דומיניק קלברט-לואין שחקן אברטון. רויטרס
דומיניק קלברט-לואין שחקן אברטון/רויטרס

אנגליה עברה לדום

16.10.2020 / 18:00

בין צלקת למזכרת מהליגה המחוזית לשער ניצחון בגמר הגביע העולמי, דומיניק (דום) קלברט-לואין נראה תקוע באברטון. אלא שאז תפקיד החלוץ הופקד בלעדית בידיו, קרלו אנצ'לוטי ביקש שילמד מפיפו אינזאגי והטופיז הרוויחו את החלוץ הכי חם באנגליה. גם ליברפול תסבול ממנו?

"אין סיכוי שהוא יעמוד בזה", חשבו בקבוצת סטוליברידג' סלטיק מהליגה המחוזית. דומיניק קלברט-לואין הגיע אליהם משפילד יונייטד - כישרון בן 17 שהעדיף לשחק עם בוגרים בקונפרנס מאשר למשוך עוד שנה בנוער - ואחרי 20 דקות מול הייד יונייטד הוא כבר מצא עצמו על הדשא עם פנס בעין.

"היה קר ונורא, ודום קפא בלחץ של משחק בוגרים", נזכר מאמנו דאז קית' בריגס, "אבל הוא לא נשבר". הוא עלה למחצית השנייה עם עין אחת עצומה, כבש צמד בניצחון 2:4 ובמשחק הבא הוסיף שער ושני בישולים. "דום היה צריך לפתח אגרסיביות, להיות קשוח יותר ולדעת להתמודד גם כשהדברים לא הולכים בדיוק כמו שהוא רוצה. זה עבד, למען האמת. מאז הוא לא הביט מאחור".

עם מזכרת מאותו משחק ראשון בדצמבר 2014 בדמות צלקת קטנה מתחת לעין, קלברט-לואין הוא הלהיט החם של אנגליה תחילת 2020/21. בחמשת השבועות הראשונים של העונה הוא הספיק לכבוש תשעה שערים במדי אברטון (פעמיים שלושער), להוביל את הטופיז למקום הראשון בליגה עם מאזן מושלם, להיבחר לשחקן החודש בפרמיירליג, לקבל זימון לנבחרת ואז להבקיע כבר בבכורה. עכשיו הוא רוצה לגרום גם לליברפול לעבור לדום ולחגוג עם אברטון ניצחון בדרבי - בדיוק עשור אחרי הפעם הקודמת שזה קרה.

דומיניק קלברט-לואין שחקן נבחרת אנגליה נוגח לרשת. רויטרס
חמישה שבועות של טירוף חושים. דומיניק קלברט-לואין כובש בבכורה במדי נבחרת אנגליה/רויטרס

דומיניק (או בקיצור: דום) קלברט-לואין גדל צמוד לאצטדיון הילסבורו, הבית המיתולוגי של שפילד וונסדיי והמקום בו אירע האסון המחריד שבו נמחצו למוות 96 אוהדי ליברפול לפני 31 שנה. אבל הוא בכלל אוהד שפילד יונייטד וגדל במועדון מגיל 8. בעונה שעברה הגיע להילסבורו כאורח וכבש צמד לרשת שפילד וונסדיי בגביע הליגה, במשחקו ה-100 במדי אברטון. "זה היה באמת מרגש", אמר בסיום המשחק אליו הגיעו משפחתו וחבריו מהשכונה. "גדלתי מרחק זריקת אבן מכאן. הייתי חולף על פני האצטדיון הזה כל יום בדרך לאימונים של שפילד יונייטד".

בגיל 16 קיבל מלגה מהאקדמיה של הבליידס, ובהמלצת המאמן עד גיל 23 עשה הסבת תפקיד - מקשר לחלוץ. רק שזה לא קרה בבית אלא בסטוליברידג' סלטיק. "הגענו אז לנקודה שהציפיות שלו מעצמו התעלו על האפשרויות שיכולנו להעניק לו", הסביר ניק קוקס, לשעבר מנהל האקדמיה של שפילד יונייטד וכיום במנצ'סטר יונייטד, את המעבר לקבוצת בוגרים. "המשחקים בליגות עד גיל 16 או עד גיל 18 היו קלים מדי עבורו, והוא בחר מסלול אחר כדי להתקדם".

אחרי שישה שערים בחמישה משחקים בקבוצה מהליגה המחוזית, קלברט-לואין חזר הביתה ובאפריל 2015 גם קיבל דקות ראשונות במדי שפילד יונייטד שהייתה אז בליג 1 שהיא הליגה השלישית. שתי הופעות בלבד היו לו ולכן הושאל שוב בקיץ, הפעם לנורת'המפטון מהליגה הרביעית. שמונה שערים ב-10 הופעות בהרכב הובילו לחזרה נוספת לבליידס, רק כדי לרשום עוד כמה משחקים ללא שער.

ואז הגיעה התפנית הבלתי צפויה. אף על פי שלא כבש אפילו שער אחד בקבוצה מהליגה השלישית, יומיים לפני סיום החלון בקיץ 2016 פנתה אברטון לסוכן שלו. "ישבתי עם המשפחה בבית של סבא שלי, ופתאום הסוכן התקשר ואמר שאברטון בתמונה וזה רציני הפעם", סיפר קלברט-לואין בריאיון. "כל המשפחה שלי צרחה, הייתה התרגשות גדולה. יומיים לאחר מכן חתמתי, ברגעים האחרונים של החלון, והשאר היסטוריה".

שחקן אברטון דומיניק קלברט לואין. רויטרס
התחלה לא פשוטה באברטון. דומיניק קלברט-לואין/רויטרס

דייויד אנסוורת', מגן אברטון בתחילת המילניום וכיום מנהל האקדמיה, היה האיש שאיתר את קלברט-לואין בשפילד יונייטד. "אני עדיין המום שהבאנו אותו ב-1.5 מיליון ליש"ט", התגאה לאחרונה. "הדבר הראשון שצד את עיני היה ההשקעה שלו בחדר הכושר. הוא עשה הרבה סקוואטים והניתור שלו מהמקום היה הכי טוב שראיתי. היו לו בעיות גדילה מסוימות, הרגליים שלו התפתחו בקצב אחר לעומת הגוף, אבל מהרגע הראשון שראיתי אותו אמרתי לעצמי 'וואו, יש כאן אתלט מדהים'. יש לו עוד הרבה מה לשפר, אבל אני יכול לצפות ממנו כבר ל-20 שערים העונה, וכך בכל עונה לאחר מכן. הוא מספר 9 המושלם והביטחון שלו רק הולך וגובר".

הפריצה של החלוץ לא קרתה בן-רגע. הוא נפצע כבר בהופעת הבכורה שלו במדי אברטון והושבת לחודשיים, ובמרץ 2017 כבש את שערו הראשון לרשת האל סיטי. "השער הזה היה אנחת רווחה, ואחריו זה כמו סם", ניסה להסביר. "זה ממכר - טעמת פעם אחת ואתה רוצה עוד". אלא שזה גם היה השער היחיד שלו באותה עונה, מה שלא מנע מאברטון להחתים אותו על חוזה חדש עד 2022.

בסיום עונת הבכורה בגודיסון פארק, קלברט-לואין יצא עם נבחרת אנגליה עד גיל 20 לגביע העולמי בדרום קוריאה. הוא מצא את הרשת במשחק הראשון מול ארגנטינה והיה חתום על השער היחיד במשחק האחרון, בגמר מול ונצואלה. תואר היסטורי למדינה בגילאים הללו ומקום של כבוד מאחורי מרטין פיטרס וג'ף הרסט - שני היחידים שכבשו עבור אנגליה בגמר המונדיאל האמיתי.

ההצלחה בנבחרת הצעירה נתנה לחלוץ הרבה יותר הזדמנויות באברטון. הוא כבש גם בליגה האירופית ובדצמבר 2017 זכה להארכה נוספת של חוזהו, אבל הקבוצה עצמה לא התרוממה. קלברט-לואין עבר שישה מאמנים בארבע שנים ואצל רובם שיחק, אבל רק דאנקן פרגוסון, חלוץ העבר של המועדון שהוצב לרגע כמאמן זמני, נתן לו במה כחלוץ החוד. "הוא הניח יד על הכתף שלי ואמר: 'אתה תהיה האיש שלי בהתקפה, אתה הולך לשחק'", נזכר קלברט-לואין. "זו הייתה הפעם הראשונה שקיבלתי אחריות כמספר 9 אמיתי. הבנתי שזה הזמן שלי". הוא החזיר עם צמד בבכורה המוצלחת של פרגוסון מול צ'לסי (1:3) והמשיך להתקדם גם אצל קרלו אנצ'לוטי, בדרך לחוזה משודרג עד 2025 ובעיקר למעמד חדש.

דומיניק קלברט-לואין עם הגביע העולמי של נבחרת אנגליה עד גיל 20, יוני 2017. Ahn Young-joon, AP
שער בגמר המונדיאליטו. דומיניק קלברט-לואין עם הגביע העולמי לנבחרות עד גיל 20/AP, Ahn Young-joon

שישה שחקנים הצטרפו לאברטון בקיץ האחרון, כשעל שלושה מהם הושקעו כמעט 75 מיליון יורו במצטבר. אבל אף אחד מהם לא חלוץ. כי אנצ'לוטי כל כך מאמין בקלברט-לואין, עד שהוא החליט שאין סיבה לחפש מספר 9 חדש. יש עם מי לצאת למלחמה. למעשה, קלברט-לואין פתח ב-23 מ-24 משחקי הליגה בתקופת אנצ'לוטי, שנתן לו לנוח רק במחזור הסיום חסר החשיבות מול בורנמות' בעונה הקודמת.

המאמן האיטלקי אהב את מה שראה (שמונה מ-13 שערי הליגה של החלוץ בעונה הקודמת היו אחרי הגעתו) ורק ביקש מקלברט-לואין לשפר את החדות. איך? ללמוד מפיפו אינזאגי. "הוא כבש 300 שערים בקריירה, ו-210 מהם היו בנגיעה אחת", הסביר דון קרלו. "חלוץ צריך להיות מרוכז מול השער. דום השתפר מאוד בעבודת הרחבה שלו". ואכן, תשעה מ-10 שעריו של קלברט-לואין העונה (כולל הגול בנבחרת) היו בנגיעה. מאז תחילת העונה שעברה אין שחקן בפרמיירליג שהבקיע יותר ממנו בראש, אבל את היכולת הזו הכירו עוד קודם לכן. עכשיו הסיומת שלו מגוונת הרבה יותר.

"התפקיד שלי בקבוצה הוא לשים את הכדור ברשת ולוודא שאני בעמדה הנכונה להבקיע שערים", הבהיר החלוץ אחרי שסוף סוף הציבו אותו במרכז ולא דרשו ממנו לרוץ לצדדים. "אני לא אוכל לכבוש אם אהיה ליד דגל הקרן. עכשיו יש לנו הרבה שחקנים שמסוגלים לכבוש ולייצר מצבים. הרבה מהשערים שלי היו בנגיעה אחת, אז כל העניין הוא להיות במקום הנכון".

קרלו אנצ'לוטי מאמן אברטון עם דומיניק קלברט-לואין. רויטרס
תלמד מפיפו אינזאגי. קרלו אנצ'לוטי עם דומיניק קלברט-לואין/רויטרס

ועד כה, קלברט-לואין נמצא כל הזמן במקום הנכון. החלוץ בן ה-23 (1.87 מ') מראה ורסטיליות שלא כולם האמינו שקיימת בו. זו כבר לא רק האתלטיות המרשימה ומשחק הראש המשובח, אלא גם חושים של חלוץ אמיתי, יותר איומים על השער ואפילו התקדמות בפן הטכני (שעדיין טעון שיפור). הוא הרשית בכל ארבעת המחזורים, הפך לאנגלי הכי צעיר שכובש שלושער בליגה הבכירה מאז טוני קוטי במדי ניוקאסל ב-1988 ולשחקן אברטון הראשון מאז 1931 שחוגג שלושער פעמיים תוך חודש, ולקינוח נגח לרשת ויילס בבכורה בנבחרת והפך גם לחלוץ הראשון של הטופיז שמבקיע במדים הלאומיים מאז גארי ליניקר ב-1985.

פתאום יש אופציית גיבוי להארי קיין בנבחרת, וכצפוי יש גם מחזרות. מנצ'סטר יונייטד התעניינה לפני סגירת החלון, אבל אברטון הרחיקה אותה בקלות עם הצבת תג מחיר של 80 מיליון ליש"ט. בצד השני של העיר, שון גואטר המליץ למנצ'סטר סיטי לרכוש אותו, לאור העובדה שסרחיו אגוארו מסיים חוזה בקיץ הבא. "החזקתי את עצמי, אבל ברגע שסיטי תחפש חלוץ, קלברט-לואין חייב להיות גבוה ברשימה", טען חלוץ העבר של הסיטיזנס. "יש לו מהירות, יש לו עוצמה, יש לו גובה והוא משתפר מדי יום. הוא יכול עוד לעבוד על הטכניקה שלו, אבל גם כך מסוגל להציע משהו ייחודי לקבוצה".

שער כל 132 דקות אצל אנצ'לוטי (17 גולים ב-27 משחקים) - זה המאזן של קלברט-לואין מאז שהגיע אנצ'לוטי לגודיסון פארק. לכן המאמן בטוח: "הוא יהיה בצמרת החלוצים של אנגליה ואירופה. הוא פנטסטי עם הראש, חכם ברחבה וגם חד". אולי החדות הזו גם תניב לאברטון שער ביתי ראשון מול ליברפול אחרי חמש שנים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully