ברזיל: ילד עם חולצה של ניימאר ומסיכה בימי קורונה. Eraldo Peres, AP
ברזיל: ילד עם חולצה של ניימאר ומסיכה בימי קורונה/AP, Eraldo Peres

קופה קורונה

4.6.2021 / 14:00

חשבתם שהיורו ביזארי? עם חצי מיליון קורבנות, מעל 80 אלף נדבקים ביום ובזמן ששערי המדינה נסגרו לזרים, דווקא ברזיל פתחה דלת לקופה אמריקה. החשש מ"טורניר המוות" וסיפורי בולסונארו: גם מסי וניימאר ייכנסו למעבדת הניסויים שתרתק את העולם (החל מ-13 ביוני, ספורט1)

מחלוקת עזה התעוררה בישראל באמצע חודש פברואר האחרון, בעקבות ההחלטה לקיים את גרנד סלאם תל אביב. תחרות הג'ודו כללה 600 משתתפים ממדינות שונות שהגיעו לכאן בעיצומו של משבר הקורונה, כאשר רמת התחלואה עמדה על כ-4,000 מקרים חדשים ליום ומעל 20 מתים ביממה, ובמקביל מבצע החיסונים צבר תאוצה. למרות הביקורות והחשש מהדבקה המונית, האירוע עבר בשלום. נמצאו רק חמישה חיוביים בלבד מבין 600 האורחים ועוד חמישה עובדים שנדגמו עוד לפני כניסתם לאתר ולא באו במגע עם אף אחד מהמשתתפים, שהיו כולם בבידוד ותחת נהלי בידוד מחמירים.

קחו ארבעה חודשים קדימה, הכפילו בעשרות מונים וקבלו את קופה אמריקה 2021. או כמו שקוראים לו כבר בברזיל: קובה (על משקל קוביד) אמריקה.

אם חשבתם שהיורו הדחוי שישוחק במדינות שונות ברחבי אירופה הוא ביזארי, הגיעה התאחדות הכדורגל של דרום אמריקה (הקונמבול) והחליטה לשנע את טורניר הדגל שלה, 13 ימים לפני פתיחתו, דווקא למדינה עם מספר המתים הרב ביותר בתקופת הקורונה אחרי ארה"ב. גם בגלל מסי וניימאר, אבל לא רק: החל מ-13 ביוני (שידורים ישירים בספורט1) עיני העולם יהיו מרותקות לנעשה במעבדת הניסויים בברזיל.

שלט מחוץ לאצטדיון מרקאנה: "אנחנו לא רוצים את הקופה אמריקה, אנחנו רוצים חיסונים". רויטרס
שלט מחוץ למרקאנה: "אנחנו לא רוצים את הקופה, אנחנו רוצים חיסונים"/רויטרס

על פניו, זה נראה כמו פתרון הגיוני של הרגע האחרון. אחרי שקולומביה הוזזה מתפקידה כמארחת בגלל סכסוכים פנימיים ומחאות נגד הנשיא, ושותפתה ארגנטינה נכנסה לסגר קורונה של תשעה ימים שלאחריו נאלצה לוותר אף היא, בקונמבול בחנו את כל האפשרויות, שקלו את ביטול הטורניר או העברתו לארה"ב, ובסופו של דבר בחרו לקיימו בברזיל. הרי המדינה הזו בנתה אצטדיונים במיוחד למונדיאל 2014, אירחה את האולימפיאדה שנתיים לאחר מכן וגם את קופה אמריקה 2019. יש לה את כל המתקנים, הידע והניסיון הדרושים כדי לקחת על עצמה את האחריות בהתראה כה קצרה.

רק יש בעיה אחת: הנגיף לא עזב גם את ברזיל. למעשה, זו המדינה הכי מוכת קורונה בדרום אמריקה. מעל מיליון מתים מקורונה יש באמריקה הלטינית ובקאריביים. בפרו, למשל, התברר לאחרונה שמספר מקרי המוות האמיתי (180 אלף) הוא כמעט פי שלושה מכפי שפורסם (68 אלף) ובברזיל מתקרבים כבר לחצי מיליון קורבנות.

ובכל זאת, בזמן שהרשויות מדווחות על מעל 80 אלף מקרים חדשים ויותר מ-2,000 מתים ליום, התאחדות הכדורגל הדרום אמריקאית הודתה לנשיא הברזילאי ז'איר בולסונארו על ש"פתח את דלתות המדינה" ולמעשה הציל את הקופה מביטול. האיש שנלחם בסגרים, סירב לקרוא לציבור לעטות מסיכות בטענה כי "זו בסך הכול שפעת קלה" והתנגד לחיסונים - נתן את הסכמתו לאירוח טורניר כדורגל יבשתי. והאירוניה: שעות לאחר מכן, החליטה ממשלתו לאסור כניסה של כל אזרח זר לשטחי המדינה.

ז'איר בולסונארו נשיא ברזיל מודיע על אירוח קופה אמריקה 2021. רויטרס
"עלינו להמשיך לחיות". נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו מודיע על אירוח הטורניר/רויטרס

הפגנות של עשרות אלפי אזרחים היו נגד בולסונארו ב-200 ערים שונות עוד לפני כן, והביקורות רק גברו בעקבות הצעד התמוה ואף מסוכן. "טורניר המוות", קרא הסנאטור רנאן קליירוס לקופה אמריקה. "הצעות לחיסונים מעלות עובש במגירות של פקידים, אבל טורניר כדורגל מקבל אישור מזורז. זה מגוחך". הוא גם פנה לניימאר וליתר הכוכבים וביקש מהם לסרב לעלות למגרש "בזמן שהקרובים והמכרים שלכם ממשיכים למות".

מומחים רבים, בברזיל ומחוצה לה, הזהירו מפני גל שלישי שיכול להיווצר בחסות הטורניר. "אירוע כזה גורם לתזוזה של אנשים רבים, גם אם המשחקים נערכים ללא קהל, והתנועה הזו תעלה את הסיכוי של התפשטות הנגיף", הסביר ז'וזה דויד אורבאז, מומחה למחלות זיהומיות בברזיליה. "הטורניר היה צריך להיות מבוטל לגמרי".

"מבחינתי זה כבר סגור", הדף בולסונארו את הטענות עוד לפני שהאירוח הובא בשלישי לאישור הממשלה. "אין שום סיכון כי האוהדים לא מגיעים. המשחקים יהיו ללא קהל והטורניר יסייע לכלכלה שלנו. צר לי על המתים, אבל עלינו להמשיך לחיות". בישיבה הוחלט לארח בשני אצטדיונים בריו דה ז'ניירו (מרקאנה ונילטון סנטוס), ופרט אליהם יהיו משחקים גם בברזיליה, קויאבה וגויאניה, כש-10 הנבחרות (אחרי שאוסטרליה וקטאר ביטלו את השתתפותן) חולקו לשני בתים על פי אזורים גאורגפיים. מזכיר הממשלה לואיז אדוארדו ראמוס הסביר: "כל נבחרת תגיע עם 65 אנשים וכולם יהיו מחוסנים. לא תהיה בעיה".

התלהבות גדולה לא נרשמה בעקבות העברת הטורניר לברזיל. שחקני נבחרת ארגנטינה התנגדו למהלך ועל פי דיווחים אף ניסו לשלב כוחות עם חבריהם מנבחרות אחרות כדי למנוע את קיום הטורניר. "ברור שהמצב בארגנטינה לא טוב, אז ההחלטה הזו של הקונמבול הייתה נכונה. אבל אם לא בטוח גם בברזיל, אז איך נוכל לשחק?", תהה סרחיו אגוארו עם נחיתתו בבואנוס איירס, אחרי החתימה על החוזה בברצלונה. כמה שעות לאחר מכן, התברר כי הוא עצמו נדבק בקורונה.

זה קרה אחרי שבקולומביה נמצא החלוץ אלפרדו מורלוס חיובי לקורונה, ובצ'ילה הקשר ארתורו וידאל חלה ואושפז כי הנגיף גרם לדלקת שקדים חריפה. נזכיר שעד פתיחת הקופה יש עוד משחקי מוקדמות מונדיאל בדרום אמריקה (הלילה ברזיל מול אקוודור, 3:30, ספורט2) והנבחרות מטיילות בין המדינות, כך שאיש לא יופתע אם יהיה ייבוא של עוד כמה וריאנטים.

סרחיו אגוארו שחקן ברצלונה עם ז'ואן לאפורטה. רויטרס
חזר ממעמד החתימה בברצלונה, התלונן על ברזיל ואז גילה בארגנטינה שנדבק בקורונה. סרחיו אגוארו/רויטרס

רק לפני שנה, ההתאחדות הברזילאית שלחה לפיפ"א מכתב ובו משכה את הצעתה לארח את מונדיאל הנשים ב-2023. הסיבות? משבר הקורונה וחוסר היכולת של המדינה להעמיד בטוחות לאירוח אירוע גדול נוסף תוך פרק זמן כה קצר. אז מספר המתים עמד על פחות מ-40 אלף, ומאז הוא הוכפל בכ-12. אז מה השתנה פתאום? יריביו של בולסונארו טענו כי ההחלטה לארח את הקופה הגיעה כתגובה לפיגור של הנשיא בסקרים, וכל מטרתו היא לצבור אהדה לקראת הבחירות באוקטובר 2022.

ומה עם החיסונים, אתם שואלים? רק 11 אחוזים מהאוכלוסיה מחוסנים. הקצב איטי, הנשיא לא מעוניין לרכוש עוד, יש אזורים שבהם התחלואה עולה משמעותית ולכן המומחים מודאגים מתרחיש קשה אף יותר. "הפכנו לפח הזבל של היקום", אמר ל-BBC ברזל ד"ר מיגל ניקולסיס, פרופסור למדעי המוח באוניברסיטת דיוק שגם ניהל במשך חודשים את המאבק בנגיף בצפון מזרח ברזיל. "כל מה שלא צריך להיעשות בעת מגיפה, נעשה כאן. פשוט בלתי ניתן לתיאור שהמדינה עם מספר המתים השני בגובהו נבחרה לארח טורניר יבשתי. זו יריקה בפנים של כל הברזילאים שאיבדו בני משפחה במגיפה, וסטירה לכולנו שסגורים בבתים כבר 14 חודשים".

האירוע הזה החזיר את ההיסטוריונים הברזילאים יותר מ-100 שנה לאחור. בסוף מאי 1919, הסלסאו זכו לראשונה אי פעם באליפות דרום אמריקה. אלא שאותו טורניר בכלל אמור היה להיערך שנה קודם (כמו הקופה הנוכחי שתוכנן לקיץ 2020) ונדחה בעקבות משבר בריאותי עולמי. עכשיו זו הקורונה, אז זו הייתה השפעת הספרדית. אלא שבזמנו, ההסכמה לאירוח ניתנה רק לאחר שהמגיפה הייתה תחת שליטה. זה בטח לא המקרה הפעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully