עכביש קופצן טורף נמלה. ShutterStock
עכביש קופצן טורף נמלה/ShutterStock

נשיקת אשת העכביש

28.8.2020 / 0:00

הם מחוברים בנפש לטרנטולה או לעקרב שלהם, את הצרצרים להאכלה הם קונים במשקל ומה קורה כשצנצנת עם 300 ג'וקים נשברת במטבח? הצצה אל עולמם של מגדלי החרקים האקזוטיים ופרוקי הרגליים, תעשייה שמגלגלת מיליוני שקלים בשנה

"4 שנים של ביחד". במילים הללו נפתח הפוסט המרגש. בעוד רגע העיניים יפגשו תמונה של יקירה או קרוב משפחה שהלכו לבלי שוב. כך, לפחות, נדמה, אבל מי שהלך לעולמו היא אליזבת' העכביש, או ליתר דיוק טרנטולה, אותה גידל הבחור במסירות במשך שנים, עד שלאחרונה נשמה את נשימתה האחרונה. חבריו התאספו סביבו 'וירטואלית' והביעו תמיכה ברגעיו הקשים. "בהחלט כואב הלב... אני זוכר את ג'ייקוב (שמה של טרנטולה אחרת ד. ר), הייתה אדומת ברכיים אצלי כ-6 שנים. אהבתי אותה כל כך", נכתב לו. בחור אחר, שהתקשה להתמודד עם האובדן, רק כתב "ברוך דיין האמת". לסיום, ועם דמעות שניגרות על פניו, הוא חותם את הפוסט: "אחרי 4 שנים של כיף וצחוקים ביחד, בצער רב ועם לב כבד אני מודיע על פטירת אליזבת' המלכה".

הפוסט המרגש נכתב בקבוצת 'מגדלי הטרנטולות, העקרבים ושאר פרוקי הרגליים', והוא מהווה רק דוגמא אחת מני רבות למידת המסירות וההקרבה של עשרות אלפים במדינה, שהלכו שבי אחר עולמם הקסום של הזוחלים ובחרו לגדלם בתוך הבית, לעיתים בחדר השינה. ולא , אין מדובר בהכרח רק על מגדלים שמתגוררים בישובים מבודדים אלא על השכן או השכנה שלך - באלפי דירות בערים הגדולות בישראל מגדלים עקרבים, נחשים, עכבישים, ותתפלאו - גם פשפשים, נדלים ארסיים, תיקנים לוחשים ואפילו צרצרים. לקחנו נשימה ארוכה וצללנו לתוך העולם השנוי במחלוקת של מגדלי הזוחלים, שמגלגל בשנה מיליוני שקלים רבים. תעשייה ענפה של מכירה והחלפה, בה בין היתר נמכרים מיליוני ג'וקים לצורכי גידול והאכלה.

עקרב עקצן צהוב. ShutterStock
מי אוהב את אבא? מי בא לאבא? עקצן צהוב/ShutterStock

קשה להעריך את מספר הטרנטולות שנמכרות בישראל, אולם על פי הערכות, מדובר באלפים רבים, אולי אף יותר, של עכבישים כאלו, שנמכרים, במחירים שנעים בין 200 ל-700 שקלים. מה קוסם כל כך לחובבי הזוחלים, שבוחרים דווקא לגדל עכביש שיכול להגיע ל-30 סנטימטר ושנשיכתו עשויה להוביל לכאבים עזים? "זו חיה קסומה, אולי החברה הכי טובה שהיתה לי. טוב אני מגזים, אבל היא מקסימה, עם נוכחות מעלפת. אני יכול להסתכל עליה שעות. היא מפרקת צרצרים וג'וקים, זה הטבע אצלי בסלון", אומר לנו אבנר בן זקן, בחור בן 37 מתל אביב.

ומה אשתך חושבת על זה, אנו תוהים. "בהתחלה היא נכנסה לפחדים אבל היא התרגלה. מתרגלים לכל דבר, גם לזה". ומה לגבי הילדים? אתה לא חושש שהיא תברח בלילה ותטפס על הפנים של איזה ילד? "אין שום סיכוי שהיא בורחת מהטרריום שלה. שום סיכוי. וגם הילדים יודעים לא להתקרב ולא להכניס ידיים ולא כלום, רק להסתכל".

הנחת העבודה היא כי קשה עד בלתי אפשרי לפתח מערכת יחסים עם עכביש, בין אם הוא קטן מימדים, כל שכן בגודל של כף יד וכזה שנראה כמו הסיוט הכי מחריד שלכם, אך כאמור, יש לא מעטים מקרב מגדלי הטרנטולות שפיתחו רגשות עזים, אהבה של ממש לחיה, והם לא מתביישים בכך. "לא אכפת לי מה כולם חושבים, ואני גם הפסקתי להתבייש. אני אוהבת לגדל אותו. אני קוראת לו נחצ'ה אבל כולם מסביב פשוט קוראים לו נחום", מסבירה לנו חגית לוי, מירושלים, בת 29, רווקה.

לוח מודעות לזוחלים. מודעות זוחלים, צילום מסך
שוק שמגלגל מיליונים. לוח מודעות לזוחלים/צילום מסך, מודעות זוחלים

מלבד עלות רכישת הטרנטולה, יש גם צורך להצטייד בכלי ייעודי, טרריום, שעלותו יכולה בקלילות לחצות את רף 1,000 השקלים ולהגיע גם לאלפים רבים. אך בזאת לא תמה ההוצאה שכרוכה בגידול. יש צורך גם להאכיל אותה. במה? צרצרים, חגבים, ג'וקים וכו', כאשר ההמלצה היא לא להסתובב ברחוב ולתפוס תיקנים, אלא לרכוש כאלו שגודלו ייעודית לצורך כך. שיטוט קצר בקבוצות בפייסבוק ובאתרים מלמד כי עלות ג'וק בוגר נעה בין 1 ל-5 שקלים, תלוי בסוג. המחירים, אגב, ממש כמו בכל ענף מסחר אחר, יורדים דרמטית אם אתם רוכשים כמות, נגיד למעלה מ-100.

טרנטולה בוגרת צורכת מספר תיקנים בשבוע, המספר משתנה בהתאם לשורה של משתנים, אך צריך לקחת היבט נוסף בחשבון - אחסון המקקים. "ערב טוב, יש לי פלישת נמלים בבוידעם, איפה שאני מאחסן את התיקנים ותולעי הקמח. הנמלים פשוט מחסלות את התיקנים לחתיכות. שמתי חומר קווין ג'ל על מסלול ההליכה של הנמלים, הבנתי שזה אמור להרוג את המלכה שלהם. מישהו יודע תוך כמה זמן זה משפיע ואם זה הורג גם את התיקנים?", נכתב באחד מהפוסטים.

זו רק דוגמא אחת לבעיות שעלולות להתעורר במהלך הגידול. "בתחילת הדרך הנחתי אותם בתוך כלי מפלסטיק ששמתי מתחת לכיור, אבל יום אחד הסיפון שלי במטבח נשבר ונפל על הכלי והפך אותו, ובערך 300 מאות ג'וקים התפזרו לי בארון מטבח. אני לקחתי את זה בהומור, אבל חברה שלי לא כל כך", מספר לנו אורן שבי מיהוד.

למי מבין הקוראים שנחרד מעצם הרעיון של גידול ג'וקים, אך הולך שבי אחר האפשרות לגדל טרנטולה, דעו שכחלופה אפשר להאכיל אותה בצרצרים. גם המחיר זול בהרבה ומגיע 0.75 לצרצר בוגר, 0.25 לבינוני ולקטן תשלמו רק 10 אגורות. ומה יעשו אלו שנרתעים מצרצרים או מתיקנים? תולעים. זה הפיתרון עבורם, או ליתר דיוק - תולעי קמח, רצוי מהסוג הגדול. המחיר נע בין 0.3-0.5 שקלים לתולעת בודדת ולאור התיאבון הבריא של הטרנטולה, ממליצים בקבוצות השונות לרכוש מארז חיסכון של 150 תולעים ב-50 שקלים. אבל המקצוענים האמיתיים, קונים תולעים לפי משקל: 1 קילוגרם של תולעי קמח מובחרות מתומחר ב-350 שקלים, ועם קצת יכולת ניהול מו"מ, כפי שמגדיר לנו אחד מסוחרי התולעים, אפשר בכיף לרדת למחיר של 300 שקלים ואפילו 250.

טרנטולה. ShutterStock
חיה חביבה בסך הכול. טרנטולה/ShutterStock

ואי אפשר להתייחס לאהבה לעכבישים ולזנוח את הכמיהה לעקרבים. זו, מסתבר, קיימת בקרב אלפים בישראל. תחום גידול העקרבים הפך בשנים האחרונות למשאת נפשם של אלפי מגדלים. "תכירו את סנופי חבר חדש במשפחה עקרב יערות אסייתי", כותב חבר לקבוצה, לצד צילום בו מונח העקרב על ידו. חבריו לקבוצה מתקשים לעצור את ההתלהבות. חבר אחד כותב: "תתחדש! תהנה ממנו :)). או ממנה, חח, בעוד שנה אעזור לך לבדוק האם זכר או נקבה". אחרים תוהים מהיכן וכיצד השיג את העקרב הנדיר.

המחירים אם תהיתם, נעים בין שקלים או עשרות שקלים לעקרב צהוב (ארסי מאוד) שניתן למצוא בנקל בישראל ועד למאות שקלים כאשר מדובר על עקרבים נדירים. "למכירה, עקרב אבן שטוחה מוזמביק, 19 ס"מ ב-350 שקלים". גידולם, בדומה לטרנטולה, מצריך לרוב רכישת טרריום, וכמובן מזון. צרצרים הם אוהבים והמסחר סביבם שוקק. "מישהו יודע היכן ניתן לקנות צרצרי בית להאכלת עקרב באזור ראשון לציון/רחובות/נס ציונה או לחילופין, האם אני יכול לרכוש ממישהו עד שאסתדר?", שאל חבר לקבוצה. ולצד מכירה, מתברר כי קיים שוק החלפות עצום בגודלו של תן וקח. "למכירה/החלפה על נחש/שממית/עקרב/לטאה תציעו מה שיש", כותב בעל טרנטולה שמעוניין להחליפה. תוך דקות, חבר אחר לקבוצה מציע לו עסקה: "יש לי שממיות מנומרות להחלפה".

עכביש קופצן טורף נמלה. ShutterStock
יאמי יאמי. עכביש קופצן עם ידידה/ShutterStock

לצד אלו שבוחרים לגדל עכבישים ושאר מיני פרוקי רגליים, יש רבים עוד יותר, עשרות אלפים, שמגלים סקרנות רבה כלפי אותם בעלי חיים ופתחו תחביב של תיעוד וצילום שלהם. קבוצת הפייסבוק הגדולה בישראל בתחום - "צילום פרוקי רגליים, חרקים, זוחלים ודו חיים", מונה למעלה מ-40 אלף חברים, כאשר בחודש ממוצע הם מעלים לא פחות מ-4,500 פוסטים חדשים, שכל אחד מהם כולל לכידה בעדשה של חרק מרהיב. תפסנו לשיחה את אחד ממנהלי הקבוצה, אורן אוסטר והצפנו בפניו מספר שאלות בנוגע לתחביב הביזארי.

אורן, איך אתה מסביר את הטירוף הזה. מאות פוסטים ביום של צילומי חרקים. מה קורה?

כששואלים אותי למה אני מצלם פרוקי רגליים וצפרדעים, התשובה שלה היתה שאם הייתי גר בספארי הייתי מצלם אריות, אולם אלו בעלי החיים שיש לנו ליד הבית ומה שאנו פוגשים הכי הרבה. אנשים מתעניינים בהם כי הם רוצים לדעת מה זה 'החייזר' שנכנס להם לבית ונדבק למנורה.

אבל יש לנו פחד קמאי מג'וקים וחרקים. איך אתה מסביר את זה?

אם אתה מראה חרק או עקרב לילד בגילאים מוקדמים הוא יתלהב, עוד לא פגשתי ילד שנגעל. אבל די מהר מלמדים אותנו שזה מפחיד ומלוכלכך. ואני לא פסיכולוג אבולוציוני, אבל לדוגמא, ידוע שאנו מתחברים ליצורים שיש לנו זוג עיניים חמודות. וכך לדוגמא, ברגע שאנשים רואים איך נראה עכביש קופצן ואת העיניים הגדולות שלו, זה די מדהים. כשמסתכלים עליו מקרוב העיניים נראות די אנושיות.

איזה ערך מוסף יש לקבוצה הזו?

בסופו של דבר אנו מעבירים מסר של שמירת טבע ומניעה של הריגה מיותרת, בין אם מדובר על עקרבים נחשים וכו'. מנסים להסביר איך להתנהג נכון, לזהות נחשים לא ארסיים ולקרוא ללוכד נחשים, גם להימנע מלרסס חרקים מועילים. למשל, צרעה בשם 'צרתיקן' - ברגע שהם לומדים שהיא מועילה מאוד בהשמדה של אוכלוסיית התיקנים (אוכלת את הביצים), רוב האנשים לא ידבירו אותה או יורידו עליה כפכף.

צרתיקן. אורן אוסטר, אתר רשמי
כשמבינים שהיא משמידה ביצי ג'וקים לא ממהרים להדביר אותה. צרעת צרתיקן/אתר רשמי, אורן אוסטר

הבמה נתונה, איזה מסר אתה רוצה להעביר לציבור הישראלי?

בואו ותצטרפו אלינו לקבוצה: כל מי שמתעניין בחרקים וזוחלים, כל מי שמפחד מהם וכל מי שרוצה שתהיה לו פלטורפמה בשלוף לזיהוי אמין תוך דקות של החרק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully