חרמן בורגוס מאמן ניואל'ס אולד בויס. Luciano Bisbal, GettyImages
חרמן בורגוס מאמן ניואל'ס אולד בויס/GettyImages, Luciano Bisbal

אני לבד וטוב לי, מונו

19.3.2021 / 16:00

מונו בורגוס, מי שהיה עוזרו הנאמן של סימאונה באתלטיקו מדריד, רוצה להוכיח שהוא מסוגל גם לבד והאתגר מתחיל בקבוצה של מסי ובאצטדיון של המורה ביילסה. מדוע הקשר עם סימאונה נותק ומי כבר הספיק לאיים עליו בארגנטינה? על ההימור "המשוגע" של ניואל'ס

במסיבת העיתונאים המאולתרת בה הוצג כמאמנה החדש של ניואל'ס אולד בויס, חרמן בורגוס בדיוק התפעל ממתקן האימונים של המועדון ואמר שהוא "ממש כמו אירופה", ואז רוח קלה הפילה את שלט הפרסום שמאחור על גבו. "אל תדאגו, זה כלום", הרגיע את האנשים מסביב. "זה כמו יתושים".

הרגע המשעשע הזה סימל את החזרה של שוער העבר לארגנטינה, 22 שנה אחרי שעזב את המדינה (לא כולל גיחה לכמה חודשים ב-2011). מי שהיה יד ימינו של דייגו סימאונה במשך עשור - עוזרו הנאמן שתמך בו מקצועית ובכמה מקרים גם הגן עליו בגופו - יוצא לקריירת סולו שמתחילה בהימור על כל הקופה: בקבוצת הבית של ליאונל מסי.

בורגוס בן ה-51 עשה לעצמו שם בעשור הקודם כאחד מעוזרי המאמן המוערכים באירופה, בעקבות עבודתו לצד סימאונה באתלטיקו מדריד. בארגנטינה הוא עדיין זכור קודם כל כ"מונו" (הקוף) המשוגע. זה השוער עם השיער הארוך שעישן מגיל 17 ועשה את הפריצה בפרו קאריל, לקח אליפויות עם ריבר פלייט ורגע לפני שעבר למאיורקה גם הספיק להתקוטט עם שחקני ראגבי מחוץ למועדון. הוא היה רוק סטאר עוד הרבה לפני שהקים להקה והוציא אלבומים.

את הקריירה כשוער סיים באתלטיקו מדריד ב-2004, שנה אחרי שהתגבר על סרטן בכליות, כשלצדו הקשר סימאונה בקדנציה השנייה שלו במועדון. ב-2011 חזר בורגוס אל הקולצ'ונרוס כחלק מהצוות של סימאונה, שצירף אותו אליו שנה קודם לכן בקטאניה האיטלקית ובראסינג קלוב. והשילוב הזה עבד בצורה פנטסטית.

צ'ולו שיקם מועדון הרוס והפך אותו לחבר קבע בשלבי ההכרעה של ליגת האלופות תוך שבירת הדואופול של ברצלונה וריאל, ומונו תמיד היה שם לצדו. בהתחלה עוד נחשב בעיני רבים ל"שומר הראש" של סימאונה בגלל חזותו המאיימת, מבנה גופו שהתעצם אחרי הפרישה והתקפי הזעם בספסל (ב-2012 למשל התעמת עם ז'וזה מוריניו בדרבי של מדריד ואיים: "אני לא טיטו וילאנובה, אוריד לך את הראש"), אבל עם השנים התמתן והתרכך, קיבל עוד ועוד סמכויות, וגם זכה להכרה מקצועית. הוא תכנן את התרגילים במצבים הנייחים, בנה תבניות הגנה, עבד אישית עם שחקנים ועמד על הקווים כאשר סימאונה הורחק. והיו לא פחות מ-18 משחקים כאלה, כולל בניצחון על מארסיי בגמר הליגה האירופית ב-2018 וב-2:4 על ריאל בסופרקאפ האירופי לאחר מכן - שניים משבעת התארים של אתלטיקו בעידן סימאונה.

בקיץ האחרון החליט בורגוס שהגיע הזמן לצאת לדרך עצמאית. את ברכת הדרך מסימאונה, הוא לא קיבל. על פי דיווחים שונים, צ'ולו נפגע מכך שעוזרו לא היה מוכן שינהל את המשא ומתן על הארכת החוזה עבורו, כפי שהיה בשנים קודמות עם כל הצוות (האחות של סימאונה דאגה לחוזים), והיחסים בין השניים התערערו. בורגוס נותר נאמן לאתלטיקו גם בבועת ליגת האלופות בליסבון, אף על פי שההסכם כבר הסתיים וקבוצות אחרות פנו אליו ("לא יכולתי להתנהג בצורה גועלית למועדון שהיה הבית שלי") , אלא שהנתק בין החברים כבר היה כמעט מוחלט. סימאונה מיעט לשתף את עוזרו בהכנות למפגש עם ר.ב. לייפציג, בקושי התייחס לעצות שלו במשחק עצמו וההדחה ברבע הגמר הייתה גם ערב הפרידה.

דייגו סימאונה עם חרמן בורגוס, אחרי הזכייה של אתלטיקו מדריד בליגה האירופית 2018. Michael Steele, GettyImages
עשו דרך ארוכה ומוצלחת יחד, אבל הקשר ניתק. דייגו סימאונה עם חרמן בורגוס/GettyImages, Michael Steele

מאז אותו ערב, בורגוס המתין בסבלנות להצעה שתקסום לו. הוא קיווה להתחיל את דרכו כמאמן ראשי בספרד, אבל זה לא קרה. גם התפקיד בריבר לא התפנה לאחר שמרסלו גז'ארדו בחר להישאר. ואז הגיעה ההצעה מניואל'ס, שפיטרה את מאמנה פרנק קודלקה בעקבות צבירת נקודה אחת בלבד בחמשת מחזורי הליגה. בורגוס עלה על טיסה מספרד וחזר למולדתו. מיד לאחר הנחיתה, כבר נצפה באימון קבוצת הנוער.

"אני חושב על כדורגל 24 שעות ביממה, העיניים שלי טרוטות מרוב צפייה במשחקים", הסביר בריאיון את התשוקה שלו למשחק ופרש את משנתו המקצועית. "אני רוצה להיות מעורב בכל דבר. ליידע את הגנן כיצד עליו לגזום את הדשא, לדעת מתי מגיעים הרופאים. אתה צריך להיות בשליטה. להכיר את השחקנים בקבוצות הנוער, מתי כל חוזה מסתיים. כל פיסת מידע היא קריטית. יש לי תשוקה עזה לטקטיקה ובניית אסטרטגיות, ואני תמיד רוצה לתקן את מה שלא מוצא חן בעיניי".

כמעט כל אנשי אתלטיקו איחלו הצלחה לעוזר המסור, ונשיא המועדון אנריקה סרסו בירך: "זה מה שהוא רצה, להיות מאמן ראשי במדינה שלו. אנחנו שמחים וגאים בו מאוד. ניואל'ס עשתה בחירה נהדרת. טביעת האצבע שלו תורגש מיד". רק סימאונה לא הגיב.

בדצמבר סיפר בורגוס בריאיון שסימאונה כבר לא עונה לו לטלפון ("שלחתי הודעה אחרי ההפסד לריאל והוא לא התייחס, אולי החליף מספר") ולפני כשבועיים רמז פעם נוספת שיש נתק: "הייתה לנו חברות קרובה מאוד, הספיק לנו מבט כדי להבין אחד את השני. התקשרתי כשהוא חלה בקורונה, והוא לא ענה לי. אני יכול לאחל לו רק טוב".

ליאונל מסי שחקן ברצלונה עם חולצת ניואל'ס לזכרו של דייגו מראדונה. רויטרס
גם הוא הוזכר במסיבת העיתונאים של מונו בורגוס. ליאו מסי עם החולצה של ניואל'ס/רויטרס

עכשיו בורגוס יוצא מהצל של צ'ולו במטרה להראות שהוא לא רק מספר 2 נהדר. הדוגמה הטרייה בדרום אמריקה לא הוכיחה את עצמה, כאשר דומנק טורנט, מי שהיה במשך שנים עוזרו של פפ גווארדיולה, ניסה את מזלו באלופת היבשת פלמנגו ופוטר אחרי ארבעה חודשים. מונו, אחד מתלמידיו הרבים של מרסלו ביילסה, מקווה לגורל שונה.

אחרי שחתם על חוזה עד סוף 2021, עם אופציה לשנה נוספת, הסביר בורגוס מדוע נענה לקריאה מניואל'ס. "אני כאן בגלל ההיסטוריה", אמר. "בגלל ביילסה, בגלל טאטה מרטינו, בגלל הרבה שחקנים גדולים שעברו כאן. בגלל מראדונה, בגלל מסי". ביילסה היה המאמן שנתן לו את המקום בהרכב הנבחרת, ואז מנע ממנו את חלום המונדיאל ב-2002. "אתם לא יכולים לדמיין את הכעס של מישהו ששיחק לאורך כל המוקדמות ואז שוב לא נספר במונדיאל", צוטט סימאונה בספר "איכות הטירוף" של ביילסה. "ובכל זאת מונו חיבק אותו ובכה כשעזב".

בורגוס עצמו כינה את ביילסה "המאמן הטוב בעולם" וגם "אוניברסיטה למאמנים". לאחרונה סיפר שלמד ממנו, מלואיס ארגונס, קרלוס קריגול ואמריקו גאז'גו. סימאונה, אגב, לא הוזכר. הלילה (שישי) מול אוניון סנטה פה הוא יעשה את הצעד הראשון כמאמן ראשי, באצטדיון הקרוי על שמו של אגדת המועדון ביילסה, שבו גם ערך את הופעת הבכורה כשוערה של פרו לפני 32 שנה.

מאמן לידס יונייטד מרסלו ביילסה. GettyImages
עוד תלמיד שלו הפך למאמן ראשי. מרסלו ביילסה/GettyImages

המשימה של בורגוס ממש לא פשוטה. הוא מגיע למועדון גדול בארגנטינה, אבל כזה שאיבד שליטה בשנים האחרונות לאוהדים הקיצוניים ("בארה-בראבס") וסבל מכאוס ניהולי מוחלט שאולי יגיע לסיומו עם הבחירות בחודש הבא. כל המועמדים הביעו תמיכה במינוי של בורגוס, שביקש לידיו סמכויות מקצועיות נרחבות ויצטרך ליישר סגל לא מאוזן שמתקשה להתרומם. הקפטן והסמל מקסי רודריגס כבר בן 40, פרננדו בלוסצ'י בן 37, סנטיאגו ג'נטילטי בן 36, פאבלו פרס ואיגנסיו סקוקו בני 35, מאורו פורמיקה בן 32 ולידם יש שחקנים חסרי ניסיון שעדיין לא הוכיחו את עצמם.

ההתרגשות בניואל'ס עצומה וההגעה של בורגוס מעוררת ציפיות רבות. התקווה היא שהכריזמה של המאמן החדש והניסיון שצבר באירופה, יחזירו את הקבוצה להיות כוח שיש להתחשב בו בליגה הארגנטינאית. אבל לא כולם מתלהבים מ"החיזוק האירופי". העיתונאי גוסטבו לופס, שסורב לריאיון בנובמבר האחרון, כבר שלח מסר לבורגוס. "פנינו אליו אז כדי שיתראיין והוא אמר שהוא לא מכיר אותנו, אז עכשיו תכיר", הזהיר הפרשן. "עכשיו אתה בארגנטינה, אין לך ברירה אלא לסבול אותנו. עכשיו תפתח טלוויזיה ותראה אותנו שם. תאזין לרדיו לפני השינה ותיאלץ לשמוע אותנו מדברים עליך ועל הקבוצה שלך. אני לא יודע כמה הוא למד מסימאונה, אבל מאז שעזב אתלטיקו ראשונה ואיתו היא הייתה רק שלישית. רצית להישאר בספרד, אבל לא רצו אותך. עכשיו, במקום לאמן במדריד, תגיע למגרשים של פטרונאטו וסרמיינטו".

תהיו בטוחים שהתגובה של בורגוס עוד תגיע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully