ריימונד דומנק מאמן נאנט. אתר רשמי נאנט, אתר רשמי
ריימונד דומנק מאמן נאנט/אתר רשמי, אתר רשמי נאנט

ברוכים הבאים לקרקס

1.1.2021 / 17:00

בוס קפריזי שביצע את הפרובוקציה האולטימטיבית, מאמן מושמץ שלא הדריך קבוצה מאז 1993 וחתום על הפיאסקו הכי גדול של נבחרת צרפת, וברקע: מוזיקת ליצנים. הקאמבק הביזארי של ריימונד דומנק בן ה-69, מאמנה החדש של נאנט

אימון הבכורה של ריימונד דומנק בנאנט התחיל כרגיל. בבוקר יום רביעי, המאמן החדש שוחח עם הצוות שלו על כר הדשא בזמן שהשחקנים ערכו ריצה קלה ואז, ב-10:31, הרמקולים נפתחו.

"גבירותיי ורבותיי, ברוכים הבאים לקרקס של קיטה", הכריז אחד האוהדים המוחים נגד הבעלים ולדמאר קיטה, על רקע מנגינת ליצנים מחרישת אוזניים. "הקרקס של קיטה מציע לכם כמה מופעים חדשים ומדהימים: ריימונד דומנק יציג את חזון הכדורגל שלו ויגרום לנו לצחוק בסופי השבוע הקרובים, ובקטע החיות המסורתי שלו, הקרקס של קיטה יציג 11 עזים שיתרוצצו על משטח ירוק וינסו להעביר ביניהם כדור. רק בקרקס של קיטה - מופע שרץ כבר 13 שנה, לילדים ומבוגרים כאחד".

לקבלת פנים כזו אף מאמן לא זכה. בזמן שהאלופה פריז סן ז'רמן עורכת שינוי על הקווים, הדרמה הגדולה באמת מגיעה מנאנט, שם בעלים מושמץ החליט להטריל את האוהדים ולמנות את האיש שחתום על הפיאסקו הכי גדול בתולדות הכדורגל הצרפתי, לא פחות מ-27 שנים אחרי הפעם האחרונה שאימן קבוצה. קרקס, כבר אמרנו?

ולדמאר קיטה, איש עסקים פולני שהשתקע בצרפת בשנות ה-80', שילם ב-2007 כ-10 מיליון יורו כדי לרכוש את נאנט, שמונה פעמים אלופת צרפת בעבר. הקבוצה חזרה לליג 1 בעזרתו (ואז ירדה ועלתה שוב ב-2013) אבל הצלחות גדולות לא היו. ב-2017 שאף לעשות צעד קדימה ומינה למאמן את קלאודיו ראניירי, האיש ששנה לפני כן הוביל את לסטר סיטי לאליפות סנסציונית באנגליה, ובצרפת הסתפק בכמה שבועות בצמרת ובמקום התשיעי.

ראניירי היה בן 66 ונזקק לאישור מיוחד ממנהלת הליגה הצרפתית, שם מגבלת הגיל למאמנים היא 65. בזמן שהאיטלקי המתין לקבלת האישור, יצא נגדו נשיא ארגון המאמנים בצרפת. מי זה היה? ריימונד דומנק כמובן. "אנחנו לא היינו מאשרים החרגה", הבהיר אז, "ולא משנה במי מדובר. זו הייתה דעתנו גם אם הוא היה מאמן צרפתי".

שלוש שנים וחצי חלפו, והנה המתנגד עצמו נהנה מאותה החרגה ממש. קיטה בן ה-67 אוהב מאמנים מהדור שלו (פרט לראניירי עבדו במועדון בשנים האחרונות גם רנה ז'יראר, ואהיד חלילודז'יץ' וכריסטיאן גורקוף - כולם מעל גיל 62 בעת המינוי) והפעם הזעיק את דומנק בן ה-69. רק שבניגוד לאחרים, הוא נשלף ממעמקי הבוידעם.

המהלך הזה הימם רבים בצרפת. ולא מדובר רק באוהדים או עיתונאים, אלא אפילו במנכ"ל המועדון שהוא במקרה גם הבן של הבעלים. על פי דיווחים בתקשורת הצרפתית, פרנק קיטה "התאכזב מהצעד של אביו" שהחליט למנות בעת משבר דווקא מאמן שלא עבד כבר 10 שנים, שימש מאז ימיו בנבחרת בעיקר כפרשן ולא אימן קבוצה מאז 1993! רוב השחקנים של נאנט אפילו לא נולדו אז.

ולדמאר קיטה בעלים נאנט. רויטרס
צעד התרסה מכוון נגד האוהדים? ולדמאר קיטה/רויטרס

דומנק, יליד העיר ליון ושחקן הקבוצה בשנות ה-70', היה למעשה המאמן הרציני הראשון בעידן ז'אן מישל אולאס. שנה אחת אחרי שרכש את המועדון, הבוס מינה את דומנק ב-1988 ובעזרתו עלתה ליון לליגה הבכירה וגם הגיעה לגביע אופ"א. ב-1993 עבר דומנק להתאחדות הצרפתית, אימן את הנבחרת הצעירה עד אחרי יורו 2004, ואז שודרג במפתיע וקיבל את הנבחרת הבוגרת.

את דרכו בטריקולור החל דומנק בשכנוע כמה מחברי דור הזהב להישאר בנבחרת, ובעזרתם גם כמעט הפך לאלוף עולם. אלא שצרפת הפסידה בפנדלים בגמר 2006, זינדין זידאן נגח ופרש, ומהקדנציה של שחקן התיאטרון החובב זוכרים את הניפויים המבוססים אסטרולוגית (רובר פירס, למשל, לא זומן כי הוא בן מזל עקרב), את מופעי הביזאר מול העיתונאים, את הכישלון ביורו 2008 ובעיקר את ההתבזות במונדיאל 2010.

מרד האוטובוס המפורסם בדרום אפריקה, נחשב לאירוע הכי מביש שידע הכדורגל הצרפתי. דומנק התעמת אז עם ניקולא אנלקה, והשחקנים האחרים לא הופיעו לאימון כצעד של הזדהות עם החלוץ. הם נותרו כולם ישובים באוטובוס, עם וילונות מורדים, בזמן שהמאמן עומד המום מחוצה לו. אם לא די בכך, דומנק המושפל עוד נשלח להקריא הצהרה בשם השחקנים המוחים. זה אמור היה להישאר אקורד הסיום הצורם בקריירת האימון שלו. עד שהגיע הטלפון מקיטה, עם הצעה לפרק חדש.

מאמן נבחרת צרפת ריימונד דומנק בוהה באוטובוס הקבוצה. רויטרס
זה אמור היה להישאר אקורד הסיום. ריימונד דומנק מחוץ לאוטובוס שחקני הנבחרת ב-2010/רויטרס

17 מאמנים עבדו אצל הבוס הפולני מאז 2010, ונאנט איבדה לחלוטין את הזהות שלה. בשנתיים האחרונות לאוהדים כבר נמאס. הם פועלים נגד קיטה ולא מסתירים את זה, אז הוא בתגובה ביצע את הפרובוקציה המושלמת והביא דמות שמאפילה על כל מחאה. "זה סוריאליסטי", אמר שחקן העבר ניקולא סאבינו, הכלבויניק של נאנט באליפות האחרונה ב-2001. "אנחנו אמורים לצחוק על זה, אבל זה כבר לא מצחיק כי זו המציאות שלנו בשנים האחרונים. המועדון מנוהל על ידי אדם שלא סומך על המאמנים שלו ולא הציב מטרות כבר 10 שנים. אף מאמן רציני לא יגיע לנאנט כל עוד קיטה הוא הבעלים".

באימון הבכורה התוסס ביום רביעי נכח גם קיטה, בליווי שני שומרי ראש. הוא כמובן לא אהב את הלעג מצד האוהדים וכך גם אחד השחקנים, עבדולאי טורה, שכמעט נגרר לעימות פיזי. המחאה שגאתה ברשתות החברתיות לאחר המינוי ("דומנק לא רצוי כאן", "משפחת קיטה היא הבעיה") גלשה לראשונה אל תוך מתחם האימונים.

רק דומנק לא התרגש. למחרת, במסיבת העיתונאים בה הוצג, נשאל כמובן על פארסת 2010 וקשר בין אירועי המונדיאל לימים אלו. "אם השחקנים היו שואלים אותי על דרום אפריקה, הייתי מציע להם לקנות את הספר שלי, זה רק 19.90 יורו", התבדח המאמן הוותיק. "אני מרגיש כאילו זה קרה בחיים אחרים, לקח לי זמן להתגבר על האירוע הזה. לא אוכל למחוק את מה שקרה, אבל הפכתי את הדף מזמן. אני חי את ההווה. אני רואה את הציוצים בטוויטר, אני מודע לכל, אבל מה שאני רוצה עכשיו זה רק להמשיך הלאה וליהנות".

האם תהיה הנאה בקאמבק המוזר הזה? דומנק חתם עד לסיום העונה וינסה להשאיר את נאנט בליגה, כשהיא כרגע במקום ה-16 ורק שלוש נקודות מעל הקו האדום, אבל יש המעריכים שהשידוך יהיה קצר אף יותר. "זה מאמן ש-95 אחוזים מהשחקנים שלו אמרו שהוא לא כשיר", צייץ העיתונאי עמנואל מרסרון, המסקר את נאנט. "אין כאן הימור, אלא הודאה ש'אין לנו מושג מה לעשות'. אשתדל לא להקדיש זמן לאשליה הזו שנקראת דומנק. גם ככה הוא לא יהיה כאן עוד כמה חודשים". כמו כל קרקס נודד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully