לוקאס פאקטה שחקן נבחרת ברזיל. רויטרס
לוקאס פאקטה שחקן נבחרת ברזיל/רויטרס

האס של ברזיל

10.7.2021 / 16:00

מרגעי הדיכאון והחרדות במילאן, דרך ההאשמות כי פגע במורשת של החולצה מספר 10 בברזיל ועד לתחייה בליון ושלל השבחים מניימאר. לוקאס פאקטה - הגיבור המפתיע של הסלסאו בקופה אמריקה

"צפיתי במשחק בין ברזיל לארגנטינה והתעצבתי לגלות מה קרה לחולצה מספר 10", כתב ריבאלדו האגדי בחשבון האינסטגרם שלו לאחר ההפסד של הסלסאו במשחק הידידות בריאד בנובמבר 2019. "נתנו את החולצה הזו ללוקאס פאקטה. זו חולצה שלא יכולה להיות על הספסל, בטח לא להיות מוחלפת במחצית. זו חולצה שכל העולם מכיר ומכבד בזכות פלה, ריבלינו, זיקו, ריבאלדו, קאקה, רונאלדיניו וניימאר. אני לא מאשים את השחקן, אלא את הצוות המקצועי. הם הרי מודעים לכובד המשקל של החולצה ומבינים שזה יכול להרוס ילד בן 22 שאולי צפוי לו עתיד מזהיר בנבחרת".

כמעט שנתיים אחרי, כבר אפשר לומר שהחולצה המיוחסת לא הזיקה לפאקטה. גם לטרוניות מצד ריבאלדו וכוכבי עבר אחרים התייחס כביקורת בונה.

בלילה שבין שבת לראשון (3:00, ספורט1) ברזיל שוב תפגוש את ארגנטינה, הפעם בגמר קופה אמריקה 2021, ומי שהוביל אותה לשם הוא הקשר המושמץ שבאופן סמלי קיבל בימים האחרונים את החולצה מספר 10 בליון ורוצה להוכיח שיהיה ראוי ללבוש אותה שוב גם בנבחרת.

שחקן מילאן לוקאס פאקטה. GettyImages
התקופה הקשה רק חישלה אותו. לוקאס פאקטה במדי מילאן/GettyImages

לוקאס פאקטה אמור היה לרשת את קאקה במילאן. הרוסונרי שילמו עליו 35 מיליון יורו לפלמנגו בינואר 2019, אבל השידוך לא צלח. הקשר התקשה למצוא את מקומו בכדורגל האיטלקי, כבש רק שער אחד ב-44 משחקים בכל המסגרות ועל פי דיווחים שונים סבל מחרדות ואולי אף דיכאון. לפני כמה חודשים הודה בריאיון בצרפת: "הלחץ עליי היה עצום, בקושי היו לי חברים במילאן".

מי שהציע לו מפלט היה ז'וניניו, כוכב העבר הברזילאי של ליון שכיום משמש כמנהלה הספורטיבי. מלך הבעיטות החופשיות התלהב מהיהלום עוד בימיו בליגה הברזילאית והבטיח להעניק לו תמיכה מקצועית וסביבה חמה ועוטפת בצרפת. ליון שילמה על פאקטה 20 מיליון יורו בסוף ספטמבר האחרון וראתה אותו הולך ומשתפר מדי שבוע. הוא סיים את העונה עם 10 שערים ופרח כקשר המרכזי ב-4-3-3 של רודי גרסיה.

היכולת המרשימה בצרפת הובילה גם לאמון מחודש בנבחרת. טיטה היה זה שהעניק לו את זימון הבכורה אחרי המונדיאל ב-2018, האמין בו גם בתקופה הרעה במילאן וכאמור אפילו העלה אותו למשחק מול ארגנטינה עם החולצה האייקונית. לאחר מכן חל פיחות במעמדו, אבל 2021 הביאה בשורה חדשה.

שחקני נבחרת ברזיל לוקאס פאקטה ניימאר. AP
נהנים לרקוד יחד. ניימאר עם לוקאס פאקטה/AP

שני שערים במשחקי ידידות היו לפאקטה במדי הסלסאו עד לחודש שעבר, אז כבש מול פרגוואי במוקדמות המונדיאל. בשלב הבתים פתח פעמיים, וברגעי ההכרעה כבר הפך לשובר השוויון. מספר 17 של ברזיל נכנס כמחליף בפתיחת המחצית השנייה מול צ'ילה ומיד כבש את שער הניצחון ברבע הגמר, ובחצי הגמר סידר 0:1 על פרו אחרי בישול נפלא של ניימאר. "פאקטה שחקן גדול שמתקדם בכל משחק בנבחרת", החמיא המבשל. "הוא עשה עונה נהדרת בליון ומראה שהוא יכול להיות שחקן חשוב גם עבור ברזיל. אני שמח עבורו".

סזאר סמפאיו, אלוף העולם מ-1994 וכיום אחד מעוזרי המאמן בברזיל, התלהב: "פאקטה הוא אחת ההפתעות שלנו. לא ידענו שהוא יכול לשחק כל כך טוב במספר מערכים. הוא לא רק עושה את מה שמצופה ממנו מבחינה התקפית ויכולת אישית, אלא תורם גם הגנתית. הוא מאוד פרודוקטיבי". הנתונים אכן מראים את הגיוון: פאקטה נוגע בכדור 42 פעמים בממוצע למשחק בטורניר, מבצע 1.8 תיקולים, מנצח ב-5.6 מאבקים, מדייק ב-85 אחוזים מהמסירות ומצליח ב-75 אחוזים מהכדרורים שלו, זאת בנוסף לשני השערים המכריעים ויצירת שלושה מצבי הבקעה.

בקופה אמריקה 2019, פאקטה שיחק חמש דקות ולא היה שותף אקטיבי לזכייה של ברזיל בתואר היבשתי. בקופה 2021, רבים נשמו לרווחה כאשר הרגיע כי החתך בכף הרגל לא ימנע ממנו לשחק בגמר ולחזור למרקאנה המיתולוגי - האצטדיון בו ערך את הבכורה כשחקן פלמנגו ב-2016 - כגיבור המפתיע של ברזיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully