כביש בפנמה סיטי בצל התפשטות הקורונה, אוגוסט 2020/AP

מכת חשמל: כך ייראה שוק הרכב בשנים הקרובות

20.9.2020 / 8:20

יחד עם שינויי ההתנהגות שלנו נחקרו בשנה האחרונה גם הרגלי ההתניידות. אנחנו אמנם יותר בבית, אבל חוסר האמון בתחבורה הציבורית מעודד נהיגה. יש לכך השלכות גם על הרכב שנעדיף לקנות, ואל תתפלאו אם הביקוש יגדל בסקטור מפתיע במיוחד: הרכבים החשמליים

התנהגות האדם היא תופעה מרתקת, במיוחד בחצי השנה האחרונה, אבל האם היא משפיעה גם על תרבות הכביש שלנו? האם דברים שאנו עושים היום לא נעשה בעתיד? ייתכן מאוד שכן. בחברת הייעוץ הגלובלי בוסטון קונסולטינג גרופ BCG, בחנו את השינויים המרכזיים בהתנהגות האנושית שנוצרו בעקבות התפרצות מגפת הקורונה והצביעו על אלו שצפויים להישאר איתנו גם בעתיד. זאת, לצד הצעה למגוון פעולות שתאפשרנה התמודדות עם המציאות החדשה.

ב-BCG הצביעו על מגוון שינויים ועל אימוץ דפוסי חשיבה המרוכזים באדם. מחקר ההתנהגות האנושית נערך באפריל, בשיא גל הקורונה הראשון, וכלל למעלה מ-40 ראיונות עומק עם מנהלים עסקיים, מומחי עיצוב וטכנולוגיה ואנשי ציבור. המשתתפים הגיעו משמונה מדינות ברחבי צפון אמריקה, אירופה, אסיה והמזרח התיכון.

  • צמצום הפער כמה שניתן בין חוויות דיגיטליות לפיזיות - אף שבבוסטון קונסולטינג גרופ צופים עליה ניכרת בשימוש בערוצים דיגיטליים שונים, ממחקרם עולה כי הדבר מביא לעתים לחוויית משתמש שלא מחליפה כראוי או מתאימה לאינטראקציית הפנים מול פנים אותה היא באה להחליף. דבר זה עתיד להביא לחיפוש אחר מודלים חדשים שיביאו לאיזון וסגירת הפער ביניהם.
  • עיסוק עולה וגובר בשימוש בערוצים דיגיטליים כפתרון למגוון פעילויות שונות, וגיוון בסוגי האוכלוסיות שייקחו בהם חלק - הריחוק החברתי דרבן ארגונים רבים לעבור להתנהלות דיגיטלית מלאה או היברידית. מעבר מהיר ודרמטי זה לדיגיטל גרם לעליה בגיוון הקהלים המשתמשים בו כמו למשל ילדים, קשישים, אנשים בעלי מוגבלויות גופניות וכאלו שהיו סקפטיים באשר להחלפת אינטראקציה אנושית פיזית בדיגיטלית. שינוי זה עתיד להישאר ואף סביר כי נראה עליה בציפיות עבור מתן שירותים שונים באופן מקוון. רבים יאבדו את העניין בשירותים שמוצעים באופן פיזי, כמו למשל החלפת בגד בחנות או בקשת החזר כספי עבור מוצר שנקנה.
  • עליה באכפתיות הקהילתית המביאה לאמפתיה ולאלטרואיזם - BCG מצאו כי משבר הקורונה הביא לעלייה ניכרת במודעות ובדאגה למצבם הכלכלי, בריאותי ונפשי של אנשים כלפי קהילותיהם. עליה זו הביאה לעלייה באלטרואיזם ואפתיה שמגלים אנשים כלפי אחרים, ובפרט עבור עובדים ממסגרות חיוניים וקשישים.
  • מציאות חדשה בה אצל יותר ויותר אנשים מתעורר הצורך בהתבוננות פנימית - בעקבות הקורונה השתנתה ההתנהגות האנושית כך שיותר ויותר אנשים בוחנים מחדש את יעדי החיים וסדרי העדיפויות שלהם ולא ממהרים לקחת החלטות.
  • שינויים במערכות יחסים - אם בעבר היינו רגילים לראות יציאה מהירה מבית ההורים ומעבר לאזורי מגורים מרוחקים מהם, בעתיד יבוא לידי ביטוי חיזוק קשרים. כבר היום אנו עדים לדוגמה לחיזוק קשרים באמצעות יצירת שיחות זום משפחתיות.
  • סוגיות של אבטחה, פרטיות ואמון יהפכו מורכבות יותר - עוד לפני המשבר היינו עדים לעיסוק נרחב בסוגיות אבטחת פרטיות דיגיטלית. קונצנזוס והבנה עמוקה לא היו סביב הנושא ומגפת הקורונה רק האיצה השיח והצורך בפתרון סוגיות אלו.
בגדים חנות מדריד. GettyImages
אפילו פעולות טריוויאליות כמו החלפת בגד בחנות יהפכו לנחלת העבר/GettyImages

ואיך כל זה קשור לענף הרכב? השאלה הנגזרת מהמחקר היא האם מדובר בתחילתה של סוף תקופת הניידות האורבנית החדשה, או במהמורה זמנית בדרך, ומה חייבים ספקי הניידות, ראשי ערים, הממשלות והמשקיעים לעשות כדי להחזיר את אמון. BCG ערכה סקר בקרב 5,000 תושבי ערים מרכזיות בארצות הברית, סין ומערב אירופה. מטרת הסקר הייתה להבין מהן הדאגות וסדרי העדיפויות של התושבים במהלך שלוש תקופות זמן שונות - תקופת ההסגרים, תקופה היציאה מההסגרים והעתיד, שיכלול חיסון או טיפולים זמינים להתמודדות עם הווירוס.

הממצאים

  • בארה"ב, כמות הקילומטרים שעשה רכב ירדה ב -65%, ובמדינות מסוימות בהיקף של עד 80%, לפי נתוני סטריט לייט.
  • ריחוק חברתי וניקיון נמצאו כשני הקריטריונים החשובים ביותר שהיו ויהיו אחראים לבחירות אמצעי התחבורה עבור כמעט מחצית מנשאלי הסקר. הקריטריון הבא בחשיבותו היה עלות הנסיעה.
  • בין 40% ל-60% מהנשאלים בכל שלושת האזורים שנסקרו אמרו כי ישתמשו בתחבורה ציבורית בתדירות נמוכה יותר לטובת הליכה, רכיבה על אופניים או נהיגה במכונית הפרטית שלהם.
  • פתרונות של ניידות משותפת כדוגמת קארפולים יחוו ירידה בביקוש, אך לא יחוו צפויים לחוות ירידות חדות מאוד כמו התחבורה הציבורית.
  • מערכות התחבורה הציבורית יצטרכו להשקיע באופן משמעותי כדי להחזיר את אמון הציבור לטווח הרחוק יותר.
  • ממשלות וקובעי מדיניות למיניהם יצטרכו גם להם לעשות התאמות כאלו ואחרות כמו לדוגמה ליצור איזון בין שיקולים כלכליים לחששות מהסיכונים של צפיפות יתר. (כמו למשל להתאים את תדירות השירותים לדפוסי ביקוש בפועל, במקום להשתמש בטקטיקות מסורתיות כמו לוחות זמנים קבועים).
הוצאות צפויות על ניידות לאחר הסגר. מערכת וואלה! NEWS, עיבוד תמונה
הוצאות צפויות על ניידות לאחר הסגר/עיבוד תמונה, מערכת וואלה! NEWS
שינויים בניידות אורבנית לאחר הסגר. מערכת וואלה! NEWS, עיבוד תמונה
שינויים בניידות אורבנית לאחר הסגר/עיבוד תמונה, מערכת וואלה! NEWS

אז מה אנו עתידים לראות בסוף 2021 בענף הרכב? פנינו ליוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, לקסוס ו-GAC, כדי לדון בנושא.

אחד הדברים המהותיים שהשתנו היא הדרך שבה הרוכשים הפוטנציאליים צורכים את המידע טרם הקניה. כאשר מדובר ברכישה משמעותית כמו רכב, זהו בהחלט שלב ארוך ומורכב יחסית, באופן ביצוע העסקה וגם במאפייני המוצר אותו הם בוחרים לרכוש.

תחום הרכב הוא אחד מאלה שעברו את השינוי המשמעותי ביותר בעקבות הקורונה. כך, למשל, אחת הפעילויות הבסיסיות והחווייתיות ביותר ברכישת רכב היא ביקור באולם התצוגה, גם אם זה נעשה לאחר מחקר קצר באינטרנט. עם התפרצות הגל הראשון וגם בימים של ריחוק חברתי, עלה צורך להציע ללקוחות חוויה אחרת שתוכל לספק להם את מירב המידע והיכולת להתרשם ללא ביקור פיזי באולם. הלקוח הפך דיגיטלי יותר, ומהלך של אימוץ כלים דיגיטליים התקצר משנים לימים ולשבועות.

seperator

בטויוטה מאמינים כי המציאות של היום היא המצב "הנורמלי החדש", כלומר שינויים שאנו חווים באופן שבו החברה מתקשרת עם הלקוחות יישארו איתנו וכנראה שברובם כבר לא ייעלמו גם לאחר שיימצא החיסון. המשמעות היא האצה משמעותית של פתרונות דיגיטליים המעניקים חווית רכישת רכב שהיא contactless/ touchless באופן מלא, ובכלל זה: קיום "פגישות מרחוק" עם הלקוח באמצעות סרטוני וידיאו, שיחות וידיאו עם נציגי המכירות, נסיעות התרשמות עד הבית וללא נציג מלווה ברכב, מעבר לתהליך הזמנת הרכב באונליין כולל יכולת בחירה של הלקוח במוצר ספציפי המותאם לצרכיו (מרמת אבזור, דרך בחירה במערכת הנעה ועד צבע) המסונכרן עם מלאי החברה ועוד.

לשיפור חווית ההתרשמות מרחוק יצרה טויוטה סרטונים ייעודיים עבור דגמיה השונים ובעתיד הקרוב הלקוחות יוכלו ליהנות גם מהתרשמות באמצעות אפליקציות VR, שיאפשרו ללקוח לחוות את הרכב באופן מלא בטכנולוגיה ה-Virtual Reality, מכל מקום וללא הצורך להגיע פיזית לאולם תצוגה. "אנו צפויים לראות יותר ויותר שילוב של אמצעים דיגיטליים מתקדמים וטכנולוגיות חדשניות התומכות בתהליך רכישה מרחוק ואף תחזוקת הרכב לאחר הרכישה", אומרת אופירה אבישי, סמנכ"לית תקשורת שיווקית ודיגיטל ביוניון מוטורס, "החל משלב המחקר בהתעניינות ברכב חדש, דרך בבחירת מאפייני הרכב, האביזרים ועד לקצה התהליך בתשלום המתבצע מרחוק באונליין. אנו מפתחים פתרונות דומים גם למכירה ורכישת רכבים משומשים, וכמובן גם תהליך תחזוקת הרכב נתמך באמצעים טכנולוגיים של הזמנת טיפול אונליין, איסוף הרכב לטיפול מהבית, תזכורות באפליקציית המובייל לטיפולים והליכים שצריכים להתבצע ברכב, ומידע רב על מצב הרכב בזמן אמת באפליקציה. מה שנראה לא מזמן מדע בדיוני בענף הרכב, הואץ כל כך והפך בזמן שיא למציאות אליה מסתגלים גם הלקוחות וגם היבואנים, אבל זה כבר כאן" .

טויוטה יאריס החדשה. יצרן, אתר יצרן
80 אחוז מזמן הנסיעה בעיר על חשמל. טויוטה יאריס החדשה/אתר יצרן, יצרן

שינוי נוסף נעוץ בהעדפות הצרכנים עצמם בכל הנוגע לסוגי הרכבים. הקורונה הביאה עימה מספר השפעות מנוגדות - מצד אחד אנשים עובדים יותר מהבית ומצד שני יש חשש להשתמש בתחבורה ציבורית או שיתופית. לכן, גם אם רמת הנסועה לא צפויה לעלות כבעבר, נראה כי הצורך של אנשים בפתרון ניידות זמין ובטוח בכל מצב נמצא בעליה. מציאות זו יכולה לחזק מגמה נוספת שתאפיין את התנהגותו הצרכנית העתידית של הצרכן והיא המעבר מownership- ל-usage. בטויוטה רואים יותר ויותר רצון של לקוחות להתנסות במודלים חלופיים למודל המסורתי של cash transaction. גם כאן, יצטרך ענף הרכב לספק פתרונות ניידות ופתרונות מימון, למשל מכירות בתנאי מימון נוחים לתקופות ארוכות ובריבית מסובסדת, או מסלולי ליסינג פרטי שהביקושים אליהם צומחים משמעותית.

מגמה מעניינת נוספת היא רכישת רכבים שיכולים להציע גם חווית נסיעה טובה בשטח, לאור העובדה שיותר משפחות מטיילות בארץ במקום לטוס לחו"ל, כנגזר ממגבלות הקורונה.

עוד מגמה שצפויה להתחזק היא בחירה ברכבים היברידיים. אם עד לפני שנים אחדות הקהל הישראלי היה מהוסס מעט לגבי רכבים היברידיים, הרי שבשנים האחרונות אנחנו רואים ביקושים גבוהים מאוד לרכבים בטכנולוגיה זו. כיום ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם כולו בשיעור הרכבים ההיברידיים מתוך סך כלי הרכב החדשים שנמכרים. הצורך הגובר בפתרון שהוא חסכוני ואמין לאורך זמן, המאופיין בעלויות אחזקה נמוכות בהחלט נותן מענה להעדפות הצרכניות הנוכחיות. בטויוטה מציינים כי הרכבים ההיברידיים שלהם, עם מערכות היברידיות מהדור החדש, מאפשרים נסיעה של כ-80% מזמן הנהיגה בעיר במוד חשמלי בלבד, על בסיס הסוללה של הרכב הנטענת באופן עצמאי ללא צורך בחיבור לחשמל, דבר המביא כמובן לחיסכון משמעותי מאוד בעלויות ולנסיעה ללא זיהום.

seperator

אז כן, הרכב החשמלי שהצטייר בעבר כנחלתם של יפי נפש, הפך בעקבות הקורונה למבוקש בשל החיסכון האדיר בעלויות שהוא מאפשר. ממשלות גרמניה וצרפת, למשל, החליטו לשלב בין יעד ממשלתי להפחתת זיהום האוויר מכלי רכב עם הצורך בהנעת הכלכלה, ונותנות תמריץ משמעותי ברכישת או שכירת רכב חשמלי. ממשלת סין החזירה סובסידיות משמעותיות לרכבים חשמליים אשר היו נהוגות בעבר ובוטלו בינואר האחרון. ארה"ב מרחיבה את פריסת רשת הטעינה באופן מהותי ובסבסוד ממשלתי. גם ממשלת ישראל מקדמת מזה תקופה את המעבר לרכבים פחות מזהמים וכבר כיום קיימת הטבה משמעותית במס הקנייה. אנו צופים שהטבות אלו יגדלו, לצד עליית המס על רכבים מזהמים.

לדברי דור פיקל, מנכ"ל אוריון מוביליטי, יבואנית רכבי GAC לישראל, "מגמת כניסת הרכבים החשמליים לשוק היא ברורה בכל העולם, וגם בישראל. לכן, שינוי גדול שצפוי בתקופה הקרובה בכלכלה הישראלית עליו ניתן לשים את האצבע, הוא ללא ספק האצה משמעותית של חדירת כלי רכב חשמליים לישראל".

במבט קדימה, אמנם התפרצות נגיף הקורונה הביאה את שוק הרכב לחוות טלטלה קשה, אך חישוב המסלול מחדש מאפשר לחברות בענף להתעדכן, להשתדרג ולהתייעל ולהאיץ תהליכים שעד כה התנהלו בעצלתיים, ובכך להיות ערוכים טוב יותר להתפתחויות בתחום הניידות. השינויים בהתנהגות הצרכנית ובציפיות הלקוחות צפויים להישאר איתנו ולשנות במידה רבה את היחסים שלנו איתם ואת האופן שבו הלקוחות מבצעים את הבדיקות, ההתייעצות, ההתנסות ולבסוף את הרכישה של פתרונות הניידות האישית שלהם והתחזוקה שלהם. הקורונה פגעה בנו, אבל גם סיפקה לענף הרכב הזדמנות לקפוץ מדרגה משמעותית בהיערכות לעתיד שלמעשה, במובן מסוים, כבר כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully