וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבל מפוסט טראומה והתאבד על קבר אביו. האלמנה תבעה

עודכן לאחרונה: 13.4.2021 / 10:12

גשש, אב לשישה, סבל מפוסט טראומה בשל מבצע "ענבי זעם" ו-22 שנה לאחר מכן תלה את עצמו ליד קבר אביו. משרד הביטחון סירב להכיר ברעייתו כאלמנת חלל שנפל במערכה, והיא החליטה לתבוע. מה הייתה הפסיקה?

גבר בפוסט טראומה. ShutterStock
הגשש ביצע מספר ניסיונות שלא צלחו לפני ההתאבדות (למצולם אין קשר לכתבה)/ShutterStock

משרד הביטחון הכיר בימים אלה בגשש אב ל-6 שסבל מפוסט טראומה והתאבד לפני שלוש שנים על קבר אביו, כחלל שנפל במערכה. כך עולה בעקבות תביעה שהגישה אלמנתו באמצעות עו"ד מיכאל פסקל, לאחר שקצין התגמולים של משרד הביטחון סירב להכיר בקשר בין התאבדותו לבין הפוסט טראומה בה לקה בעקבות אירועים ביטחוניים שחווה במהלך השירות. זאת, בהתבסס על חוות דעתו של הפסיכיאטר טעם משרד הביטחון, שסירב להכיר בקשר סיבתי בין נכותו של הגשש שסבל מפוסט טראומה לבין התאבדות.

הגשש התאבד בחודש מאי 2018 בתלייה באמצעות חבל על עץ ליד קבר אביו. לפני האירוע ולאורך השנים שקדמו לכך הוא ביצע מספר ניסיונות התאבדות שלא צלחו . חודש לאחר שהתאבד, אלמנתו הגישה בקשה להכיר בה לפי חוק חיילים שנספו במערכה. זאת, לאחר שבעבר הוכר כנכה צה"ל, בין היתר בגין הפרעה פוסט טראומטית כרונית. בא כוחה של האלמנה טען בערעור על ההחלטה, כי קצין התגמולים טעה כשקבע באופן נחרץ כי ההפרעה הפוסט טראומתית לא הוכרה על ידי אגף השיקום של משרד הביטחון.

עו"ד מיכאל פסקל. יחצ,
עו"ד מיכאל פסקל/יחצ

אלמנתו של הגשש, שנישאה לו בשנת 90', סיפרה כי לפני שהחל לסבול מפוסט טראומה, הוא היה אדיב, שקט, רציני, מסור ודאג למשפחה. בני הזוג חיו חיים מאושרים, נורמטיביים, חיי חברה ואף נהגו לטייל הרבה בארץ. במהלך השנים נולדו להם 6 ילדים והוא היה שותף מלא בגידולם ובניהול משק הבית. היא העידה כי מדי פעם נהג לשתף אותה באירועים ביטחוניים בהם השתתף, כולל מקרים שבהם פעל לחיסול חוליות מחבלים, היתקלויות ופעילות הכרוכה בסכנת חיים. בשלב מסוים התנהגותו הלכה והשתנתה בהדרגה אבל לאחר מבצע ענבי זעם בשנת 96' כשחבריו נהרגו לידו, הבחינה בשינוי קיצוני בהתנהגותו. לדבריה הפך לעצבני ודיכאוני, גילה חוסר סבלנות ואכפתיות כלפי הילדים.

מספר חודשים לאחר המבצע הוא שוחרר משירותו הצבאי ארוך השנים לאחר שניסה להתאבד, ואף אושפז במחלקה פסיכיאטרית. גם כששהה בבית סבל ובני משפחתו סבלו מהתנהגותו האלימה. הגשש סבל מחרדות קשות, שהתבטאו בפחד פן מישהו ייכנס לביתם וירה בבני המשפחה. לעיתים היה מתעורר באמצע הלילה מחלומות מפחידים ונהג לשבת ימים שלמים מול החלון ולהסתכל בפחד החוצה. כך התנהלו חייו עד ליום שבו התאבד.

בא כוחה של האלמנה, עו"ד מיכאל פסקל העוסק בתביעות נגד משרד הביטחון, התבסס בערעור על חוות דעתו של מומחה פסיכיאטרי מטעמו, שקבע באופן חד משמעי כי ההפרעה הרפואית הנפשית ממנה סבל היא הפרעה פוסט טראומטית וכי הוא לא סבל מכל הפרעה נפשית אישיותית פתולוגית אחרת. בעקבות הגשת הערעור, קצין התגמולים של משרד הביטחון חזר בו מהחלטתו וקבע כי לאחר בדיקה מחודשת, החליט להכיר באשתו כזכאית לזכויות המוענקות לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה וכי נפטר עקב נכותו הפוסט טראומטית ועקב שירותו הצבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully