כריסטיאנו רונאלדו עם סוכנו ז'ורז'ה מנדש. רויטרס
כריסטיאנו רונאלדו עם סוכנו ז'ורז'ה מנדש/רויטרס

אייג'נט זירו

10.12.2021 / 16:00

מה הופך סוכן לטוב ולמה בכלל צריך אותו בעידן הרשתות החברתיות? מה באמת קורה בעולם העסקאות בין הסוכנים והמועדונים ומה קובע את גורלו של השחקן (רמז: לא רק היכולת)? ניצן פלד מגלה לכם את הצד שלא הכרתם

בחישוב פשוט אפשר להגיע למסקנה די מהירה - יש יותר שחקנים מסוכנים, ומכאן עולה מסקנה אחת שכל סטודנט לכלכלה לומד בשיעור הראשון - בשוק שיש בו יותר ביקוש מהיצע יש תחרות.

אלא שבעולם הכדורגל ההשפעות לא באות לידי ביטוי בעליית מחירי הדיור או הקוטג', הן חלות במישרין על השחקנים - והן מרחיקות לכת. כל שחקן, בין אם סיים גיל נוער ובין אם הוא ותיק ומנוסה, רוצה לבחור את הסוכן המתאים לו ביותר, זה שיסגור לו את העסקה הכי טובה מבחינה כספית ומקצועית.

במה, בעצם, עסקה כזאת תלויה?

כריסטיאנו רונאלדו עם סוכנו ז'ורז'ה מנדש. רויטרס
אפילו הוא צריך ייצוג. כריסטיאנו רונאלדו עם סוכנו ז'ורז'ה מנדש/רויטרס

אם שחקן מגיע אחרי עונה טובה מבחינה מקצועית, סביר להניח שיהיה לו ביקוש והוא יקבל לא מעט הצעות, גם אם לא נמצא סוכן בתמונה. מנגד, שחקן שמגיע אחרי עונה פחות טובה כנראה לא יהיה השם הראשון שנחשוב עליו כשנחפש חיזוק. נראה שגורלו של השחקן תלוי בעיקר בו וביכולת המקצועית שהראה בעונה החולפת, זה נכון, אך בצורה חלקית - וכאן בדיוק נכנס הסוכן לתמונה.

הסוכן הוא בראש ובראשונה המתווך בין השחקן לקבוצה. הוא האדם שמכיר הכי טוב את השחקן שלו מבחינה מקצועית (ואישית), יודע מה החוזקות והחולשות שלו, הוא מכיר את המועדונים בשוק ויודע איזו אג'נדה תוכל להסתדר בצורה המתאימה ביותר עם השאיפות המקצועיות של השחקן ושל המועדון יחדיו. נשמע לכאורה פשוט, נכון? אז זהו, שלא. יש כל כך הרבה משתנים שיכולים להשפיע על גורלו של השחקן ועל גורלה של עסקה, שהמשקל על כתפיו של הסוכן נהיה גדול יותר מיום ליום.

בעידן הרשתות החברתיות כל שחקן יכול לשווק ולפרסם את עצמו. היום, כמעט ואין שחקן שלא עושה קליפ ביצועים לסיום העונה או מעלה את הבישול האחרון והגול לרשתות החברתיות. השחקנים מתוחכמים יותר, הם עומדים בזכות עצמם, משווקים את עצמם ומשמיעים את קולם. זו מגמה מבורכת, אבל גם שוק העברות נהיה קשה יותר ומתוחכם יותר. מספר הסוכנים גדל מיום ליום ובאופן טבעי איתו גם גדלה התחרות. גם השחקנים מבינים שזה כבר לא עניין מקצועי בלבד, לזהות הסוכן שלהם תהיה השפעה גדולה על המקום בו ישחקו בעונה הבאה.

יש הרבה סוכנים ומעט קבוצות. אם לא מדובר בשחקן העונה או בשם הגדול הבא בכדורגל, הקבוצות באות ברוב המקרים מעמדת הכוח. יש גם הרבה שחקנים ואין מספיק מקומות לכולם. תמיד, בכל קיץ, יישאר אחוז קטן של שחקנים ללא קבוצה. הסוכן יעשה הכל כדי שהשחקן שלו לא ייכלל בסטטיסטיקה הזאת. מעבר לכך, הוא כמובן שואף לשים אותו במקום הטוב ביותר עבורו, כזה שיסייע להתפתחותו המקצועית.

המצב הזה מוביל למבול. בכל קיץ או חלון העברות, כל קבוצה מקבלת הרבה מאוד הודעות מעשרות סוכנים, שמציעים לא מעט שחקנים, ישראלים וזרים. חלקם יכולים להיות בינגו עבור הקבוצה, אחרים, באופן טבעי, פחות יתאימו. למרבה הצער, אי אפשר להכיל את כולם. אבל אי אפשר להתייחס לכולם. קבוצה שמתעסקת בהכנותיה לעונה הקרובה לא יכולה לבזבז את הזמן שלה בבדיקות יסודיות על כל שחקן שמציע כל סוכן, זה מצב בלתי אפשרי. כאן נמדדת חשיבותה של עבודתו של הסוכן. באופן טבעי, סוכן שעשה עסקה מוצלחת עם קבוצה מסוימת מסומן באופן חיובי על ידי המועדון, וישנה סבירות גבוהה ששני הצדדים ירצו להמשיך את ההתקשרות המוצלחת. לכן אותה קבוצה תיקח ברצינות יתרה את השחקנים שיציע הסוכן, היא תבדוק אותם לעומק ויכול להיות שתגלה שאחד מהם אפילו מתאים לה מאוד. אבל זה רק מתחיל כאן.

קשרים לפני כישורים

דמיינו שבקבוצה X חותם מאמן Y. אותו מאמן מיוצג ע"י סוכן Z. הסוכן סגר את העסקה מול הקבוצה על כל פרטיה הקטנים והמדוקדקים ביותר, אך סוכן Z מייצג גם שחקנים, בנוסף למאמן Y. באופן טבעי, בין המאמן לסוכן יש יחסי כבוד והערכה. לאותו מאמן פונים הרבה מאוד סוכנים, לכל אחד מהם יש הרבה מאוד שחקנים, לא כולם מוכרים ומוכחים. לצערנו, באופן טבעי, אי אפשר לעשות בדיקה יסודית ומדוקדקת לגבי כל שחקן ואין מספיק זמן כדי לבחון או לראות את כולם.

אתם כבר פותרים את המשוואה הזו לבד. נקודת הפתיחה של שחקניו של סוכן Z תהיה, ככל הנראה, גבוהה יותר מנקודת הפתיחה של שחקניו של סוכן אחר. כמובן שאם לא יוכיחו את עצמם, נקודת הפתיחה הזו לא תהיה שווה הרבה, אבל היא זו שנותנת להם את הצ'אנס להוכיח, צ'אנס שחלק מהשחקנים בכלל לא מקבלים. עבור שחקן שמגיע אחרי עונה פחות טובה מבחינה מקצועית כל צ'אנס כזה הוא קריטי, עד כדי עצם קיומה של העסקה.

לא מעט שחקנים, אחרי פרישתם הופכים לסוכנים, הם מכירים את השוק מקרוב וגם את המועדונים, הם מבינים לליבם של השחקנים כי גם הם חוו אותו דבר, וכמותם רבים שהיו בעלי תפקידים בקבוצות שונות, עושים הסבת מקצוע ובמהלך השנים הופכים לסוכנים. אותם אנשים שמגיעים מהתחום כבר מוכרים ומוערכים. מועדון ירצה באופן טבעי להמשיך את ההתקשרות דרך השחקנים המיוצגים וזה בא, כמובן, על חשבונם של אחרים.

פרמטר נוסף הוא אולי החשוב ביותר- הקשר הבינאישי. הרי לפני העסקים אנחנו קודם כל בני אדם, ותמיד נעדיף לעבוד עם אנשים שיש לנו קשרים טובים איתם ושנעים לנו בחברתם. בכדורגל, כמו בכל תחום, לא הכל ורוד ויש לא פעם סכסוכים עסקיים בין סוכנים למועדונים (על רקע תשלום עמלה, או עסקה שנסגרה דרך סוכן אחר). אם קבוצה מאוד רוצה את השחקן של אותו סוכן, למרות הסכסוך העסקי, בסופו של דבר יהיה ניתן לבצע את העסקה, אבל מצב זה מאוד יקשה על קיומה.

ניצן פלד בהחתמה של לוקאס שפנדלהופר בבני סכנין. צילום פרטי,
בסוף הכול עניין של קשרים אישיים. ניצן פלד ועידן בן אבו בהחתמה של לוקאס שפנדלהופר בבני סכנין/צילום פרטי

נכון, הכדורגל הוא קודם כל ספורט אבל אל לכם לשכוח שהוא גם, בסופו של דבר, זירה עסקית המונעת (ככל דבר בחיים) מכסף. כמו בכל שוק עסקי שמתבסס על יחסי כוחות, אינטרסים או קשרים בינאישיים, לצערנו טיב המוצר הוא לא תמיד מה שמכריע, אך כאן יש הבדל - ה"מוצר" הוא בן אדם, שחקן - מה שהופך את ההבנה הזו לצורמת ביותר.

ניצן פלד היא סוכנת שחקנים בסוכנות Iscout

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully