יאיר נוסובסקי עם בנו עופר נוסובסקי. אלן שיבר,
יאיר נוסובסקי עם בנו עופר נוסובסקי/אלן שיבר

"הבן שלי תמיד סבל בגללי על המגרש"

4.11.2022 / 19:00

הוא עזר להעלות את הפועל כפר סבא על המפה, הפך לכדורגלן הראשון שלה שהגיע לנבחרת (מהליגה השנייה), היה על הספסל במונדיאל ורשם קריירה מפוארת. בגיל 85 שוער העבר יאיר נוסובסקי נזכר ברגעים הגדולים ובעוול שנגרם לבן עופר: "בכל גול שספג השוו אותו אליי"

"נבחרת ישראל העפילה לראשונה בתולדותיה עד היום למונדיאל. השוער הראשון היה איציק ויסוקר, המאירי ואני המחליפים. במשחק השני באליפות, נגד שבדיה בטולוקה, ישבתי על ספסל המחליפים. בדקה ה-59 מוטלה שפיגלר כבש שער משווה מלהיב, וקבע 1:1. הגול ריגש אותי מאוד, קפצתי מהספסל, ניתרתי הכי גבוה אי פעם. אחר כך עמדתי במשך 5 דקות ליד הספסל והמשכתי במחיאות כפיים".

יאיר נוסובסקי, שוער הפועל כפר סבא ונבחרת ישראל, נולד בתל אביב ב-29 ביוני 1937. "אבא שלי הגיע מפולין, אימי מליטא. הם עלו לארץ ישראל בשנת 1925, הכירו בתל אביב ואני נולדתי וגרתי ברחוב בורוכוב בשכונת מוצקין ליד גן מאיר. למדתי בבית הספר היסודי תל נורדוי, איתי בכיתה למד מגן מכבי תל אביב ונבחרת ישראל לעתיד שאול מתניה. בשכונה שיחקנו כדורגל ולא הייתי מוצלח במיוחד, העדפתי להיות הילד שיעמוד בשער. האמת שלא חלמתי להיות שוער כדורגל".

איך היה לגדול תחת שלטון המנדט הבריטי?

"היו חיילים בריטים ברחובות תל אביב, ימי עוצר, ואני זוכר את הגליית אנשי ההגנה והארגון הצבאי הלאומי לרפיח, לטרון ואפריקה. האנגלים אהבו כדורגל והיו באים לצפות במשחקי הכדורגל הארץ ישראלי או מתמודדים נגד הקבוצות העבריות".

יאיר נוסובסקי. אלן שיבר,
זכרונות מהמנדט הבריטי ומהמונדיאל. יאיר נוסובסקי/אלן שיבר

היום נוסובסקי הוא, כמו כדורגלנים רבים משנות ה-60 וה-70, פנסיונר של אגד. יש לו שני בנים מאשתו הראשונה, בת מאשתו השנייה, 11 נכדים ושני נינים. אחד הבנים הוא עופר, בעצמו שוער עבר של הפועל כפר סבא. "בגיל 15 פגשתי את שלום ואנו, בהמשך בלם מכבי חיפה, ואת אורי וילנסקי שהפך לבכיר בהתאחדות לכדורגל. הם שכנעו אותי להצטרף לקבוצת הנערים של הכח תל אביב, שהתאמנה במגרשה של גדנ"ע תל אביב בקריית שלום. להכח, ששיחקה בליגה השנייה, לא הייתה קבוצת נוער, לכן בגיל 16, בשנת 1953, כל הקבוצה עברה לשורות מועדון הגדנ"ע אותו ניהל שוני מוסקוביץ'".

איך אתה מגיע להפועל כפר סבא?

"סיימתי את גיל הנוער ב-1955, לגדנ"ע אין קבוצת בוגרים והוצע לי לחתום בהפועל כפר סבא, ששיחקה באותה עונה בליגה העליונה. השוער שלהם קסורלה עשה בעיות, חיים לוין הגיע מהפועל פתח תקווה והשוער הראשון אג'י שאותו החלפתי עבר להפועל פתח תקווה. כשעברתי לכפר סבא ממש לא חשבתי על קריירה ארוכה של שוער כדורגל".

לא הלך לך טוב בתחילת הדרך.

"ב-1955/56, בעונה ממש לא טובה שלי, ירדה הפועל כפר סבא מהמקום האחרון לליגה השנייה, אז ליגה א', יחד עם מכבי רחובות".

יאיר נוסובסקי (מימין) עם הפועל כפר סבא בשנות ה-50. באדיבות המצולם,
התחלה קשה. נוסובסקי (מימין) בצעירותו בהפועל כפר סבא/באדיבות המצולם

שנה לאחר מכן כפר סבא החתימה את שוער סגל נבחרת פולין מקס ווז'ניאק. "הוא היה יהודי, עלה לישראל והיה מאוד מפורסם בכדורגל הפולני. דמות מאוד מרשימה, אבל לרוע מזלו, ולכאורה למזלי, הוא שבר את הרגל בצורה קשה במחזורי פתיחה העונה ולא חזר. שיחקתי בהתחלה בסיבוב הראשון בלי הצלחה, אבל בסיבוב השני הפכתי לכוכב בין הקורות במגרש בין הפרדסים. עלינו לליגה העליונה מהמקום הראשון, הכוכב הראשי היה החלוץ מאיר טוביאש שנרכש מהפועל רחובות וכבש לנו 17 שערים".

כפר סבא עלתה, וכמו במציאות של ימינו ממש, לא שרדה בליגה הבכירה, אז הלאומית. "הליגה הראשונה הייתה גדולה עלינו, ב-1958 ניצלנו מנשירה בגלל הקפאת ירידות של ההתאחדות לכדורגל. ב 1959 שוב סיימנו במקום האחרון עם 8 נקודות בלבד, ורק שלושה ניצחונות ושתי תוצאות תיקו".

במשך שבע שנים הוא "בילה" בליגה השנייה עד העונה הכפולה - 1966/8. "הפכתי לתושב כפר סבא, עמי אברוצקי ויאיר לויטה עזרו לי לרכוש דירה. היו הרבה טיולים ברחבי הארץ, במחוזות הצפון והדרום של ליגה א'. פגשנו קבוצות כמו הפועל נתניה, מכבי רחובות, הפועל רמלה, מכבי רמלה, הפועל צפת, הפועל נחליאל, ועוד. רובן נעלמו מהמפה".

יאיר נוסובסקי עם יצחק ויסוקר. באדיבות המצולם,
קריירה מפוארת עד הנבחרת. נוסובסקי עם השוער הראשון במונדיאל 1970 יצחק ויסוקר/באדיבות המצולם

ב-1961, בעודו כאמור בליגה א', הוא זומן על ידי גיולה מאנדי לנבחרת. "הייתי הכדורגלן הראשון של כפר סבא בנבחרת הלאומית. השוערים המוכרים בתקופה ההיא היו יעקב חודורוב, יעקב ויסוקר, ארנון רוקמן, לוין ועוד. במסע שלנו חודורוב היה השוער הפותח, הפסדנו במוקדמות גביע העולם צ'ילה 1962 בטורינו לאיטליה 6:0. מטורינו יצאנו ללידס למשחק ידידות נגד אנגליה הצעירה עד 21, אותה הבסנו שנה קודם ברמת גן, 0:4. חודורוב פתח בין הקורות, משחק שהתנהל בתוך ערפל. בהפסקה, בפיגור 3:1, חודורוב ביקש לצאת, אני נכנסתי לשער. ספגתי בבכורה ארבעה שערים, הובסנו 7:1".

ב-1965, במוקדמות המונדיאל באנגליה, הוא עמד בין הקורות מול בולגריה. "החלפתי בשער את חיים לוין, משחק במעמד מרגש. המאמן הפעם היה היוגוסלבי מילובן צ'יריץ'. הפסדנו 2:1 ברמת גן מגול ניצחון של הכוכב הבולגרי הענק גאורגי אספרוחוב בדקה ה-81. אספרוחוב נספה אחרי אליפות העולם בתאונת דרכים בארצו".

המאמן השלישי שזימן אותו לנבחרת היה עמנואל שפר, לקראת המונדיאל. "כדי להתרגל לגובה במקסיקו קיימנו משחק ידידות באדיס אבבה נגד נבחרת אתיופיה. ניצחנו 1:5 משלושער של פייגנבוים וצמד של שפיגלר".

גיולה מנדי באימון נבחרת ישראל ברמת גן. ארכיון,
זימן את נוסובסקי בזמן שהוא בליגה השנייה. גיולה מאנדי/ארכיון

כאמור, בעונה הכפולה שבין 1966/68 הוא חזר לליגה הלאומית. "כפר סבא שובצה לליגה א' מחוז צפון. בקבוצה שיחקו שלמה שרף, קשטן, שלום פטרבורג, שום ומרצ'ינסקי, שהבקיע 44 שערים ב-60 משחקים. היו לנו 101 נקודות בליגה של שתי נקודות, 45 ניצחונות. כבשנו 150 שערים".

בכפר סבא הוא שיחק עם חיים גלזר ובהמשך עם אחיו שייע. "חיים הגיע אלינו מהפועל תל אביב אחרי שהם זכו באליפות של 1957 בתקופה לא טובה שלנו. שייע גלזר הצטרף בשנות השישים המוקדמות לאחר שעזב את מכבי תל אביב, חלוץ אגדי ואדם מיוחד. מספרים בקבוצה כי במשחק שלנו בכפר בלום הכדור יצא לחוץ. שייע סירב ללכת להביא אותו, תוך שהוא מסביר כי הוא חושש לעבור את הגבול לסוריה".

בעונת 1971/72 אתה עוזב להפועל באר שבע.

"הייתי נהג אוטובוס. ראשי באר שבע באו והציעו לי הצעה שאי אפשר היה לסרב לה - מענק חתימה של עשרת אלפים לירות, הרבה כסף בימים ההם, פלוס שכר חודשי. ירדתי לבירת הנגב, אבל לא הייתה לי עונה מוצלחת, סיימנו במקום ה-12. עזבתי בסיום העונה ובמקומי הגיע לבאר שבע רוני מוסקוביץ'".

פייגנבוים מספר שזינוק שלך לרגליו כמעט גמר לו את הקריירה.

"כדורגל הוא משחק שאין בו ביטוח שלא יהיו פציעות. אני נפצעתי פעמים רבות ועברתי ניתוחים, לא באתי בטענות אז. הפציעה של שייע הייתה תוך כדי זינוק, בטוח שבלי כוונה. אנחנו לא עבדנו בבנק או בבית מרקחת".

יאיר נוסובסקי עם בנו עופר נוסובסקי. אלן שיבר,
"אמרו לו 'אבא שלך היה עוצר את הכדור'". יאיר ועופר נוסובסקי/אלן שיבר

התחנה הבאה הייתה מגרש גלי גיל, בו שיחקה הכח רמת גן. "שיחקתי רק כשליש עונה, לייזר שפיגל נתן לדני מאנו להיות השוער הראשון באליפות הגדולה שאפשר להגיד שהייתי שותף לה".

אתה חוזר לכפר סבא ב- 1975 ומניף תחת שרף את גביע המדינה.

"זה התואר הכי יקר שלי. היה לי משחק ענק בחצי הגמר נגד הפועל תל אביב, 0:0 בתום 120 דקות ובבעיטות הכרעה עצרתי שלושה פנדלים, ניצחנו 1:3. בגמר פגשנו בבלומפילד את בית"ר ירושלים. שרף הכין אותנו מצוין כדי להביא גביע היסטורי לכפר סבא. יורם מור כבש לנו צמד, יצחק שום שם גול נהדר מול שער כבוד של שריקי, ניצחנו 1:3 בגמר בלתי נשכח. זה היה כמו תואר אליפות".

ואם מדברים על אליפות, בנו וממשיך דרכו עופר זכה עם כפר סבא ב-1981/2. "עופר היה שוער מצוין ועשה קריירה מוצלחת , אבל סבל כי היה הבן שלי. האוהדים עשו לאורך הקריירה שלו השוואות בינו לביני. תמיד היו מי שאמרו לו שהוא לא כמו אבא שלו, ואם ספג היו אומרים לו 'אבא שלך היה עוצר את הכדור'. אני מאוד גאה בו ושמח שראיתי אותו משחק לאורך כל הקריירה שלו".

יאיר נוסובסקי. באדיבות המצולם,
שיחק עד גיל 40. נוסובסקי בימים המאוחרים יותר בקריירה/באדיבות המצולם

משהו על יום הפרישה?

"ב-1977 הייתי בן 40 החלטתי לפרוש ולתלות את הכפפות. פתאום זה נראה שימי בין הקורות עברו תוך כדי כדרור מהיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully