. ברוסיה נדמה שהשלימו עם עלייתה לגדולה של הקבוצה מקאזאן: עכשיו הגיע תורה של אירופה להכיר.

הקבוצה של המדינה

כדי להבין את התופעה הקרויה רובין קאזאן, אין ברירה אלא להיכנס קצת לנבכי הפוליטיקה של טטרסטן. מדובר ברפובליקה הממוקמת במרכז הפדרציה הרוסית ומרוחקת כ-800 ק"מ מזרחית למוסקבה. בראש הרפובליקה הטטרית, שזוכה לאוטונומיה בתחומים רבים למרות היותה חלק מרוסיה, עומד, כאמור, מינטימר שיימייב. הנשיא מקפיד להיות מעורב בכל הקשור לקבוצה המייצגת את הבירה שלו, והתוצאות נראות בשטח.

לפני חמש שנים החל השלטון הטטרי להקצות משאבים רבים יותר לטובת הספורט. טטרסטן מהווה אזור מפתח עבור רוסיה בכל הקשור למקורות נפט, תעשייה ומסחר, וזה מתבקש לאור מיקומה האסטרטגי כעיר נמל בנקודת התמזגות נהרות וולגה וקזנקה. שיימייב, בניגוד לעליית האוליגרכים ברוסיה, דאג לשמור את החברות המקומיות בשליטה טטרית ומשם בעצם מוזרם הכסף לקבוצה. שתי התומכות העיקריות הן חברות "טאיף" ו"טטנרגו", שנשלטות על ידי בכירים בממשל של שיימייב. באותה דרך, אגב, מוזרמים כספים גם לשאר קבוצות הספורט של המועדון, אם זה לכדורסל או להוקי, שם מעריכים כי התקציב הוא אף גבוה מזה של קבוצת הכדורגל.

לרגל שנת ה-50 המדוברת החליטו הטטרים לפתוח את הכיס עוד יותר לעומת שנים עברו, וניסו לגייס כוכבים מקומיים ולא רק זרים, על מנת לקרוא תיגר על הקבוצות ממוסקבה ועל האלופה זניט סנט פטרסבורג. בקאזאן היו מודעים לעובדה ששנת 2008 צפויה להיות העשירה בתולדות הליגה הרוסית, ולשם כך העמידו תקציב המתקרב ל-60 מיליון דולר. עדיין סכום כסף הנמוך מזה של המוסקבאיות הבכירות או של זניט, אבל בהחלט תקציב מכובד המאפשר להתמודד בצמרת הגבוהה. בנושא פיתוי כוכבי הליגה רובין רשמה הצלחה פחות מרשימה, אבל זה שהגיע - קפטן נבחרת רוסיה, סרגיי סמאק - הוא מהשחקנים שעושים את ההבדל עבור כל קבוצה ואחד המועמדים לתואר שחקן העונה ברוסיה.

אי אפשר בלי קצת שחיתות

לא הכל גן של שושנים בקאזאן. בשבועות האחרונים החלו להתגבר השמועות על מכירת המשחק בו גברה המוליכה על שיניק ירוסלבל 0:2. סוכנויות ההימורים חסמו את האפשרות להמר על המשחק כמה שעות לפני פתיחתו בשל יחס חריג בהימורים לטובת רובין. בחלוף השעות, לאחר צפייה במשחק ודיבורים על טעויות הגנה גסות שבמבט רטרוספקטיבי נראות מכוונות, עלתה גם סברה ששחקן מסוים בשיניק היה מעורב במכירה. כמו ברוב המקרים בהם יש חשד לשחיתות, גם כאן לא הושגה כל ראייה ממשית.

העניין הזה מצטרף לשמועות מתחילת העונה, אז נטען במספר גופי תקשורת כי פתיחת העונה הנפלאה של קאזאן נבעה מהעובדה ש"הם קיבלו את התשלום על המשחקים שמכרו בעונה שעברה". הטענה כוונה בעיקר למשחק מול זניט במחזור השלישי, בו הבקיעה קאזאן שלושה שערים ברבע השעה האחרונה כדי להפוך פיגור של שער לניצחון 1:3.

טענות אלה לא אוששו מעולם, אך הנשיא גוסב בכל זאת מיהר להכחיש ודי כשל בלשונו: "כשלקחתי עליי את ניהול המועדון הבהרתי שכל חשד שכזה יעלה בפיטורים, ולא משנה אם מדובר במאמן או שחקן. אנחנו אמורים לדעת להתמודד עם מצבים כאלה, כי ראש צוות האבטחה שלנו הוא בכיר לשעבר ב-FSB (שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה, המקביל לשב"כ), אבל לי עצמי יש חשדות לגבי שני משחקים מסוימים מהעונה שעברה".

אם לא די בכך אז רוסטם סאימנוב, מי שהיה המנהל הספורטיבי של רובין והאחראי להבאתם של מרבית שחקני הרכש, נעצר לפני חצי שנה בחשד לניהול והקמה של ארגון פשע אשר היה מעורב בשלושה מעשי רצח. "הוא לא עשה רושם של הטיפוס הקרימינלי", אמר בהלם דובר הקבוצה בתגובה למעצרו של סאימנוב, "אני מכיר אותו המון שנים. בזכותו הצלחנו להחתים כל כך הרבה שחקנים טובים ולהעמיד קבוצה חזקה". קאזאן, כמובן, נפרדה לשלום מהמנהל הספורטיבי שהכתים את שמה, וכל סמכויותיו עברו לידי המאמן.

תמהיל מוצלח של זרים ומקומיים

מלבד הגב הכלכלי מהמשטר הטטרי והסיפורים המפוקפקים סביב הקבוצה, יש גם כדורגל בקאזאן. על הצד המקצועי אחראי המאמן יליד טורקמניסטן, קורבן ברדייב, המשמש גם כסגן נשיא המועדון. ברדייב המוערך, שלפני כן העביר תקופה קצרה כמאמן בליגה הטורקית ושנתיים בנבחרת מולדתו, הגיע לקאזאן ב-2001 ומאז כניסתו לתפקיד הספיק להוביל את הקבוצה לעליית ליגה, מקום שלישי בעונת הבכורה והופעות מכובדות באירופה. עכשיו, כשרובין במרחק נגיעה מאליפות היסטורית, הוא ניצב בפני רגע השיא בקריירה שלו.

השליטה המוחלטת של קבוצתו לאורך העונה הארוכה ברוסיה לא גרמה לברדייב לנוח על זרי הדפנה. המאמן, שכונה בכתבה ב"גרדיאן" כ"הארי רדנאפ הטורקמניסטני", עקב התחלופה הרבה שנהג לערוך בסגל שלו מדי שנה תוך כדי ניצול מקסימלי של התקציב, לא מוצא שלווה גם כשכולם טוענים שהאליפות כבר מונחת בכיסו. "השחקנים מפחדים לעשות טעויות וככל שאנו מתקרבים לקו הסיום, כך גם הלחץ מתגבר. אני חושש שנשלם על זה ביוקר". וזה משפט שנשמע מפיו לאחר ניצחון...

הנוסחה של ברדייב להצלחה טמונה בשילוב שבין שחקני הרכש שצירף לבין השחקנים המקומיים. פרט לסמאק, הגיעו בפגרה גם סרגיי רברוב האוקראיני וסאבו מילוסביץ' הסרבי. שני החלוצים הוותיקים הצטרפו לליגיון זרים הכולל גם את המגן הארגנטינאי כריסטיאן אנסלדי, הבלם הקרואטי סטפן תומאס, הקשר הדרום אפריקאי מקבת' סיבאיה והאקוואדורי כריסטיאן נובואה. למרות הבדלי השפה - והשוני בגישה לעומת קבוצה כמו צסק"א מוסקבה שהקימה לאורך השנים מושבה ברזילאית – הערב רב של הזרים דווקא פרח בקאזאן והפרה את המקומיים. שחקנים כמו אלכסנדר ריאזנצב ואלכסנדר בוחארוב עשו התקדמות רצינית, בעוד רומן אדאמוב והשוער סרגיי ריז'יקוב כבר מתדפקים על דלתות הנבחרת הלאומית.

בפתיחת העונה, בה הדהימה רובין עם רצף של שבעה ניצחונות ושיא רוסי חדש, היו אלה הזרים שנתנו את הטון והיו אחראים לתוצאות ולכיבושי השערים הרבים. לא דבר של מה בכך כשמדובר בקבוצה של מאמן הגנתי מטבעו. אך ככל שחלף הזמן ונוצר החיבור הדרוש בסגל, השחקנים הרוסים החלו לצבור ביטחון והם למעשה היו אלה שעצרו רצף של ארבעה משחקים ללא ניצחון וקטעו את משבר אמצע העונה בעודו באיבו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

הים השחור מתחבר לוולגה

מעל כל שחקני הרכש בקאזאן מתבלט לו הטורקי גוקדניז קרדניז, שנרכש תמורת 8.7 מיליון יורו מטרבזונספור, בה שיחק כל חייו. רבים בטורקיה הרימו גבה לפשר עזיבתו של קרדניז – משמעות השם בטורקית: הים השחור - לטובת קבוצה בינונית מרוסיה, בייחוד לאחר שסירב במשך השנים להצעות מפתות ממערב אירופה. אבל הקשר היצירתי היה שלם עם הצעד שלו. "זה נכון שהיו לי אופציות נוספות גם הפעם וכמעט בכל שנה סירבתי למעבר בשל לחץ האוהדים, אבל העסקה הזו הייתה נהדרת עבור המועדון והסכמתי לה רק לאחר שקיבלתי את ברכת הדרך מכולם".

מה שהקל על קרדניז את המעבר מטרבזון לקור הרוסי, הייתה הנוכחות הבולטת של טורקים בקאזאן והעובדה שבעיר קיים רוב של מוסלמים. "הטטרים הם האחים שלנו, הטורקים, וזה הופך את הכל לנוח יותר עבורי. קיבלו אותי בצורה כל כך יפה", אמר הטורקי בימיו הראשונים ברוסיה, "ואני בטוח שאוכל לגמול על כך עם אליפות היסטורית. זו תהיה המתנה הכי יקרה שאפשר לתת למועדון בשנת היובל שלו".

השחקן בן ה-28 השתייך לנבחרות הטורקיות בכל הגילאים ונחשב לקשר האחורי העתידי של הנבחרת הבוגרת, אבל מאמניו בטרבזונספור גילו את מסירות הפז שלו ואת הבעיטה החדה, ושינו את תפקידו לעושה משחק קלאסי. בכך הפך קרדניז לכוכב ולסמל הבלתי מעורער של טרבזונספור בעשור האחרון, כשהוביל את הקבוצה לשתי זכיות רצופות בגביע הטורקי (2003 ו-2004). האהבה בינו לבין האוהדים הייתה הדדית לאורך כל הדרך, ואף התחזקה לאחר מעורבותו בשערוריית ההימורים הטורקית ב-2005 – עבירה עליה ריצה עונש הרחקה של 10 חודשים ובגינה איבד ממעמדו בנבחרת.

את הקדנציה הרוסית שלו התחיל קרדניז בצורה נפלאה, כשבמחזור השלישי הוביל את רובין לניצחון 1:3 בסנט פטרסבורג על האלופה זניט. הטורקי הבקיע צמד באותו משחק, שלמעשה שימש כזרקור לקראת המשך הדרך. אחרי שהראה לכל מקטרגיו שהוא מסוגל לתפקד בצורה מרשימה גם מחוץ לסביבה התומכת בטרבזון, נשאר לקרדניז להציג את כישוריו לראשונה בקריירה על הבמה המרכזית של ליגת האלופות – שם חווה מפח נפש במוקדמות עם קבוצת נעוריו לפני כמה שנים, כשניצחון 1:2 בקייב לא הספיק לטרבזונספור לעבור את דינמו, שהגיבה עם 0:2 בטורקיה. כפי שהשתחרר קרדניז מהאוהדים שקשרו אותו בעבותות לאיצטדיון חוסיין אבני אקר, צריך הפליימייקר הטורקי להיפרד לשלום מהמחסום הפסיכולוגי של ליגת האלופות.

עם היצירתיות של הטורקי, הכשרונות המקומיים, הכסף והתמיכה של השלטון הטטרי וכשעל כולם מנצח המאמן ברדייב - רובין קאזאן בהחלט יכולה לעשות מעשה זניט ולהיות השם הלוהט של אירופה בעונה האירופית הבאה. רק שהמאפיה לא תפריע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully