ציון מרילי. מכבי חיפה, אתר רשמי
ציון מרילי/אתר רשמי, מכבי חיפה

"בטיפשותי האמנתי לראשי מכבי חיפה שהם רוצים אותי"

15.10.2021 / 19:00

לקראת המשחק בין הפועל ירושלים למכבי חיפה (18:00, ספורט4), ציון מרילי, מגן העבר שאלו שתי הקבוצות היחידות בהן שיחק, נזכר כיצד נאלץ לפרוש במקום לחתום במכבי תל אביב בעקבות אותה "בגידה חיפאית", בהברזה לניסנוב, בהחלפת אחיו ובמענק האליפות הראשון בכדורגל הישראלי

ציון מרילי הוא אחד המגנים השמאליים הבולטים בכדורגל הישראלי בשנות השבעים והשמונים, אבל זכור בעיקר כאחד המנהיגים של הפועל ירושלים ומכבי חיפה, שתי הקבוצות היחידות בהן שיחק לאורך הקריירה.

מחר הן ייפגשו באצטדיון טדי (18:00, ישיר בספורט4), ולקראת המשחק נזכר מרילי כיצד הכל התחיל בילדותו בירושלים, באחיו יצחק אותו הוא החליף בקבוצה הבוגרת, בחתימה הכפולה בהפועל תל אביב ובמכבי חיפה ובבגידה של הירוקים שהובילה לפרישה מכדורגל ונתק של שנים במקום לחתום במכבי תל אביב - ועד סגירת המעגל כשחזר לכרמל.

ציון מרילי. באדיבות המשפחה,
החליף את אחיו בהרכב הפועל ירושלים ובנבחרת. ציון מרילי/באדיבות המשפחה

"התחלתי בקבוצת הנערים של הפועל ירושלים בעקבות אחי יצחק, שהיה המגן השמאלי בהפועל ירושלים ובסגל נבחרת ישראל והיה מהשחקנים הכי טובים בשנות השישים והשבעים, בתקופה שמנחם בלו ממכבי תל אביב שיחק באותה עמדה בנבחרת ישראל", מספר ציון, "יצחק היה המודל עבורי. את העבודה הנוספת בהתקדמות שלי לצמרת הכדורגל עשה המאמן מרדכי כהן בנוער, שהיה המנטור שלי ובזכותו הוצאתי את הכישרון שבי, את הלב והנשמה עבור ההצלחה".

ציון, יליד ב-1957, הצליח לבסס את מעמדו ולהיכנס ל-11 כבר בגיל 19. "את חולצת ההרכב הראשונה קיבלתי מהמאמן אמציה לבקוביץ' במחזור הראשון של עונת 1976/77, בקטמון נגד האלופה הפועל באר שבע. לבקוביץ' נתן לי משימה לחסל מקצועית את החלוץ שלום אביטן. נחנקתי מהתרגשות, רעדתי בכל הגוף. נתנו לי סוכריות מנטה בחדר ההלבשה כדי שארגע. אביטן לא הבין מהיכן באתי לו. הוא צעק לספסל שלו 'מי הביא את הילד הזה?'. הוא לא נגע בכדור והובלנו 0:2 משערים של אלי לוי וציון תורג'מן. רק בקרן האחרונה במשחק אביטן נגח את גול הכבוד שקבע 2:1".

ציון מרילי עם אברהם בן דוד במדי הפועל ירושלים. Creative Commons
מרילי עם אברהם בן דוד במדי הפועל ירושלים/Creative Commons

ההצלחה שלך היא גם זו שהובילה לפרישה של אחיך הנערץ, יצחק?

"אחי סובב את הברך באחד המשחקים, ואז הרפואה לא הייתה כמו היום. תקופת ההחלמה שלו הייתה ארוכה ואחרי שהוא ראה אותי בהופעת הבכורה בעמדה שלו, הוא אמר לי ולראשי הקבוצה שהוא פורש ומפקיד את עמדת המגן השמאלי בידיי לשנות ארוכות".

בית"ר ירושלים לא המתינה זמן רב עד שהגישה לך הצעה

"משה דדש הציע לי להגיע לבית"ר והסביר לי שאיתי הם יזכו באליפות. ביקשתי לעזוב והסברתי שאני רוצה להיות חלק ממאבקי אליפות ולא להילחם על הירידה, אבל המועדון הטיל וטו והסכים לשחרר אותי רק לקבוצה ממרכז הפועל".

הייתה גם הצעה ממכבי חיפה באותו זמן

"בעזרת פטרון הפועל ירושלים ואיש מרכזי במפלגת העבודה, עוזי ברעם, הוסכם שאעבור להפועל תל אביב. במקביל הייתה לי הצעה ממכבי חיפה, שראשיה לחצו שאצטרף אליהם. חיפה רצתה אותי בטירוף, אבל במזנון הכנסת בירושלים נפגשתי עם ניסן ניסנוב (אביהם של איציק ושרון ניסנוב, בעלי הפועל תל אביב כיום, א.ג), וסגרתי על חוזה ארוך טווח בהפועל תל אביב שהיה מועדון גדול באותה תקופה".

ובכל זאת חתמת גם במכבי חיפה

"אחרי שסגרתי בהפועל תל אביב, הסתובבתי עם אחי יצחק בתל אביב. החלטנו לצפות באותו ערב בחצאי גמר גביע המדינה ברמת גן. הפועל תל אביב ניצחה את הפועל לוד 0:3 והדרמה הגדולה הייתה במפגש בין מכבי חיפה למכבי תל אביב, שהסתיים ב-4:4 וניצחון של תל אביב בפנדלים במשחק שמי שצפה בו לא ישכח אותו כל חייו. ביציאה מהאצטדיון אמרתי ליצחק שמכבי חיפה קבוצה שהתאהבתי בה ושהיא תזכה באליפות, שאני מוותר על החוזה עם ניסנוב וחותם במכבי חיפה.

"פרקליטי היה עורך דין חנוך קינן. נפגשנו עם ראשי מכבי חיפה, צביקה ויצנר, פרדי שביט, ציון ביטון והיועץ המשפטי דני שירן. כשהוגש לי החוזה לקראת חתימה, עצרתי וביקשתי להכניס סעיף מענק אליפות בגובה 15 אלף דולר. מנהלי חיפה דיברו ביניהם ברומנית ובאידיש, טענו שאני משוגע ומטורף, אבל כך נולד מענק האליפות הראשון אי פעם במכבי חיפה".

ציון מרילי. מכבי חיפה
סיפורו של מענק האליפות הראשון בישראל. מרילי במדי מכבי חיפה/מכבי חיפה

אבל אתה חתום בשתי קבוצות באותו הזמן

"זה נעשה בשיקול דעת. ועדת המשמעת של ההתאחדות העמידה אותי לדין והרחיקה אותי משבעה משחקים, אבל במכבי חיפה שיחקתי בשבע השנים הבאות".

מרילי היה שותף לאליפות הראשונה בתולדות מכבי חיפה וזכה עמה בשתיים נוספות, עד ששלמה שרף בחר לשחררו ב-1990. כיום ציון משמש כשגריר כבוד ונציג של מכבי חיפה בפיתוח הכדורגל בבתי ספר בצפון.

בישלת את השער ההיסטורי לסלקטר

"וואו, איזו עונה גדולה זו הייתה. פיגרנו אחרי בית"ר ירושלים של דוביד שוויצר ב-13 נקודות בליגה של 2 נקודות לניצחון. הגענו למחזור האחרון בקריית אליעזר נגד מכבי רמת עמידר וידענו שניצחון והאליפות שלנו. ברוך ממן לא הצליח לבשל מכדורי הקרן ובסוף אני ביקשתי ממנו להרים את כדור הקרן הבא, ובמקביל ביקשתי מסלקטר להתמקם ברחבה. הכדור היה היסטורי, סלקטר התרומם כמו מגדלור ונגח לרשת. חגיגת אליפות סוערת כזאת לא זכורה בחיפה עד היום".

שחקן העבר של מכבי חיפה זאהי ארמלי. מאור אלקסלסי
הפסיד בהתערבות ושילם. שחקן העבר זאהי ארמלי/מאור אלקסלסי

הייתה גם התערבות עם זאהי ארמלי במחנה בהולנד

"הוא היה השותף שלי לחדר והתערבתי איתו על 2,000 דולר שמכבי חיפה תזכה באליפות. הוא היה גבר-גבר ושילם לי. הוא הסתפק ב-13 שערים באותה עונה".

בהולנד הייתה גם תקרית בוועדת המשמעת?

"היינו בעיירה שנק והבלם ירון פרסלני ביקש ממני להצטרף אליו לקניות מהירות. נאלצנו לקחת טנדר כדי להביא את הדברים שהוא קנה לחדר והגענו בדיוק כשהשחקנים יצאו לאימון. כולם נקרעו מצחוק, בלילה ההנהלה הבהירה לי שהם לא שולחים אותי הביתה כי פרסלני ניצל אותי. הבטחתי שמקרה כזה לא יחזור".

מה אתה זוכר מאבי רן ז"ל?

"אני בא מבית דתי ובתחילת הדרך בירושלים, הייתי אחרי תפילת שבת הולך 7 ק"מ ברגל למגרש. כשהגעתי למכבי חיפה, אבי רן ואבא שלו משה לקחו אותי לביתם ביום שישי לקידוש ראשון שלי. ראיתי את אבי ככוכב גדול שיפרוץ ויהיה מהגדולים ביותר. בזמנו, שלמה שרף רצה לשחרר את אבי ולהביא את השוער אריה חביב, אבל הייתי בין אלו שמנעו ממנו לעשות את זה. מה שקרה באותו בוקר בכנרת זה אסון מטורף, ראשי המועדון ביקשו ממני כקפטן הקבוצה לתת את ההפסד כי הם לא מסוגלים. ישבתי עם ירדנה אשתי כול הלילה עד שכתבנו את ההספד שאמרתי בקריית אליעזר מול אלפי אוהדים. היה שקט מצמרר, הרגע הקשה ביותר בחיים שלי".

ציון מרילי. באדיבות המשפחה,
אחראי לחגיגת אליפות שבחיפה לא זוכרים כמוה עד היום/באדיבות המשפחה

בזכות הכדורגל הצלחת ליצור ביטחון כלכלי לך ולמשפחתך?

"אלו לא המספרים של הכדורגל כיום. אנחנו חיים טוב, אבל אין ביטחון כלכלי לעתיד".

כשהסתיים החוזה שלך במכבי חיפה, הייתה לך הצעה חסרת תקדים ממכבי תל אביב, אז איך זה נגמר בבגידה חיפאית?

"זכינו באליפות, החוזה שלי הסתיים ולבית שלי הגיע דני לאופר, יו"ר מכבי תל אביב. הוא אמר לי שרק אני חסר לו כדי לזכות באליפות. הוא לקח דף לבן מהמדפסת, חתם למטה וביקש שאכתוב את הסכום שאני מבקש. כתבתי סכום גבוה פי ארבעה מזה שהיה לי במכבי חיפה, הוא חייך ואמר שהוא מסכים ושאגיע לקריית שלום אם יש לי אומץ. ביקשתי מספר ימים לחשוב על זה, אבל הוא התקשר כל יום ללחוץ עליי ואני ביקשתי עוד זמן כי האמנתי שמכבי חיפה רוצה אותי ותחתים אותי על חוזה משופר.

ציון מרילי. מכבי חיפה, אתר רשמי
אחרי הבגידה, המעגל נסגר. ציון מרילי/אתר רשמי, מכבי חיפה

ולא הגיעה הצעה חדשה ממכבי חיפה?

"במכבי חיפה התברברו, משכו אותי בידיעה שלכאוררה הם לא רוצים אותי. לאופר הודיע לי שהוא נאלץ למשוך את ההצעה בלחץ זמן ואני חושב שהם החתימו מגן בשם נינו עשור מהפועל טבריה. זה היום הכי עצוב וכואב שלי בכדורגל, זה מעשה מרסק. יכולתי להמשיך עוד שלוש שנים במכבי תל אביב וזה לא קרה בגלל הטיפשות הגדולה שלי. זה לא היה חכם לחשוב שאמשיך במכבי חיפה והחלטתי לפרוש קרוב לגיל 34. זה היה כואב והיה נתק של מספר שנים".

נתק שבסופו של דבר הסתיים והמעגל נסגר

"האהבה תמיד מנצחת. הנתק הסתיים בזכות ההגעה של יעקב שחר למועדון, היא הובילה ליציאה לתקופה חדשה במכבי חיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully