יעקב שחר נשיא מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
יעקב שחר נשיא מכבי חיפה/אדריאן הרבשטיין

סולם יעקב

עודכן לאחרונה: 8.4.2021 / 13:45

המאמצים החוזרים להצלת בית"ר ("אין ליגה בלעדיה"), דרבי האחווה לאחר מות רובי שפירא, ההבטחה להפועל תל אביב והוויתור היקר להפועל פתח תקוה. לא רק מכבי חיפה: לכבוד יום הולדתו ה-80 של יעקב שחר, חזרנו למקרים בהם סייע לקבוצות אחרות. מאנואר סאדאת ועד דלה ימפולסקי

7 בינואר 2017. הפועל תל אביב, כמה ימים לפני עוד תחת מפרק, עברה לידי קבוצת הבעלים החדשה בראשות האחים ניסנוב, אבל הכאוס היה בעיצומו וגיא לוזון לא ידע כמה ואילו שחקנים יעמדו לרשותו. אל המאמן פנה יעקב שחר, נשיא מכבי חיפה, והבטיח: "אני אעזור לכם".

חמישה ימים לאחר מכן לוזון כבר עזב וחודש לאחר מכן הגיע למכבי חיפה, אבל העזרה מכיוון הבעלים הירוק הגיעה עם השאלתם של שחר הירש ואייל משומר. גם אם הסיוע מהכרמל לא הספיק כדי להתגבר על הפחתת תשע הנקודות ולשרוד בליגת העל, הכוונה הייתה ברורה: שחר לא רצה לראות את האדומים בלאומית.

seperator

מדוע שירצה להציל קבוצה יריבה? אוהדי מכבי חיפה לא תמיד הבינו ובטח שלא תמיד הסכימו. את ההסבר הוא סיפק חמש שנים וחצי קודם לכן, כאשר עזר לבית"ר ירושלים שהייתה במצב דומה. "אני בכדורגל הישראלי הרבה שנים", אמר שחר בריאיון ל"רדיו ירושלים" ביולי 2011. "יכולים לשים בליגה 16 קבוצות, אבל היא לא תהיה שווה אם לא יהיו בה קבוצות כמו בית"ר, מכבי והפועל תל אביב. ליגה בלי בית"ר ואפילו הפועל פתח תקוה, שזה מועדון עשיר בהיסטוריה בכדורגל הישראלי, לא שווה".

אז לכבוד הגעתו של יעקב שחר לגבורות, הנה עוד כמה מקרים בהם עזר למועדונים אחרים להישאר עם הראש מעל המים. או בקיצור: לא רק מכבי חיפה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין עם נשיא מכבי חיפה יעקב שחר. יוסי ציפקיס
שיתוף פעולה תמורת 5,000 לירות ב-1977, וידידות ארוכת שנים. יעקב שחר עם נשיא המדינה ראובן ריבלין/יוסי ציפקיס

יעקב שחר היה ועודנו ידידו של הנשיא ראובן ריבלין. ב-1977 הוא שמע מריבלין, אז פטרון בית"ר, על הבעיות הכלכליות של המועדון ואמר לו שהוא מעוניין לפרסם את החברה שלו על חולצות השחקנים. השניים סגרו שעבור 5,000 לירות על חולצות בית"ר יתנוסס שמה של חברת 'וולוו' ששחר הוא היבואן הבלעדי שלה.

באחד המשחקים, ב-19 בנובמבר 1977, בית"ר נאלצה לנדוד מימק"א בעקבות ביקורו ההיסטורי של נשיא מצרים אנואר סאדאת בישראל, והיא אירחה את מכבי נתניה במגרש קטמון. הנתנייתים לבשו צהוב-שחור ואילו בית"ר שיחקה בצבעי ירוק-לבן, בדומה למכבי חיפה של אותם הימים. בית"ר אגב, ניצחה 0:2. שחר המשיך להעניק חסות למועדון עד לסיום עונת 1978/79, בה זכתה בית"ר בגביע השני בתולדותיה. במשך השנים רצו שמועות כי בשנות ה-80' שחר ניסה לרכוש את בית"ר ולא הצליח, אך גם בית"ר וגם הבעלים של חיפה הכחישו זאת.

יעקב שחר. מתוך הספר "אני אוהב אותך בית"ר", אתר רשמי
כשבית"ר לבשה ירוק-לבן/אתר רשמי, מתוך הספר "אני אוהב אותך בית"ר"

הפינה החמה בלב נשמרה, וגם גישתו לגבי חשיבות המועדונים הוותיקים כבר הוצגה כאן. בתחילת עונת 2001/02, הזדמן לשחר להושיט יד לבית"ר פעם נוספת. כאשר גד זאבי עזב והקבוצה מהבירה הועברה לידי כונס נכסים וראתה כיצד הליגה נפתחת בלעדיה, הבהיר שחר: "נחכה לבית"ר כמה שצריך, זו לא אותה הליגה בלעדיה. אם צריך נחכה גם 10 מחזורים".

בהתאם למוטו הזה, שחר נרתם לסייע גם כאשר ארקדי גאידמק נטש והשאיר את איציק קורנפיין לבד במערכה. אחרי עסקת עידן ורד בקיץ 2010 תמורת 1.2 מיליון דולר, הניסיון הבא היה לרכוש את אריאל הרוש ולהשאילו מיד לבית"ר, אבל השוער עצמו החזיק באחוזים גבוהים מהכרטיס והמהלך לא יצא אל הפועל. אז קורנפיין הציע את עסקת חן עזריאל, ושחר לקח. כדי לסייע. "מכיוון שזאת האפשרות היחידה לעזור לבית"ר במצב הזה, אז הסכמתי לעשות את העסקה באותם תנאים", אמר אז. מה היו התנאים? תשלום של 1.1 מיליון דולר על חלוץ בן 23 שכבש תשעה שערים בעונה שלפני כן.

הברמן. מכבי חיפה
פינה חמה בלב. יעקב שחר עם הצעיף של בית"ר לצד איציק קורנפיין/מכבי חיפה

לאחר מכן הסכים הבעלים של מכבי חיפה להשאיל לבית"ר את אנדריי פיליאבסקי וחיים מגרלשווילי ללא עלות, כאשר הוא ממשיך לשלם את שכרם, והם תרמו להישארות של הירושלמים. ורד, אגב, חזר לבסוף לבית"ר כשחקן חופשי ובקיץ 2018 שחר הציע 1.5 מיליון שקל כדי לרכוש אותו בזמן שהירושלמים היו במשבר ניהולי עם אלי טביב, אבל האחרון דרש סכום כפול והרעיון נפל.

והייתה גם פעם אחת לאורך ההיסטוריה ששחר פנה לבית"ר וביקש שתבוא לקראתו. היה זה בעונת 1999/00, אז ביקש להחזיר את הבן האובד ראובן עטר מירושלים לכרמל. משה דדש הבהיר אז לכולם: "שחר מעולם לא אמר לנו 'לא', תמיד מצא דרך לעזור. אז כשהוא מבקש משהו באופן חד-פעמי, אי אפשר לסרב לו".

נשיא מכבי חיפה יעקב שחר עם תמיר כהן, חן עזריאל, אלון תורג'מן. ערן גילווארג
"זאת הייתה האפשרות היחידה לעזור לבית"ר". יעקב שחר ולצדו חן עזריאל ב-2011/ערן גילווארג

כאשר רובי שפירא רכש את הפועל חיפה בעונת 1993/94, במקביל לאליפות ללא הפסד של מכבי חיפה, שוק השחקנים הישראלי נכנס לסחרור ושני בעלי הבית של מועדוני הכרמל נתנו את הטון ויצרו יריבות עזה בעיר. אבל ברגע שחלה ההתדרדרות הכלכלית של האדומים, שחר שילם 750 אלף דולר עבור דודו אוואט בקיץ 2001. מכבי חיפה נזקקה לשוער בעקבות פציעתו של ניר דוידוביץ', ושחר ראה פה סיטואציה של עזרה הדדית.

כמה חודשים לאחר מכן, שפירא כבר שם קץ לחייו. האירוע הטרגי שינה את הכדורגל הישראלי וגם את גישתו של שחר, שהיה הראשון להושיט יד ליריבה העירונית. הבעלים של מכבי חיפה ארגן את דרבי האחווה בין הקבוצות ב-30 בדצמבר 2001 (האדומים ניצחו 0:3, אוואט וג'ובאני רוסו שהיו אז במכבי חיפה שיחקו מחצית בכל צד) והצליח להכניס כמיליון שקלים לקופת הפועל חיפה ממכירת כרטיסים וזכויות שידור. הכסף הזה שימש לתשלום משכורות לחודשיים לשחקנים ועובדי המועדון.

בטקס שנערך לפני המשחק, אמר אז שחר: "אנו נמצאים עדיין תחת הזעזוע של מותו של רובי שפירא. עוד לא מלאו 30 למותו ואנו עורכים דרבי, לו שתי מטרות חשובות - לעזור להפועל בשעתה הקשה וכן להעביר מסר של סובלנות".

פרט לכך, שחר גם השאיל אז שחקנים ליריבה העירונית כדי שלא תקרוס. במרוצת השנים אף קרא כמה וכמה פעמים ליצור איחוד ולקרוא לקבוצה העירונית "חיפה יונייטד", אם כי האופציה הזו נותרה בגדר מחשבה בלבד.

יעקב שחר נשיא מכבי חיפה. איתי חסיד
האוטובוס של מכבי חיפה עצר גם בכמה תחנות אחרות. יעקב שחר/איתי חסיד

מכבי חיפה רכשה לא מעט שחקנים מהפועל פתח תקוה בשנות ה-90' ובתחילת שנות ה-2000. החל מרפי כהן ואלון חזן, דרך אדורם קייסי ועד מנור חסן. אז כשספקית הכישרונות העיקרית של הירוקים ביקשה להעביר את המשחק הביתי מול מכבי תל אביב במחזור הסיום של עונת 2002/03 מהאורווה לאצטדיון רמת גן, הבוס הירוק שיכול היה למנוע את המהלך, לא התנגד. המלאבסים העשירו את קופתם הדלילה, אבל הפסידו למכבי תל אביב 3:0 וזו זכתה באליפות על חשבון מכבי חיפה רק בגלל הפרש שערים עדיף. אוהדים רבים האמינו אז, ומאמינים גם היום, שהתעקשות בנושא האצטדיון הייתה משאירה את צלחת האליפות בכרמל.

אחרי הפועל פתח תקוה, הגיעה תורה של מכבי נתניה להיות הכתובת לאיתור כישרונות של הירוקים. אוהדי הקבוצה מהשרון הסתייגו כמובן ובמקרים מסוימים גם הביעו את מחאתם, אחרי שחן עזרא, אוראל דגני ודלה ימפולסקי נרכשו על ידי מכבי חיפה בזה אחר זה, אבל האנשים שניהלו את המועדון אז ידעו שהעסקאות הללו עם שחר מאפשרות למכבי נתניה להמשיך להתקיים. שוב, האינטרס היה הדדי.

ובשנים האחרונות זו נוף הגליל שנהנית מתמיכה של שחר. פרט לצעירים המושאלים דרך קבע למוליכת הליגה הלאומית, הבעלים של מכבי חיפה שילם את שכרו של איתי מרדכי כאשר אימן את הקבוצה, ובקיץ האחרון הזרים לנוף הגליל כ-600 אלף שקל עם רכישתם (והשאלתם המיידית בחזרה) של עודד צוקול ותום סקלובין. כמו באמצע שנות ה-2000, אז היחסים הקרובים בין שחר לאבשלום נוריאל מעסקי הרכב נמשכו גם בעסקי הכדור וסייעו לנצרת עילית להפתיע בליגת העל, כך החיבור הנוכחי צפוי להחזיר את המועדון לליגה הבכירה אחרי 15 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully