סמלי הקבוצות: פריז סן ז'רמן מול באיירן מינכן. Visionhaus, GettyImages
סמלי הקבוצות: פריז סן ז'רמן מול באיירן מינכן/GettyImages, Visionhaus

ויכוח אקדמי

13.4.2021 / 13:00

טענות ללחצים פסולים, הבטחות גרנדיוזיות לכדורגלנים שרק עלו לתיכון ובלם המריבה שגרם ל"הכרזת מלחמה". עם כל הכבוד לגמר האלופות האחרון, שהוכרע גם הוא על ידי בוגר האקדמיה שלה, פריז סן ז'רמן רוצה לסגור חשבון עם באיירן והבונדסליגה קודם כל על פיתוי השחקנים הצעירים

הפעם הראשונה שבה טאנגי קואסי, שמאז המעבר לבאיירן מינכן נקרא טאנגי ניאנזו, נכלל בסגל של הבווארים למשחק במסגרת ליגת האלופות הייתה בשבוע שעבר - דווקא נגד האקסית פריז סן ז'רמן. הבלם/קשר בן ה-18, שרשם 13 הופעות במדי אלופת צרפת בעונה שעברה וגם הפך לכובש הצמד הצעיר ביותר שלה מאז 1976, אמנם לא שותף ברבע הגמר הראשון ושיחק רק 37 דקות העונה במדי באיירן, אבל העיר את השדים מבחינת פ.ס.ז'.

הרבה יותר מאשר הרצון לנקום ביריבה הגרמנית על ההפסד בגמר האלופות של 2020, שגם אותו הכריע בוגר האקדמיה הפריזאית קינגסלי קומאן, פ.ס.ז' רוצה לנצל את רבע הגמר הנוכחי כדי לסגור חשבון עם באיירן (והבונדסליגה בכלל) בעיקר על מה שמוגדר כ"מחטף הכישרונות".

טאנגי ניאנזו שחקן באיירן מינכן. Matthias Hangst, GettyImages
העזיבה שלו הכאיבה לפ.ס.ז' אפילו יותר מההפסד בגמר. טאנגי ניאנזו/GettyImages, Matthias Hangst

פרט לחלום ליגת האלופות, הפנטזיה הגדולה של הקטארים מאז ההשתלטות על פריז סן ז'רמן הייתה ליצור ליאו מסי משלהם. פריז סן ז'רמן אספה כישרונות צעירים בגילאי 12-15 מרחבי העולם, השקיעה 10 מיליון יורו בשנה והפכה רשמית לאקדמיית הנוער הטובה בצרפת, אבל גם אחרי עשור קטארי אין עדיין תוצר הולם. רק פרסנל קימפמבה ולפניו אדריאן ראביו (שברח ליובנטוס לפני שנתיים בהעברה חופשית) מהווים דוגמה לשחקני בית שהצליחו לתפוס מקום בהרכב הקבוצה הבוגרת.

פ.ס.ז' סגרה כבר בעונה שעברה את קבוצת המילואים ששיחקה בליגה הרביעית כדי להשקיע יותר בקבוצת הנוער עד גיל 19. במועדון הגיעו למסקנה שאם יש שחקן טוב בגיל 19, מקומו בסגל הבוגר והוא לא זקוק לתחנת הביניים. ואם הוא לא טוב? אז אין סיבה שיישאר. לואיס פרננדז, מאמן נבחרת ישראל לשעבר שהיה ראש מערך האקדמיה ב-2017 והחזיק בתפקיד רק שנה, לא אהב את החלטת המועדון בו כיכב כשחקן וכמאמן: "אני לא מבין מה המדיניות של המועדון בנוגע לשחקני הנוער. מה שקורה כרגע זה שפ.ס.ז' פשוט נפטרת מהצעירים שלה".

והוא לא טעה. כך לפחות היה בשנים הקודמות. הרי בוגרי האקדמיה של האלופה מסתובבים בכל רחבי אירופה: קומאן נמצא בבאיירן, מתאו גנדוזי בהרטה ברלין, מוסא דמבלה כיום באתלטיקו מדריד, אודסון אדואר בסלטיק, ואצל ליל, מוליכת הליגה הצרפתית שמקדימה כרגע את פ.ס.ז' בשלוש נקודות, אפשר למצוא את מייק מניאן, בובקארי סומארה, פודה באלו טורה וג'ונתן איקונה - כולם פליטי מחלקת הנוער הפריזאית. כולם הבינו שאין להם סיכוי להשתלב בקבוצה עתירת הכוכבים ונטשו בשלב כזה או אחר, ובצדק.

אבל דווקא כאשר המדיניות השתנתה, צצה בעיה אחרת.

פרסנל קימפמבה שחקן פריס סן ז'רמן. רויטרס
שחקן הבית היחיד שתפס מקום של קבע בהרכב. פרסנל קימפמבה/רויטרס

בשנים האחרונות מכרה פ.ס.ז' לבונדסליגה את כריסטופר אנקונקו (ר.ב. לייפציג) ומוסא דיאבי (באייר לברקוזן) שאמנם קיבלו דקות משחק לא מועטות אצל אלופת צרפת, אבל לגרמניה כבר הגיעו כשחקני מפתח. אחריהם, צעירים נוספים ראו כי טוב והבינו שהבונדסליגה היא מקום טוב יותר להתפתח. רק שהם אפילו לא מכניסים כסף למועדון בו גדלו, אלא מנצלים את העובדה שבצרפת אפשר להחתים שחקן בן 16 לשלוש שנים בלבד ואז עוזבים בגיל 18-19 ללא תמורה.

לאונרדו, המנהל הספורטיבי של פריז סן ז'רמן, כבר הכריז מלחמה בחודש שעבר על קבוצות הפרמיירליג והבונדסליגה, שלטענתו מפעילות לחצים פסולים על צעירי המועדון שלו כדי שיחתמו כשחקנים חופשיים. "הם מדברים עם המשפחות של אותם צעירים בניסיון לשכנע אותם ונותנים הבטחות גרנדיוזיות כשהשחקנים רק בני 15", האשים הברזילאי. "זה צריך להיות אסור. נותנים לילדים האלה להאמין שבמקום אחר הם יגיעו לגן עדן, ממליצים להם לא לחתום על חוזה ואז בגיל 18-19 אומרים להם: 'בואו אלינו'. תמיד מדברים על זה שפ.ס.ז' מאבדת שחקן צעיר, אבל לפעמים ההפסד הוא לא של המועדון אלא של השחקן עצמו. יש רבים שרוצים לחזור".

אז הברקזיט מונע כעת מהמועדונים באנגליה להמשיך להוות איום על לאונרדו, אבל גרמניה רק מבססת את מעמדה כאטרקציה לצעירי פריז. דן אקסל זגאדו עבר לבורוסיה דורטמונד בהעברה חופשית בגיל 18, אחרי שש שנים באקדמיה של פ.ס.ז', דיאבי ואנקונקו נרכשו אחרי שהיו במועדון מבירת צרפת מגיל 13 ובקיץ האחרון הגיעה סטירת הלחי המהדהדת עם המעבר של ניאנזו.

לאונרדו מנהל ספורטיבי פריז סן ז'רמן. GettyImages
נמאס לו. לאונרדו/GettyImages

פ.ס.ז' עשתה מאמצים אדירים להשאיר את ניאנזו ולא הצליחה לנצח את באיירן, שעמדה מאחוריו בתקופה בה סירב לדון בחתימה על חוזה מקצועני. לפני כשלושה שבועות, גם סומאילה קוליבאלי עשה צעד דומה וחתם על חוזה בבורוסיה דורטמונד. הבלם בן ה-17 התאמן בקבוצה הבוגרת של פ.ס.ז' לפני שנפצע, אמר שקימפמבה הוא המודל לחיקוי שלו ובלם הנבחרת אף פרש עליו את חסותו, אבל כעת החניך הצעיר כבר במקום אחר.

"עשיתי מה שנכון עבורי", ניסה להסביר קוליבאלי בריאיון ל"לה פריזיאן" לאחר החתימה. "יותר מכל, דורטמונד זה מקום ששם מבטחו בצעירים, וזה לא בהכרח המקרה בפ.ס.ז'. אין לנו הצעירים מקום בסגל, ועכשיו גם אין קבוצת מילואים אז הקושי גדול עוד יותר. דיברתי עם טאנגי והוא אמר לי שפעל נכון ושהוא מרוצה בבאיירן. פריז זה הבית שלי, כילד קטן חלמתי לשחק יום אחד בפארק דה פראנס, אבל פה לא היססתי. אני מבין שבמועדון הייתה אכזבה מהצעד שלי, אבל הם לא הציעו לי את אותם הדברים. בדורטמונד מאמינים בי, גם אחרי הפציעה ברצועות הברך. אני יודע שאהיה שם חלק מהקבוצה הבוגרת, והם מטפחים צעירים כמוני".

בניגוד לטענות של לאונרדו, המועדונים הגרמנים מבהירים שהפניות מגיעות מכיוון השחקנים, שמאמינים שהבונדסליגה תתאים להם יותר. מנכ"ל דורטמונד מיכאל צורק אמר ל"בילד": "אנחנו מקבלים פניות רבות ממשפחות ונציגים של שחקנים מצרפת כי הם רואים את האפשרויות להתפתח כאן. הם יודעים שהסיכוי שלהם להתקדם כאן הוא טוב יותר".

קינגסלי קומאן שחקן באיירן מינכן מול קולין דאגבה שחקן פריז סן ז'רמן, אנחל די מריה. רויטרס
הוא דווקא רואה שינוי בפ.ס.ז'. קינגסלי קומאן מול בוגר אקדמיה אחר, קולין דאגבה/רויטרס

עכשיו האיום מגיע מכיוונים שונים. כולם יודעים שבפריז יש מבחר עצום, מבינים שיש כישרון בכל שכבת גיל באקדמיה ונציגי קבוצות מגיעים בקביעות למשחקי קבוצות הנוער והנערים, בבית ובחוץ, כדי לאתר יהלומים. גם הסוכנים ראו כי טוב והעלו הילוך, במיוחד כשמדובר בשחקנים חופשיים שחותמים על חוזה ראשון בקריירה ויכולים לסדר להם עמלה גבוהה יותר.

המגמה הזו צפויה להימשך, כשהמסומן הנוכחי הוא קייס רואיז-אטיל. הקשר בן ה-18 וחצי מסיים את חוזהו ומחזיק בהצעות מקבוצות בכירות בגרמניה וגם מניס, כך שיש אפשרות שיעבור ללא תמורה ויישאר בצרפת, כפי שעשה עדיל עאושיש עם המעבר לסנט אטיין בקיץ האחרון.

קומאן, שעזב את פ.ס.ז' ב-2014 ועצר לתחנת ביניים ביובנטוס לפני שהגיע לבאיירן מינכן, דווקא רואה שינוי: "צעירים ממשיכים לעזוב את פריז, אבל זה נורמלי. כל המועדונים הגדולים מאבדים כישרונות. קשה לשלב צעירים במועדון מפואר שרוצה לזכות בליגת האלופות ותמיד חייב לנצח, אבל אני חושב שהדברים השתפרו בפ.ס.ז' מאז התקופה שלי. היום צעירים עוזבים אחרי ששיחקו כבר בבוגרים, הם זכו להזדמנות. אני קיבלתי בקושי 3-4 משחקים בשנה וחצי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully