שחקני בורדו. John Berry, GettyImages
שחקני בורדו/GettyImages, John Berry

בורדו ללא תחתית

1.4.2022 / 11:00

מחריב מועדונים סדרתי שמלין שכר ומכנה את שחקניו "מתחזים", ארגון אולטראס שנמצא בברית עם הבעלים ומאשים את הקפטנים בגזענות, ספונסר שלועג לקבוצה מדי שבוע וההגנה הגרועה באירופה. בורדו הקורסת קרובה לירידה אחרי 30 שנה

במהלך הקיץ האחרון, האופוריה בבורדו הייתה בשיאה. המועדון שהיה על סף פירוק והוחזק בנאמנות אחרי קריסת חברת ההשקעות מארה"ב שהחזיקה בו, הועבר לשליטת ג'רארד לופס שביצע מיד כמה צעדים לטובת האוהדים. איש העסקים הספרדי-לוקסמבורגי הוציא חולצה לכבוד 140 שנה להקמת המועדון, ביטל את הלוגו מהתקופה האמריקנית והחזיר הסעות חינם למשחקים. ב-23 ביולי, במסיבת העיתונאים הראשונה שלו, הבטיח: "המקום ה-12 לא מתקבל יותר. נחזיר את בורדו למקומה הטבעי, למקום בו היא ראויה להיות".

כרגע, זו הליגה השנייה.

seperator

אותו לופס הוא מחריב מועדונים ידוע. באמצעות "קבוצת ז'וגו בוניטו", הוא הבעלים של מוסקרון הבלגית שירדה ליגה ושחקניה מאיימים בשביתה אחרי הלנת שכר מתמשכת בליגה השנייה, ובעל המניות הבכיר בבואבישטה שמדשדשת בתחתית הליגה הפורטוגלית. לפני כן הוא כשל עם לוטוס בפורמולה 1 והשאיר חובות עתק בליל, אותה נדרש לעזוב באמצע עונת האליפות בעקבות חוסר יכולתו להחזיר הלוואות.

עכשיו תורה של בורדו, שעוברת עונת בלהות עם כמה פרשיות ביזאריות, מציגה את ההגנה הגרועה בחמש הליגות הבכירות באירופה וקרובה לירידה אחרי 30 שנים רצופות בליג 1.

ג'רארד לופס הבעלים של בורדו. Xavier Laine, GettyImages
עוד כישלון לאוסף. ג'רארד לופס/GettyImages, Xavier Laine

לופס ידע בדיוק כיצד לקנות לעצמו שקט. עוד לפני שקיבל לידיו את המועדון (לא שילם עליו, אלא רק התחייב לקחת חובות עבר) הוא התחבר לאוהד בשם פלוריאן ברונה, מנהיג האולטראס של בורדו. ארגון האוהדים הזה ("אולטראס מרין") שתקף ללא הרף את ההנהלה הקודמת, דאג לקדם את המסר לפיו לופס הוא היחיד שיכול להציל את בורדו והיחיד שניסה, חרף העובדה שהיו הצעות נוספות על הפרק. התמיכה הייתה מוחלטת. הבעלים מינה את ולדימיר פטקוביץ' למאמן וקרס יחד איתו, נתן לאדמאר לופס חסר הניסיון את המושכות כמנהל מקצועי וראה כישלון מתמשך עם הרכש (13 שחקנים) ובינואר החליט לחסל חשבונות עם המשתכרים הבכירים.

זוכרים את קבוצות המנודים בכדורגל הישראלי? אז גם בורדו פתחה אחת כזו, אליה שלח לופס את הקפטן לורן קוסיילני, פול בייס, מהדי זרקאן, אוטאביו וסמואל קאלו - השחקנים הכי יקרים בסגל. המטרה: לגרום להם לעזוב בחלון ההעברות, בדיוק כפי שניסה לעשות בליל לווינסנט אניימה וריו מאבובה (כיום, באופן אירוני, עוזר מאמן בקבוצת המילואים של בורדו). אוטאביו וקאלו אכן נפרדו מהקבוצה, בעוד קוסיילני הסכים בסופו של דבר לקצץ בשכרו, הוצא מהסגל, עבר לתפקיד "שגריר מועדון" והשבוע פרש רשמית.

בכל האירועים הייתה ביקורת תקשורתית והתנגדות נחרצת מצד רוב האוהדים. רק ארגון האולטראס המשיך להתייצב לימינו של הבוס וכך גם חשבון טוויטר אנונימי ואהוד בשם "דיאבטה 33". הסתבר שמאחוריו עומד אוהד בשם פרנק, שגם את תמיכתו גייס לופס טרם הגעתו לבורדו. אותו "דיאבטה 33" מתגאה בקשרים שלו בתוך המועדון והקדים עיתונאים בפרסומים על החתמות בינואר ועל מינויו של דויד גיון. מאז פרסום הקשר והכעס כלפיו בעקבות ההגנה על הבעלים, הוא נעל את החשבון שלו.

"ג'רארד הצליח להפנט את כולנו", הסביר מנהיג האולטראס פלוריאן ברונה. "בליל מתחרטים שהוא עזב, כולם שם אהבו אותו. הוא יודע איך להפוך עצמו לנאהב, הוא זקוק לזה. הוא מהעשירים שלא צריכים רק את הכסף, אלא את האהבה. בליל גרמו לו לסבול, לכן הוא מתחבר אלינו יותר. הוא מתייעץ איתנו בכל נושא. הבאת פטקוביץ' באוגוסט הייתה טעות, אבל גם לאיש גדול כמו ג'רארד מותר לטעות".

לורן קוסיילני שחקן בורדו מכשיל את זקי צ'ליק שחקן ליל. רויטרס
אולץ לפרוש. לורן קוסיילני/רויטרס

במשחק הליגה האחרון של בורדו, אותו ברונה שוב עמד במוקד. נועלת הטבלה פיגרה 2:0 במחצית מול תשעה שחקנים של מונפלייה והקהל התמקד בשוער בנואה קוסטיל, שיום לפני כן התבקש על ידי הבעלים לופס "לתת דוגמה לשחקנים הצעירים" נראה מצמיד ראש ונוזף באנל אחמדוזיץ', איתו שיתף פעולה לראשונה (הבלם הבוסני הצטרף בחלון החורף והשוער נעדר במשך כחודשיים). קוסטיל לא אהב את הבוז והקללות מצד האולטראס, ובתנועות יד לעבר מנהיג האוהדים סימן לו שהוא מקבל שכר מההנהלה. עם הירידה להפסקה, השניים התעמתו ורק המאבטחים מנעו תגרה. בתגובה, האולטראס פצחו בקריאות "קוסטיל גזען" ב-10 הדקות האחרונות של המשחק.

מה הקשר לגזענות? הנה ההסבר של האולטראס. "קוסטיל הרשה לעצמו להאשים אותנו, בצורה בוטה ולעיני כל, בכך שאנחנו בכיס של ההנהלה החדשה", הודיע ארגון האוהדים לאחר המשחק. "זו הפגיעה הכי קשה של שחקן כלשהו ביציע הדרומי מאז הקמתו. בדקה ה-80, בזמן שהקבוצה לא הצליחה אפילו לסכן את השער מול תשעה שחקנים, חשפנו מידע חשוב שהיה ברשותנו זמן רב. לפני כשישה חודשים, עובד במועדון סיפר לנו על התנהגות גזענית בחדר ההלבשה ונקב בשמות של קוסטיל וקוסיילני. המומים מכובד ההאשמות, התחלנו לחקור את הנושא והמידע אושר על ידי עובדים נוספים. חקירה פנימית נפתחה גם במועדון. חיכינו עם פרסום המידע כדי לא להזיק לקבוצה, אבל ביום ראשון החלטנו לחשוף זאת באצטדיון. ברור לנו שהכול יוכחש, חבל שזו הפעם הראשונה שחדר ההלבשה הזה מאוחד. מול קוד השתיקה, נראה שלמילים של כמה עובדים זמניים אין כל משקל".

קוסטיל הפגוע ("אני ממש לא גזען") אמר למחרת לחבריו שהוא עוזב, אבל בסופו של דבר הגיע להתאמן כרגיל. הוא לא שותף במשחק האימון מול אלאבס בשישי שעבר, אך אמור לפתוח מול ליל בשבת וזכה לגיבוי מהשחקנים. "זה מנוגד לכל מה שמייצגים שני האנשים האלה שאני מכיר שנים רבות", כתב החלוץ אמבאיי ניאנג ברשתות החברתיות. "אני תומך בחבריי". בתקשורת לא פורסמה כל הוכחה לגזענות, פרט לשתי עדויות בעילום שם של עובדי מועדון, מתוכם אחד שעזב, לגבי בדיחות סרות טעם. המועדון פרסם הודעה רק 53 שעות אחרי ההאשמות ובה נכתב: "בדיחות על דת וצבע עור הן די שגרתיות בחדר הלבשה של קבוצת כדורגל, וזה של בורדו אינו יוצא דופן".

ברונה והארגון שלו ציינו כי העובדה שאף אחד מהשחקנים לא הצטרף להודעה הרשמית של המועדון, היא ההוכחה לצדקתם: "אם נגזר עלינו למות (לרדת ליגה - ת.י.) אז לפחות נמות עם העקרונות שלנו ונשמור על המועדון נקי". אבל הרוב המוחץ הבין שמדובר בסיפור לא מבוסס והסברה היא שמי שעומד מאחוריו הוא לא אחר מאשר הבעלים לופס. "למי עוד יש אינטרס להסיט את האש ולהכפיש כך שחקנים בכירים ללא כל הוכחה?", תהה אחד העיתונאים המסקרים את בורדו. "הוא פשוט לא רוצה לשלם להם. זו לא הפעם הראשונה שהוא עושה את זה".

בנואה קוסטיל שוער בורדו. John Berry, GettyImages
האשמות לא מבוססות. בנואה קוסטיל/GettyImages, John Berry

בורדו נמצאת כעת בחובות המוערכים בכ-50 מיליון יורו והמאמן המפוטר פטקוביץ' תובע 10 מיליון יורו על החוזים של עוזרו ושלו (עד קיץ 2024). הוא יכול להביט בחשש למקרה מרסלו ביילסה, שפוטר בצורה דומה מליל ונאלץ לשלם לאחרונה הוצאות משפט אחרי שהפסיד בתביעה מול לופס ו"ז'וגו בוניטו". גם קוסטיל שוקל להגיש תביעה ולכולם ברור שבורדו הולכת לכיוון לא טוב. "המועדון המשפחתי שהכרתי השתנה, כבר לא ניתן לזהות אותו", אמר ל"קאנאל פלוס" הקפטן לשעבר גרגורי סרטיץ'. "לשחקני האקדמיה אסור לראות את שחקני הקבוצה הבוגרת, עובדי המועדון קיבלו מייל מההנהלה שאוסר עליהם לפנות לשחקנים. מחסלים את המועדון".

אם זה לא מספיק, ההנהלה ביטלה את הסכם החסות עם חברת ההימורים "ווינאמקס" שנתיים וחצי לפני סיומו, לאחר שהספונסר לעג לבורדו בטוויטר פעם אחר פעם. למשל, על תמונה בה נדרש לתאר סיפור עצוב בשלוש מילים, ווינאמקס כתבו: "ז'ירונדן דה בורדו". בווינאמקס לא התרגשו מהתרת החוזה לפני כחודשיים וצייצו בתגובה: "חיפשנו הגנה טובה במשך שעה, אבל כמו בורדו - לא הצלחנו למצוא". אגב, בעוד חשבון הטוויטר של ווינאמקס הסתפק בממים ועקיצות שנונות, לופס עצמו תקף את שחקניו בבוטות ברשתות החברתיות, כינה אותם "מתחזים" וטען שהאחים שלהם עולים לשחק במקומם.

בעיר החלו ניסיונות לארגן קבוצת רוכשים שתחלץ את הקבוצה מידיו המזיקות של לופס, בהנחה שירידה לא תשאיר לו כל סיבה להישאר. וכרגע קשה להמר שהעונה הזו לא תסתיים בליגה השנייה.

מאז האליפות השישית של המועדון ב-2009, עם לורן בלאן על הקווים ויוהאן גורקוף בגדולתו, וההגעה לרבע גמר ליגת האלופות עונה לאחר מכן, בורדו לא מהווה חלק מהצמרת הצרפתית. השיא מאז היה המקום החמישי בעונת 2011/12, בשלוש השנים הקודמות סיימה בחלק התחתון של הטבלה והעונה לא מפסיקה להתבזות. היא שקועה במקום האחרון, במרחק חמש נקודות מהמבחנים ושש מחוף מבטחים, ומציגה את ההגנה הגרועה בחמש הליגות הבכירות באירופה (70 ספיגות - כמו גרויטר פירת בבונדסליגה). ממוצע הספיגות של בורדו הוא הגבוה ביותר בצרפת מאז ארל-אביניון באמצע שנות ה-70' והיא עדיין לא שמרה על שער נקי העונה. השיא שייך לטולון, שספגה ב-31 מחזורים רצופים בעונת 1959/60. בורדו סופרת כבר 29 משחקים ולפניה לוח משחקים לא פשוט.

גם המאמן החדש דויד גיון, שעשה נסים ונפלאות בשנותיו בריימס, לא הביא בינתיים כל בשורה והבור הפך עמוק עוד יותר אחרי אירועי החרפה מול מונפלייה. מועדון הפאר הזה, שרק מארסיי וסנט אטיין כבשו יותר ממנו בכל ההיסטוריה של הליגה הבכירה והשבוע שניים מבוגרי האקדמיה שלו (ז'ול קונדה ואורליאן טשואמני) פתחו בהרכב נבחרת צרפת, קרוב לחזור לליגת המשנה אחרי 30 שנה. אז, בירידה הקודמת, בורדו סיימה במקום ה-10 והורדה יחד עם ברסט וניס בעקבות חובות עתק וכשלים ניהוליים. הפעם זה עלול לקרות על הדשא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully