פאביניו, קשר ליברפול. PAUL ELLIS, GettyImages
פאביניו, קשר ליברפול/GettyImages, PAUL ELLIS

היי פאב

16.2.2022 / 14:30

יורגן קלופ קורא לו "הקשר האחורי הטוב בעולם", החברים מעריצים וב-2022 הוא לא רק הדבק של ליברפול ואיש הפרטים הקטנים, אלא כובש יותר מרונאלדו, מסי ולאוטרו גם יחד. ברגע השיא של הקריירה שלו, פאביניו מגיע לפגוש את הקבוצה שפספסה אותו לפני חמש שנים

באפריל 2017, רגע לפני חצי גמר ליגת האלופות בין מונאקו ליובנטוס, הגיע פיירו אוסיליו למונטה קרלו. המנהל הספורטיבי של אינטר פנטז בזמנו על השגת קיליאן אמבפה בעזרת הכסף של הבעלים מסין, אבל הפגישה עם הסוכן ז'ורז'ה מנדש עסקה בשחקן אחר של מונאקו: פאביניו.

מבחינת אינטר, פאביניו נראה כיורש האידיאלי למגן הימני האגדי מייקון. הוא הרשים בעמדה הזו במונאקו ובזימון הראשון שלו לנבחרת ברזיל ב-2015, הוקפץ מהנבחרת הצעירה רק כי אותו מייקון נגרע מסגל הבוגרת ברגע האחרון. "אהבתי אותו מאוד כששיחק באינטר, האמת שהוא היה מקור השראה עבורי", הודה פאביניו. אבל יומיים אחרי אותה פגישה במונטה קרלו, אוסיליו חזר לאיטליה, נשאל על המועמדים ממונאקו וסתם את הגולל על אפשרות החתמתם: "אין לכם מושג כמה הם עולים. מונאקו זה חתיכת בוטיק יקר".

בחלוף קצת יותר משנה, ולאחר שפאביניו כבר מיצב עצמו כקשר, ליברפול השכיבה 50 מיליון יורו באותו בוטיק כדי לצרפו לשורותיה. הערב (רביעי, 22:00) הוא מגיע לסן סירו כשחקן הכי חם של המרסיסיידרס, בהופעה ה-150 שלו במדי ליברפול ובמעמד של "הקשר האחורי הטוב בעולם", לפחות אם שואלים את יורגן קלופ.

פאביניו ורוברטו פירמינו, שחקני ליברפול. Jose Manuel Alvarez/Quality Sport, GettyImages
כבר לא מתחת לרדאר. פאביניו/GettyImages, Jose Manuel Alvarez/Quality Sport

עסקת פאביניו הוכיחה את עצמה כבר בעונה הראשונה. השחקן שהיה עוגן במונאקו ואחד מכוכבי האליפות ב-2017, נזקק אמנם לתקופת התאקלמות וכלל לא שותף בשמונת מחזורי הליגה הראשונים, אבל לאחר הבכורה כמחליף מול האדרספילד החל לקבל יותר הזדמנויות ובסיום עונת הבכורה כבר היה שחקן הרכב משמעותי. בבוקסינג דיי של 2018 חגג שער בכורה מול ניוקאסל, לאחר מכן הוכיח את יכולתו גם כבלם ובשלבי ההכרעה בליגת האלופות פתח בקישור בכל המשחקים, עד לזכייה הנכספת.

רצף ההנפות נמשך גם ב-2019/20, עם האליפות הראשונה של ליברפול אחרי 30 שנה. הפעם "פאב" שיחק אך ורק בעמדת הקשר האחורי, כבש פעמיים בבעיטות ממרחק מול מנצ'סטר סיטי וקריסטל פאלאס, והוסיף שלושה בישולים בליגה ואחד בליגת האלופות. בין השער הראשון שלו באנגליה לשער השני, חלפו לא פחות מ-319 ימים. עכשיו, לשם השוואה, הוא עומד על חמישה שערים בשבעת משחקיו האחרונים.

ובכל זאת, עונת המפתח הייתה דווקא הקודמת, אותה ליברפול סיימה ללא תואר. הברזילאי כלל לא כבש ותרם רק בישול אחד, אבל שיחק יותר מאשר בשתי העונות הראשונות ובעיקר סתם חורים כבלם. מתוך 42 הופעות בכל המסגרות ב-2020/21, פאביניו הוצב 24 פעמים במרכז ההגנה, בעקבות הפציעות של וירג'יל ואן דייק וג'ואל מאטיפ. ג'ורדן הנדרסון והוא נאלצו לשחק יחד כבלמים ולא היו רעים, אבל ליברפול ירדה תוך חודש מהמקום הראשון לעמדה בה היא אפילו לא בטוחה ברביעייה הראשונה. התזוזה הזו רק המחישה עד כמה פאביניו חיוני בקישור האחורי.

"פאביניו והנדו עשו עבודה טובה מאוד כבלמים בעונה שעברה והיו לנו משחקים ממש טובים איתם, אבל ברור שזה פגע ביציבות שלנו ואי אפשר להצליח בטווח הארוך בלי יציבות", אמר קלופ בחודש שעבר. "כמה טוב פאביניו? האיכות שלו יוצאת דופן. הוא הקשר האחורי הטוב בעולם. כשהוא במיטבו, ונמצא במרכז המגרש, הוא מאפשר לך לחשוב על כל כך הרבה דברים אחרים. זה משמעותי מאוד. אתה יכול לארגן את ההגנה שלך אחרת כי יש על מי לסמוך".

יורגן קלופ מאמן ליברפול עם פאביניו. Chris Brunskill, GettyImages
"האיכות שלו יוצאת דופן". יורגן קלופ עם פאביניו/GettyImages, Chris Brunskill

עד 2022, פאביניו היה האיש של הפרטים הקטנים. זה שנמצא מתחת לרדאר, הפועל השחור של ליברפול. בשנה החדשה אף רדאר לא יכול לפספס אותו, ובימים ללא מוחמד סלאח וסאדיו מאנה הוא אף התייצב במרכז הבמה וגרם לכמה עיתונאים לטעון כי הוא "ההחתמה הכי חשובה של ליברפול בעידן קלופ". שני הכוכבים הגדולים יצאו לאליפות אפריקה וליברפול מצאה עצמה במצוקה התקפית, אבל מי שהזדרז לסייע לדיוגו ז'וטה היה פאביניו. ובניגוד לשערים הקודמים שלו, לאחרונה הוא עושה את זה מתוך הרחבה, כמי שמצטרף מהקו השני ויודע היכן להתמקם.

זה התחיל עם צמד בגביע לרשת שרוסברי, נמשך עם שערים בשלישיות מול ברנטפורד וקריסטל פאלאס (פנדל שני בהיעדרו של סלאח) ובלט ב-0:1 בברנלי ביום ראשון, מול היריבה שאת המפגש הקודם איתה החמיץ בשל מות אביו. "פאב הפך למכונת שערים, יש לו נטייה להיות במקום הנכון ובזמן הנכון. הוא סיים את זה כמו חלוץ", החמיא המגן אנדי רוברטסון לאחר שער הניצחון. למעשה, ב-2022 מצליח פאביניו בן ה-28 לא רק לעשות את תפקידו בצורה מושלמת, אלא מחזיר לליברפול את הממד שהעניק לה בשנים הקודמות ג'ורג'יניו ויינאלדום, עם שערים מהקו השני.

תוך חודש כבש פאביניו יותר מאשר בשלוש וחצי העונות שלו בליברפול, ואם תרצו אז אפילו יותר מכפי שכבשו ב-2022 ליאונל מסי, כריסטיאנו רונאלדו ויריבו הערב לאוטרו מרטינס גם יחד. רעייתו רבקה, בעצמה שחקנית כדורגל שפרשה בעקבות המעבר לליברפול, זיקקה את התקופה המוצלחת אחרי הניצחון על ברנלי לציוץ אחד: "בלם + קשר + חלוץ = פאביניו".

"הוא היה כובש אפילו יותר עבור ליברפול אם הייתי מציב אותו ברחבה במצבים נייחים", הדגיש קלופ בעקבות השער מול ברנלי. "רק לאחרונה התחלנו לעשות את זה והוא כבש שער נהדר. כדור הקרן הגיע לסאדיו מאנה לפי התכנון, רק לא בגובה הרצוי, אז הוא הוציא מהמצב את המקסימום עם נגיחה מצוינת ופאב היה שם בתזמון מושלם כדי להבקיע מתוך תיבת החמש".

פאביניו שחקן ליברפול מניף את הגביע, ליגת האלופות 2019. Chris Brunskill, GettyImages
רוצה להניף פעם נוספת. פאביניו אחרי הזכייה בליגת האלופות ב-2019/GettyImages, Chris Brunskill

ליברפול תשמח לקבל מהברזילאי הלוהט שלה גם שער ראשון בליגת האלופות (במדי מונאקו עשה את זה פעמיים) אבל יודעת שבכל הקשור למטלות במרכז השדה הוא מניה בטוחה. כמה מהחברים לקבוצה כינו אותו "השומר", בזכות היכולת שלו להגן על הבלמים ובזכות החיפוי שהוא מעניק למגנים ומאפשר להם לצאת קדימה. טיילר מורטון הצעיר דווקא העניק לו את הכינוי "הדבק".

הכישרון בן ה-19, שפתח פעמיים במקום פאביניו במחזורי הסיום של שלב הבתים בצ'מפיונס וגם בליגה מול טוטנהאם, הסביר: "אני יודע שעליי להכיר את הצדדים ההגנתיים של התפקיד ואין מישהו טוב יותר ללמוד ממנו מאשר פאב. הוא הדבק של הקבוצה שלנו. אני לומד ממנו מדי יום - אני תמיד רואה מה הוא עושה באימונים וגם בסרטוני וידאו לאחר מכן. האמת שלמדתי את המשחק שלו עוד בשלהי התקופה שלי בקבוצה עד גיל 23. מה שהוא עושה פשוט בלתי ייאמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully