וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנים כיוון: האנשים שהתגברו בצורה יצירתית על משבר הקורונה

9.9.2020 / 0:18

מנהלים בכירים שמאסו בקצב העבודה הגבוה, עולה חדשה שהפכה מספרית לכותבת טקסטים, אשת מנהלה שפתחה הדרכת כושר אונליין ואפילו עסק שהמיר את עצמו. משבר הקורונה חייב פתרונות יצירתיים. יש כאלה שמצאו אותם

בווידאו: נתניהו, גנץ, אדלשטיין וגמזו בביקור במפקדת הקורונה בפיקוד העורף/צילום: לע"מ

ימי הקורונה הכריחו אנשים להמציא את עצמם מחדש. בין אם מדובר בכאלה שהוצאו לחל"ת, בעצמאים שהעסק שלהם קרס או סתם בעובדים שמרגישים שההתפתחות שלהם נעצרה, הזמן הפנוי חייב היערכות מחדש - ולפעמים גם קריירה חדשה.

אחד מהאנשים הללו היה אלדד מרום, שכבר עבר שינוי אחד בעבר. הוא היה סמנכ"ל בחברת תעשיות, עבד מסביב לשעון, ניהל עובדים רבים וחיי חיים אינטנסיביים. בשלב מאוחר יותר בחייו פתח עסק להפקה וארגון תערוכות ומכירת יצירות אומנות. השגרה העמוסה, הפעילות בעסק והנסיעות הביאו אותו לחפש משרה רגועה יותר. בנוסף, אלדד מספר כי רצה תפקיד עם משמעות, שירגיש שהוא תורם בו.

אלדד מרום. המפעל להכשרת ילדי ישראל,
רצה תפקיד עם משמעות. אלדד מרום/המפעל להכשרת ילדי ישראל

לפני חמש שנים אלדד עשה שינוי דרמטי בקריירה ובחייו בכלל. הוא , רעייתו אורית ובנם לב, עברו מביתם שבישוב לוטם להתגורר בכפר ילדים בכרמיאל. כפר הילדים מהווה בית לחלק מפעילות המפעל להכשרת ילדי ישראל, ארגון האחראי על כ-900 ילדים ונוער בסיכון המתגוררים בכפרי נוער במודל ייחודי. בכל כפר נוער יש משפחתונים וכל משפחתון הוא בעצם משפחה ל-12 ילדים ובני נוער בסיכון בכל הגילאים, שחיים כמשפחה, כולל ארוחות, חוגים ועזרה בשיעורים.

אלדד ואורית החליטו להקדיש את חייהם לעזרה לילדים ונוער בסיכון. "בעיני, המפעל מייצג את ארץ ישראל היפה", הוא מספר, "את הנתינה האינסופית, את הערבות ההדדית בין בני האדם. עבודתם של הורי הבית אינה מובנת מאליה, זאת לא עבודה רגילה של חמישה ימים בשבוע או תשע שעות ביום. יש כאן עבודה 24/7 כולל שישי ושבת. הורי הבית מגדלים את הילדים ביחד עם ילדיהם הביולוגיים. לכולם יש אותם תנאים. יש כאן עבודה עם שליחות ומסירות המצריכה כוחות נפש אדירים כדי להתמודד עם כל ילד, כדי לספק לו את הצרכים הייחודיים שלו, כדי לסייע לו להגיע להישגים לימודיים, לספק לו תמיכה רגשית, לנסות להדגים לו כיצד ניתן לקיים בית נורמטיבי של זוג הורים וילדיהם, ללמד אותו כישורים חברתיים, כישורי חיים, חוגי העשרה ועוד".

אלדד מרגיש שכך הוא מגשים את עצמו. "אין שמח ממני על השינוי שעשיתי בחיי", הוא מעיד, "בישראל, גילו הממוצע של אדם הוא בערך 77 שנים. רוב בני האדם מספיקים לעשות בחייהם כמות עצומה של דברים. כמה זמן מתוך אותם שנים הוא משקיע בעצמו וכמה הוא משקיע באחרים, ולא באלה הקרובים אליו, אלא באלה שבאמת זקוקים למה שהוא יכול לתת להם?"

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
seperator

עוד אדם שבחר בקריירה אחרת, ועשה את השינוי עוד לפני עידן הקורונה, היה אופק רון. מיד לאחר שחרורו מיחידת מגלן, הקים אופק בן ה-29 חברה להפקות כנסים, שלימים התמזגה עם חברת תוכנה. בתור מנכ"ל Software Sources, החברה רשמה צמיחה של 19% בשנה הראשונה ו54% בשנתה השנייה. הרווח היה גדול ומושך, אך אופק, שהשקיע את מרבית זמנו הפנוי בהתנדבות בעמותה, החליט לפני כשנתיים לעשות מעבר מפתיע מעולם ההייטק לתפקיד סמנכ"ל עמותת 'ויגן פרנדלי', המקדמת אורח חיים טבעוני.

"כשהייתי מנכ"ל בחברת הייטק נהניתי מתנאים מעולים", הוא מספר, "עבדתי עם בכירים במשק במסלול שהיה מבטיח לי עושר בתוך כמה שנים. אבל משהו בעשייה של ויגן פרנדלי ובחברות עם עמרי פז, מייסד העמותה, משך אותי, ואז הבנתי שזה הדבר שאני באמת מאמין בו ורוצה לעשות. לאחר שהצטרפתי הפקתי את הפעילויות והאירועים הטבעוניים הגדולים ביותר באותה תקופה. אני מרגיש שהניסיון שלי במגזר העסקי עזר גם בפיתוח העמותה. התחלנו לעשות המון שיתופי פעולה עם רשתות וחברות ענק שהובילו לאבסולוטיות של התו של העמותה, שמופיע היום ביותר מ-1,500 בתי עסק ו-6,500 מוצרים".

אופק רון. עמותת ויגן פרנדלי,
עושה מה שהוא מאמין בו. אופק רון/עמותת ויגן פרנדלי

בשנת 2017 הפיק אופק בהתנדבות את ההפגנה הגדולה ביותר למען זכויות בעלי חיים בתל אביב, בה השתתפו כ-30 אלף מפגינים. כיום הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי גלובאלי ואחראי גם על סניף ויגן פרנדלי באנגליה, אבל הרילוקיישן שלו בוטל בשל הקורונה. הסניף בלונדון מתנהל מרחוק ומעסיק כבר שלושה אנשי צוות. מה שלאנשים אחרים נראה ייחודי, הוא עניין שבשגרה עבור עובדי העמותה.

גם עידו אלישר בן ה-29 הספיק לעבור מעולם ההייטק הנוח לעשייה החברתית. "עבדתי כשנתיים בתחום הבלוקצ'יין, ייעצתי למספר חברות מוכרות, גייסנו סכומי כסף יפים ואפילו קיבלנו תמיכה משחקניות גדולות בשוק, זו הייתה התחלה יפה כמו בכל אגדה של חברת הייטק", מספר עידו. "אהבתי את האנשים והעשייה, כמובן שגם את התנאים כמו שאופק ציין, אבל בסוף התמלאתי מההתנדבות בעמותה ואז החלטתי להפוך את זה גם לעבודה שלי". עידו הוא מנהל פיתוח עסקי, ומוביל את המהפכה של הפיכת חברות לידידותיות לעובדיהן הטבעונים. "כשהוצע לי להצטרף לעמותה ולהקים את הפרויקט, שמחתי על ההזדמנות להביא את הטבעונות לעולם ההייטק הישראלי".

עידו אלישר. עמותת ויגן פרנדלי,
התמלא מההתנדבות. עידו אלישר/עמותת ויגן פרנדלי

אבל לא רק הייטקיסטים ובעלי משרות בכירות עושים את המעבר. טניה בורה בת ה-33 עלתה לארץ ממוסקבה יחד עם בעלה לפני 7 שנים. היא לא דיברה עברית וגם לא רצתה ללכת לאולפן. היא מצאה עבודה במספרה בראשון לציון, התחילה שם כאסיסטנטית, אך התקדמה מהר להיות האחראית על הקידום במדיות החברתיות של העסק, בפייסבוק ובאינסטגרם, עבודה עם בלוגרים וכיוב'. את כל התחום למדה בעצמה.

אחרי 3 שנים טניה עזבה את המספרה ופתחה מספרה משל עצמה בבת ים, עסק שאהבה מאד והצליח יפה. ואז הגיעה הקורונה, בה חלו גם היא ובני משפחתה.

בזמן הסגר טניה חשבה מה היא יכולה לעשות. בינתיים השלימה תואר שני במנהל עסקים (דרך האינטרנט) אותו התחילה עוד ברוסיה. כמי שמעידה על עצמה שכל חמש שנים היא מחליפה הכול בחייה (מלבד משפחה, תודה לאל) - עבודה, דירה, עיר מגורים - היא ידעה שלעסק שלה היא לא חוזרת והמשפחה החליטה לעבור להתגורר בצפון הארץ. בסיום הסגר התקשרה חברה שידעה שיש לה ידע בפיננסים ואנגלית מצוינת וביקשה עזרה בכתיבת טקסטים פיננסיים עבור החברה שהיא עובדת בה.

בעקבות זאת, טניה פתחה לפני שלושה חודשים פרופיל ב-Fiverr והתחילה לקבל עבודות. הפלטפורמה של Fiverr מחברת בין עסקים בכל הגדלים לבין פרילנסרים המציעים שירותים דיגיטליים ב-400 קטגוריות ושמונה ורטיקלים, בהם עיצוב גרפי, שיווק דיגיטלי, תכנות, וידאו, אנימציה ועוד. בשנה האחרונה כ- 2.8 מיליון לקוחות רכשו באמצעות הפלטפורמה מגוון רחב של שירותים מיותר מ- 160 מדינות ברחבי העולם.

ב-Fiverr טניה מציעה שירותי כתיבה בכל נושא אפשרי. היו לה לקוחות שביקשו ממנה טקסטים בנושאי פסיכולוגיה, פינטק, פוליטיקה, כלכלה ועוד. אחרי כמה שבועות כפרילנסרית היא הבינה שהיא מאד נהנית מהגיוון בעבודה, מהחופש שהיא נותנת לה. זה משאיר לה זמן למשפחה, לעצמה, לכלבים שלה. היא יודעת מתי היא מתחילה לעבוד ומתי מסיימת, כאשר היא הבוסית של עצמה ואחראית לגמרי על הזמן שלה. טניה מתפרנסת רק מפייבר (בעלה עובד גם הוא) ומעידה כי ההכנסות גדלות מחודש לחודש. היא גם העלתה מחירים לאחרונה ובעקבות זאת הגיעה יותר עבודה.

טניה בורה. יחצ,
כל חמש שנים מחליפה הכול, חוץ ממשפחה. טניה בורה/יחצ

סול לייבוביץ' היא בעלת חנות הבוטיק לבגדי הנשים "SOLADY", שהוקם לפני למעלה מ--30 שנה והפך עם השנים למוסד אופנה מוכר עבור כל נשות אזור הדרום. עם פרוץ משבר הקורונה, לייבוביץ' החליטה להרחיב את תחומי העיסוק שלה באמצעות הידע הנרחב שצברה בעולם האופנה, וכיום מעבירה את הידע שרכשה באמצעות מגוון קורסים דיגיטליים מצולמים, המאפשרים לנשים ללמוד בצורה מקוונת, נוחה וממוקדת על נושאים שונים בעולם האופנה. היא מעבירה שיעורים דיגיטליים בזום עבור קבוצות נשים בתחום הסטיילינג במגוון נושאים.

"משבר הקורונה שינה מקצה לקצה את אופי העסק", מספרת לייבוביץ', "הייתי צריכה לבצע מספר התאמות לעידן בו אנו חיים, ולייצר מוצרים נוספים התואמים את התקופה. אני יכולה לומר שהטרנספורמציה הדיגיטלית והאפשרויות הנוספות יצרו תהודה ובאזז לא קטנים, זאת לצד העבודה השוטפת בחנות הבוטיק עצמה. כמונו, גם הלקוחות עשו את ההתאמות הנדרשות והביקושים לשיעורי הסטיילינג בזום גבוהים מאוד כמו גם לקורס הדיגיטלי".

סול לייבוביץ'. יחצ,
צריך לבצע התאמות לעידן הנוכחי. סול לייבוביץ'/יחצ

איריס פרידמן בת ה-41 הכירה היטב את העולם המקוון וכיום עושה את צעדיה הראשונים כעצמאית. "עבדתי בשנים האחרונות במגוון תפקידי שיווק בפירמת רואי חשבון גדולה ואז במשרד עו"ד כמנהלת מרקום", היא מספרת, "בתפקידי האחרון הייתי מנהלת שיווק ורשתות חברתיות בחברת תכשיטים. הוציאו אותי לחל"ת בתחילת הקורונה".

הרעיון ל-"UpState" החל להתגלגל אצלה בראש כבר לפני כמה שנים, כשנתקלה בשיטת כושר מיוחדת בחו"ל. "בסיום הגל הראשון, החלטתי ללכת על זה בפורמט של פיילוט. גייסתי מנהלת הדרכה והתחלנו את חודש ההרצה שלנו באוגוסט".

היא מסבירה כי בשל היותה עסק קטן עם תקציב מצומצם, פנתה ל-Wix, והתקינה את המוצר Wix Bookings שבאמצעותו ניתן לנהל מערכת קביעת שעורים, תורים, פגישות אישיות, מכירת דמי מנוי וכרטיסיות היא קיבלה את כל הכלים הדרושים למעבר. "כעת אנחנו בחודש הפעילות הראשון שלנו, עם שלושה ימי פעילות בשבוע, בשאיפה להתרחב בקרוב", היא מסכמת.

איריס פרידמן. יחצ,
חודש אחד עבר בהצלחה, מקווה להתרחב בהמשך. איריס פרידמן/יחצ

לא רק בעלי מקצוע עשו את השינוי. גם עסקים הצליחו להמציא את עצמם מחדש. אחד מהם הוא חברת B.Y הפקות ותוכן, המקיימת אירועי ענק עסקיים, ביתנים, כנסים בינלאומיים עם משתתפים ודוברים מכל העולם עבור חברות מהגדולות במשק כמו Intel, Abbvie, Mobileye, אורקם, הרשות לחדשנות ועוד.

ההגבלות רוקנו, מן הסתם, את BY מפעילות. החברה הפכה בחודשים האחרונים לחלוצה בתחום האירועים ההיברידיים, ועברה בעקבות משבר הקורונה למודל דיגיטלי המייצר אירועי אונליין בשילוב תכנים ואלמנטים חווייתיים כמו מנחה ידוע, הופעת אמנים, כנסים, פאנלים ועוד.

אמיר בלכר, מנכ"ל החברה, מספר: "בעת המעבר למודל הפקות היברידי, היה לנו חשוב לקחת את יתרונות השינוי ולמקסם אותם. בצורה זו יש לנו את היכולת להגיע למספר משתתפים גבוה יותר, תוך יצירת דיאלוג חוצה יבשות באמצעות דוברים מהארץ והעולם, כאשר חוסר המגבלה הפיזית באונליין מאפשר תפעול לוגיסטי נוח יותר בעלות נמוכה יותר, שלא מושפעת ממספר המשתתפים. מעבר ליתרונות, הדגש שלנו הוא בעשיית תוכן יצירתי שיספק חוויה איכותית בדומה לאירועים פיזיים, ואף מרגשת ונוגעת הרבה יותר. התאמנו את יכולות היצירה הקריאייטיביות שלנו למדיום בו אנו עובדים, בצורה שתאפשר לנו להעצים את האירוע ולתת התוכן המדויק ביותר".

אמיר בלכר מנכ"ל ומייסד BY. יחצ,
חוויה ייחודית בדומה לאירועים פיזיים. אמיר בלכר/יחצ

"אריאלה - עולם הילד" היא חנות ותיקה באשדוד, שפעילה כבר מעל 40 שנה. לך תגיד לבעל עסק שפעיל 40 שנה שהוא צריך לעשות שינוי עכשיו, אבל זה קרה. אריאלה הצליחה להמיר את פעילותה כחלק ממהלך תמיכה רחב שיזמה שרון מרק, סגנית ראש עיריית אשדוד. המיזם נקרא "360 לעסקים" ומטרתו לעודד עסקים מקומיים להעביר את המסחר לאונליין. העירייה מספקת הקמת אתר בחינם, חיבור למערכי משלוחים, מיתוג ועיצוב בחינם, פרסום בזירת הסחר העירונית, ייעוץ עסקי ועוד. אריאלה היא בין המשתמשים, ובניגוד לעסקים אחרים שנסגרו לאחר עשרות שנים, העסק שלה עדיין עומד על רגליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully